Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 7031 ggr
redan
2013-02-20 17:04

mata vilda djur

Får man mata vilda djur?

Annons:
Hanna
2013-02-20 21:31
#1

Det beror väl på med vad, vart, med mera. Tänkte du på något speciellt?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

veggie4every1
2013-02-20 22:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag matar rådjur och fåglar och vilka andra djur som har lust att komma till granen utanför mitt köksfönster. Jag har haft möss, råttor, mullvad, ekorrar och harar. Alla är lika välkomna 🙂

Den här vintern är det mest rådjur och fåglar.

Men det kan ju bero lite på hur eller var man bor. I en del bostadsområden i städerna får man inte mata fåglar exempelvis. Så det är nog olika.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[kent2]
2013-02-20 23:59
#3

Frågan går inte att svara på utan mera information.

redan
2013-02-21 08:14
#4

Hur vet man vilka djur och vart, man får mata?

veggie4every1
2013-02-21 12:58
#5

När det gäller vart man får mata så om det inte finns några regler för det i ditt bostadsområde så är det väl bara sunt förnuft. För någon särskilld lag emot det har jag i alla fall inte hört talas om. Kanske om du ska mata med animalier, jag vet inte. Finns säkert info på google.

Men inte nära vägar eller om du har grannar så kanske de inte blir glada. Men bor man enskillt eller har grannar som inte bryr sig så är det inga problem eller så kan man mata dom i skogen.

Men du ska inte mata med processerad mat. Bröd är inte så bra exempelvis. Vildsvinen kan äta det men det är mycket bättre för dom med frukter, potatis, morötter eller säd. Det finns färdiga påsar med viltfor eller ärter att köpa eller renfor om du matar rådjur.

Hö kan dom äta om man vänjer dom på hösten. Men det ska vara fint hö i så fall. Men det är försent nu att börja med hö.

Ge gärna vatten också.

Sen tycker jag det är viktigt att inte vänja de vilda djuren vid människor. De ska vara skygga och rädda. Det är för deras egen säkerhet att hålla oss på avstånd.

Det är frestande att försöka vinna deras förtroende, men det ska man absolut inte göra. De är ändå inte alltid så rädda för oss som de borde vara.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[kent2]
2013-02-21 13:34
#6

"5 Nej, det stämmer inte. Det finns lagar som reglerar området (t.ex. jaktlag, miljöbalk, livsmedelslagstiftningen). Där till kommer naturligtvis att det kan få andra konsekvenser, uppsägning av hyreskontrakt är ett sådant. Det hela är alltså beroende på var, hur, i vilket syfte osv innan en sådan här fråga kan besvaras.

Ditt ex. då på att det är ok att mata om man bor enskilt eller inte har grannar som bryr sig är direkt felaktigt eftersom detta mycket väl kan vara olagligt.

Annons:
veggie4every1
2013-02-21 14:14
#7

#6 Men jag skrev ju att det beror på var man bor och om det finns regler emot det där.

Det klart om man inte äger sitt hus eller marken man matar på så kan det vara förbjudet av ägaren och då är det ju regler emot.

Men det finns ju ingen lag som säger att det är förbjudet oavsett vad att mata vilda djur, eller hur?  

Då skulle det väl inte vara tillåtet att sälja viltfor och vildfågelfrön och uppmuntra till olaglig verksamhet förmodar jag.

Men bäst tycker jag att TS kollar upp vad för regler som gäller för den platsen som ska användas. Ring eventuell hyresvärd eller bostadrättsförening, kolla med grannar, markägare osv om man inte själv är ägare till hus och mark.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[kent2]
2013-02-21 15:26
#8

Det är inte lokala regler som är det intressanta i första hand, utan frågorna var, hur, vilket syfte, vilket djurslag, vilken typ av foder osv. måste besvaras för att kunna ge ett svar på om det är olagligt eller ej.

Det är heller inte själva ägandet av marken som är det intressanta eller om ev. ägare till denna har förbjudet det. Det kan alltså vara förbjudet att mata vilda djur på den mark man själv äger.

Nej, någon lag som direkt förbjuder all matning av vilda djur finns inte, men detta innebär inte att det inte kan vara olagligt beroende på situation.

veggie4every1
2013-02-21 18:14
#9

#8 Ja ok, du vet nog mer än mig om det här 🙂

Skulle du kunna ge exempel på de gånger det är olagligt på egen mark och exempel på djurslag, syfte och foder?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[kent2]
2013-02-21 19:22
#10

Se t.e.x jaktlag §34. Men det kan självklart även vara frågan om tillfällen där själva utfodringen av djuren innebär att det kan medföra olägenhet för människors hälsa.

veggie4every1
2013-02-21 20:24
#11

Jo, men jaktlagen gäller väl bara om man är jägare och försöker locka till sig djuren över på sin mark för att sedan skjuta dom?

Inte för oss som bara matar djuren för att hjälpa dom genom vintern.

Men djurslag och foder nämner du också. Vilka djurslag och vilket foder är otillåtet? Animalier?

Jag tänker nu endast för oss som "bara" matar djuren, inte jägare.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

redan
2013-02-21 21:28
#12

Vilka djur är det alltid förbjudet att mata?

Vilka djur är det alltid tillåtet att mata.

Vilka djur räknas som vilda?

[kent2]
2013-02-22 00:10
#13

Nej, jaktlagen gäller naturligtvis alla och inte bara jägare, men naturligtvis är det så att det måste till ett uppsåt att locka viltet från någon annans jaktområde i avsikt att tillgodogöra sig viltet t.ex. genom jakt. Jag påstår alltså inte att det per definition skulle vara förbjudet att mata vilt utan visar endast på en situation där det kan vara förbjudet. Återigen alltså var, hur, syfte osv.

Animalier är i många fall förbjudet, vill du läsa mer så: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurprodukter/foderochutfodring.4.207049b811dd8a513dc80003970.html

Annons:
veggie4every1
2013-02-22 13:28
#14

#13 Är det rimligt då att säga att det är tillåtet att mata vilda djur om man inte matar med animalier, inte har uppsåt att "stjäla" någons djur och inte medför olägenhet eller annan fara för människor eller djur?

Då under förutsättning att det inte finns regler emot det i området man bor/matar.

#12 Jag skulle vilja säga att vilda djur är djur som inte människan domesticerat. Förvildade katter räknas exempelvis inte till vilda djur.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[kent2]
2013-02-22 14:07
#15

Nej, riktigt så enkelt är det inte, matningen av djuren kan t.ex. innebära att det uppkommer skador på omkringliggande mark, man får inte mata med otjänligt foder, matningen får inte störa fridlysta djur under vissa säsonger osv. Men det du tar upp är bra riktlinjer att tänka på, det är t.ex. oftast ok (vissa hyresvärden kan ha regler mot det) att sätta upp ett fågelbord för att mata småfågel om man matar med lämplig föda. Däremot skulle jag vilka påstå att t.ex. mata fåglar i ett bostadsområde genom att slänga ut en massa foder/matavfall på marken inte är det eftersom det t.ex. lockar till sig skadedjur.

När det gäller andra djur så skulle jag rekommendera att matningen sker i samråd med jakträttsinnehavaren och att man följer de rekommendationer som finns. Här ser iofs en översyn av området just nu och det är mycket möjligt att detta leder till ändrad lagstiftning.

veggie4every1
2013-02-22 17:37
#16

#15 Tack för all info 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Upp till toppen
Annons: