Annons:
Etikettmoral-och-etik
Läst 2968 ggr
Alexej
2013-03-13 15:41

Föda upp djur som djurfoder?

Många djur är köttätare.

Vad tycker ni om att föda upp djur som ska bli djurfoder till andra djur?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Wellcraft
2013-03-13 15:45
#1

Helt ok så länge djuren för utlopp för sina naturliga behov och får ett värdigt liv innan sin död, samt att självklart djuret avlivas innan det andra djuret utfodras med det.

Många som föder upp ex. möss till reptiler skiter helt i att mössen ska ha de bra, låter de leva i minimala burar tillsammans med tio andra och föda kull efter kull, sen fryser dom in dem levande.

Självklart finns det många bra också.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

VildaVittra
2013-03-13 15:46
#2

Det bästa man kan göra om man har köttätande husdjur, är att antingen föda upp foderdjuren själv eller att köpa från en etisk hållbar djuruppfödning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Emma--]
2013-03-13 17:14
#3

Jag har ju katt och då är det nödvändigt eftersom dom äter kött.
Självklart bör det ske under bra förhållanden även för foderdjuren. 

Har själv ett flertal gånger funderat på att föda upp maten till våra ormar här hemma själv, men det skulle inte bli hållbart när vi har ett sånt litet behov så vi köper från andra istället. Har dessutom blivit allergisk mot råttor så den tanken är bara att släppa.

Fridaaaa
2013-03-13 17:20
#4

Vi är ju djur så :)
Och katter t.ex måste äta kött. Hundar med i stora drag. Finns dem som påstår att hundar klarar sig på veg, men det anser absolut inte jag.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Aviendha
2013-03-13 17:31
#5

Vi människor kan, i regel, leva fullgoda liv på vegetarisk kost. Strikt köttätande djur kan det inte och därför måste de få kött i sin kost. Kan man inte acceptera att ens husdjur behöver äta kött så kan man ju överväga att skaffa ett husdjur som kan leva på en vegetarisk kost. Konsekvensen av att ge djur en icke anpassad kost kan många gånger vara sjukdom och lidande, vilket både direkt och indirekt strider mot gällande lagstiftning.

Jag har själv illrar bland annat. Illrar har ganska specifika näringsbehov och man ser en markant skillnad i päls och muskelmassa mellan illrar som äter vanligt illertorrfoder (ofta jämförbart med torrfoder för katter) och de illrar som får kost med inslag av rått kött, eller en kost helt baserad på rått kött. Dessutom tror man att det finns en stark koppling mellan sjukdomen insulinom (tumörer som leder till överproduktion av insulin) och (dålig) kost. Av den anledningen har jag valt att, under några år, ha en egen uppfödning av möss.

Det hade varit billigare och enklare för mig att köpa möss, men när de kostar några kronor styck, så är det helt och hållet omöjligt att hålla dem på ett sätt som jag tycker är acceptabelt. De kostar i foder, utrustning, strömaterial, bomaterial, föräldradjursinköp, tid, plats och så vill ju säljaren ha lite vinst på det hela med.. 

Det är bland det jobbigaste jag någonsin sysslat med emotionellt. Men samtidigt kunde jag med handen på hjärtat vara stolt över att den mus som illern fick till middag hade fötts upp med stor omsorg, med ett tydligt fokus i avelsarbetet för lugna, trygga möss, med en berikad miljö (en bättre miljö än många sällskapsmöss är förunnade vill jag mena), rymliga ytor och en så bra avlivning som man kan önska.

Alexej
2013-03-13 17:37
#6

#5 Hur avlivade du mössen? Äter iller hela mössen eller hur gör du?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Aviendha
2013-03-13 17:52
#7

#6 Slag mot huvud samt efterföljande halsdislokation. Slaget är enligt konstens alla regler nog för att avliva, men jag ville ta det säkra före det osäkra. Att dislokalisera halskotor utan bedövning hade inneburit en fixering av djuret som jag ansåg vara för stressfylld och ett förfarande där jag ansåg att risken för misslyckande ökat.

[_hsleiufhbtv]
2013-03-13 18:10
#8

Säger samma som #2 :)

Elin-Li
2013-03-13 18:20
#9

Det är helt ok så länge djuren har det bra och inte plågas. Det är ju faktiskt så att de köttätande djur vi har hemma plågas ju om de inte får kött;)

// Elin-li, 

Alexej
2013-03-13 18:21
#10

#7 Fick googla på disloaktion-knäcka nacken? Hur gjorde du slag mot huvud? Äter de hela mössen?

Jag har slagit med en hammare mot kaninhuvud, det var inte lätt men ändå större än en mus och ute och på en huggkubbe.

Mina katter kommer ju in med möss men är otroligt skickliga att lämna kvar gallan. Men hela resten äter de.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

VildaVittra
2013-03-13 18:23
#11

Jag svingar vaktlarna mot en kant, borde vara något liknande med andra små djur. Svårt att pricka liksom och jag är rädd om mina fingrar. ;)

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Alexej
2013-03-13 18:40
#12

Men en mus kan du inte ta i bakbenen och svänger mot en bordskant, då biter den. Har slaktad höns det gick ju lättare genom att de kan man greppa om benen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Wellcraft
2013-03-13 18:43
#13

De flesta brukar väl ta tag i musens svans och slå mot bordskant? Iaf de jag haft och göra med, eller så tar de stadigt tag i bakdelen och sedan huvudet drar sitt hårdaste riktigt snabbt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Aviendha
2013-03-13 18:45
#14

#10 Ett fast tag om svansroten på musen, sen slår man dess huvud mot en hård kant, typ diskbänk eller liknande. Övade väldigt mycket på döda möss innan, det krävs en del precision för jag vill ju ha en så hård träff som möjligt, men inte en överdrivet stor "sving" som kan innebära extra tid i luften, och träffa just huvudet (även om musen garanterat är medvetslös om även resten av kroppen slår i kanten). Det är även en konst att inte slå för hårt, upptäckte jag…. 

Min första tanke var också att slå musen i huvudet i stället för att slå musens huvud i något. Men det är ju så smått att risken att missa är jättestor, plus att du då måste fixera musen vilket är väldigt stressande för den (lagstiftningen rekommenderar även att man slår djurets bakhuvud mot något hårt). Från att musen satt i min hand och sniffade runt eller putsade sig i godan ro, till att den hade fått sitt slag tog det mindre än en halv sekund. Två sekunder senare hade bedövningskontroll gjorts och halsdislokationen utförts. Eftersom jag höll mina möss likt sällskapsmöss och avlade dem mot lugna, och hanterbara möss, och dessutom hanterade dem en del så de var vana vid mig, så vill jag mena att avlivningen innebar minst möjlig stress för dem.

Ja, halsdislokation = separera nackkotor. Med ett så hårt slag, och dessutom en helt knäckt nacke så vill jag mena att jag hade både hängslen och livrem. Har dock hört skräckhistorier om otillräckliga avlivningsförsök där mössen bara tuppat av ett tag, vilket är anledningen till varför jag gjort som jag gjort.

Illrar med mer vana av att äta kött (främst hela bytesdjur), och vilda illrar kan lämna tarmpaketet på möss. På större djur gör de garanterat det (en kaninmage är ju en knytnäve gräs liksom). Min ena lämnar ibland tarmarna, om han inte är så hungrig. Men för det mesta äter de alltihop, vilket jag är ytterst tacksam för.

Alexej
2013-03-13 18:53
#15

Tack för alla svar:) Var nyfiken. Men äter de gallan också? Borde smaka väldigt besk och det var alltid noga när vi slaktade att inte skada gallan så att hela köttet förstördes.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Aviendha
2013-03-13 18:55
#16

Jepp, rubb och stubb, från huvud till svans. Antar att gallan är så liten att de knappt märker skillnad, eller så är de bara så glupska att den kommer med av bara farten. För som sagt är i alla fall den ena kapabel att sortera ut tarmpaketet, även om det bara sker ibland.

Upp till toppen
Annons: