Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 2053 ggr
[klisterbomb]
1/14/13, 10:37 PM

Volentärarbete utomlands?

Hallå.

Vet inte riktigt vart jag skulle skicka detta, men tänkte att jag provar här.

Det är så att jag är jättesugen på att spara ihop pengar för att åka utomlands och volentärarbeta med djur som kanske dabbats utav handeln, eller som blivit skadade ute i det vilja osv.

Grejen är den att jag är inte sugen att åka på ett såntdär stort ställe där det mer är som en turistattraktion, utan kan tänka mig att åka till något mindre ställe som inte riktigt har den uppmärksamheten. Nu får ni dock absolut inte ta det som att jag anser att de större ställena som erbjuder volentärarbete är dåliga, men jag kan helt enkelt känna att det blir en större insats samt att man kanske får en större roll i det hela om man åker till ett mindre ställe.

Min fråga är då helt enkelt, är det någon som vet hur man kan hitta någon sådant? Jag vet inte alls vart jag ska börja. Det kanske är lite luddigt, men man har ju t.ex. sett på animal planet att det faktiskt finns enstaka personer som sysslar med att hjälpa vilda djur.

Annons:
Katthemsmatten
1/15/13, 2:22 PM
#1

Du kanske kan kontakta WSPAs Sverigekontor för att få litet råd?

Medarbetare Hittekatter iFokus

[klisterbomb]
1/15/13, 4:23 PM
#2

får prova det, tack för tipset! :)

vallhund
1/16/13, 4:44 AM
#3

# 1 Bra förslag!

# 0 Vill du arbeta med hundar så finns det rescuecenters i de flästa länderna på jorden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[klisterbomb]
1/16/13, 12:29 PM
#4

#3: det vore jättekul att arbeta med hundar, men det känner jag lite att det skulle jag kunna göra här i sverige. Det som intresserar mig mest är rehabilitering utav vilda djur som vi ej stöter på här, primater t.ex. Ska man väl samla ihop pengar för att åka iväg och volentärarbeta så kan man köra på stort, kan jag känna! :)

[jadestone]
3/6/13, 2:11 AM
#5

Man får söka mycket på engelska sidor så hittar ställen mycket lättare. Det finns  ställen i hela världen som tar emot volontärer men man får leta lite. Det finns inte så mycket på svenska dock.

Jag tycker helt klart att du ska åka o volonärarbeta med tex rehab. det är en helt otrolig känska när man står öga mot öga med ett vilt djur.

Katthemsmatten
3/6/13, 11:04 AM
#6

#4 Har du någon form av adekvat utbildning för att verkligen kunna jobba med rehab av vilt? Även om man gör arbetet volontärt är det viktigt att man har någon form av baskunskap för att kunna göra någon nytta och inte bara bli en belastning för dem som svarar för projektet.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
[klisterbomb]
3/6/13, 10:07 PM
#7

#6 Det har du ju absolut rätt i. Jag är utbildad djurvårdare, men vet ju inte om de behörigheter jag har här i sverige ger mig samma behörighet utomlands.. Men är inte helt okunnig gällande djur, nej. :) Men sen kan man väl göra småsaker som att fixa käk osv ;)

Katthemsmatten
3/7/13, 1:31 PM
#8

Trodde inte du var okunnig. Din utbildning är förmodligen accepterad inom EU, men utanför är det mer tveksamt. Jag drar en parallell med vårdyrken där det inte går att utöva yrket utan ytterligare studier för att få legitimation i berört land.

Att göra sitt volontärarbete som kock, chaufför, hantverkare och liknande borde dock inte vara några problem. Att du dessutom har en djurvårdarutbildning i bagaget är ju bara ett plus. Hoppas du hittar någon organisation som tar till vara din vilja att hjälpa till.

Medarbetare Hittekatter iFokus

indra-bus
3/8/13, 10:11 AM
#9

Goggla på volontär arbete utomlands. De finns massor av resor som anordnas med olika teman.

vill oxå åka på en sådan någon gång.

Lycka till ;)

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[klisterbomb]
3/8/13, 2:58 PM
#10

#9: men det är precis det jag inte vill göra, för det som kommer upp när man googlar är större "företag" som anordnar dessa resor. Jag vill hjälpa någon person som kanske håller i allt själv, som inte får så mycket hjälp från omvärlden.

indra-bus
3/8/13, 6:41 PM
#11

Ok, då vet jag bara "hund projekt"

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Upp till toppen
Annons: