Annons:
Etikettlantbruksdjur
Läst 3164 ggr
vallhund
2/6/13, 11:25 AM

Halal slaktat köt i våra buiker

Annons:
[Shettisar]
2/6/13, 1:51 PM
#1

Lidl säljer ju halalslaktad  kyckling och det står tydligt på en skylt ovanför frysdisken.

vallhund
2/6/13, 1:58 PM
#2

# 1

Läste du länkarna? Naturligtvis kan man köpa hallakött, eller snarare kött från skäktade djur, men då är det deklarerat o man vet vad man köper, men allt annat då som importeras utan att någon vet om att djuren blivit avlivade på detta sättet?

Jag skrev:

Utan att vi vet om vad vi köper?

Vilket betyder att det handlar om icke skyltade köttprodukter där vi inte har möjlighet att ta ställning till om vi ill stödja detta eller ej.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Shettisar]
2/6/13, 2:00 PM
#3

Ok,menade inte att kritisera din tråd utan gjorde bara ett inflik för att det även finns skyltat hos affärer… Men om det är slaktat på ett visst vis och om det utförts i Sverige så är det väl "lag" på att märka upp detta eller??

vallhund
2/6/13, 2:12 PM
#4

Läs artiklarna är du snäll, djur får inte skäktas  o avlivas utan bedövning i Sverige, det strider mot våra djurskyddslagar, däremot är det inte olagligt i resten av Europa, o eftersom det blir billigare så slaktas djuren på detta sätt, utan bedövning o köttet hamnar på våra tallrikar utan att vi vet om vad vi äter.

I princip kan vi slakta enligt denna metod i Sverige, under förutsättning att djuren först är bedövade, grejen är att de inte bedövar o övriga Europa.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fidelia
2/6/13, 2:27 PM
#5

Håller man sig till svenskt behöver man inte vara orolig.

Problemet är att allt finns inte med svenskt kött, tex salami och andra korvar. Dessutom kan man aldrig äta ute om man vill vara helt säker.

[Shettisar]
2/7/13, 10:51 AM
#6

Jag är snäll och har läst en artikel.. Men vad jag inte förstår med din tråd är varför??? Alltså varför tråden? Är det inte upp till var och en att kolla upp ursprunget om den vara du vill köpa innan du betalar? Eller måste vi hela tiden bli upplysta genom media för att fatta???

Annons:
vallhund
2/7/13, 11:27 AM
#7

# 6

Så du visste redan att det mesta köttet i Europa kommer från djur som skäktats utan bedövning?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

JonasDuregard
2/7/13, 1:41 PM
#8

#1 Om jag förstår seden rätt så är fågel alltid Halal (man behöver inte ritualslakta den)

#6 Det var en underlig inställning. Om jag skulle fråga dig motsvarande: varför kommentaren? Är det inte upp till var och en att kolla upp vilka trådar som du förstår innan man läser dem? Eller måste vi hela tiden bli upplysta av dina kommentarer för att fatta?

Vad svarar du då?

[Shettisar]
2/7/13, 6:57 PM
#9

#6 Du måste ingenting..Jag måste ingenting… Därför min fråga till TS,varför måste folk bli upplysta om allt för  att förstå/tänka ? Jag tycker (läs JAG) att folk överlag verkar bli mer och mer trötta på allt flöde om dåliga/frånvarande av rätt djurhållning och även hur "mat" djur hålls både under livet och avlivningen. Därför min fråga om behovet av medias "upplysningar". Och som svar på om jag visste om halal slakt i Europa,nej men jag håller mig också till svensk producerat där jag kan läsa mig till hur och vart köttet kommer ifrån. Jag (läs igen JAG) tror att det blir för mycket info för folk och därför bryr många sig inte snart om allt detta med djurhållningen i övriga Europa för att de känner ändå att:VAD kan vi göra??Den repliken har jag hört ofta den senaste tiden nämligen.

[Shettisar]
2/7/13, 6:58 PM
#10

Som vidare fråga till TS :Visste du om det innan du hittade artiklarna?

Honestyisdead
2/7/13, 7:52 PM
#11

#9 att upplysa folk är väl aldrig fel. Sedan är det upp till var och en att ta till vara på informationen eller inte.

Det vi kan göra här för att inte stödja dåligt kött och djurhållning är ju just att upplysa folk om vilket som är dåligt och vilket om är bättre tt köpa. Ju färre som köper dåligt kött, ju sämre går det för de som säljer det.

Förstår inte alls hur du tänker.

för mycket information låter mer som att man inte orkar bry sig, och som tur är finns det vi som faktiskt gör det.

Silvestris
2/7/13, 7:59 PM
#12

Rent allmänt tror inte jag att medelsvensken är medveten om att det importerade köttet kan komma från skäktade djur. Jag tror att de flesta tänker sig att slakten går till i andra länder som den gör här. Därför önskar jag att fler kunde hjälpa till att sprida den information TS sprider. Kanske börjar folk då tänka till och hellre väljer svenskt före importerat kött eftersom svenskt kött i livsmedelsbutikerna garanterat kommer från djur som bedövats före slakt.

Ju mer information som når allmänheten ju bättre. Djurhållning, slaktmetoder, antibiotikabruk, transporter osv.

[Shettisar]
2/7/13, 8:15 PM
#13

Jag menar inte alls att jag inte bry mig eller att man inte ska informera,det ska man.Jag måste ha valt fel ordval i mina inlägg för jag tycks inte få fram det jag tänker. sorry… Men att informera ska man MEN de människor som ifrågasätter ex utomlands hanteringen av djur vad gör dom för att hjälpa? Skickas det bara media länkar och sedan inget mer? Varför inte också tipsa om hur man kan hjälpa och vart man ska vända sig?

Annons:
Honestyisdead
2/7/13, 8:27 PM
#14

Man hjälper ju genom att INTE köpa sådant kött?
Genom att upplysa kan folk göra bättre val.

[Shettisar]
2/7/13, 8:44 PM
#15

Men i ärlighetens namn, hur mycket Halal slaktat svenskt kött säljs i svenska butiker?? Nej jag tror folk blir mättade av all info och inte någon information hur man kan hjälpa mer än att länka vidare osv…

Honestyisdead
2/7/13, 8:48 PM
#16

#15 Mycket med tanke på hur många butiker som säljer utländskt halalslaktat kött. Om folk då får veta att djuren inte blir bedövade eller liknande innan strupen skärs av, då kan de göra ett medvetet val att inte stödja den industrin.

Varför du inte ser det som ett bra sätt att göra något åt saken vet jag inte, och jag förstår inte varför du kräver att man ska säga något annat åt dig. Det är DET du kan göra för att hjälpa.

Tror mest du är mättad på informationen och verkar ointresserad av det,

Silvestris
2/7/13, 9:00 PM
#17

#15

Halalkött säljer bara bättre och bättre. Det är inte bara muslimer som köper det. Eftersom det ofta ligger i frysdisken kan man få tag i kött till bra pris och då är det många som inte tänker på vad halal står för.

Om man räknar bort det och bara ser till det importerade kött som kommer från skäktade djur men som inte är halalmärkt… då är det ju svårt att uppskatta men utländskt kött säljer bra eftersom det generellt sett är billigare. 

Ju fler incitament man kan ge folk till att hålla sig till svenskt kött, ju bättre.

[Shettisar]
2/7/13, 9:42 PM
#18

#16 Men jag skrev faktiskt svenskt kött.Alltså kött där djuren är födda och uppväxta i Sverige. Vad DU tror bryr mig inte i ryggen… Tro gör man i kyrkan för den delen. Ja,jag kan ibland känna att det blir för mycket av informationen om utländsk hantering av djur men det är för att det är så mycket ledsamheter här i Sverige med vår egen djurhållning som verkar bli värre och värre. Hade förresten kanske varit bra med en info skylt vid köttdiskarna/frysdiskarna vad Halal innebär och på så vis informerat flertalet personer direkt på platsen..

Honestyisdead
2/7/13, 9:45 PM
#19

#18 Men vi skriver ju inte om svenskt kött nu, det handlar ju om det vi importerar. Så om du inte pratar om det förstår jag inte varför du skrev i tråden? Eller har jag missuppfattat det hela?

[Shettisar]
2/7/13, 9:51 PM
#20

#19 Gjorde vi inte? Jag frågade dig om svenskt kött är halal slaktat och du läste tydligen inte mitt inlägg utan svarade på något du själv valde. Du skrev "Man hjälper ju genom att INTE köpa sådant kött?

Genom att upplysa kan folk göra bättre val." Jag frågade då om hur mycket svenskt kött som är halal slaktat och gjorde detta för att jag menade på att folk som köper svenskt kött tittar knappast åt det utländska än mindre hur djuret avlivats. Nog om detta då jag ifrågasatte hur man på ett bättre sätt ska informera folk och hur man kan hjälpa eller förändra synen på avlivningsmetoder. Det hjälper tydligen inte enbart med att information sprids genom media utan något mer måste till för att folk ska hjälpa till med en förändring?

Annons:
Honestyisdead
2/7/13, 9:57 PM
#21

Hur mycket av svensk kött som är halalslaktat ser du ju i diskarna.
Det handlar om att folk som köper UTLÄNDSKT halalkött inte alltid är medvetna om att det är andra regler i resten av världen angående slakten. Det är DET som man bör upplysa om så att folk väljer kött från djur som är slaktade på ett humant sätt.

Det som krävs för förändring är att vi konsumenter sätter ned foten och visar var vi står.

Förstår inte heller kommentaren om att folk som köper svensk kött inte tittar åt det importerade. Många köper det som är billigast, ibland är det svenskt ofta utländskt. Men kanske väljer fler svenskt med detta i bakhuvudet.

Get the piont?

vallhund
2/7/13, 10:18 PM
#22

# 18 Eller var jag skall börja, det är du som snackar om Svenskt halal kött, ingen annan, o det är märkt så att man kan göra medvetna val, dessutom skäktas inte djur utan bedövning i Sverige.

Att din hjärna blir överbelastad av att få läsa om hur djur slaktas i resten av världen betyder inte att vi andra inte får diskutera o upplysa om det.

Världen är större än vår lilla ankdamm.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Shettisar]
2/8/13, 10:23 AM
#23

# 22 Åter igen så är du med dina spydiga översittar inlägg otroligt ointressant att läsa.Man läser det man vill läsa det förstår jag av ditt och Heras inlägg.Ha det gott och jag hoppas ni gör mer än att bara länka otrevligheter om djurhanteringen utomlands? Men jag förstår att ni inte gör det.Det går bra att länka än hit än dit men att göra något åt det är en annan femma. Visst att låta bli att köpa är enkelt men mer då??  

Honestyisdead
2/8/13, 11:26 AM
#24

#23 Vi har faktiskt inte gjort annat än faktiskt läst det du har skrivit. Att du sedan kanske har utryckt dig fel står ju för dig.

Ger upp diskussionen med dig eftersom du inte verkar förstå eller vilja förstå.

[Doglovers]
2/8/13, 3:31 PM
#25

TS Tack för dina länkar. Det var det vidrigaste jag läst. Fy..F…

En dag när jag satt hos veterinären läste jag en tidning om djurskydd. Där stog en insändare som påstog att allt kött på MC Donalds var hallalslaktat. Sen dess har jag aldrig handlat där. Har senare fått bekräftat att det inte stämde. Vet du något mer om detta.

Är det så konstigt att man jagar och hämtar sin mat ur skogen eller ser tillatt handla svenskt kött där man kan läsa ursprungsgård då dom bara säljer närodlat.

Sååå många som gnäller över jägare och jakten i våra skogar samtidigt som dom stoppar i sej denna hemska importerade mat. Vem är värst…?

Upp till toppen
Annons: