Annons:
Etikettdjurparker-cirkus
Läst 4352 ggr
Eldsjärten
2/14/13, 9:37 PM

Hästkött i vår mat! Vad är skillnaden?

Har alla hört?Om att man nu kar kommit på att i findus lasanget (och i andra varor) Att de inte är ko eller gris kött, uttan hästkött!! Jag tycker detta är hemskt! De är ju klart att de är synd om korna och grisarna också, men deras kött har vi ättit i genorationer. Medans hästar har används till lantbruks jobb. Men endå! Varför vill inte folk äta av hästar. Vad är skillnaden?! Jag menar inte nu att jag skulle äta häst frivilligt, uttan att varför är de så att vi här i sverige inte vill äta hästkött. Är de så att vi tycker de är mer "husdjur"?

Annons:
Eldsjärten
2/14/13, 9:39 PM
#1

Oj nu såg jag att inlägget hamnade i "djurparker och circkus"… De skulle egentligen vara hästar😉

Smullis
2/14/13, 9:42 PM
#2

Jag håller med dig, att äta kor och annat är lika hemskt som att äta häst :( Därför jag inte äter något av det.

Dock förstår jag inte, precis som du, varför folk som ändå äter ko och gris inte vill äta häst..? Lika hemskt.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[dynamitella]
2/14/13, 9:44 PM
#3

Jag ser inga problem med hästätande :)

Problemet är -> bara <- falsk marknadsföring. Man ska välja vad man ska äta för kött, inte bli lurad.

Du tänker helt rätt. En häst är inte mindre eller mer värd än en ko, om man ser till livsvärdet i sig (inte användnings-värde).

Stephanie
2/14/13, 9:51 PM
#4

Ett annat problem, om jag förstått det rätt, är att måånga hästar behandlas med det smärtstillande medlet Fenylbutazon, och risken är då att de ändå går till slakt och blir mat trots att de egentligen inte får.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Stephanie
2/14/13, 9:52 PM
#5

Googlade och hittade en artikel från idag: Länk.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[kent2]
2/14/13, 10:27 PM
#6

Det är inget som helst problem att det finns hästkött i lasagne, korv, hamburgare, pålägg osv, hästkött är ett gott kött och vi borde äta betydligt mer av det i Sverige. Problemet i detta fall ligger i att det i så fall ska vara angivet på innehållsförteckningen och det ska inte nges som nötkött utan för vad det är div. hästkött.

Annons:
exitingsvillemo
2/15/13, 1:51 AM
#7

#6 håller helt med!

#5 om hästens behandlats med ett läkemedel som ger livstids karens så ska detta skrivas in i hästens pass. Passet ska även uppvisas vid slakt. Så är det ett slakteri som gör rätt, så slaktas det inga hästar med sådana läkemedel.

vallhund
2/15/13, 3:43 AM
#8

Har inget emot hästkött, däremot gillar jag inte oärliga innehållsförteckningar.

Vad gäller Butazolidin så är det inte så hemskt många år sedan det var ett humanläkemedel, visserligen med ibland mycket allvarliga biverkningar. Jag har själv fått det när jag hade neurit i ryggmärgen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Eldsjärten
2/15/13, 9:15 AM
#9

8# Jag har inget emot hästkött också. Men när man har umgåst med en häst ett tag får man ett otroligt starkt band med dem:) De gör att jag får dåligt samvete ifall jag ska äta häst, de är som om jag vänder ryggen mot dem:(( Sedan är ju de också som du sa att man vill inte ha oärliga innehållsförpackningar.

5# Nää usch….

2# eller hur… Kor, grisar och får kan ju vara lika mycket husdjur som häst! Bara ifall man älskar dem<3

Silvestris
2/16/13, 5:56 PM
#10

Jag skulle gärna äta häst, men när man köper mat ska det framgå vad den innehåller.

Här har det förfalskats intyg av olika slag och då kan man ju fråga sig hur noga man varit med att försäkra sig om att hästarna inte har medicinerats med läkemedel som egentligen skulle gett karens eller förbud som livsmedel helt och hållet.

Stephanie
2/16/13, 6:05 PM
#11

#10 Exakt, det verkar fuskas väldigt mycket med hästkött, och eftersom väldigt många hästar medicineras i alla fall en gång under sin livstid så är risken stor att även köttet innehåller dessa ämnen.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

vallhund
2/16/13, 8:19 PM
#12

#11 Med tanke på butas halveringstid så är risken minimal: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19781215000013&DocTypeID=4&UserTypeID=1

Vad gäller cancerrisken så skall det till extrem överdosering för att ge upphov till cellförändringar:

http://en.wikipedia.org/wiki/Phenylbutazone

Innan MRL reglerna så var karenstiden för buta 2 veckor vad jag vill minnas.

https://www.google.se/search?q=MRL+reglerna&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Stephanie
2/19/13, 2:56 PM
#13

Läs det här så förstår ni nog vad jag menar 😐

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
Gullan_J
2/22/13, 3:50 PM
#14

Är hästmänniska, och kan gärna tänka mig att äta svenskslaktade hästar som är friska. Men, dom hästarna som fanns i findus mat vet ingen vad de var för hästar, om det var gamla travare med massa mediciner och preparat i köttet och blodet. Det är nog därför många blev upprörda, iallafall jag.

-Bättre ökänd än okänd

giffan
2/24/13, 8:21 AM
#15

Problemet här i sverige, eller Norden för den detlen, är att hästar är husdjur.. Man äter inte sina vänner.

Men om vi började äta mera häst här skulle inte alla dessa onödiga slakt transporter till Italien mfl länder förekomma lika mycket. Om vi tog vara på det kött vi har så behövde man inte importera.

Vi har pass och bra kontroller på slakterierna för att undvika att medicinerade hästar går till livsmedelsproduktion. Någon skrev om travare här över, men jag tror faktiskt att det är flera ridhästar som medicineras med ex butta. Finns massor med saker man kan ge en häst som går ur kroppen och då kan hästen användas till livsmedel.

Så om folk började äta häst skulle det inte bli sånt rabalder, och då skulle man kanske få några kronor den dagen hästen verkligen behöver tas bort.

Sen det som var med Findus är ju inte egentligen att det var häst kött, det var ju att det inte var märkt som det samt att man inte visste var djuren kom från… det e lika illa oavsett djurslag.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Gullan_J
2/24/13, 9:13 AM
#16

#15 Menade inte specifikt travare, utan som exempel. Kan mycket väl finns mediciner i ridskoleponnyerna, menar inget illa om travare.

-Bättre ökänd än okänd

vallhund
2/24/13, 9:15 AM
#17

#15

Ganska många av oss har inga problem med att äta kött, alltför många hästar kremeras för att ägaren vill ha askan, eller så begravs de hela om man har mark till det o tillstånd.

Visserligen livstidskarens men butta stannar inte i kroppen, innan MRL reglerna tror jag det var 2 veckors karens på butta.

Halveringstiden för butta hos häst är 3 till 6 timmar.

Tyvärr slarvas det extremt med att skriva in medicineringar i passen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: