Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 3910 ggr
felzena
2013-03-12 09:20

Vad är ni för syn på jakt?

Hur ser på ni på jakt? Med det menar jag olika sorters jakt som pågår i Sverige (ex. älg, rådjur, fågel). Jag själv vill att alla djur ska ha det så bra och naturligt som möjligt. Men är själv jaktintresserad och tycker det är ett mycket bättre sätt än ex kor och grisar föds upp och hålls i trånga utrymmen tills de tillslut avlivas som inte går till på något bra eller värdigt sätt. Till skillnad från jakt där ex. älgens har fötts upp och levt i en naturlig miljö(skogen) och avlivas utan något lidande. Men vad tycker ni?

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Annons:
[Moa-]
2013-03-12 09:28
#1

Det är stressande för djuren som utsätts för jakt (det vet alla som sett djuren springa för att komma undan när det hörs skott), det gör att jägare anser sig ha ensamrätt till skogen under en stor del av året och framförallt, risken att skadeskjuta djur och att det krävs upprepade skott för att döda djuret i fråga.

Sammanfattning; jag är 100 % motståndare till jakt. (Annat än eftersök på skadade djur, där vissa jägare gör ett toppenjobb.)

Nilam
2013-03-12 09:57
#2

Håller med #1, fast jag är inte 100% motståndare utan tycker att folk ska förstå att jakt är inte så harmlöst och stressfritt som vissa beskriver det. Att vi andra som inte jagar utsätts för fara under jaktsäsongen när vi bara vill ta en promenad genom skogen gör mig irriterad. Jaktsäsongen är för lång! Jag vill kunna vistas i skogen utan att känna stressen för att komma inom skotthåll av en jägare. Jaktolyckor sker allt för ofta. Folk är rädda för att bli attackerade av vargen men det är 100000000 gånger större risk att man blir skjuten av en jägare.

Gronstedt
2013-03-12 09:58
#3

Bortsett från att det vilda livet många gånger innebär lidande, att "naturligt" inte på något sätt behöver innebära "bra", och avlivningen vid jakt långt ifrån alltid är fri från lidande, så håller jag med #0. De vilda djurens lidande har i alla fall inte människan åsamkat dem.

felzena
2013-03-12 10:01
#4

När jag är med på jakt så har jag inte sett något djur som stressar upp sig utan djuret står alltid eller oftast stilla just för att risken för att de ska bli skadeskjutna ska vara så liten som möjligt. Jobbar även med mina hundar på eftersök när det gäller påkörda djur men ha aldrig gjort det under de 7 åren i något jaktlag för de har inte hänt och de är jag väldigt glad över.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[Moa-]
2013-03-12 10:08
#5

Nilam; jag håller ju som du förstår med om en stor del av andegången i ditt inlägg, däremot går det att ta fram siffror på risken att skjutas av jägare i jämförelse med att attackeras av varg, vilket förstärker inlägget ytterligare.

Alexej
2013-03-12 10:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag har under vintern matad en liten grupp (5 stycken) rådjur i min trädgård som såg bedrövliga ut i början. De får foder direkt framför mitt vardagsrumsfönster och jag ser de när jag sitter och skriver här. De har gett mig många fina stunder genom att bara titta på de.

Det gör mig ledsen att de kanske snart blir jagade och uppätna.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
felzena
2013-03-12 10:19
#7

Jag förstår er helt och hållet som är emot jakt. Alla ser saken på olika sätt och det här ämnet kan debatteras länge. Men jag för mig är jakt så mycket mer än att skjuta och äta. Tillexempel viltvård är en stor del för mig i jakt även eftersök på djur som blivit påkörda exempelvis.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

fossingen
2013-03-12 10:30
#8

Jakt är helt ok tycker jag. Älg är dock väldigt gott :P Hare kommer jag inte ihåg.

Minkar och mårdar kan fångas i fällor.

Tjädrar och ripor har man också lockat fram.


[Moa-]
2013-03-12 10:32
#9

Felzena; i inlägget högre upp skrev du att ni inte hade deltagit i eftersök under de 7 år som du hållit på.

Nilam; här kommer lite siffror som stödjer ditt inlägg. =)

I Sverige var sista attacken under början av 1800-talet då flera barn blev dödade av en varg som människan fött upp och sedan släppt ut i naturen för att klara sig själv (år 1820 - 1821). Det finns misstankar tidigare om ett par fall då det handlat om rabiessmittade vargar (år 1815).

Jag har ingen siffra på exakt antal skott riktade mot människor, ett flertal under de senaste åren, en är en för mycket. Exempel; här, här och här, den sista länken innehåller ett flertal exempel.

"Av vargangreppen på hund inträffar ungefär 80 procent under jakt." (Källa) Håll reda på er hund så minimeras ytterligare de redan små riskerna.

Statistik över Sverige och riskerna för dödsolyckor för hundar:

**Antal hundar i Sverige 800 000              
**

Olyckstyp                                       Antal döda:

Drunkning                                                101
Varg                                                        43
Vildsvin                                                    170
Skjutvapen                                               27
Trafik                                                       1575

Källa

felzena
2013-03-12 10:52
#10

Moa jag skrev eftersök på påkörda djur. Under jakten har jag inte gjort det.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[Moa-]
2013-03-12 11:04
#11

felzena; ja, jag förstår inte ditt inlägg? Du skriver i inlägg nummer 4 "Jobbar även med mina hundar på eftersök när det gäller påkörda djur men ha aldrig gjort det under de 7 åren i något jaktlag för de har inte hänt och de är jag väldigt glad över. "

I inlägg nummer 7 skriver du "Men jag för mig är jakt så mycket mer än att skjuta och äta. Tillexempel viltvård är en stor del för mig i jakt även eftersök på djur som blivit påkörda exempelvis."

Som jag skrev i inlägg nummer 1 är eftersök i stort sett enda gången jag anser att jakt är berättigat, och vissa jägare kan utföra detta på ett bra sätt.

Silvestris
2013-03-12 11:12
#12

Det finns bra jakt och dålig jakt. Jag ogillar i stort drevjakt eftersom det är enormt stressande för bytesdjuren. Pyrsjakt däremot eftersom det handlar om att smyga sig nära djuret och skjuta det ovetandes. Att sitta på pass och invänta att älg kommer är inte heller något som stressar djuren.

Jag har jägarexamen och kommer förhoppningsvis börja jaga snart, jag äter hellre viltkött än det mesta köttet från tamdjursuppfödningen. Visst lever inte vilda djur i någon romantisk idyll, men de får utlopp för alla sina naturliga beteenden och äter den mat de är gjorda för att äta.

Jag är uppvuxen i en jägarfamilj och jag känner inte alls igen den bild av jägare som ofta målas upp. Min mamma har skadeskjutit ett djur under sina 30 år som jägare och då handlade det om ett redan påskjutet djur och då valde hon att skjuta från en i normala fall inte acceptabel skottvinkel. Hon fällde djuret och fick sedan snabbt iväg ett till rakt in i nervcentrat. Alternativet hade varit att inte skjuta alls utan låta djuret springa iväg med ett avskjutet ben. 

Och vad gäller eftersök av trafikskadat vilt så kan ni räkna med att jakt är en grundförutsättning för att det gratisarbetet ska ske öht. Men det är klart, upphör jakten får vi fler viltolyckor i trafiken vilket kommer ge jägarna en del sysselsättning, men det är ju en tråkig ordning att behöva köra på och skada djur först och sedan leta reda på dem och skjuta dem än att bara skjuta dem på en gång.

felzena
2013-03-12 11:32
#13

Oj, jag skrev väldigt luddigt det jag menar är att jag har aldrig eftersökt skadeskjutna djur i vårat jaktlag på under mina 7 år jag hållt på men eftersök på påkörda djur.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Annons:
[Moa-]
2013-03-12 11:35
#14

felzena; nej, inte luddigt, utan väldigt tydligt, bara tvärtemot vad du faktiskt avsåg…

Men då är jag mer med på vad du menar.

felzena
2013-03-12 11:46
#15

Ja det vart iallafall fel… Men jag vill att djurens förhållande ska förbättras, både vilda och tama. Därför håller jag mycket på med viltvård(ex. utfodring). Men jag håller på med jakt också. Det här kanske låter dubbelmoral i många folks öron som är motståndare i detta ämne. Men eftersom jag är uppfödd i en jaktfamilj och har blivit jägare själv så har jag en helt annan bild utav det hela som ibland kan målas upp.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[Moa-]
2013-03-12 11:50
#16

Utfodring för att senare skjuta djuren ser jag som väldigt dubbelt, du gör ofta inte en god gärning, utan har ett själviskt syfte att din "mat" skall överleva. (Finns jägare med olika syn på detta, men majoriteten av de jägare jag talat med har snarare argumenterat enligt ovan.)

felzena
2013-03-12 12:01
#17

Så ser inte jag det, jag vill att djuren ska ha det bra. Jag håller endast på med älgjakt men utfodring och vatten ges till olika arter för att jag tycker att det är väldigt viktigt att de ska göras.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[Moa-]
2013-03-12 12:04
#18

felzena; hur motiverar du att endast hålla på med älgjakt? Vildsvin exempelvis ger även det kött och är ett mycket större problem med utbredning och miljöpåverkan.

felzena
2013-03-12 12:07
#19

Jag förstår inte riktigt din fråga. Jag skrev att jag endast håller på med älgjakt.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[Moa-]
2013-03-12 12:10
#20

Ja, och jag frågar varför? Varför inte jaga exempelvis vildsvin som börjar bli ett miljöproblem som både kostar samhället och markägare stora pengar, orsakar mängder av viltolyckor och dödar fler hundar än både varg och jägare själv?

Det är det som är trist att många jägare endast sysslar med "prestigejakt" och inte tar en samlad insats för viltvård och vår miljö. (Om man nu anser att jakt är rätt väg att gå.)

Annons:
felzena
2013-03-12 12:12
#21

Jaha.. Eftersom jag är född i en familj som är älgjägare och har då följt deras fotspår. Även att här där vi jagar finns det inte heller några vildsvin så det gör det ännu svårare.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Silvestris
2013-03-12 12:19
#22

#20

Jag skulle enligt mina erfarenheter säga att det där med "prestigejakt" är förbehållet godsherrarna i söder. De som gärna åker och skjuter sig troféer i Afrika också. De utgör en väldigt liten grupp av jägarna. I min familj jagar (och fiskar) man det som finns. I Jämtland finns inga vildsvin så nej, vi jagar inga vildsvin. Det blir mest älg (det är det vi har mest av), orre och tjäder. Styvfar jagar hare också men jag gillar som sagt inte drevjakt så det är inte min femma.

[Moa-]
2013-03-12 12:20
#23

Ja, men den egna reflektionen? Jag skulle inte kunna motivera mitt val av politiskt parti att rösta på baserat på vad mina föräldrar röstar på, inte heller mitt yrkesval blir automatiskt genom vad föräldrarna sysslar med. Jag är ensam vegetarian i min familj, varit så sedan 13 års ålder. Att motivera allt med att så har det alltid varit blir snabbt bristfälligt enligt mig.

Rådjuren är i regel fler än älgarna, om du tar dem som exempel då? Du startar en diskussion kring jakt, men verkar inte riktigt ha funderat igenom detta fullt ut och säger ofta emot dig själv…

Jag är av åsikten att alla alltid har rätt till en egen åsikt, men det fundamentala är att man kan motivera sina åsikter.

Silvestris
2013-03-12 12:29
#24

#23

Det är ju högst beroende av var du befinner dig. Jägare måste förhålla sig till det vilt som finns på den mark de jagar på och bara för att det totalt sett finns fler rådjur än älg i Sverige betyder inte det att rådjur är flest överallt.

felzena
2013-03-12 12:31
#25

Till stor del är det föräldrarna, det håller jag fast vid än för att jag har fått följa med och fått kunskaper. Men jag jagar älg för att hålla älgstammen till en hållbar nivå. Det är väldigt många regler när det gäller hur många älgar man får fälla för att hålla älgstammen till en bra nivå.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[Moa-]
2013-03-12 13:03
#26

felzena; men det är fortfarande inget svar på frågan?

Det är ytterst få platser i Sverige som har en överpopulation av älg men ej av andra djur.

Att det finns regler för hur många djur som får fällas finns det även vid vissa andra typer av jakt. Att det finns regler att förhålla sig till gör det gällande mycket, men det motiverar inte ditt val, eller ditt argumenterade för jakt.

Gronstedt
2013-03-12 13:22
#27

#26: Det motiverar förmodligen felzenas val för felzena själv, vilket är det som räknas. Det viktiga är att man har skäl till det man gör, inte att du godkänner skälen.

Annons:
Silvestris
2013-03-12 13:28
#28

#26

Vad är enligt din definition en överpopulation av älg? Är en överpopulation önskvärd? Varför måste vi ha en överpopulation för att kunna bedriva jakt? Är det inte bättre att arbeta preventivt så att djur slipper svält, sjukdom och vi slipper onödiga viltolyckor? Idag hålls älgstammen (likt många andra viltstammar) mer eller mindre konstant på en viss siffra (för älg 200000 före jakt och 100000 efter) eftersom man har gjort bedömningen att det är en rimlig stam ur ett flertal olika synvinklar.

[Moa-]
2013-03-12 13:31
#29

Gronstedt; startar man en tråd om jakt så borde väl jakt och skälen till jakt kunna diskuteras och motiveras?

Diskussioner som kommer till "min familj har alltid gjort så" hindrar utveckling.

felzena
2013-03-12 14:28
#30

Om inte mina föräldrar hade jagat så tror inte jag heller hade gjort det på grund av att då hade jag inte fått de kunskaper jag har idag och då hade inte mitt intresse väckts för jakt heller. Så jag kan nog säga att mina föräldrar har haft stor påverkan. Men skulle mina föräldrar hålla på med någonting som inte jag tycker om skulle jag själv inte göra det. Självklart väljer jag mina egna beslut här i livet och gör det jag vill göra. Jag gör definitivt inte allt som mina föräldrar, kompisar eller andra släktingar gör. Och som #24 säger, man måste anpassa sig över vad det finns för vilt där man bor. Där jag bor finns det gott om älg som måste hållas på en hållbar nivå för annars skulle ex. trafikolyckor öka drastiskt. Om trafikolyckor ökade så skulle det blir mer skadade djur som sedan måste skjutas efter ha varit med om onödigt lidande. Jag är inte ute efter att utrota älgen och det är inte någon annan heller som håller på med seriös jakt. För mig är INTE jakt att fara ut med sitt vapen och skjuta ett vilt för att få kunna äta en god köttbit på en fredag kväll utan för mig är det så mycket mer. Ge bättre levnadsförhållanden för vilt genom ex. utfodring, skydd och vatten. Hålla stammarna på en rimlig nivå som gynnar andra djurarter.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[Doglovers]
2013-03-12 15:20
#31

#9 Procentuellt. Om du ser på hur många hundar som dödas i trafiken. Hur många bilar finns det inte i dag?

Och hur många vargar har vi idag?  Runt 300 individer. Så jag tror nog att siffran för vargdödade hundar är ganska stor😉

[Moa-]
2013-03-12 15:22
#32

Doglovers; samtidigt så dödas färre hundar av bilar i vargtäta områden då ägarna i större omfattning faktiskt håller koll på hundarna, så du kan ju säga att vargarna räddar livet på hunden.

[Doglovers]
2013-03-12 15:29
#33

#30 Mina 3 grabbar jagar och min gubbe jagar. Och jag själv jagar, men med kameran.

Det är som du säger. Man går inte ut för att bara skjuta. Det är så mycket mer. Av alla gånger min familj är ute så är det inte många gånger dom har vilt med sej hem. (när jag var liten trodde jag att det bara var att gå ut och hämta det)

Vi lägger ut en hel massa pengar på utfodring av djuren. Några tusen varje år faktiskt. För först och främst rådjuren eftersom dom får svårt med mat tillgången. kommer sedan hård skare som det är nu så svälter dom ordentligt. Och det är inte för att kunna skjuta dom sedan utan för att slippa se när dom ligger halv ihjäl svultna i skogen. Endera dör dom eller annars blir det avlivning. Då känns det bättre att stöd fodra dom i stället. Men visst, vi kanske skjuter ungefär 4-5 per år. Rådjurssadel och rökt lår är supergott😃

[Nightcat]
2013-03-12 15:43
#34

Om jag får välja mellan att äta djur som fötts upp i fångenskap (och ofta under mindre trevliga sätt) eller djur som växt upp vilt så äter jag ju hellre vilt. Mitt mål är dock att bli vegetarian :)

Annons:
[Doglovers]
2013-03-12 15:50
#35

Jag köper inget kött alls i handeln. Vi hämtar det vi behöver från skogen. Eller annars från en gårdsbutik.

Nilam
2013-03-12 16:44
#36

#9 Underbart, jag hade så ont om tid men kunde inte låta bli att skriva lite ändå ;) Dock har jag läst andra statistiker där det är fler hundar som dör i jaktolyckor än vargangrepp, ska kika runt lite när jag hinner. Sen ska man inte glömma hur många hundar som blir dödade av andra hundar.

[Moa-]
2013-03-12 17:09
#37

Nilam; statistiken du läst är från före 2006, siffrorna ovan är 2007 - 2009. Så det finns troligen vissa variationer i statistiken eller så har jägarna äntligen skärpt till sig något.

[_hsleiufhbtv]
2013-03-12 17:18
#38

Säger samma som #1 :)

felzena
2013-03-12 17:20
#39

Moa, motivera gärna vad du menar med att jägarna skärpt till sig? Vad är det för brister som funnits? :) Vargdödande hundar varierar varje år och det är av flera orsaker. Antal jaktdagar, hur stor vargstammen är.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[Doglovers]
2013-03-12 17:23
#40

Förra året var det fler sällskapshundar än jakthundar som vargdödades.

I år vet jag inte då året just har börjat. Men det ser mörkt ut för sällskapshundarna när det gäller varg. Så vad ni gör… håll dom kopplade. Jag kvälls pinkar mina hundar kopplade utanför några meter från vår dörr. Förr släppte jag ut dom och dom sprang iväg några meter. Men aldrig att jag skulle göra det nu.

I går morse vid 04,30 rastade jag dom som vanligt. Men den ena stelnade till och började morra. Gissa om jag la in backen. jag kan erkänna att jag blev skiträdd. det kan ha varit ett rådjur eller vad som helst. Men vi har vargen tassandes omkring husen här. Jagade grannens katt härom dagen. Jagade en tjej från stallet och hem. jagade en annan tjej som var ute och red. Så ärligt talat är jag rätt skraj när jag är ute och rastar hundar och det är becksvart ute😮

[Moa-]
2013-03-12 17:47
#41

felzena; jägarna har skjutit färre hundar enligt den senaste statistiken jämfört med tidigare.

Annons:
felzena
2013-03-12 17:49
#42

Det senaste jag hört om Vargdödande hundar är att 1 av 5 hundar som dör i vargrevir dödas av vargen.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Fridaaaa
2013-03-12 17:56
#43

Tycker det är bra när det sker på rätt sätt och av rätt anledning. Behövs skjutas av älgar, råddjur mm på vissa ställen och speciellt viltsvin behövs det definitvt skjutas mer av, då de förstör mycket, finns i överflöd mm.

Däremot är jag emot vargjakt. Vi har få vargar i Sverige och behöver bevara vargstammen och även få in lite nytt blod.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Doglovers]
2013-03-12 18:25
#44

Mina grabbar skjuter vildsvin. Flera per månad. Både till sej själva Men även åt andra markägare.

Fridaaaa
2013-03-12 18:26
#45

#44 Behövs verkligen, för de har blivit alldeles för många :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fossingen
2013-03-12 18:50
#46

#45 Vi har inga vildsvin här vad jag vet. Men det är nog tur det, jag som älskar grisar hade nog försökt klappa en sån fast förmodligen dött på kuppen XD


Fridaaaa
2013-03-12 19:25
#47

#46 Va glada för det. De förstör mycket plus kan bli farliga om de har kultingar. Gå aldrig emellan en sugga och hennes ungar kan jag säga ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lena
2013-03-12 20:26
#48

Är inte själv jägare. Om det görs rätt kan jag dock tycka att vilda djur har det bättre än grisar, kor mm som finns i köttproduktionen. Ska man äta kött borde det därför vara bättre att äta de djur som fått ha ett bra liv i det fria tills de blir mat.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Fenix_Chicci
2013-03-12 20:46
#49

Om det görs på rätt sätt så är det helt klart mycket bättre än köttindustrin. Även om jag inte anser att människan behöver äta kött så har vi husdjur som skulle vara omöjliga att ha om vi inte jagade eller födde upp djur för slakt. Sen kan jag ju självklart tycka att det har gått över gräsen som det ser ut idag med jakt med framför allt med köttindustrin. 

Men sker det en jakt under lagom former där inte vem som helst i princip kan få vapenlicens och att alla djur som dödas tas tillvara på så tycker jag att det är okej. Tycker även att en besiktning av varje jägares kunskaper och pricksäkerhet en gång om året skulle vara att föredra och att de som inte längre var lämpade till att jaga skulle förlora sin jaktlicens.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Andina
2013-03-12 20:51
#50

I nöd ja. Annars nej.

Ibland undrar jag om vi inte borde 'skjuta av' lite människor istället… Det är ju de/vi som åstadkommer situationer då vi anser att en djurstam blir för stor. Om en djurstam anses för stor beror det enbart på att vi människor erövrar mark mer och mer. D v s vi människor tränger bort djuren och konfiskerar deras naturliga territorier. I vår inbillningsvärld förtränger och förvränger vi sedan det vi anser som "naturligt"… och inbillar oss se'n att djurstammarna växer sig för stora… när det egentligen är vi människor som tar över allt som är natur och naturligt. Vi människor är som stora råttor - som förökar sig snabbt, är (överlevnads-) intelligenta (därmed inte sagt "smarta") och tar över allt som finns i vår väg.

Så - är jag för jakt? Njeh! Det är jag inte! Jag är för att människan  ska anpassa sig till naturen, inte tvärtom! (Avskjutning pga lidande ser jag inte som jakt, alltså om ett djur behöver hjälp pga olycka e d.)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

E-l-vira
2013-03-12 21:41
#51

alltså det här med att det finns "för många vargar" eller "för många vildsvin", det gör mig så trött… ärligt talat, låt naturen sköta sin bit, den klarar det alldeles utmärkt ska ni se. om vi hade låtit varg-, lo-, vildsvinsbetånden och alla andra vara så hade vi inte haft några problem - naturen fungerar nämligen så att allt ska fungera av sig självt UTAN MÄNSKLIG INBLANDNING. sen att vildsvinen river upp odlingar - låt dem göra det då, eller sätt upp stängsel, eller låt deras skogar vara så att de kan hitta sin naturliga föda.

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Silvestris
2013-03-12 21:50
#52

#52

Till skillnad från dig är jag av åsikten att människan är en del av naturen. 

Det är fullständigt omöjligt att existera utan att påverka naturen och att bli påverkad av den.

E-l-vira
2013-03-12 22:34
#53

#52 vadå vet du inte att vi kommer från en annan planet och härstammar från en grupp utomjordingar som kraschlandade här av misstag??

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Fridaaaa
2013-03-13 07:51
#54

#51 För många vargar finns det ej.

Och viltsvinen var utrotade ett tag men sedan rymde några eller om det var några som planterade ut och då förökade dem sig massor.
Så det är svårt för naturen att reglera det.

#53 jag tror ej på utomjordningar mm.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Moa-]
2013-03-13 08:38
#55

Fridaakesson; ja, "problemet" med vildsvin är ju att få jägare vågar/vill skjuta dem… (Min åsikt gällande viltvård/skjutglada galningar stärks här. (Ja, finns undantag men generaliserat.))

Annons:
vallhund
2013-03-13 08:42
#56

Naturen skulle ha skött sig utmärkt om vi inte blandat oss i det hela.

Vargantalet måste nog tusenfaldigas om de skall hålla älgstammen på en acceptabel nivå.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Moa-]
2013-03-13 08:45
#57

vallhund; till viss del håller jag med dig, men det gäller att även tänka att vi är en del i naturen. Människan har få naturliga fiender, så har även vildsvinen, därför breder båda parter ut sig på ett sätt som inte alltid är önskvärt.

Gronstedt
2013-03-13 08:47
#58

#55: Problemet med vildsvin är inte att få jägare "vågar" skjuta dem, utan att det är svårt och krångligt att sälja köttet, så de flesta skjuter en gris eller tre för eget behov och är nöjda sedan. Och det räcker inte för att påverka vildsvinsstammen i någon större utsträckning.

#56: Vildsvin knappt några naturliga fiender. Varg tar sällan vildsvin, deras jaktmetoder fungerar inte på dem. Om det finns vildsvin i en trakt kan man vara ganska säker på att det inte finns varg eller lo där.

Alexej
2013-03-13 08:53
#59

Sedan finns det en stor skillnader mellan jagd i Sverige och tjuvjagd i tex Afrika där en näshörning kan bli skjuten bara för sina horn men där jägaren lämnar kvar all kött.

Ska man skjuta djur då ska man åtminstone använda sig av köttet.

Krugerparken har drabbats hårt av tjuvjägare som jagar noshörningar för hornens skull. Under 2011 vet man att 252 noshörningar föll offer för tjuvskyttar. Siffran för 2010 var 333 djur, uppger ANP/AFP.

http://www.jagareforbundet.se/Swedische-Jagd/Nyheter/Nyheter/2012/01/Misstankta-tjuvjagare-skots-till-dods-1.19332/

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Moa-]
2013-03-13 08:55
#60

Gronstedt; om det går att sälja gris i butik så ser jag inte den stora skillnaden? Sedan om du kollar på totala antalet jägare så har jag mycket svårt att se din variant att de skjuter 3 var, så hade stammen åtminstone balanserat. 

Samtliga jägare jag talat med har nekat med hänsyn till risker för sig själva och hund.

Ditt sista uttalande om att vildsvin och varg/lo inte finns i samma områden stämmer för övrigt inte.

Silvestris
2013-03-13 10:01
#61

#60

Att folk äter fläsk betyder inte nödvändigtvis att de äter vildsvin. Jag äter gärna vildsvin och köper det när det finns tillgängligt, men alla är inte som jag. Alla gillar inte vildsvin, en del vill/kan inte betala vad det kostar och vissa är bara konservativa och vill inte prova något nytt. I grund och botten måste det dock finnas avsättning för köttet för att jägare ska jaga. Jag känner ingen jägare som skulle ge sig ut och skjuta djur utan att ha avsättning för köttet (med undantag för trafikskadad vilt och skabbräv).

Och du kan ju inte på allvar tro att alla jägare är aktiva i områden där det finns vildsvin? För en stor del av jägarna är inte vildsvin jaktbart av den enkla anledningen att det inte finns vildsvin på deras mark. Vildsvinen är inte utspridda över hela landet.

Sedan är det klart att man måste göra riskbedömningar. Det finns många jägare som vägrar jaga björn tex. för att björnen är farlig. Reellt farlig. Vildsvin kan också vara farliga men kanske främst för hunden, då kan man välja att jaga utan hund. Man kan åtla och sitta på pass, men igen så förutsätter det att det finns avsättning för köttet. Jägare lägger ju ned mycket tid på inte bara jakt utan även på viltvård. Då vill man gärna ha någon slags ersättning och är den egna frysen full så…

[Doglovers]
2013-03-13 10:11
#62

#58 Här skjuts mycket vildsvin. Men stammen har blivit så stor att den inte är hanterbar. Skjuter man ett vildsvin på ena marken kan det dröja  några veckor innan flocken dyker upp igen. Det finns även viltuppköpare där många säljer sitt kött.

Här har vi Lo, Varg, Vildsvin och älg om vartannant i samma skog.

Många säger att det bara är att gå ut och skjuta sej några vildsvin…! Vildsvin är ett mycket svårjagat vilt. Små och kvicka. Så ska man få till ett bra skott så jagar man oftast vid åtel nattetid. Jagar man med hund behöver man små snabba ställande hundar.

Allting låter så enkelt, men är i verkligheten väldigt svårt och som kräver duktiga jägare. Och 90% av dom jag jägare jag känner är det. MYCKET DUKTIGA till och med. Resten av dom, alltså 10% är osäkra och låter därför andra sköta vildsvinsjakten. För att inget ska gå snett.

Annons:
Yolle
2013-03-13 10:40
#63

Jag är för jakt, eftersom jag är för att äta vilt. Även om jag inte äter rött kött och fågel själv. En jägare har större respekt för djuret och förstår att det har haft ett liv. En jägare tror helt enkelt inte att kött växer på träd och kan plockas ner när  det är dags för att vakuumpacketeras och skickas till affär. De flesta jägare sköter det hela snyggt, men det finns ju de som slarvar och skjuter när det inte är säkert att fälla djuret. Jag tror att jakt med gevär är bättre än spjut och pilbåge.

Fler bör äta vilt eftersom det är godare (från vad jag minns iaf), djuren haft det bättre och bättre för miljön. Men för den sakens skull ska man inte öka jakten dramatiskt, folk får även äta mindre kött.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

E-l-vira
2013-03-13 11:14
#64

Även om vildsvin inte har djur som käkar dem så kanske de inte vill ha t.ex. varg eller lo i sina revir, så på det sättet håller arterna nere varandra. om konkurrensen på utrymme är stor blir det färre ungar.

Medarbetare på klickerträning.ifokus

[Doglovers]
2013-03-13 11:21
#65

#64 Det där har du nog fått om bakfoten😉

E-l-vira
2013-03-13 11:24
#66

#65 jag är väl insatt i etologi och ekologi och vet att populationsstorlekar påverkas av resurstillgångar. men om du vore bättre på att läsa skulle du se att jag är osäker på mitt första påstående " så kanske de inte vill ha t.ex. varg…"

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Gronstedt
2013-03-13 11:30
#67

#60: Fläsk och vildsvin saknar likhet med varandra.

Det är inga problem alls att sälja vildsvinskött, det går om smör. Problemet är att få köttet godkänt och styckat för butiksförsäljning, rutinerna för detta är krångliga och ingen lär bli rik på att jaga vildsvin. Det lär vara en utredning på gång för hur detta ska kunna underlättas, så att den stora resursen vildsvinskött kan utnyttjas bättre.

1-3 skjutna vildsvin per jägare som jagar vildsvin har ingen större inverkan på stammen, eftersom vildsvin är extremt anpassningsbara och kan försörja sig i otroligt många olika biotoper.

Vildsvin är, som påpekats, mycket svårjagade, inte bara för att de är skygga och lågbyggda, utan också för att de är svåra att få död på och ganska farliga.

Silvestris
2013-03-13 11:33
#68

#64

Varg och vildsvin konkurrerar ju inte om föda direkt (även om vildsvin visst kan ta rådjurskid) och vildsvin är inte något förstahandsval som föda för vargar så ur den synvinkeln bör det inte vara några problem för dem att leva på samma områden.

Det handlar nog snarare om att de helt enkelt trivs bäst under olika ekologiska förhållanden. Vargens huvudsakliga föda är älg och älg hittar vi huvudsakligen i barrskog. Vildsvin föredrar lövskog och jordbruksmark (som sagt böka upp potatis). Sedan kan såklart båda arterna förekomma i blandskog, men de föredrar olika ekologiska nischer trots att de inte är direkt konkurrenter.

[Doglovers]
2013-03-13 11:36
#69

Vildsvin stortrivs i våra grantätningar😉 Så är det någonstans jag är försiktig så är det i gran tätningarna.

Annons:
felzena
2013-03-13 11:38
#70

I "mitt" jaktlag och i fler som jag vet om är det ingen som tjänar pengar på det dom gör, utan det är ett intresse. Den "lön" man får är kött fast det är inte heller säkert att man får det. Nu är jag ute insatt i vildsvinsjakt men tror många inte är ute efter att tjäna några pengar.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Nilam
2013-03-13 11:55
#71

#70 Vad jag hört är det så många utgifter så man kan inte tjäna stora pengar på jakt. Man måste ha ett riktigt jobb och jagar bara på sidan av detta.

Recomenderar en bok: How animals talk. Författaren har tveklöst en passion för djur och natur, men han är också jägare. Jag kan bara hoppas att fler jägare tar sig tid att gå ut i skogen utan sitt gevär och njuta av all dess skönhet och försöka förstå allt liv som finns där. Annars är man bara brutal som gillar att döda djur.

Aviendha
2013-03-13 15:20
#72

Min mamma jagar älg med ställande hund och jag är således uppfödd på just älg. I dagsläget jagar hon för hela upplevelsen av jakten så att säga, då det kött som kan tas tillvara på/säljas inte täcker utgifterna.

Det ska övningsskjutas (och ammunition är inte gratis). Man behöver en del utrustning. Det går massa tid att arbeta fram en jakthund som också kostar i drift (även om hunden nu inte räknas in i hennes kostnader då hunden tjänar fler syften än jakthund), en massa tid för andra förberedelser och en massa tid för själva jakten. Det är även avgifter inblandade till jaktlagen, markarrenden och liknande.

Jag köpte kött av henne i höstas, och när vi räknade på det så kunde hon konstatera att det hade vart billigare att köpa kött på ICA än att jaga. Det finns säkert de som kan tjäna en slant på sin jakt, men det är en himla massa tid som läggs ner. Det är ju inte riktigt som att gå ut och riva ihop en liter hallon på busken längs promenadstråket.

Men samtidigt är det kanske bra att det krävs mycket tid och engagemang, det kanske gör att en del mer olämpliga sorteras bort av sig självt?

Jag då? Jo, jag äter gärna viltkött och om jag har valet väljer jag ju helst en jaktform som ger mindre stress och mindre risk förskadeskjutning. Jag har själv inget intresse alls i jakt (till min mammas stora förtret), utan skulle som mest kunna tänka mig att träna jaktrelaterade saker med hund (spår, apportering ex).

Fridaaaa
2013-03-13 17:00
#73

#64 Det är inte många rovdjur i Sverige som tar viltsvin dock.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Whippetgerbilen
2013-12-14 17:33
#74

Jag vet inte riktigt vad jag tycker….Men jag tycker det inte är okej att jägaren tycker det är jättekul att skjuta djur. Grytjakt gillar jag inte heller, ser så hemskt ut när hunden bara sliter i djuret:(

Och jag är helt imot sån här hetsjakt eller rävjakterna i England. Jag vet att dom är förbjudna, men jag blir så arg på dom som gjorde såhär mot den stackars räven, så fegt att bara sitta där på sin häst och ha hundratals hundar mot en liten räv. Sen så slutade det ofta med att räven fick hela magen uppsliten:( Inget att vara stolt över tycker jag.

Dogs is my world ♥

Upp till toppen
Annons: