Annons:
Etikettallmänt
Läst 4118 ggr
[ellenhellstrom]
1/31/13, 11:32 AM

Djur säljs på gatan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Känsliga läsare varnas.

Jag är väldigt glad att vi i sverige tar så pass bra hand om djur som vi gör. Och att vi har lagar mot djurplågeri osv. För det finns så många djur som far illa runt om i världen.

Jag bor i Kina för tillfället. Här behanldas inte djur som dom borde. Det är fruktansvärt att se, för mig som är stor djurvän. Att se hur små hundvalpar säljs på gatorna/marknaderna i små kartonger. Alldeldes för unga för att bli tagna från sin mamma. Där sitter dom oftast nertryckta alldeldes för många så dom måste mosa någon av sina syskon för att själva få luft. Och när "spekulanter" eller medlidande djurvänner kommer fram så skakar säljaren args på lådan så valparna ska röra på sig.

Det finns en lång gata i staden där jag bor, där det bara säljs djur. Mest hundar och katter. Eller vaplar och kattungar. Säljs även fiskar, fågar och reptiler. Fiskarna är oftast nertryckta flera tusen i ett alldeldes för litet kar. Ibland får dom panik och hoppar ut, då får dom bara hoppas på att någon bryr sig och stoppar tillbaka dom i vattnet igen..

Mitt ute på stan, på torgen kan man köpa små bollar med antigen fiskar eller sköldpaddor i. Skålarna/bollarna är så små så djuren inte kan röra sig däri. Dom är precis så stora att sköldpaddsbebisar får plats i dom.

Det jobbigaste är nästan att se små valpar som sitter i för små burar eller lådor, som faktiskt blir glada när man kommer fram, dom skakar lite försiktigt på svansen och tittar lite busigt på en. Den vill leka, den vill bli älskad och klappad. Valpar behöver leka. Inte bli nertryckta i en låda med sina syskon och hoppas på att dom överlever.

Ni ska vara stolta för att ni bor i sverige och tar bra hand om era djur.

Ni får gärna berätta om ni varit med om någon liknande upplevelse där djur behandlas dåligt.

Annons:
[ellenhellstrom]
1/31/13, 11:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

I sådana här små bollar säljs fiskar och sköldpaddor. Sköldpaddorna får precis plats, kan inte röra sig.

[ellenhellstrom]
1/31/13, 11:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

.

[ellenhellstrom]
1/31/13, 11:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Måste påpeka att dessa bilder är väldigt milda jämnfört med verkligheten. Man får inte ta foton på dessa marknader, vilket jag förstår, dom vill ju inte att de ska publiceras.

[ellenhellstrom]
1/31/13, 12:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Vissa av dom lever. I väntan på att bli dödade

[ellenhellstrom]
1/31/13, 12:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

just nu går det ett program på kinesisk tv om hur man slaktar kaniner

[ellenhellstrom]
1/31/13, 12:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

.

Annons:
Katthemsmatten
2/1/13, 1:32 PM
#7

Undran: säljs djuren som husdjur (marsvin, hundar, katter) eller är det middagsmat?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Nilam
2/2/13, 12:58 PM
#8

#7 Oavsett tycker jag det är enormt fel. Köper du kaninkött här i Sverige så kommer dessa kaniner från uppfödare som följer lagar och krav för att kaninerna ska må så bra som möjligt innan slakt.

Usch jag mår så illa när ser sånt här. När det var OS i Kina så gick de runt och städade gatorna från hundar och katter genom att klubba ihjäl alla se såg, samt slänga ner dem levande i sopbilar och sedan klämma ihjäl dem. Hur kan folk vara så hjärtlösa?

[ellenhellstrom]
2/2/13, 1:46 PM
#9

Dom här djuren säljs som husdjur. Dom är inte bara hemska mot djur. För dom som köper dom är antagligen djurvänner. Men jag vet inte.. Fruktansvärt hur försäljarna behandlar dom i alla fall

Katthemsmatten
2/3/13, 10:12 PM
#10

#8 Jag ställde min fråga till TS för att lära mig mer om hur det fungerar i Kina inte för att jag tycker att om djuren ska bli middag är behandlingen OK.

I vissa avseenden är det nog bättre i norra Europa, men vi ska inte slå oss för bröstet och tycka att vi gör allt rätt här. Många djur lider av den behandling de får utstå även hos oss.

TS, tack för informativ tråd.

Medarbetare Hittekatter iFokus

vallhund
2/4/13, 4:49 AM
#11

# 8

Har man slutat importera kaninkött?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

redan
2/4/13, 9:37 AM
#12

Kaninkött som finns att köpa i Sverige, är ofta importerat. Och med tanke på förslaget på ändrigar i Svenska djurskyddslagar, så lär den imhemska uppfödningen knappast öka, snarare lär vi importera mer. Tänk även på att man förbjöd den kurs i kaninslakt som fanns här i Sverige, då man ansåg att de djur man övade på måste vara uppfödda som "försöksdjur", något som ekonomiskt inte var möjligt att frambringa. Så… grattis Sverige, paragrafryttarnas mecka, där man skiter fullständigt i djuren som reglerna handlar om.

Tack TS, för en intresant inlägg.

Nilam
2/4/13, 9:57 AM
#13

#11 Jag bor bara 30 min från en som säljer svenskt kaninkött. Min mamma känner honom ganska väl och han har till och med frågat mig om inte jag kunde börja föda upp kaniner åt honom, då han har ganska långt att åka för de uppfödare han köper ifrån just nu. Jag kikade på kraven för detta, har man stor produktion krävs en kurs, men inte om man säjler mindre än en viss summa/antal. Tyvärr har jag inte tid för en sådan uppfödning.

Min mamma köpte ett lager kyckling från honom och de är helt utsökta! Jag tror hon köpte lamm nyligen också, men har inte fått chans att smaka på det ännu.

Det är synd att svenskt kött börjar försvinna. Det är knappt att man kan försörja sig som bonde längre. Själv letar jag alltid efter svenskt kött i butiken, jag litar inte alltid på utländska kötter plus att jag inte vill stödja utplåningen av svenska bönder samt att importer av alla slag påverkar miljön.

Annons:
Spruca
2/9/13, 6:06 PM
#14

Fy, vad hemskt Blir helt gråtfärdig….

Spruca

 

Eldsjärten
2/14/13, 9:26 PM
#15

Usch….😭

Upp till toppen
Annons: