Annons:
Etikettkatter
Läst 4484 ggr
Alexej
3/13/13, 3:33 PM

Ska katter vara utekatter?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker du att katter ska vara utekatter för innekatter är mot katternas natur?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Wellcraft
3/13/13, 3:40 PM
#1

Förstår inte hur folk tänker riktigt, ha era katter lösa men inte i tätbebyggda områden.

Mina djur har blivit halvt ihjälskrämda av katter på min tomt, de går in i huset så det går inte ens att vädra på sommaren, min pappa har svår astma & allergi mot katter så han blir allergisk hela tiden, samt de hårar ner våra utemöbler och när de går in i huset riskerar de även att ta mina djur.

Svårt att tala med ägarna också då vi inte vet vart alla katter kommer ifrån, de är ju överallt. Men de vi pratat med påstår att katter behöver sin frihet och går inte alls att prata med.

Ska börja släppa min amstaff lös i kvarteret, han älskar förövrigt att leka med katter. Han behöver ju också sin frihet 😉

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

ivanhoe81
3/13/13, 3:41 PM
#2

bor man inne i samhället så anser jag att de inte ska gå lösa pga risken att bli överkörda eller klagomål från grannarna om de gräver och skiter i sandlådan etc

jag har 2st innekatter och de trivs hur bra som helst, de har fri tillgång till balkongen men de är nästan aldrig där, de håller sig där jag är, de leker, äter om mår gött enligt alla som är hos mig, de välkomnar alla som kommer i dörren etc och de skulle inte göra så om de mår dåligt

Loveradio
3/13/13, 3:45 PM
#3

På landet ja, i stan nej.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

LaSadie
3/13/13, 4:27 PM
#4

kan tänka mig att ha den lös om jag bor mitt ute i vischan långt från allt. Men kanske inte iallafall. Kommer från landet och där blev katter tagna av diverse djur och kom hem skadade eller inte alls. Bygger hellre en stor rastgård.

Fridaaaa
3/13/13, 5:01 PM
#5

Kan man ha katten ute och katten vill det, tycker jag man ska ha det.
Bor man dumt till och ej lämpligt att ha katten ute = innekatt.

Men har man innekatt måste man kunna ge katten sina naturliga behov: Klösa, jaga mm :)

Mina är utekatter, och de trivs bäst med det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
3/13/13, 5:06 PM
#6

Enligt mig är det väldigt oansvarigt att ha utekatt.
Faror; trafik, djurplågare, katthatare, djur.
Orsakar; anfaller människor och djur, går in hos folk och förstör genom att pissa, skita och dra ned saker, som om inte ett främmande djur i hemmet var nog. Bajsar och kissar i sandlådor där barnen sedan leker. Stör i folks trädgårdar och dödar folks smådjur.

Nej ska man ha katt så får man ha koppel på om katten ska vara ute. annat är för mig respektlöst.

Annons:
[Emma--]
3/13/13, 5:07 PM
#7

Katten ska absolut inte vara ute i tätbebyggt, men jag röstar på innekatt med tillgång till rastgård/balkong och koppelpromenader. 

Jag tror att dom allra flesta katterna skulle trivas med rastgård om det är vad dom får vänja sig vid från början och tror många skulle kunna anpassa sig till det även om dom är van vid annat. 

Det underlättar också om man tvingas flytta till tätbebyggt t.ex om katten redan är van vid rastgård eller redan van vid att vara innekatt. 

Och eftersom den här sidan inte är en kattsida och en djurskydd/djurrätt-sida så underlättar det även att följa lagen och föreskrifterna som finns när det enbart är kontrollerad utevistelse.
Bara tillsynen är ju svårt för många eftersom en hel del katter vandrar iväg dagar och veckor ibland.

Alexej
3/13/13, 5:24 PM
#8

Mycket katthat kommer genom utekatter i tätt bebyggelse. Och jag förstår det, katter som bajsar i rabatten eller barnens sandlåda, ligger på grannens utemöbler och lämnar en massa katthår eller går in genom altandörren och lägger sig där nånstans. Kanske grannen är allvarlig kattallergiker? Eller hoppar upp på grannens nya bil? Men det är ju aldrig kattens fel utan en kattägare som menar att katter ska vara ute.

Nej, det finns väldigt mycket egoism hos en del kattägare. Jag har utekatter men bor långt borta från nästa granne.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Fridaaaa
3/13/13, 5:39 PM
#9

#6 Beror ju helt och hållet på hur man bor, vart man bor osv. Här bland mina grannar är vi alla hushåll utom 1 som har katt t.ex :)

Och många här har katterna för sällskap men även för att fånga alla möss som blir lätt när man bor på landet med får, kor, höns, kaniner ect :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Wellcraft
3/13/13, 5:44 PM
#10

Måste även tillägga att man bör ha katterna under uppsikt ute på landet också, bör inget måste utan upp till var och en.

Min kompis har dock fått ett par katter slaktade av vilda djur, antagligen räv eller rovfågel. Inte så kul när det enda som finns kvar av ens vän är en pälshög eller en halvkropp, usch. Han bor på landet men de har dock lagt av med katter nu.

Bara en varning för de som inte tänkt på det. Jag anser rastgård/hage det absolut bästa alternativet!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Fridaaaa
3/13/13, 5:47 PM
#11

#10 Kan ej bygga rastgård här, hyr huset. Plus svindyrt :)
Och så behövs katterna med för att fånga möss :) Enbart fällor hjälper inte mycket vissa år :P
Plus att mina är inne på natten för det mesta plus håller sig här omkring  och max bort till svärmors och hennes mans gård som ligger 800-900 meter härifrån. Speciellt honkatten, hon håller sig typ bara på tomten i princip om hon går ut :)
Min hankatt som går lite längre, vågar sig upp i skogen, han följde nämligen med oss upp i skogen en gång när vi gick med hunden, och han ville itne släppa oss hur sikte, blev förtvivlad när han ej såg oss :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
3/13/13, 5:51 PM
#12

Frida; jag anser inte att man någonsin ska ha utekatter. De ska hållas under uppsyn precis som hundar.

[Emma--]
3/13/13, 5:52 PM
#13

Ni med utekatter, hur ser ni på biten med lagen och föreskrifterna? :)
Eller ni som inte har utekatter får ju gärna svara också förstås ;P

Annons:
Niiinah92
3/13/13, 6:13 PM
#14

#13 hur menar du?

[Emma--]
3/13/13, 6:16 PM
#15

#14 Ja om man utgår vad som krävs av oss kattägare enligt lag och föreskrifter så undrar jag hur man tänker kring det. 
Vissa saker blir ju svårare att följa, speciellt om katten bestämmer sig för att försvinna någon dag eller vandrar iväg någon vecka då och då.

Niiinah92
3/13/13, 6:32 PM
#16

#15 har läst igenom och hittar inget som skulle bli svårare av att katten får gå ut. Visst det där med tillsyn blir ju svårt om katten vandrar iväg men då tycker jag snarare man ska se efter varför katten inte kommer hem som den ska. Mina är innekatter hos mig eftersom jag bor bland en massa lägenheter och utekatter hos mina föräldrar som bor ute på landet och där är det inga problem med tillsyn osv. De kommer hem flera gånger om dagen för att äta, dricka och kolla läget, i enstaka fall stannar de borta från morgon till kväll men kommer hem ändå.

Honestyisdead
3/13/13, 6:36 PM
#17

#16 Ingen som har utekatt har väl någon tillsyn på katten?
De utekatter jag känner till håller sig definitivt inte på tomten.

[helenal]
3/13/13, 6:38 PM
#18

tycker man skall ha katten inne om man är rädd om sin katt. även om katten håller sig i närheten av hemmet kan en olycka inträffa, finns faror och idioter ute tyvärr. 

sen tycker jag absolut man kan gå med katt i koppel eller de ultimata är rastgård

[Emma--]
3/13/13, 6:45 PM
#19

#16 Jo men det är väl som den biten som gör mig nyfiken eftersom det räcker att man bara hinner se sin katt endast en gång under en dag (eftersom det krävs tillsyn minst 2 ggr/dag) så finns det flera punkter man inte klarar av att följa :) 
Och ännu mer intressant vore det att höra från någon som har en katt som då och då vandra iväg hur man tänker angående reglerna där.
Anmäls katten försvunnen omgående t.ex? Eller räknar man med att katten kommer hem? 

Skulle vara intressant att höra från de som valt att släppa ut sina katter hur de funderat kring den biten bara. :)

Och dessutom om man har grannar vore det intressant att höra hur man funderat kring den punkten för att förhindra att ens egna katt orsakar skador för andra. Är det ett problem som blir löst när det kommer fram att det hänt något? Eller har man förebyggt på något sätt genom att prata med grannar eller liknande?

Niiinah92
3/13/13, 6:49 PM
#20

#17 enligt LST ska katten ha tillsyn minst två gånger per dag, kommer då katten hem, som mina gör, flertalet gånger per dag och dessutom stannar hemma över natten så anser jag att jag har tillsyn. Mina håller sig i närheten av tomten, hur vet jag det? för att det jämt kommer en katt skuttandes när man själv är ute eller sitter på altanen samt kommer på inkallning (inte alltid det medges men övervägande av gångerna). Och skulle de gå lite längre än just runt tomten så gör det inget för de har bara åkrar, lite skog och liknande runtomkring sig, utan farliga djur.

Annons:
Fridaaaa
3/13/13, 7:04 PM
#21

#18 Jag är rädd om mina katter men har dem ute.
Min hankatt skulle må väldigt dåligt av att vara enbart inne eller rastas enbart i sele eller rastgård (om vi nu haft någon)

Plus att det är vanligt med utekatter, i stall mm. 
Mina katter får det de mår bra av, gör det som jag anser är bäst för just mina katter :) Precis som andra som vill ha katterna inne.

Och såklart, om man har en katt som går in till främlingar osv, är det inte OK att låta dem gå där, såklart.
Nu vet jag att mina ej skulle det, pga att de är sådär mot främmande, ialla fall min hankatt. Honkatten går som sagt bara på tomten eller på grusvägen runt tomten, för hon vill ha nära till hemmet plus är mest inne :)

Tycker personligen inte man kan döma folk som väljer att ha sina katter ute. De är inte sämre kattägare för det. Jo om de har sina katter t.ex brevid motorvägen, hårt trafikerad väg osv, då är ju olycka mycket lätt hänt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[helenal]
3/13/13, 7:07 PM
#22

21# säger inte att man är sämre kattägare men jag tycker inte man kan veta 100% vad sin katt gör ute… och inte heller förhindra faror. man har inte samma koll på en utekatt som en innekatt.

Fridaaaa
3/13/13, 7:08 PM
#23

#22 Nämnde inte det namn eller hur? Har mellanrum mellan det som var till dig och det som är rent allmänt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[helenal]
3/13/13, 7:10 PM
#24

23# ok inte lätt å veta…

Fridaaaa
3/13/13, 7:12 PM
#25

#24 Brukar göra så, sett flera göra så, så trodde det var vanligt? :)
Men då ska jag göra det ännu tydligare nästa gång med streck emellan så det ej går att missa ^^,

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Niiinah92
3/13/13, 7:17 PM
#26

Jag känner mig enormt egoistisk för att jag har min hankatt inne mestadels av året dvs. när vi är hemma i lägenheten för jag ser på honom att han inte alls trivs lika bra inne som ute, trots ihärdig aktivering. Jag vidhåller att de allra flesta katter kan bli alldeles utmärkta innekatter och att om man bor i stan eller i tättbebyggt område så ska absolut inte katterna få gå ut av både säkerhetsskäl och hänsyn till grannarna. Sen finns det katter som tyvärr inte mår bra av att bo på liten yta eller där nya saker inte sker hela tiden och jag börjar bli rädd att min hankatt tillhör den kategorin.

Alexej
3/13/13, 7:22 PM
#27

Läste nånstans att Länsstyrelsen är medveten om att det är omöjligt att alltid har koll två gånger om dagen när man har utekatter och därför inte ser så allvarligt på det.

Får se om jag hittar det nånstans.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
[Emma--]
3/13/13, 7:25 PM
#28

#27 Okej. Men hur ser du på saken? :)

[helenal]
3/13/13, 7:26 PM
#29

25# äsch ingen fara!! jag svarade väll ändå på de du skrev och tog inte åt mig direkt

Fridaaaa
3/13/13, 7:28 PM
#30

#29 :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Alexej
3/13/13, 7:44 PM
#31

#28 Jag har både stall- och utekatter. Utekatterna kommer in och äter, stallkatterna får inne i stallet och kommer fram när jag kommer in. Tycker det funkar bra.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Emma--]
3/13/13, 7:55 PM
#32

Och en till fundering, om ni inte sett eran katt på hela dagen, hur länge skulle ni vänta med att leta katten? Anmäla den försvunnen? 

#31 Okej :) Så du har inga problem med att ge dom tillsyn 2 ggr/dag, eller lever du efter tankarna i #27?

Alexej
3/13/13, 8:11 PM
#33

Jag kan aldrig garantera att jag se mina katter två gånger om dagen. Anmäla försvunnen? Då jag jobbar själv på katthemmet här får vi automatiskt in efterlysningar.

Alla mina katter är chippade så hittas katten kan jag lätt hittas genom registreringen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Puma77
3/13/13, 8:19 PM
#34

Beror lite på katten och hur man bor. Jag bor i stan nära till park mm men skulle aldrig släppa ut mina här även om det finns dem som gör. Risken att de ska bli påkörda är stor men även att de ska drabbas av katthatare.

Mina katter har dock inga bekymmer av att vara inekatter. Men vissa katter funkar inte att ha som innekatt och då anser jag att de ska få bo någonstans där de just kan få gå ut och in som de önskar utan de riskerna som finns i stan.

Alternativet är ju annar en innätad rastgård eller balkong.

 

//Pia

Annons:
[Emma--]
3/13/13, 8:22 PM
#35

#33 Men du tycker inte det spelar någon större roll då eller? Alltså att den föreskriften inte är något som du tycker bör följas när man har utekatter?

Ah, ja då blir det väl mer en fråga om du letar efter dina katter efter någon särskild tid när du inte sett till dom? :P

Alexej
3/13/13, 8:30 PM
#36

Jag har inte haft problemet. Mina kommer alltid hem.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Emma--]
3/13/13, 8:33 PM
#37

#36 Men bara för diskussionens skull, om det skulle bli så? Och vad tycker du om tillsynen 2 ggr/dag när det gäller utekatter?

ivanhoe81
3/13/13, 9:35 PM
#38

på tal om denna diskutionen som kom här så kom jag på en sak som jag läste på en sida för länge sedan

det var en som hade klagat på grannen väldigt länge att hans katt satte sig i deras sandlåda av modell större och alltid låg på deras bil och repade lacken etc, sättet han löste det på blev jag riktigt förbannad på (grannen brydde sig inte om vad katten gjorde utomhus) han fångade in katten, avlivade den och styckade den sedan fick hans stora orm den som föda

mår dåligt än bara jag tänker på den texten alltså, det var en av hans kompisar som skrev på en sida och berättade det

Alexej
3/14/13, 7:07 AM
#39

#38 Tyvärr tycker alldeles för många kattägare att en katt har rätt att vara ute och skyller på deras natur?

Finns nog ingen hundägare som skulle göra likadant.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Fridaaaa
3/14/13, 7:41 AM
#40

#38 Så får ju han inte göra! :/

#39 Dock stor skillnad på hund och katt.
Hundar kan göra mycket mer skada t.ex. Så ser inga likheter med att ha hund lös och ha katt lös.
Plus att det är många tyvärr som harhundar lösa utan uppsikt = slutar med trista olyckor.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emma--]
3/14/13, 8:51 AM
#41

#39 missade du frågan i #37? :)

Annons:
Nilam
3/14/13, 9:40 AM
#42

Jag är ingen kattmänniska, tycker knappt om dem, men röstade för utekatter, men inte i tätbebyggt. Nu när man läst lite kommentarer så lutar det nästan till nej. Dock mina föräldrar bor ute i "skogen" och deras katter går inte att hålla inomhus. Katterna kommer in minst 5 gånger om dan för att gosa/dricka vatten/äta (trots att vatten och mat finns utanför på verandan också). De har byggt på sin veranda en koja av ett gammalt skåp som katterna kan skydda sig i när de inte är hemma. 

Själv bor jag i tätbebyggt och kan irritera mig på katterna som stryker runt. Hittar bajs på tomten, min man hittade en katt under våran veranda, osv. Dock skulle jag aldrig attackera en katt som kom in i vårat hus, stackarn vet ju inte bättre. Kanske schasa lite för att den inte ska komma tillbaka, men det är svårt att inte känna sig taskig.

Honestyisdead
3/14/13, 10:13 AM
#43

40 en katt kan göra skada nog, så visdt gpr det att jömföra' Eller du anser att en chiuaua inte går undet samma regler som större hundar? För den gör mindre skada än en katt. Den kan bara bita medans katten kan riva också! Nej, katter ska vara kopplade. Annat kan jag inte se dom annat än oansvarigt. Varför skulle kattägare slippa ta ansvar som andra djurägare? Att dina katter håller sig nära spelar ingen roll för mig. Har fått en katt i benet då jag gått förbi lattens trädgård, pch max fick nästan rivsår i ögat en gång!

Yolle
3/14/13, 1:21 PM
#44

Det beror på området man bor i. Jag bor där det pangas raketer ända in i maj, ungarna far omkring på trimmade moppar och det är fest tors-sön. Då skulle jag aldrig få för mig att släppa ut en katt i detta området. Men hade jag bott som mina föräldrar, långt ut i skogen med få grannar hade jag helt klart släppt ut katten.

Ska man släppa ut sin katt får man vara beredd på att ta en diskussion med grannarna. Är katten i deras trädgård och förstör, men då får man betala och föröska lösa så den slutar upp med det. Man har ett ansvar.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Honestyisdead
3/14/13, 2:00 PM
#45

Ber om ursäkt för alla stavmissar i mitt förra inlägg!

Silvestris
3/15/13, 7:06 PM
#46

Det fanns inget bra alternativ. Både innekatter och utekatter kan leva väldigt goda liv. Däremot är det olämpligt att ha utekatt i större delen av vårt samhälle.

Alexej
3/15/13, 10:28 PM
#47

#41 Jag tycker det skulle räcka med daglig tillsyn för utekatter. Tänk på alla gårdar där katterna inte kommer in eller ridskolor osv.

Det viktigaste är att en katt är kastrerad, vaccinerad och id-märkt. Plus får dagligen foder av bra kvalitet och tillgång till vatten. Och självklart veterinärbehandling ifall.

En innekatt är mycket mer utsatt för misskötsel. Lådan, vatten och mat måste ses över minst 2 gånger om dagen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Silvestris
3/15/13, 10:46 PM
#48

#47

Å andra sidan är skaderisken mycket större för en utekatt vilket helt klart är ett tillräckligt skäl för bättre tillsyn än en gång per dag. Vilket är en no brainer för alla bönder och stallägare jag känner som har gårdskatter. De ser katterna hela tiden, de delar ju arbetsplats.

Annons:
[Emma--]
3/15/13, 11:49 PM
#49

#47 men kattlådan, mat och vatten beskrivs även i andra föreskrifter och tillsynen är alltså bara ännu en punkt för att se så katten mår bra. :) Så inte katten hinner ligga nästan ett dygn och må dåligt.

Maliceangel
3/16/13, 9:26 AM
#50

Jag tycker att varje katt ska ha rätt till att gå ut. Vi skulle ju aldrig ha en "inne hund" och katterna är ju nästan mer "naturpräglade" än vad hundar är. Missförstå mig inte, jag har både hund och katt. Men katter behöver utforska, klättra, klösa, jaga, ha sina revir, sträcka på benen osv. Man kan ordna en del av det inomhus. Men hur givande blir ett liv av att sitta inomhus i 15 år, kanske i samma lägenhet/hus dag ut & dag in. 

Sen förstår jag folk som inte släpper ut sina katter i tätare bostadsområden och vid bilvägar. Men då får man lösa det på andra sätt, eller skaffa något annat djur som är mer lämpligt som inomhusdjur.

Klösträd i all sin prakt, och inätade balkonger. Men kom igen, det är inte  det bästa livet. 

Och sen folk som bor i små 1:or med flera katter. Det där har jag aldrig förstått heller, speciellt när man åker bort och lämnar dom ensamma i det trånga utrymmet i flera dagar och katterna får aldrig gå ut, någonsin. 

Och olyckor kan hända, både inne & ute. Men alla förtjänar ett liv med kvalité, inte bara att hållas levande inomhus för säkerhets skull ifall att någonting skulle hända. 

Kastrera, chipmärk, vaccinera, försäkra! Och flytta till ett lämpligt område innan du skaffar katt :) Som djurägare får man anpassa sig. Djuren anpassar sig tillräckligt efter oss iallafall.

Honestyisdead
3/16/13, 9:44 AM
#51

15 på med koppel på katten så slipper katten sitta inne i 15 år.

Alexej
3/16/13, 10:02 AM
#52

Jag önskar att antalet katter skulle minska att inte många spontanskaffar sig en katt/kattunge. Då skulle också mycket misskötsel/vanvård försvinna. många tänker inte heller på det med tillsynen utan tror att en katt klarar sig några dagar bara man häller ut en massa torrfoder.

Jag har inte varit borta sedan jag började aktiv med katter för nästan 8 år sedan, inte heller med en kattvakt känns det bra. Var en helg i Stockholm när Svekatt startades men trots att jag visste att en bra kompis tog hand om mina djur var det inte samma sak. Katter (och säkert andra djur också) är otroligt känsliga mot förändringar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Emma--]
3/16/13, 10:09 AM
#53

#50 Hur menar du att dom inte får utlopp för det behovet genom att klättra och klösa i klätterträd? 
Och varför skulle ett stort revir vara bättre mer än att det ger mer motion? Dom kan fortfarande gå och spana på sitt revir varje dag och har sitt revir (förutom att det inomhus inte har inkräktare) 
Och jaktlekar går alldeles utmärkt att skapa :)

Största skillnaden är motionen. 

Jag har nät på balkongen där katterna spenderar mycket tid att sitta och spana och lukta och sola på sommaren. Och sen koppelpromenader när det går att ordna (och främst ena katten som är intresserad) 
Och katterna brukar vara slut när dom kommer in igen och går och sover. 

Ser inte alls skillnaden motför att aktivera alla andra djur på ett kontrollerat sätt. Precis som med hundar. :)

För det är ju det viktigaste, att dom får utlopp för sina instinkter. Det är det som gör att djuren mår bra. :)

Mapel
3/16/13, 10:18 AM
#54

Jag håller helt och hållet med #50!!! 

Jag kan absolut inte för mitt liv förstå hur man kan ha en katt som innekatt! Vilket hemskt liv. (Nu får ni inte ta detta personligt, då det verkar som att typ alla här har innekatt?, men jag personligen tycker inte det är ett värdigt liv). Jag trodde faktiskt att det bara var ovetande "svenssons" som fortfarande hade innekatt och ansåg att det var tillräckligt för att den katten skulle må bra, men tydligen inte…..

Jag har en katt, han är hittekatt och när vi tog hem honom var han inte kastrerad, så det fick vi ju göra det första vi gjorde, som tur är bor jag i en liten stad så fick tid samma dag,  men det tar ju ett tag innan kasteringen verkar fullt ut, så han hade ju en vecka minst som han var tvungen att vara inne. Han mådde otroligt dåligt av detta, och sprang runt och stressade och ville ut. Kan ju tilläga att han var helt tam och världens trevligaste, men han ville inte vara inlåst! Så jag gick ut med honom i koppel 2 gånger om dan i 1 och en halv vecka. Det var nog det jobbigaste jag gjort, katter är inte koppeldjur kan jag lova! Han skulle klättra i träd, smita in på gårdar, hälsa på grannkatterna och allmänt bara inte gå åt mitt håll eller sitta och spana blicksstilla i typ en kvart, men jag gjorde det för hans skull, för efter promenaderna var han hur lugn som helst. 

Numera är han utekatt och världens lyckligaste. Kan tillägga att vi bor i ett ganska stort villaområde, med massor med katter, hundar, barnfamiljer. Hans bästa vän, en katthona, bor granne med oss. Det går hur bra som helst! Om grannarna inte vill ha katten på sin gård så får de ju kasta vatten på honom! Det trodde jag var allmänt känt att man gjorde om man verkligen inte ville ha katter på sin gård? Hur som helst så finns det mängder med katter i mitt kvarter och de håller sig mycket på min gård och på dem gårdar där det får va. 

Jag har träffat många innekatter och de har antingen varit överaktiva och flugit runt som galningar eller, när det gått lite längre, halvt apatiska och inte gjort någonting annat än att sova. Men jag kanske bara träffat extremfallen, vad vet jag? 

Katter är otroligt aktiva djur och de är ett av de djur där domecticeringen inte har gått lika långt. Man brukar säga att människan inte äger katten utan katten äger sin människa, och det märks verkligen på min katt, det är han som bestämmer och vill han ha mat, ja då fjäskar han tills han får det. Han är otroligt smart. Han älskar att vara ute, men tycker inte särskilt mycket om regn och snö så då är han mer inne. På somrarna brukar han hänga i trädgården på dagarna och på nätterna är han ute och smyger i kvarteren. Han är aldrig borta mer än en natt eller en heldag. Och går man ut och skramlar lite med matburken så kommer han nästan alltid springandes, katter hör nämligen väldigt bra. Katter som springer bort är nästan alltid okastrerade som kollar revis eller letar efter någon att para sig med. Om en katt springer bort trots att den är kastrerad beror det troligtvis på att den inte trivs hemma och försöker hitta en ny människa som den kan äga. Sen finns det ju dem som är äventyrslystna och kan vara borta en dag eller två ibland. Jag kan kolla till min katt minst 2 gånger per dag, det är inget argument för att ha en innekatt. Om man inte kan släppa ut katten där man bor så ska man inte ha katt. 

Katter är inga dumma djur, de springer inte ut och sätter sig mitt i gatan så att de blir påkörda, men precis som med vilda djur så händer det ibland att de inte hinner undan. De katter som växt upp som utekatter och inte redan blivit förstörda vandrar inte bara fram till okända människor hundar eller andra rovdjur för att bli dödade. 

Jag tror att många blandar ihop hund och katt. Hundar har avlats så länge av människan att de blivit lite korkade och kan inte längre ta hand om sig själva. Katter däremot är otroligt smarta och klarar sig alldeles utmärkt själva. Tänkt dig själv om du skulle sitta i en lägenhet i 20 år och aldrig gå ut någonsin. Du får ett litet spel att leka med, samma mat varje dag och träffar samma människa. Och JA, man kan jämföra människa och katt då vi har samma behov, att få röra på sig. 

Enligt mig kan man lika gärna ha en tiger i bur om det är så att man tycker det är ok att ha innekatt.

[Emma--]
3/16/13, 10:38 AM
#55

#54 I ditt fall och i de fallen du mött vore det mer intressant att höra om vilken aktivering som fanns för katterna inomhus. Hur mycket som tid som gick åt att aktivera katten med jaktlekar, hjärngympa m.m

Koppel tar längre tid än så att vänja vid. Mina katter har inga problem att gå i koppel :) Men det blir ju inte samma sak som att gå med hund i koppel.

Katter har inte konsekvenstänkandet. Höll på att köra ihjäl en katt en gång som sprang över vägen precis när jag kom med bilen. 
Grannens utekatt har alltid varit utekatt och kommer mer än gärna och hälsar på alla människor här ute. Den katten kom hem med ett gummiband runt halsen en gång.

Och visste du att det finns länder som håller hundar precis som många håller utekatter här i Sverige och antagligen skulle tycka att det är lika dumt att gå i koppel med sina hundar? :P Och anser att hundar behöver den friheten för att må bra. 

Och har man djur måste man ju se till att de får utlopp för sina behov. Inte förvänta sig att leka med katten 10 minuter och tro att det ska räcka :)

Annons:
Silvestris
3/16/13, 10:47 AM
#56

#54

Om katter nu är så smarta att de inte springer på vägar är det ju märkligt att så pass många blir påkörda… Hur går det till? Bilar offroad? Det går alldeles utmärkt att ha välmående innekatter, men det krävs att man lägger ned energi på dem. Jag har en högaktiv ras och har dem inomhus. Jag har inga feta katter, inga understimulerade katter eller på något annat sätt katter som mår dåligt. Men så lägger jag ner mycket energi på att aktivera dem. Alla deras sinnen.

Honestyisdead
3/16/13, 10:50 AM
#57

54 och jag kan inte förstå hur man kan välja att ha utekatt! De innekatter mina vänner har mår riktigt bra och går fint i koppel. Men sen får de sin behov tillgodosedda också. Självklart blir det inte bra med innekatt om man inte ger katten det den behöver.

Maliceangel
3/16/13, 12:02 PM
#58

Jag håller med #52

#53 så du menar att ett hus eller lägenhet/hus på 50-150 kvm ger samma stimulans som att gå fritt ute? Jag menar att inomhus är det samma klösträd år ut och år in, samma miljö, samma dofter, samma kattlåda, samma allt. Att klättra i ett 1.70 tillverkat klösträd är inte riktigt samma sak som att klättra runt i träd, berg, stockar runt i skogen osv. Men där är vi väl av olika åsikt helt enkelt. Största skillnaden är miljön. Men om du miljöberikar varje vecka hemma så är det ju såklart ett +! Det är jätte bra att du låter dom vara på balkongen och ute i koppel promenad. Jag syftar främst på sånna som har innekatter och går en promenad 1 gång varannan månad. Katterna borde få komma ut lite varje dag. Sen håller jag fast vid att jag tycker att det är bättre att låta katten gå fritt ute än att komma ut i koppel lite då och då eller enbart få sitta på balkongen.

#53 Vad menar du med det näst sista? Så du tycker det är okej att ha en hund inne gåendes på kattlåda och få gå koppelpromenad lite ibland då ägaren får lust max 1 gång per dag men förmodligen mer sällan? Såvida den får sitta lite på balkongen ibland också. Håller helt med dig i det sista du skriver. Det är därför jag är lite emot innekatter. För vart är gräset som katten vill ligga & trycka i och vart är fjärilarna som dom så glatt tittar efter? Vart är fågelkvittret och buskarna, träden, dofterna? Vart är dom levande mössen? En katt är ju i första hand ett rovdjur, en jägare. Att viffta med en pinne som har en liten fjädertoffs på sig är inte riktigt samma sak.. Om du tillgodoser jaktinstinkten på ett bättre sätt så får du gärna berätta det :) Jag är främst här för att ändra uppfattning så att jag inte tycker det är lika hemskt med innekatter. Jag VILL se bättre på saken just för att det är så många som har innekatter och jag tycker synd om dom flesta.

Silvestris
3/16/13, 12:12 PM
#59

#53

Hundar är också rovdjur, jägare. Dessutom är det gjorda för att jaga i flock. Hur många hundar får utlopp för den instinkten? Nej just det, det är olagligt att släppa en flock hundar efter vilt…

Det enda en väl aktiverad innekatt missar när det gäller jakt är själva dödandet och det är mot svensk lagstiftning att utfodra med levande bytesdjur.

I övrigt kan katter jaga i koppel (och i rastgård). Det gör mina katter (jag tillåter dock inte jakt av annat än insekter när det är i koppel).

Gia91an
3/16/13, 12:17 PM
#60

Jag har tre innekatter för tillfället då jag bor mitt inne i ett samhälle med stor väg och knasigt folk precis utanför, men när jag bodde på landet förr så fick min gammelkatt gå ut. Han är nu innekatt och mår faktiskt mycket sämre som det. Trots att vi leker med dem så mår han inte så bra.

Han mår helt klart superbra när han är ute, men nu går det inte helt enkelt. De andra två monstrena är vana från början med att vara inne, så de vet inte vad dem missar liksom. Så det funkar bättre.

I övrigt tycker jag att om man har möjlighet att ha katterna ute så kan man allt ha det. Om man bor avskillt och bra. Visst finns det risker med att ha utekatter, men jag vet även att de älskar det.

Det här med tillsyn var nästan aldrig ett problem, då min katt har bättre inkallning än min hund. Utan tvekan. Han höll sig ganska nära huset hela tiden, och kom in på kvällen när jag ropade, plus att om han inte hörde så gick jag ut och letade en liten runda.

Hände ju förvisso att han slarvade bort sig några dagar när han var yngre, och då var jag ute och letade då med, men sen kom han tillbaka.

Sen som sagt det kan hända olyckor med utekatter, självklart. På somrarna jobbar jag på annan ort och eftersom det var bra grönområden och så fick min katt följa med förra sommaren så att han skulle få gå ut. Men i slutet av sommaren blev han biten av en räv eller något, så då blidde det inte mer utevistelse.

Maliceangel
3/16/13, 12:22 PM
#61

Jag undrar också om det är någon som har gjort en utekatt till en innekatt, hur har det funkat? För just nu tänker jag att det man inte någonsin upplevt kan man ju inte riktigt sakna. Katter kan känna sig understimulerade och så, men dom relaterar inte själva det till att dom aldrig någonsin fått vara ute. Utan kanske visar sin misstrivsel med något udda beteende istället.

#57 Varför förstår du inte hur man kan välja att ha utekatter?

Sen får vi inte glömma att alla katter är olika såklart. Men jag tror majoriteten av katter skulle valt att vara fria framför att sitta instängda i ett utrymme vi har tvingat på dom.

Det enda argumentet jag ser hos er som är emot utekatter är att dom kan bli skadade eller att dom inte ses till 2 gr om dagen. Utekatter har ju nästan ständig tillsyn då dom ofta springer på människor. Och katter kan även skadas inomhus. Sen ser jag hellre att min katt lever ett liv med kvalite i 10 år och sen blir påkörd än sitta inne i samma lägenhet i 22 år. 22 år innesittandes tycker jag är själviskt. Utekatter har iallafall valt att vara ute respektive inne när dom är det.  Många innekatter är också väldigt små i storlek om man tittar på vanliga bondkatter. Varför är det så? 

Djurplågare är också en risk. Man får se till att känna sitt område.

Jag kan även tycka det är bra med utekatter då man har bättre koll på vanvård osv i grannskapet. Ser man en katt med tovor, sår eller en mager katt så kan man ju ta reda på vart den bor. 

Här där jag bor håller vi koll på varandras katter. Och det är ju en klar fördel

[Emma--]
3/16/13, 12:26 PM
#62

#58 Jag säger att man kan ge katterna utlopp för sina instinkter ändå och att dom inte behöver gå fritt för att må bra. Skillnaden blir att man som innekattägare måste engagera sig lite extra medans utekattsägare bara behöver öppna dörren så sköter katten det mesta själv.

Det blir inte samma sak, men det ger samma resultat att klättra i ett klösträd.

Nej jag menar att hundar går att aktivera på kontrollerade vis, samma sak med katter. Ingen skillnad mer än våra personliga åsikter.
Det finns folk i andra länder som skulle tycka vi i Sverige gör fel som håller hundar på det sättet.

Mina katter är inne största delen av året och är ute när det börjar vara varmt. Så större delen av året är det enbart aktivering inomhus som gäller. 

Dom får ju utlopp för sin jaktinstinkt även fast dom inte dödar levande byten. Det är bara din personlig åsikt att dom ska döda för att det ska vara tillräckligt bra i såna fall :)
Får katter mat så jagar dom inte främst för matens skull, utan för att de har den instinkten. Det är en lek. 

Så när man drar något efter golvet t.ex så väcks SAMMA instinkter som om den skulle jaga en mus. :)

Annons:
Fridaaaa
3/16/13, 12:29 PM
#63

#62 Jag har 2 utekatter men de har klösträd inne, och jag leker med dem med t.ex en vippa :)
Gammelkatten t.ex är inte så intresserad av att leka med leksaker, inte min 4 åring heller, jo vippa och vissa möss som rör sig men inte mycket annt ^^,
Så alla med utekatt släpper inte bara ut sina katter och låter dem sköta sig själva. Möjligen att många gör det tyvärr

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emma--]
3/16/13, 12:35 PM
#64

#61 En vän till mig har en katt som varit utekatt och det har gått superbra :) Hon är ute med katten i koppel ganska ofta, speciellt på sommaren och ger en bra miljö inomhus. 
Sen är den ibland utekatt hos hennes mamma under nån vecka på sommaren och verkar gå jättebra för den katten att vara utekatt där och innekatt hos henne. :)

Ser att du har bild på både en kanin och en hund. Varför är det en skillnad på de djuren? :) Vad i deras beteende gör att dom kräver mindre och trivs bra i bur eller kontrollerad utevistelse m.m?

Sen är främsta orsaken för mig varför jag är emot utekatter allt dåligt som kan hända för katterna. Bilar, rovdjur, människor. 
Men också de skador som katter gör. Tänk hur många katter som finns och hur många fåglar och smådjur tillsammans dom dödar varje år. Ett rovdjur som inte är naturligt i Sveriges fauna egentligen. 
Och sen om man bor närmare andra människor så finns det stunder då katterna blir besvärande för andra. De med allvarlig allergi bland annat. 
Katter här ute gjorde att jag inte kunde vara ute med min kanin, och hindrar mig många gånger att ge mina katter en vettig promenad.

Det är mina tankar i alla fall :)

[Emma--]
3/16/13, 12:38 PM
#65

#63 Och det är roligt att höra om dom som faktiskt ger katterna något inne också. :) 
Det jag menar är att utekatter kan aktivera sig ute, medans innekatter oftast kräver en hel del extra från sin husse eller matte. :) 

Sen finns det ju olika individer bland katterna så detta skiljer sig ju säkert en del.

Fridaaaa
3/16/13, 12:38 PM
#66

#65 Jag tycker det är viktigt att göra det. Knyta också ett band mellan sig och katten bland annat :)
Ja det kan dem :) Det har du rätt i :D

Sedan som t.ex våran honkatt. Hon går ej ut vintertid, jo några minuter om det är snöfritt i princip men inte annars. Så hon behöver ju t.ex mer aktivering på vintern :) Det hon vill ;) Hon är 15 år i år och bestämd dam haha'

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Silvestris
3/16/13, 12:47 PM
#67

#61

Jag tror att alla djur skulle välja total frihet före hagar, koppel, burar osv. men ändå är det bara katten som ska erbjudas denna totala frihet. Varför inte släppa lös alla hästar som ju är gjorda för att leva i stora flockar och röra sig över stora områden? Varför inte släppa loss alla hundar och låta dem göra precis som de vill?

Osv.

Och ja, det finns många som har gjort utekatter till innekatter och utgången landar alltid i hur duktig ägaren är att på att aktivera katten.

[Emma--]
3/16/13, 12:51 PM
#68

#66 Helt klart :)

Haha :) roligt med bestämda damer ^^

Fridaaaa
3/16/13, 12:58 PM
#69

#68 Jadå det är det, haft henne i lite mer än 2 år :)
Ägaren dog hastigt. Hon bestämde över min katt redan från start, men har gått bra :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Maliceangel
3/16/13, 1:04 PM
#70

#64 Hunden går lös ute under uppsikt. skillnaden är väl att han får ut mer av att umgås med oss än vad katterna får. Vi är ju mer som en flock för honom, katterna är mer självständiga även om dom såklart umgås med oss också. Men det är ju på deras villkor allting. Skillnaden är att katterna vill vara ute själva, det vill inte hunden. Är vi ute med hunden så följer gärna ena katten med på promenaden :) Vilket är väldigt trevligt. Men vi skulle aldrig kunna ta med henne på en koppelpromenad på våra villkor. 

Vi kan jämnföra kanin & katt om du vill. Men det är ju inte riktigt samma sak. Kaniner behöver få utforska, springa av sig, gräva & gnaga. Jag har främst haft utekaniner så där har det inte varit något problem då vi oftast haft hela tomten som en enda stor kaninhage. Nu har jag blivit tvungen att flytta in ena min kanin pga att vi flyttade, och tyvärr kan jag inte tillgodose hans behov lika bra längre. Och det är dels därför jag försöker omplacera honom. (Vilket du kan se om du går in på kaniner, dvärgkaniner, lejonkaniner iFokus.) Däremot klarar kaninen sig bättre med att vara innekanin än vad katterna hade gjort om jag tvingat dom. För det ÄR inte samma djur med LIKA behov. Kaninen sitter inte i bur heller, han har en bur som eget krypin men den är inte stängd. Utekaninen har stängd bur på nätterna. Men även katterna är inne på nätterna så där blir det väl också likvärdigt på något sätt. 

Men ändå tycker jag det är mer okej att ha innekanin än vad det är med innekatt. Ni kanske tycker att det är dubbelmoral där. Men försök då tänka ut dom olika arternas behov så blir det kanske lättare att förstå. För katterna har behov som är svårare att uppfylla än vad kaniner har. Sen tycker jag att om man har katt eller kanin inomhus så borde dom få komma ut, kaniner borde få vara i hagen på somrarna om dom inte kan gå lösa helt.

Oavsätt så är det skillnad på hundar, katter & kaninerns behov. Det kan ingen kunnig människa neka.  Sen ska man ta hand om alla djur på bästa sätt, så naturligt som möjligt oavsätt art. Vad gäller kaniner så är det också en het diskussion för det är betydligt mer olyckliga kaniner tror jag som blir satta i en bur & får sitta där pga att ägaren tröttnat . OCH det är såklart verkligen djurplågeri. Innekatt är inte plågeri, det är bara ett mindre bra alternativ tycker jag.

Silvestris
3/16/13, 1:11 PM
#71

#70 Hundar håller sig till människan ute om de tränas till det och vet du vad, det gör katter också! Det är bara det att ytterst få kattägare aktivt tränar/dresserar sina katter. Varför kan vi inte bara släppa ut hundarna odresserade och utan uppsikt som vi gör med katter? Då får de själva välja sin flock. Det är väl vad frihet handlar om? Jag är fullt medveten om att djur är olika men faktum är att katten är det enda djur vi släpper läsa ute helt utan kontroll och det finns inga hållbara argument till varför det är mer okej än att göra det med andra djur.

Fridaaaa
3/16/13, 1:12 PM
#72

#71 Det hade slutat i kaos om man hade gjort det. Allvarliga hundslagsmål, barn och vuxna som riskerar att bli bitna osv :S

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maliceangel
3/16/13, 1:12 PM
#73

#67 Såklart! Men nu diskuterar vi katter. Jag tycker det är hemskt med ridskolehästar som får stå i spiltor osv. Visst skulle vi kunna släppa lös hundarna, men deras bajs är oftast större än katternas, hundarna söker sig på ett helt annat sätt till människor än vad katter gör, hundar kan göra mer skada än vad katter kan. Hundarna får gå på timlånga skogspromenader oftast lösa, om ni med innekatter gör det med era katter också så är väl det skitbra! Bara för att tex hästar inte har det så naturligt så ska resten av alla sällskapsdjur också ha det mindre bra fast att dom kan ha det bättre?! Det är lättare att släppa ut en katt än att låta en häst springa fritt, eller hur? Men det ena måste ju verkligen utesluta det andra hela tiden! Det dagliga man får höra i diskussioner…

Fridaaaa
3/16/13, 1:15 PM
#74

Bra skrivet #73!

-----------------------

Bara för att en djurart kan gå lös, utan större problem (för katter anser jag sällan gör större problem/skador, beroende på vart man bor såklart och katten). så betyder det inte att andra djur kan det.

Hästar t.ex har tillgång till stora hagar. Så stora hagar kan man omöjligt göra t.ex till katter :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emma--]
3/16/13, 1:17 PM
#75

#69 Tur ni kunde ta henne :)

#70 Finns ju hundar som säkert skulle vilja, speciellt om dom är del av en hundflock som är ute tillsammans. 

Jag säger inte att djuren har samma behov, men dom har sina behov. Kaninens behov tillgodosåg du genom kontrollerad utevistelse. Varför fungerar det men inte med katter egentligen? 
Eller som hästar som någon nämnde här ovan, där snackar vi djur som verkligen lever på stora ytor i vanliga fall men som stängs in i hagar, stall och aktiveras kontrollerat.

Alla djur har olika behov. Men jag ser fortfarande inte vad som gör att katter är det enda djuret som behöver gå fritt :) Förutom den personliga åsikten.

Förstå mig rätt, jag ser fördelarna (och nackdelarna) med utekatter. Jag förstår vad man menar, men jag personligen tycker man ska bygga rastgårdar och gå med dom i koppel osv. Och absolut inte släppa ut i tätbebyggt.

Fridaaaa
3/16/13, 1:19 PM
#76

#75 Ja :)

Men om man inte kan bygga rastgård och inte ha sin katt i sele då? Ska man skippa att ha katt då? Det tycker inte jag är rätt :)
Mina trivs bäst att kunna gå ut när dem vill, kunna jaga möss (en anledning till att många har katt på landet) t.ex :)

Då får man bo där man kan ha sina katter ute, om man nu vill ha utekatt, eller då aktivera den mycket inne, ha ut den i sele eller rastgård om det går med den/de katterna :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Emma--]
3/16/13, 1:21 PM
#77

#72 Är allvarliga kattslagsmål hela tiden. Och mindre allvarliga slagsmål ännu oftare.

Maliceangel
3/16/13, 1:22 PM
#78

#71 Det borde handla om att göra det bästa av våra älsklingars liv men den här diskussionen börjar mer handla om att det är helt okej att katter får det sämre TROTS att möjligheterna finns att göra så att dom får det bättre bara för att andra djur har det sämre. TROTS att dom inte har samma behov av samma frihet som katter har. Finns det någon här inne som har en hund som skulle vilja springa lös ensam ute hela dagarna och nätterna?! Vill inte hunden vara där du som ägare är? Finns det någon här som allvarligt tycker att det är samma sak att släppa ut en katt som att släppa ut en häst & låta den gå dit vinden för den? För det är ju vad ni skriver. Det ÄR möjligt att låta katten gå lös, borde vi då inte ge den det utan att tycka att vi då borde låta hundar och hästar springa lösa också trots att möjligheten inte finns på samma sätt. Bara för att hästen tvingas till ett liv i stall och hagar så ska våra katter tvingas till att sitta inne också?

Fridaaaa
3/16/13, 1:23 PM
#79

#77 Beror nog på vart man bor skulle jag säga. Jag har haft min ena katt här 3½ år, han har inte slagits med någon grannkatt, och det bor en hel del katter här hos grannarna :)
Så jag tror det beror på området osv :)

Men mångahundraser ärmycket större än katter  = blir allvarligare slagsmål och mycket större risk att en vuxen eller ett barn blir skadad :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emma--]
3/16/13, 1:24 PM
#80

#76 Om man inte kan bygga rastgård misstänker jag att man inte bor så man kan ha utekatt heller. I alla fall utifrån mina tankar hur man bör bo när man har katt :)

Jag tycker främst man ska pröva kontrollerad utevistelse först. Och annars att man ska bo på landet. Och att grannarna som finns ska vara okej med det. 

Men då ser du att jag ser ganska mycket negativt med katter som springer fritt ;P

Fridaaaa
3/16/13, 1:26 PM
#81

#80 Jag bor så jag kan ha katt ute, därför har jag det.
Men vi hyr så är inte bara att bygga såna stabila, fasta saker. Och sedan kostar det en hel del, på en gång med :/

Ja här är grannarna OK med det, deras katter är med ute :) Och oftast håller sig våra katter runt våra hus, ibland har min ena katt gått bort till svärmors gård (ca 800-900 meter från vårat) men stannat innan, och gått tillbaka :)

Ja vissa gör det, andra inte :) Så som jag sa, beror på vart man bor osv :) Så det får man ju kolla innan osv :) inte bara släppa ut :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emma--]
3/16/13, 1:31 PM
#82

#78 Det är det jag undrar varför man tycker det är okej, men inte att katter är okej att hålla under kontrollerade former. Inte om att katter ska få det sämre eftersom jag inte tycker dom har det dåligt. 
Mer varför så många säger att katter ska få sin frihet för att må bra, samtidigt som man håller andra djur under kontrollerade former. 
Tycker man att katterna förtjänar mer eller vad? Är nyfiken för att jag inte förstår den biten :P
(Ser inte varför de skulle ha ett större frihetsbehov än mina fåglar t.ex.)

#79 Det varierar säkert en hel del. Men då blir det inte längre för djurens skull utan för människans skull om man tänker så. Behovet försvinner inte för att dom kan göra större skada tänker jag.

[Emma--]
3/16/13, 1:33 PM
#83

#81 Jo men då kan det bli en del av planeringen innan man skaffar katt :) Nu har du ju redan utekatter.

Annons:
Fridaaaa
3/16/13, 1:35 PM
#84

#82 Dock kan man aktivera hundar t.ex på ett annat vis ute än vad man kan göra med vissa katter t.ex :) Hundar kan man gå långa promenader, köra olika sporter och mycket mer.
Inte lika lätt med en katt :)

Jag har mina katter ute för deras skull, för att jag märker att de mår bäst av det :) Trots att de har det bra inne också :)

#83 Jo det är det ju oavsett vart man bor :)
Och även vissa katter som är uppväxta och bara bott inne, kan trivas t.ex bättre ute med.
Och katter har ju funnits som musjägare i hur många år som helst, så varför låsa in en massa katter nu, om man bor på ett bra område och katterna är kastrerade och vaccinerade? :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emma--]
3/16/13, 1:38 PM
#85

#84 Inte lika lätt, men inte omöjligt :) 
Jag förstår grunden varför man vill ha utekatt, jag ser det bara från en annan synvinkel och anser att man kan ge katter det dom behöver ändå.
Jag tvekar inte att katterna mår bra av det, för dom aktiveras. :)

Jag tycker bara för många släpper ut sina katter utan en tanke på vart dom bor, utan respekt för andra "för att katter ska gå ute". Tror ju dock dom flesta här tänker sig för :P

Fridaaaa
3/16/13, 1:40 PM
#86

#85 Nej därför tycker itne jag det är fel att ha utekatt men finns dem som säger att man är sämre kattägare för att man har sin katt ute, att man ej ser till deras bästa, att man utsätter sina katter för fara ect. Och det är extremt fel, och det är extremt tråkigt att göra :S

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emma--]
3/16/13, 1:44 PM
#87

#86 Nejdå den delen av såna här diskussioner gillar jag inte. Jag kan se det som en intressant diskussion men när det börjar angripas vem som är den bättre kattägaren så blir det bara trist. 

Jag kan tycka dom som har sina katter här ute gör jättefel och förstår inte hur dom tänker. Dom flesta menar säkert väl men katterna slåss hela tiden, och det är mycket trafik och mycket människor. Och tyvärr visar de ingen respekt när man påpekar något som varit dåligt. Det tycker jag är en viktig egenskap hos en bra kattägare att om det blir problem måste man ta sitt ansvar.

Fridaaaa
3/16/13, 1:46 PM
#88

#87 Ja det tycker jag med, att det blir mycket fel då :/

Ja precis! Oavsett vilket djur man har, måste man ta ansvar :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

viktoria91
3/16/13, 1:48 PM
#89

Själv 3 katter varav 2 inte går ut,dem vill ite! Har varit utslängda, misshanlade och hemlösa.mlillkisen med bra uppväxt går ut på innergården i sele och koppel.;-)

[Emma--]
3/16/13, 1:50 PM
#90

#88 Jag hade tänkt undvika såna här diskussioner haha. Folk brukar tycka man är så otrevlig verkar det som :P

Det håller jag med om :)

Annons:
Fridaaaa
3/16/13, 1:50 PM
#91

#90 :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mapel
3/16/13, 2:15 PM
#92

#55, #56, #57

Jag har tyvärr inte träffat en enda välmående innekatt, och knappt en enda missnöjd utekatt så det finns nog ingen som någonsin kommer kunna övertala mig om att det är bättre med innekatt än utekatt. 

Jag kommer aldrig att ha en katt instängd.

viktoria91
3/16/13, 2:17 PM
#93

#92 tur att inga katter inte bor hos dig, dom hade avskytt dig! Har provat att ha dem på balkongen, får panik bara man närmade sig dörren med semi famnen om dörren var öppen-aldrig bär dörren var stängd.

Mapel
3/16/13, 2:23 PM
#94

#93 Visar inte det snarare på att det är synd om innekatter? Om din katt är så rädd att han inte ens vågar gå ut på balkongen? Min utekatt är inte rädd för balkongen….

Fridaaaa
3/16/13, 2:24 PM
#95

#92 Min lillasyster har t.ex välmående innekatt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maliceangel
3/16/13, 2:58 PM
#96

#82 Det är okej för att om man räknar in skogspromenader i koppel, aktivering inomhus osv och jämnför hur hunden respektive katten mår så tror jag att hunden mår bättre om vi skulle räkna i %. Och sen är det mer som skiljer. Oftast tar vi ju med oss hunden till jobbet, till vänner/familj osv. Innekatterna är ju liksom bara hemma ensamma när ni åker iväg 8-9 h till jobbet eller till vänner. (detta gäller kanske inte alla, men många). Sen tvivlar jag på att någon av era nära går hem på lunchen och går ut med era katter i koppel, jag tvivlar på att era katter får gå ut flera gr om dagen. Men katter behöver ju inte heller samma tillsyn som hundar, tex promenader på lunchen, så som hundar inte behöver springa fritt ut & in för att må bra. Förstår du nu vad jag menar? 

Era innekatter är ju inte under samma förutsättningar som våra hundar. På samma sätt som våra hundar inte har samma förutsättningar som utekatter. Men innekatter KAN få samma förutsättningar som utekatter så länge som dom får bli konverterade till utekatter ;)

[Emma--]
3/16/13, 3:00 PM
#97

#92 Det som avgör hur katten mår är om den får utlopp för sina instinkter. Det har inte att göra med om det är en katt som går fritt eller en som har kontrollerad utevistelse. 

En av mina vill knappt ut i koppel, utan blir precis lika nöjd av att vara på balkongen medans andra katten gärna går och spanar här ute. Speciellt när vi är hos min familj där det inte finns en massa katter, hundar och barn utomhus som lever om och skräms. :)

Om du mött innekatter som mått dåligt vill jag fortfarande gärna höra om hur dom aktiverades, vad för miljö dom vistades i. Klättermöjligheter, sittplatser högt uppe, gömställen, antal toalådor, hjärngympa osv. En katt mår inte dåligt utan anledning.

Ser att du har råttor. Hur mycket gör inte aktivering för dom? Där handlar det inte om att vara ute, utan hur berikad miljö dom har inomhus. Samma sak för katter, även om dom kräver lite mer och som jag ser det är det positivt med kontrollerad utevistelse och alltså inte bara vara inne.

Annons:
Silvestris
3/16/13, 3:06 PM
#98

#96

Jag har då erfarenhet av både ute- och innekatt och kan faktiskt inte alls påstå att utekatter mår bättre än innekatter eller vice versa. Men jag (och mina bekanta) kanske är exceptionellt duktiga kattägare som aktiverar våra innekatter och är ute med dem i koppel eller har den ute i rastgård (i mitt fall endast på sommarstället).

Innekatter är mer sårbara eftersom de är helt utelämnade till sina ägare, men en innekattsägare som tar sitt ansvar får en lika välmående katt som den som ärligt talat inte behöver kunna något om katter alls utan bara släpper ut den.

Katter behöver inte springa ut och in som de vill för att må bra. 20 års kattägande har gett mig den erfarenheten. Men det kräver sin insats från ägaren. Precis som det krävs en insats från hundägaren för att få sin hund att må bra.

Fridaaaa
3/16/13, 3:07 PM
#99

#98 Dock kan man fortfarande inte säga att alla katter trivs som innekatter, i sele och rastgård med :) Även om man som ägare aktiverar katten på olika sätt mm :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Silvestris
3/16/13, 3:10 PM
#100

#99

Jo, det är jag faktiskt helt övertygad om man kan men folk är inte särskilt benägna att anstränga sig för en katt. Det är så mycket lättare att avliva den eller omplacera den som utekatt. Varför anstränga sig i onödan när man bara kan göra sig av med katten och prova igen med en ny katt som du får gratis av grannen?

[Emma--]
3/16/13, 3:10 PM
#101

#96 Men det beror ju helt på hur man håller sina djur allmänt. 
Och vissa hundar kräver mer aktivering än andra hundar. Samma med katter. Antalet promenader avgör ju inte om aktiveringen är tillräcklig t.ex.

Och som mina katter, även om jag är hemma så sover dom största delen av dagen och blir aktiva mer på eftermiddagen och kvällen. 
Katter sover ju bort stora delar av dagen. 
Och aktiverar man då innan och efter man åker så är det inget problem heller. Och då har jag ändå en väldigt aktiv ras.

Jag förstår att det är din åsikt, men jag ser fortfarande inte varför en katt skulle må sämre än en hund. Eller varför en innekatt ska må sämre än en utekatt.  Det beror ju helt på vad man ger sina djur för aktivering. Förstår du vad jag menar?

Att det krävs att gå fritt är din åsikt :)

Fridaaaa
3/16/13, 3:12 PM
#102

#100 Jag har annan erfarenhet och teori än vad du har, så din teori ang  det är inte mer rätt :)

Ja vissa gör det men inte alla. Och även fast jag har utekatt, så har mina klösträd, leksaker, jag leker med dem, de leker ibland med varandra osv. Men min hankatt hade aldrig trivts med bara sele eller rastgård t.ex, det vet jag. Alla känner sina katter bäst, och jag gör allt för mina katter :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Katthemsmatten
3/16/13, 3:47 PM
#103

En innekatt slipper utsättas för katthatare, trafik, jagande hundar och mycket mer elände. Det är en myt att katter inte skulle må bra av att vara inomhus. Har själv katter som varit hemlösa och de är de katter som är minst intresserade av att få komma ut jag någonsin haft. Kan tillägga att jag haft katter i mer än 40 år, så jag har rätt många att jämföra med.

Medarbetare Hittekatter iFokus

ivanhoe81
3/16/13, 4:27 PM
#104

#92 om du inte har träffat någon välmående innekatt så har du inte sett hur mina är, trots att de har fri tillgång till en innätad balkong så vill de bara vara där ute om jag är med dem ut dit, visst ibland ser jag dem att de sitter på bordet genom fönstret men det är inte ofta, mina får aktiviteter genom att leka med varandra (skulle aldrig enbart ha en igen för den första katten jag hade blev tokig och attackerade alla andra utom mig) eller så leker de för fullt med sina leksaker och jag kan säga att det är rally genom lägenheten så att de håller mig vaken

kan säga att mina 2 busar var utekatter då jag köpte dem men de hade inte varit ute någon längre tid så de verkar ha glömt det, då jag kastrerade dem så var det första veterinären sa att det var några fina och välmående katter du har

jag vill inte ha mina katter ute pga grannar, tätt trafik griniga katter (det finns det här som attackerar andra katter) etc listan kan göras lång

smiter folk efter att de backat på min bil rejält hårt så tror jag inte att de skulle bry sig om de kör över en katt heller och det skulle inte jag tåla om jag ser mina katter döda

Annons:
Mapel
3/16/13, 4:37 PM
#105

#97 Ja aktivering spelar såklart roll, men jag tror ändå inte att de kan ha ett lika fullgott liv om de är inomhus som om de är ute. Och tyvärr kommer du inte kunna övertala mig. 

Det har varit en väldigt varierande förhållanden som dessa innekatter har haft. Vissa har suttit i en etta min minimalt med stimulans, dessa mådde givetvis väldigt dåligt, väldigt oreaktiva och nervösa. Sen har jag träffat dem som har försökt aktivera sina katter genom att ta promenader och leka med dem, dessa var mer reaktiva men många åt fel håll. De verkade väldigt stressade och hade svårt att lugna ner sig, sprang runt och bråkade med den andra katten och var allmänt dryga och förstörde saker. 

Vissa hade bra med gömställen medan andra hade väldigt lite, såg inte någon jätte skillnad i beteende. De med gömställen gömde ju sig såklart, och var kanske något lugnare erftersom de hade tillgång till att dra sig undan. Men som sagt har ingen av de innekatterna jag träffat verkat må lika bra som de utekatter jag träffat. Men sen kan man ju ha olika syn på när ett djur mår bra och inte. Jag kanske tycker att djuret inte får utlopp för sina behov medan någon annan tycker att den mår jätte bra, vad vet jag. Jag har en ganska bestämd syn vad gäller djurs välmående och skulle alltid göra precis allt som stod i min makt för att ge den det den behöver, andra kanske inte tycker det är lika viktigt. 

Med mina råttor försöker jag efterlikna i så stor grad deras liv innan de blev domecticerade (samma som med alla djur jag har, även katt) De får varierad kost av grönsaker och kött, de får tillgång till att vara ute ióch springa fritt i vår lägenhet i minst 5 timmar varje dag, ofta mer då de får komma ut så fort vi är hemma. Deras bur är ca 2 meter hög och erbjuder mycket klättermöjligheter. Vi spårar med dem, tränar agility och trix för att trötta ut dem. De får även komma ut på sommaren, hade det varit ok att släppa ut dem så hade jag ju givetvis gjort det, de hade med största sanolikhet älskat det och även kommit tillbaka varje dag. Dock är det inte accepterat och de skulle troligtvis dödas om de var ute. :(

[Emma--]
3/16/13, 4:55 PM
#106

#105 Tror du skulle behöva besöka fler med innekatter som kan visa en annan sida än det du fått se. :) Själv drömmer jag om dagen jag kan bo så jag kan bygga rastgård.

Ja råttor skulle nog inte överleva länge ute, och inte säkert de skulle komma tillbaka heller. Och råttor kanske var en sämre jämförelse med tanke på hur hårt liv dom antagligen lever i det vilda. 

Det enda jag menade med det är att det går att ersätta deras "naturliga" med något annat. 

Hur som helst så kommer nog inte vi längre i diskussionen. Vi får helt enkelt vara överens om att inte vara överens haha :)

Mapel
3/16/13, 5:05 PM
#107

#106 Ja, det är mycket möjligt att jag bara har träffat extremfall, vad vet jag. 

Ja, jag tror nog att vi får göra så! Agree to disagree :)

ivanhoe81
3/16/13, 5:46 PM
#108

mina katter kommer fram och hälsar på folk utom den yngsta som jag har råkat trampa på tassarna pga att han låg på något svart på golvet och han är helsvart , de är nyfikna och vill upp i knäna på folk eller vill att de ska bli upplyfta, de leker, äter och sover som de ska och när de kommer gåendes så har de svansen rakt upp med svanstippen lite på sne mer öronen rakt fram och börjar prata med alla, låter det som katter som mår dåligt??

alla som känner mig tycker att jag skämmer bort mina katter extremt mycket med leksaker, mat och allt som de behöver men de är mina barn som man kan uttrycka (även om man inte ska göra djur mänskliga)

Maliceangel
3/16/13, 11:54 PM
#109

#98 :) 

#101, jag förstår dig. Jag säger inte att det krävs att en katt går fritt för att må bra. Jag säger att det är ett bättre alternativ än att ha den ständigt inne. Sen är såklart det bästa att göra allt som ni skriver att ni gör OCH låta den gå fritt. Bara för att katten går lös ute innebär inte det att man ska strunta i den i övrigt såklart.

Alexej
3/17/13, 8:25 AM
#110

Katter som har varit utekatter brukar oftast har problem att bli innekatter.

Katter som har varit hemlösa och har upplevt de negativa sidor av utelivet vill oftast inte mer ut.

En innekatt som har ett kärleksfullt stimulerande hem är utmärkt. Tyvärr är just innekatter mest utsatta till oss människor. Jag har sett många innekatter som har ett trist liv. Sova, bajsa, äta, inget annat händer i deras liv. Många som bara "har" en katt men egentligen är katten bara i vägen, lådan är fullt, ingen som vill rengöra den. Störande katthår på soffan. Sedan börjar katten reagera genom felkissande och då ska katten snabbt ut och bort. Tyvärr finns det alldeles för många som skaffar sig en söt kattunge men har varken tänkt på ansvaret, arbetet och att det kostar att kastrera katten. Många katter lever på p-piller för det är billigare än en honkastrering.

Och en innekatt är mer utlämnad till sin ägare än en utekatt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Emma--]
3/17/13, 8:49 AM
#111

#109 Och jag håller inte med om att det är det bästa pga allt negativt med utekatter. :)

Annons:
Maliceangel
3/17/13, 11:06 AM
#112

#111 Det negativa som i att den kan bli påkörd eller råka ut för djurplågare? Finns det fler negativa orsaker för kattens del? För människor kommer det ju alltid finnas som stör sig på olika saker & som ska äga hela världen så dom räknas bort ;)

[Emma--]
3/17/13, 11:14 AM
#113

#112 Säkerheten för katten, säkerheten för andra djur och människor kort och gott :)
Min allergiska släkting som skulle behöva sanera sitt hem om en katt går in dit räknas inte bort för mig.
Tycker även man måste ha andra i tankarna eftersom det är ens egna husdjur, och ingen ska behöva ta ansvar över andras husdjur och skydda sig mot andras husdjur. 

Så du menar att vi som faktiskt stör oss inte har "rätt" och därför räknas inte den biten in för att du tycker så?

Maliceangel
3/17/13, 11:34 AM
#114

#113 Nej det menar jag inte. Hade mina djur tex gått in till grannen så hade jag gjort något åt saken. Men jag bryr mig inte om att folk blir arga för att en katt korsar deras tomt. Vi har korsat djurens hela värld, dom kan gott få korsa våra tomter, annars kan vi flytta till lägenhet med balkong. När katten börjar sätta permanenta spår och förstöra: ja då är det ett problem man måste ta hänsyn till såklart. 

Hade min katt utsatt någons säkerhet som du skriver ( ;) ) hade jag självklart också gjort någonting åt saken. Mina djur får inte vara till besvär för andra så länge det inte bara är en person som gnälligt stör sig pga bagateller som att en katt syns utanför deras fönster. För folk kommer alltid att störa sig på onödiga saker, och det skiter jag i. Dom har för mycket fritid helt enkelt. (Då syftar jag på verkliga bagateller).

[Emma--]
3/17/13, 11:45 AM
#115

#114 Okej nej det kan jag hålla med om att om det bara handlar om att katten går förbi utan att förstöra, och utan att man t.ex har allergi så känns det överdrivet att reagera även om jag förstår att man inte vill ha andras djur på sin tomt :P Det kommer inte jag vilja ha i framtiden.

Det kan ju också vara så att den som reagerar har haft problem med katter, och att det blir bara ännu en katt som passerar och man reagerar negativt utifrån sina erfarenheter.

Alexej
3/17/13, 12:03 PM
#116

Problemet är att du vet aldrig vem din katt träffar på. Kan vara den värsta kattplågare.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

carlas
3/18/13, 10:38 PM
#117

#116 Ja absolut. Kan vara länsstyrelsen!

carlas
3/18/13, 10:47 PM
#118

#109 Nu har jag nog inte läst allt som skrivits här men instämmer livligt med detta: 

Jag säger inte att det krävs att en katt går fritt för att må bra. Jag säger att det är ett bättre alternativ än att ha den ständigt inne. Sen är såklart det bästa att göra allt som ni skriver att ni gör OCH låta den gå fritt. Bara för att katten går lös ute innebär inte det att man ska strunta i den i övrigt såklart. 

Verkar bli lite svart-vitt med detta rörande inne-utekatt? Mina är inne-och-ute. Är inte det det rimligare? Självklart vaccinerade, kastrerade, id-märkta och registrerade samt försäkrade - OCH ute under uppsikt. Japp, ute tillsammans. Utan koppel. Det går. Katter gillar det! 👋

Annons:
Amoz
3/20/13, 10:54 PM
#119

Röstade på 4'an då jag inte kände att de andra passade…

Personligen skulle jag nog aldrig ha utekatt, jag skulle inte klara av att fundera hela tiden över om katten skulle komma hem eller inte så det är inget allternativ för mig. Däremot kan jag förstå folk som har utekatter på landet m.m, jag anser att det finns mer och mindre passande områden…

Jag tror det finns ett fåtal katter som mår bäst som utekatter hur man än försöker vänja dom (möjligen att det räcker med rastgård och inte just fri vistelse ute!), samtidigt som det finns ett fåtal som mår bäst som innekatter hur man än försöker vänja dom. Majoriteten av alla katter tror jag dock helt enkelt kan vänjas vid att folk vill ha dom inne eller ute… vilket gör att jag inte ser riktigt den stora anledning till att ha en katt ute, om man kan få den att må bra inne… Det värsta känner jag när folk har utekatter är när de kör ut katten som ett "straff" för att den är "jobbig" eller liknande, kan ju inte vara speciellt kul för katten i det läget heller…

Paddan88
2/4/14, 2:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#120

Det går enligt min mening inte att svara på den frågan. Jag tycker inte det är mot kattens natur att enbart vara inne sen så är ju själva begreppen förvirrande nog.

Utekatt ser jag som en katt som enbart bor ute eller i ladugård och innekatt ser jag som en katt som bara hålls i hus/lägenhet.

Min katt beskriver jag hellre som en både inne och utekatt altså en gråzoon mellan de två.

Även om jag inte fyllde i något allternativ så vill jag gärna dela min syn på saken:

För mej ser jag det alltid som en risk att släppa ut sin katt och det gäller att utifrån sitt bostadsområde överväga den risken innan man beslutar att låta katten komma och gå som den vill sen anser jag att det fins katter som mer föredrar att vara utekatter och bo i ett isolerat hus samt att det fins katter som föredrar att hålla sig enbart inne.katter är individer och vad deras natur anbelangar så är katter anpassningsbara husdjur och kan lätt ändra sina rutiner utifrån de förutsättningar de lever under.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

Stallmima
2/4/14, 9:53 PM
#121

Röstade på 1  , har haft katt ute i radhusområde förut och det gick bra. Nu har jag emellertid innekatt pga väldigt tätbegyggt villaområde med en väg precis utanför huset de kör som galningar på. När jag flyttar ut på landet ska jag ha katter som får gå ut och in som de vill   😃

Whippetgerbilen
2/5/14, 9:24 PM
#122

Jag tycker såhär att det kan vara okej med utekatter på landet eller inte i tät bebyggelse. Att ha utekatt i stan tycker jag bara är korkat, finns många faror. Självklart så finns det faror även på landet men inte lika mycket bilar och så. Vi har innekatt och han mår inte dåligt av det. Han var hemlös och gick ute och kom till ett katthem och vi adopterade honom. Kan det då vara rätt att släppa ut honom bland en massa faror? Nej.

Dogs is my world ♥

jossan84
2/5/14, 11:38 PM
#123

Känner inte att något alternativ passar riktigt. Tror att katter kan må lika bra inne som ute. Mina katter bor inne eftersom jag bor i lägenhet, men skulle gärna bo så att de kunde få gå ut också :)

veggie4every1
2/6/14, 12:40 AM
#124

Jag tycker också att förutom att katten kan råka illa ut, att man ska tänka på smådjuren som utekatterna dödar i onödan.

Själv har jag ingen katt. Men om jag hade en katt så skulle katten få vara ute i sele eller i en stor rastgård med tak.

Det är inte optimalt givetvis att en katt lever inomhus eller går ut i sele/rastgård. Men våra domesticerade djur lever inte optimala liv med full frihet och det bör inte katten heller göra om man värnar om alla djur.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

exitingsvillemo
2/6/14, 1:58 AM
#125

#124 mina katter fångar lika många råttor/möss inne som ute, vilket är en av anledningarna att jag har katter. Jag gillar alla djur, men jag vill inte dela mitt hem med en miljard råttor som gnager sönder väggar och elledningar, eller som senast, slangarna på vår diskmaskin.

Annons:
Whippetgerbilen
2/6/14, 4:52 PM
#126

Det är inte bara möss katter dödar, ofta också tamdjur som kaniner eller annat och inte äter upp. #125

Dogs is my world ♥

Katthemsmatten
2/6/14, 5:14 PM
#127

Att en tamkatt skulle ge sig på en kanin och lyckas döda den är väl inte precis vanligt?? Vilket 'annat' är det du syftar på, förutom fåglar?

Medarbetare Hittekatter iFokus

exitingsvillemo
2/6/14, 6:48 PM
#128

Ja håller man sina tamkaniner av dvärgmodell i dåliga burar så finns ju alltid risken att dom blir uppätna, men andra vilda rovdjur är betydligt "farligare" för dessa än vad tamkatterna är.

Mina katter har kommit hem med, råttor, möss av olika sorter, sork och ngn enstaka fågel. är också intresserad av att veta vad du menar med "annat" innebär

zorro2
2/6/14, 9:54 PM
#129

mine barn går til skolan varje dag…är jeg en oansvarig mamma som skickar dem til skolan. de kan jo bli påkörda.

jeg tror at om katten är kastrerad, får möjlighet at komma inn og ut som dem vil til dygnets alle tider så går dem inte långt hemmifrån. Og iom at kissen får komme hjem, og inte er utslängd i flere timmar innan matte/husse kommer hjem fra jobb.

tror at problemen for kissen duker opp när den måste tilbringe flere timmar ute, den får inte vila i lung og ro, hele tiden i fläkta eller fly position vilket gjör at den kanskje tar fel beslut. Är den ute i flere timmar, visst det fins mange faror og den måste som sagt hele tiden vara ifokus, koncentrarad….jobbigt  for oss människor og även vi tar fel beslut då.

Fridborg
2/7/14, 5:01 AM
#130

Jag har katter som får gå ut när de vill. Jag vet inte vad som räknas som tätbebyggt men det är min gata sedan är det ett stort gap till nästa och sedan ett naturreservat på andra sidan.

På min gata finns det många katter och kattälskare. Jag har hört med mina grannar och de är bara glada av att det kommer en katt. Ibland kommer det en katt på min gård och ställer sig och knackar på mitt fönster, men det är inget som egentligen stör mig.

På min gata åker folk i högst 30 km/h eftersom den är så trång och mina katter sitter oftast i trädet på min gård eller kanske hos grannen (där det som sagt är OK att sitta) och kommer när jag ropar in dem. 

Att de får denna möjlighet är jättekul för mig, det känns som att jag ger dem en extra stjärna i deras välmående och i deras liv.

Dessvärre händer det ibland olyckor också, en av dem försvann. Jag letade och satte upp lappar i 3 veckor innan han själv kom tillbaka. När jag tog honom till veterinären hade han fått ett dödligt virus. Men om jag ångrar att han fick gå ut? Nej. Han blev riktigt deppig och matbesatt/överviktig av att sitta inne. Nu för tillfället har jag rakat honom och går med selepromenader med honom i mitt hus som han blir glad av, men om han lever till sommaren kommer han att få gå ut på riktigt.

Whippetgerbilen
2/8/14, 8:36 PM
#131

#127 #128 Var nog väldigt otydlig, med annat syftade jag faktiskt inte bara på tamdjur utan fåglar:p Fast jo det är ganska vanligt faktiskt att katter tar kaninungar.

Dogs is my world ♥

[VampireGirlElvira]
2/8/14, 10:00 PM
#132

Vet inte vad jag skulle rösta på…. Jag tog på Vill bara läsa tråden.

Annons:
exitingsvillemo
2/9/14, 2:37 PM
#133

#131 som jag redan skrivit, håller man sina kaniner i dåliga burar så visst finns risken att dom blir uppätna, men de vilda rovdjuren är en risk i större utsträckning än tamkatter, tror jag.

[peter54]
2/10/14, 11:51 PM
#134

Om man bor på landet och katten är kastrerad förstår jag inte alls varför den inte skulle få vara ute. Vilken plåga det skulle bli för en katt som vill vara ute att plötsligt förvägras det.

Vår katta, som börjar bli lite till åren, är ute varje dag. På sommaren kommer hon bara in för att äta och sova, på vintern går hon bara ut kortare stunder. Hon går inte utom synhåll från huset och sällan utanför vår tomt (det finns inga tomter som gränsar till vår, bara jordbruksmark). Hon går på toa inne och äter inne.

Som jag ser det lever vår katta sitt drömliv och ingen i min familj skulle ens drömma om att ta den tillvaron ifrån henne genom att tvinga henna att vara inne jämt.

Whippetgerbilen
2/11/14, 4:43 PM
#135

#92 Då har du nog inte träffat så många innekatter, min katt mår JÄTTEBRA inomhus. Skulle aldrig släppa ut honom på fri tass.

Dogs is my world ♥

Whippetgerbilen
2/11/14, 4:45 PM
#136

#133 ja det har du nog rätt i :)

Dogs is my world ♥

[Emma--]
2/11/14, 8:17 PM
#137

#127, #128 Det kan räcka att en katt är för nyfiken och stressar kaninen vid buren. Dom är inte så tåliga mot stress tyvärr.

Men vilda djur är nog en större risk när det gäller biten där kaninen blir dödad/uppäten.

Fridaaaa
2/11/14, 8:21 PM
#138

#137 Jag äger både katter och kaniner. Även kaniner som kommit hit och inte varit vana vid katter har vant sig snabbt. Nu har jag i för sig väldigt snälla katter men ingen har stressats ihjäl pga att katterna gått utanför hagen eller liknande, skulle krävas betydligt mer än det. Och det kan ju ske även med människor, vilda djur, hundar mm.
Haft kanin sedan jag föddes stort sätt och aldrig varit problem med att katter har jagat ihjäl kaninerna eller liknande.
Så beror helt och håller på skulle jag vilja säga. Tror itne risken är så stor, om man har vettiga burar mm.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emma--]
2/11/14, 8:34 PM
#139

#138 Jag tror att i buren är det nog inte ett större problem om man har en vettig bur där inte några tassar kan ta sig in. 
Det är nog hellre hagar, koppelpromenader osv som gör att risken finns. (höll på att förlora min kaningubbe pga en katt)

Men visst är risken att det sker med annat också. Ville bara påpeka att det behöver inte innebära att en katt lyckas döda kaninen genom att bryta sig in i buren, utan det kan handla om att det blir för mycket stress för kaninen så att den dör pga det.

Annons:
Fridaaaa
2/11/14, 8:36 PM
#140

#139 Syftade även på hagar.
Och har man i koppel har man ju koll på sin kanin (hoppas jag innerligt i alla fall). Aldrig haft problem någon gång 🙂
Och vet flera som har katt & kanin utan problem.

Mycket som kan hända annars med och tror inte att katter är en av de främsta orsakerna till att en kanin stressas ihjäl dock, men det är vad jag själv tror🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emma--]
2/11/14, 8:44 PM
#141

#140 Jag hade koll, men det räckte inte för han fick panik redan när katten var en bra bit bort. Och han skrek och som kaninvan vet du att kaniner inte skriker hur lätt som helst. 
Sen låg han bara still hur länge som helst så vet inte hur nära det var att han stressades ihjäl. Och han var ändå van vid mina katter. 
Det var hemskt. 😕

Sen tycker jag inte att man ska behöva försvara sig från andras husdjur. Och tyvärr är det inte alla som tar sitt ansvar när deras katter orsakar problem. Den här kattägaren gjorde det inte. 

Säger inte att katter är största risken, men det är en risk.

Lina Strindlund
2/12/14, 9:39 PM
#142

Jag har en idé ang utekatter som kissar o bajsar i barns sandlådor: Gör en egen katt-sandlåda som man sprider kattmynta på eller annat som katter gillar extra mkt, så att de väljer att kissa och skita där, och sen rengör man den bara regelbundet. Vad tror ni om det? 😉


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Mona22
2/13/14, 9:05 AM
#143

#142 tycker det är idiotiskt att man ska skydda sig mot andras katter bara för att de måste släppa ut dem hur som helst. kan inte ägarna ta sitt ansvar istället ?

TerriZue
2/13/14, 9:26 AM
#144

#143 Håller med dig helt och fullt.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Debbiej02
2/17/14, 7:05 PM
#145

#143 håller med

Love Laleh<3<3:)

IsaFalk
2/21/14, 9:26 AM
#146

Min katt får gå ut när han vill och kommer in när han vill, får mat o sover inne, skiter o lekte ute. Vi bor dock på landet, ibland kan han vara ute i flera dar i sträck, på sommaren är han på äventyr i över en månad då och då. Men på vintern är han ofta inne större delen av dygnet. Tycker nog det är det bästa för en katt. Tycker inte man ska hålla dom instängda om dom inte trivs med det eller lätt blir rastlösa.

Annons:
Upp till toppen
Annons: