Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 2221 ggr
Lena
2013-03-10 11:26

Djurskydd/Djurrätt var stor du?

På vilken sida står du när det gäller djurskydd och djurrätt? Utveckla gärna dina synpunkter i tråden nedan. Tänk på att hålla god ton i det du skriver och respektera andra medlemmar som har annan syn på saken.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Alexej
2013-03-10 11:35
#1

Jag står på djurens sida oavsett om folk vill kalla det för djurskydd eller djurrätt:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[_hsleiufhbtv]
2013-03-10 11:42
#2

Säger samma som #1, men jag är väl mest en djurrättare.

Delfinen
2013-03-10 11:45
#3

valde alternativ 3. Kanske jag förstog frågan fel men valde det alternativet då jag anser att djurrätt och djurskydd går hand i hand. Det ena klarar sig inte utan det andra.

Lena
2013-03-10 11:49
#4

#3 Så tänkte jag med. Jag anser att båda sidor behövs och har nytta av varandra.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Cragan
2013-03-10 12:02
#5

anser inte att djurrätt är förenligt med en god människo syn 

djurskydd är jag dock posetiv till även om lagarna inte alltid optimala

Alexej
2013-03-10 12:10
#6

#5 Vad menar du?

anser inte att djurrätt är förenligt med en god människo syn

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Cragan
2013-03-10 12:16
#7

#6 att sätta djur före människor  jag är väl lite konstig men jag ser till den egna arten först (trots att jag inte är så förtjust i människor) 

finns gott om exempel på djurrättare som sätter djuren först  är troligen en mer extrem variant av det dock men då inte alla andra djurrättare tar starkt avstånd från den synen så blir det ju som att dom i tysthet godkänner att det ska vara så.

Alexej
2013-03-10 12:21
#8

#7 Okej, då förstår jag :)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
2013-03-10 12:58
#9

Djurrätt kan väl praktiseras på många olika sätt. Det går inte att dra alla som är engagerade i djurrättsfrågor över en kam.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Emma--]
2013-03-10 13:48
#10

Jag måste säga att jag står främst på djurskydd-sidan eftersom jag trots allt inte ser problem med att hålla höns för att få ägg t.ex. 
Men att djuren ska ha det bra trots det. 

Jag brinner däremot mycket för djurrätt också, men jag är ju ingen vegan som inte utnyttjar djur på något sätt alls så därför kan jag inte säga att jag är lika mycket på "båda sidorna".

För jag känner att jag inte kan säga att jag 100% är för djurrätt om jag samtidigt tycker det är okej att hålla husdjur, samt att jag för tillfället inte ens är vegetarian m.m. Det håller inte ihop i min värld i alla fall :P

exitingsvillemo
2013-03-11 06:11
#11

Svarade "annat" jag är för både djurskydd och djurrätt, men anser inte att det är samma sak.

enbartmalin
2013-03-11 17:55
#12

Jag svarade djurskydd då djurrätt i mina ögon mer blir djurplågeri än att faktiskt hjälpa djuren med mottot "Rädda djuret till varje pris".

Att rädda ett djur till vilket pris som helst är fel om djuret blir lidande av det.

Önskar jag kunde stå med en fot på varje sida men det går inte riktigt.

Hälsningar Malin

E-l-vira
2013-03-11 19:09
#13

#7

jag förstår dock inte!!! vad har djurrätt med att sätta människor i andra hand att göra?? ingenting! det är snarare tvärt om. djurrättsmänniskor är ofta folk med gigantiska hjärtan som stödjer alla i någon form av lidande, både djur och människor. många veganer är det t.ex. dels för djuren men också för att försöka utrota hungersnöden i världen då man kan mätta tio gånger fler på vegetabilier än animalier!

om det nu finns gott om exempel på "djurrättare som sätter djuren först" - langa på! ge mig dina exempel!

"troligen en mer extrem variant av det dock men då inte alla andra djurrättare tar starkt avstånd från den synen så blir det ju som att dom i tysthet godkänner att det ska vara så"

what the fuck??? det finns idioter som är kristna, det finns idioter som är muslimer, det finns idioter som är homosexuella, det finns idioter som är kvinnor, det finns idioter som är poliser o.s.v. o.s.v. inom alla områden/grupper/etnisiteter/religioner finns "idioter" det betyder inte att alla kristna, muslimer, homosexuella, kvinnor eller poliser är det. eller bara för att en blomkålsodlare är rasist så är alla blomkålsodlare rasister. det funkar inte så. bara för att, om dom nu ens finns, några "djurrättare" tycker att djur är värda mer än människor betyder det INTE att alla gör det. det samma gäller blomkålsodlarna. jag kan draa hur många exempel som helst!

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Annons:
Lena
2013-03-11 19:30
#14

#12 "Jag svarade djurskydd då djurrätt i mina ögon mer blir djurplågeri än att faktiskt hjälpa djuren med mottot "Rädda djuret till varje pris"."

Okey det var en intressant synpunkt! För så har då inte jag uppfattat "djurrätt". Kan du ge några exempel?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2013-03-11 19:37
#15

Lägger in en artikel om Djurrätt som kommer från Djurens Rätt. 

Kortfattat om Djurskydd från Jordbruksverkets hemsida. 

på något sätt finns i alla fall det gemensamt att djur ska ha det bra. 

Citat från artikeln om Djurrätt: "En intressant observation är att många av pionjärerna inom djurskydds- och djurrättsrörelsen också var aktiva i arbetet mot slaveriet och inte minst för barns rätt och kvinnlig rösträtt".

Historiskt sett gick alltså Djurrätt och Djurskydd bra ihop. ! ☝️

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

veggie4every1
2013-03-11 19:59
#16

Djurrätt.

Lägger även jag in en länk till en av vår allra främsta djurrättsförespråkare Gary Francione.
http://www.abolitionistapproach.com/about/gary-l-francione/

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

exitingsvillemo
2013-03-11 21:16
#17

#13 många veganer är det t.ex. dels för djuren men också för att försöka utrota hungersnöden i världen då man kan mätta tio gånger fler på vegetabilier än animalier!

Men om man då delar på resurserna, både animaliska och vegetabiliska, så borde ju det rimligtvis ge mer mat, än att bara snöa in sig på att BARA äta en sorts föda. Vi är ju dock allätare. Och jag känner inte ngn som endast äter kött och inga vegetabilier öht, de flesta som äter animaliskt äter nog minst lika mkt vegetabiliskt.

Så då är det ju isåfall veganer som är det största hotet mot svält, då dessa intar 100% från en näringsresurs istället för 50% från båda näringsresurserna… Alternativet är väl att veganer får dra ner sin matkonumtion med 50% och fortfarande vara just veganer

[Moa-]
2013-03-11 21:19
#18

existingsvillemo; seriöst? Du vet att kött som regel ger 10 % av den energi som djuret i fråga först äter? Du borde nog läsa lite näringslära…

E-l-vira
2013-03-11 21:35
#19

#17 precis som Moa- säger, läs på. hur mycket tror du inte att en ko/gris behöver äta för att leva jämfört med dig eller mig? och den käkar ju vegetabilier. jag menar såhär: vi låtsas att en ko mättar en mäniska i en vecka. om vegetabilierna som bonden utfodrade den kossan med istället gick direkt till människor skulle tio människor överleva på det i en vecka.

(så att ingen hoppar på mig: jag vet att kor äter gräs och det är inget som vi människor kan leva på men då säger jag: odla något annat än gräs på dessa platser och då säger ni: man kan inte odla överallt! en ko kan överleva på icke-odlingsbara marker och då säger jag, jamen visst kan den det, och då kan ni få föda upp era djur på dessa platser, det köttet kommer ju inte räcla längre en till en måltid med kött i veckan till alla som vill fortsätta äta djur)

exitingsvillemo, det är inget jag har hittat på. kolla med FN

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Alexej
2013-03-11 22:10
#20

#17 Det menar det inte på allvar???

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
exitingsvillemo
2013-03-11 23:04
#21

#19 Så vi ska äta upp alla vegetabilier istället för att de växtätande djuren ska äta, eller hur menar du? För grisen och kossan och fåret behöver ju fortfarande sin del för att överleva…

Enligt mig så behövs det både växtätare, köttätare och allätare för att främja de naturliga omloppet…

E-l-vira
2013-03-11 23:15
#22

#21 kidneybönorna och majsen vi odlar brukar väl inte direkt ätas upp av varken får eller vilda växtätare??? förstår verkligen inte hur du menar nu. på de markerna som vi anser att vi "äger" och nu odlar mat till oss eller till djuren ska vi fortsätta att odla på men mycket mer till oss. om vi slutar föda upp djur till slakt kommer det ju inte födas tre miljoner grisar, 1,5 miljoner nötdjur och 80 miljoner kycklingar (vet ej om dessa siffror stämmer, det var de som kom upp när jag googlade) och hur många får det nu föds i sverige per år!!

vi kanske bara kommer ha en hundradel av dessa djur, för sällskap, för att de inte ska utrotas, och för att hålla våra marker öppna :) alla vilda djur får fortsätta äta det de brukar - det är inget hot mot någon art.

Medarbetare på klickerträning.ifokus

[Moa-]
2013-03-12 09:38
#23

exitingsvilleme; antalet djur skulle samtidigt sjunka drastiskt när vi inte längre föder upp djur för köttindustrin, jag trodde att detta sa sig självt.

De får, grisar, getter, kor som föds upp för eget intresse på egen gård utanför industrin äter sällan soja och bönor som grundfoder.

indra-bus
2013-03-12 10:17
#24

#13

mycket bra skrivet. Själv var jag o jobbade som volontär på ett härbärge, för hemlösa förra veckan.

Jag bakade veganska bullar o bjöd på. De var uppskattat. De sa att de var de godaste de ätit på länge.

Fatta vilken "lön". En sådan tacksamhet för så lite.

Jag bryr mig lika mycket om hemlösa människor som hemlösa katter. Som tex.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

E-l-vira
2013-03-12 10:39
#25

#24 Tack :) Det låter härligt!🌺

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Lancia
2013-03-12 11:38
#26

#23, det är inte första gången jag hör "men vart skulle alla djur vi Äter då användas till? Äter vi inte upp dom så blir dom ju bara fler och fler?!" Vissa tänker inte längre än näsan räcker, men ska ändå in och gasta och gorma i debatter om vet-kost :D (Det säger med andra ord inte sig själv, och vi som vet bättre, får helt enkelt banka vett i dom. )

[Moa-]
2013-03-12 11:40
#27

Lancia; sedan tror jag att vissa medvetet gärna misstolkar och inte vill förstå och tänka själva. =P (Generellt sett.)

Annons:
exitingsvillemo
2013-03-13 07:27
#28

#23 och #26 Nej jag är inte dum i huvudet som ni tycks vilja få det till. Självklart fattar jag att djuren skulle minska drastiskt i antal om vi inte längre födde upp dessa till mat. Men helt seriöst, hur många skulle hålla tex ko bara för nöjes skull? Det hela skulle förmodligen sluta med att enda stället att se kossor på blir i djurparkerna, där det kommer hållas igång ett avelsarbete för att de inte ska bli utrotade. Är det bättre?

Eller menar ni att det ska vara OK att föda upp kossor till mat, för eget bruk? 🤔

vallhund
2013-03-13 07:44
#29

Hur skulle vår planet se ut utan betande djur?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Moa-]
2013-03-13 08:44
#30

existingvillemo; tror att ganska många skulle göra det, vi har haft en ko hemma för "skojs skull" och få lite egen mjölk, har vänner som har köpt flera lantraser som de har endast för att de är fina…

Hur många har häst/hund/katt/får/get/struts!/åsnor? Varför menar du att ingen skulle vilja ha kor?

Sedan föredrar jag att människor föder upp även för kött, men jag anser fortfarande inte att vi har rätt att ta livet av andra djur för vårt nöjes/njutnings skull. 

vallhund; finns andra betande djur och många som bor i stad ser ej "betande djur" som det är idag. Sedan vet jag inte om någon har talat om att helt avveckla betande djur? Däremot så är även odlad åkermark många gånger även den vacker att se på. Växter förbättrar även luften för oss bland annat.

Alexej
2013-03-13 08:58
#31

#28 Om vi bara skulle komma bort från massdjurhållningen som finns idag skulle det betyder mycket för dagens djurskydd.

#29 De flesta djur som hamnar på människors tallrik har aldrig sett ett enda färsk grässtå och är absolut inga betesdjur.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vallhund
2013-03-13 09:02
#32

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Moa-]
2013-03-13 09:27
#33

vallhund; ehhm? Varför utan kommentar hänvisa till en diskussion på en annan sajt som till stor del (helt?) saknar källor och större trovärdighet?

Annons:
Barrow
2013-03-13 11:45
#35

Har bara en fråga. Vad ska vi gödsla med? Konstgödning ? Och vad är den framställd av? Tror inte kompost av vegetabiliska rester räcker långt .

Aviendha
2013-03-13 14:22
#36

#30 Moa, hur menar du här?:

Sedan föredrar jag att människor föder upp även för kött, men jag anser fortfarande inte att vi har rätt att ta livet av andra djur för vårt nöjes/njutnings skull. 

Jag tror inte riktigt jag får ihop det, räknas inte kött som nöje/njutning för dig, eller menade du att om man ändå har lantraser (eller "bara" lantbruksdjur) på sin egna gård så kan man lika gärna även utnyttja köttet dessa djur ger?

[Moa-]
2013-03-13 14:29
#37

Aviendha; inlägget måste läsas i sitt sammanhang som svar på en direkt kommentar, jag anser i första hand inte att människan skall slakta för sitt eget väl, men hellre att människor föder upp på egen gård för familjens behov med djur som får en så naturlig situation som möjligt med utevistelser och god omsorg än att köttproduktionen får se ut som den gör idag. (Detta skulle med dagens situation med fortsatt med urbanisering då endast gälla ett fåtal individer.)

Få människor vill äta köttet från självdöda djur, därmed faller din sista mening.

Aviendha
2013-03-13 14:44
#38

Okej, det var så du menade :) Blev lite osäker med syftningen bara.

Nja, du missuppfattade min sista mening. Det jag menade var att utnyttja köttet som de ger, i form av planerad avlivning. Både i form av uppfödning för hushållsbehov eller i form av att ta tillvara på köttet när ett djur ändå avlivas pga ålder/krämpor/skada (om man så vill).

[Moa-]
2013-03-13 14:53
#39

Aviendha; okej, då är du helt enkelt inte överens, jag anser inte att vi har rätten att döda djur för vår egen njutning. Däremot djur som avlivas eller dör naturligt är det fritt fram för andra att äta på enligt mig, även om jag personligen inte skulle göra det.

Aviendha
2013-03-13 15:26
#40

Överens? Jag har väl inte sagt något om min ståndpunkt. Jag förklarade min sista mening i inlägg #36 (som du missförstod i ditt svarande inlägg). För tydlighetens skull; sista meningen i #36 ingick i en fråga ställd till dig.

[Moa-]
2013-03-13 18:23
#41

Okej, det börjar bli virrigt.

Mitt senaste inlägg ovan förklarar dock min ståndpunkt, frånse då meningen om huruvida vi är överens, då missförstod jag. =)

Annons:
exitingsvillemo
2013-03-14 05:58
#42

Men om ingen får slakta, hur gör vi då med de tamdjur vi har? Tex katten, som är beroende av kött i sin kost…

Alexej
2013-03-14 06:55
#43

Katter skulle kunna äta av självdöda djur:).

Men det handlar om att inte fortsätta med massdjurhållning för att producera kattfoder. Skulle vi få bort massdjurhållning skulle det vara ett stor steg mot ett bättre samhälle men det kommer bara genom att folk minskar sin köttkonsum.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: