Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 2667 ggr
Lavèn
2013-01-08 14:40

''Sluta skylla på vargen!''

Hej alla, jag skrev en insändare i skolan(går i 8an) som vi sedan fick skicka in till en tidning och jag valde VF- värmlands folkblad.

Jag tänkte fråga vad ni tyckte om den?

Om det är stavfel och sådant så är det pga min dyslexi,

Här är länk till den:

http://www.vf.se/asikter/insandare/sluta-skylla-pa-vargen

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Annons:
Katthemsmatten
2013-01-08 17:35
#1

Jag tycker det var en klok och balanserad insändare. Vem sjutton vågar röra sig i skogen under jaktsäsong? Människan är ett större hot mot djuren i allmänhet än vad vargen är för människan.

Hoppas du fortsätter skriva insändare i tidningar, framför allt i de områden det finns mycket varg.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Nilam
2013-01-09 11:39
#2

Blir glad när jag hittar fellow vargkramare ;) (vilket jag fysiskt gjort under studiebesök på kolmården)

Statistiken talar för att det är farligt att gå ut i skogen under jaktsäsong, det borde inte vara så accepterat att jaktolyckor sker överhuvudtaget. Läkare räddar liv, jägare tar liv.

redan
2013-01-09 13:46
#3

Situationen är inte så lät som du får den att verka vara. Bara att sätta upp staket!? Nja, det är inte så lätt. Tillstånd, kostnad och skötsel av staketet, är så pass dyrt att det inte är värt det, med tnke på den billiga importen. Jag äter vilt så fort jag får tag på det, då jag tycker att det är en betydligt miljövänligare / humanare köttkälla, änn att äta industiuppfödda djur från andra länder men mindre stränga lagar än Sverige. Jag är inte heller så förtjust i soja, med tanke på hur det odlas.

Jag är inte emot vargen, men jag håller nog fortfarande på de som vill hålla ner antalet vargar, och öka deras skygghet genom kontrollerad jakt.

(bor i storstad)

Niiinah92
2013-01-09 19:28
#4

Personligen anser jag att man borde äta mer vilt än kött från massindustrin då kor, grisar, höns osv. sällan lever ett bra liv vilket inte är något jag vill stödja, inte heller kan alla leva på en köttfri kost så visst är det VÅR mat…..också. Vi har lika mycket rätt att äta vilt som vargen, inte mer och inte mindre.

Bortsätt från den delen tyckte jag det var en bra insändare, mycket tänkvärt det där att median blåser upp saken om det är en varg och inte en människa som skadar eller dödar våra sällskapsdjur och boskap.

indra-bus
2013-01-10 12:35
#5

Mycket bra. Du kommer bli en jätte bra skribent ;)

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
Nilam
2013-01-10 16:12
#7

#6 Om inte jägarna skjuter ner 100 000 älgar och 200 000 rådjur om året så skulle vargen ha mer föda i skogen och skulle inte behöva söka sig till gårdar för att undvika svält.

Anledningen till att vargar ofta dödar fler får är för att de är i en inhägnad och när vargen tagit sitt byte fortsätter de andra fåren cirkulera vargen i panik och jaktinstikten tar över.

Mina föräldrar blev av med alla sina hönor då en räv tog sig in i hönsgården, men det verkar inte som att duger som anledning att döda av alla rävar.

Det är pga behovet att importera vargar och det konstanta ingripandet att rädda vargstammen som vi har "orädda" vargar. Om vargarna kunde få leva naturligt i skogen utan interaktion från människor så skulle problemen med varg minska.

Du som hela tiden sprider "läsvärda" länkar, här har du en hel hemsida med mycket läsvärt: http://www.nordulv.org/

indra-bus
2013-01-10 18:28
#8

#7 Du skrev ungefär de jag tänkteSkrattande

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[Doglovers]
2013-01-10 19:57
#9

I värmland som haft varg i 30 år har dom problem med trafikskadade djur. Och det ökar och ligger nu högre än dom gjort på flera år. Om nu alla jägare och alla vargar åt och sköt alla djur, så skulle det inte bli några trafikskadador eller…Flört

Finns det någon sund förklaring till det?

Att jämföra räv med varg är inte så klokt. Det är helt olika rovdjur.

Nilam
2013-01-11 18:09
#10

#9 Olika rovdjur som skapar liknande problem. Jag syftade på att vargen tar får på samma sätt som räven tar höns, när djuren fortsätter springa runt rovdjuret så triggar det en instinkt hos rovdjuret och tyvärr så dör fler djur än vad rovdjuret menade att äta.

Sedan är de ju inte helt olika, båda är ju hunddjur, men det kanske du inte visste. Jag tror du behöver mer kunskap om djurens beteenden, för du verkar inte förstå vad problemen egentligen handlar om.

[Doglovers]
2013-01-12 11:03
#11

#10 Det du säger om att vargen triggas av flera får stämmer helt.

Och att jag inte vet något om vargen beteende var stora ord måste jag sägaFlört

För det första bor jag på en gård med djur, har hela mitt liv jobbat med djur i min närhet, har en framgångsrik hunduppfödning, min lediga tid tillbringar jag för det mesta i skogen. På kvällarna ränner jag runt på föreläsningar av Jens Karlsson och Tobias Gustavsson. Varg och hundforskare på grimsö forskningstation. Har en uppfödarutbildning bakom mej… med mera.

I och för sej behöver jag inte redovisa mina kunskaper för dej, men kände mej tvungen att förklara för dej att det tydligen är du som missat någotFlört

Visste du till exempel att länsstyrelserna i Junsele och angränsande län har sökt skyddsjakt på flyttvargen. Och det är alltså inte "folket" som kräver det utan länsstyrelsen. Och det är på grund av alldeles för stora omkostnader runt 2 vargindivider. Pengarna behövs till annat.

Som sagt. Det är alltså inte folket som kräver detta utan länsstyrelsen och dom brukar vara stenhårda på att avslå skyddsjakter på varg.

Nilam
2013-01-12 14:27
#12

#11 Det handlar ju inte om att jag "missat något", eftersom inga vidare kunskaper visats upp, endats länkar till jaktsidor. Tyckte du verkade lite ensidig och endast verkar läsa på från ena hållet.

Det är klart du inte behöver berätta hela din bakgrund, men du har själv gjort samma antagande med mig, och påstått att jag saknar kunskap trots att du inte har den blekaste om mina utbildningar. Att du har kunskap inom hunduppfödning betyder inte att du förstår vargens etologi och ekologi. Du verkar inte ens intresserad av den.

Men vi alla har olika åsikter, det får man leva med.

[Doglovers]
2013-01-12 16:28
#13

På alla dom andra sajterna vill dom att man ska komma med fakta. Och fakta som berättar verkligheten. Alltså sätter man in länkar till dessa fakta för att visa att dom verkligen finns.

Och alla måste få tycka olika. Om alla tyckte lika skulle ju världen stå still, eller hur…?

Visst är jag intresserad av vargen. Den är ju hundarnas anmoder, även om man inte längre kan jämföra hunden med vargen. Vargen har till exempel mycket större hjärna än hunden. Började läsa om vargen som liten. Nu är jag 50+ så jag har väl tagit in en del ändåFlört Men det var lite OT.

Nu handlar det ju om vargen här. Länkar är bra. Här kommer en till.

http://allehanda.se/start/solleftea/1.5472800-beslutet-skyddsjakt-pa-varg

Nu när det skrivs så mycket om vargen. Vet ni vad dom utsätts för i rent forskningssyfte? Nu ska dom stressas och sövas. Vad händer med valparna som tikarna får ute i det fria när det sätts ut djurparksvargar i deras lyor? Vet ni om dom plockas därifrån eller får växa upp tillsammans med "adoptivsyskonen? Men vet forskarna om när tiken valpar. För alla valparna behöver ju vara lika gamla för att ena kullen inte ska vara några dygn yngre och blir undanknuffade från spenorna? Finns det forskning på andra liknande experiment? Bara inom djurparkerna. En enda hittade jag för länge sedan på en av sajterna här. Av 21 valpar dog 19.

Annons:
medde
2013-01-13 14:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Doglovers]
2013-01-13 14:31
#15

Varning för starka bilder

http://naturbrukaren.wordpress.com/2011/11/15/skillnaden-mellan-en-vargdodad-hund-och-en-trafikdodad-hund/

#14 Tack för informationen. Det där brukar dom alltid komma med när dom inte har något mer att säga.

medde
2013-01-13 18:43
#16

#15. Skriver inte mer av en speciell anledning, det är pga de ofrörskämheter du häver ur dig,, Som du du även gjorde denna.. Sin vana trogen ser jag!

En bild kan säga mer än tusen ord

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Doglovers]
2013-01-13 20:48
#17

#16 Jag har kontaktat Medarbetare och Staffan nu.

medde
2013-01-13 20:59
#18

#17 Gör det, Jag anser att det var du som började, Då jag lad ein en bild om och med olika siffror som kan vara intressant i ämnet. Då skrev du ". Det där brukar dom alltid komma med när dom inte har något mer att säga."

Jag vet mycket väl du gillar att ge dig på mig, och jag tycker du såg en chans och gjorde det omedelbart. Själv anser jag du bröt mot sajten regler genom att: Ägna sig åt personangrepp.: Utgå ifrån att allt du läser har skrivits med gott uppsåt.:Visa hänsyn och vara artig mot andra medlemmar på iFokus.:Respektera även uppfattningar som avviker från dina egna:

Visst svarde jag upp och bröt mot sajten regel genom att jag svarade upp,. Ber om ursäkt för det till admin på dennna sajt. Men som sagt du gillar inte mig och har jagat mig flera gånger eftersom vi inte tycker lika, Jag har undvikt dig hela tiden, men direkt jag gjorde ett inlägg i en tråd du fanns, så reagerade du. Kunde du inte bara låta mig vara, så hade det inte varit ens en gnutta tjafs i tråden oss imellan. Det hade varit så enkelt. Jag vill enbart visa dessa siffor för dom är intresserd och är mot vargjakten,

Mvh

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Nilam
2013-01-14 15:12
#19

#15 Vill ännu en gång påpeka (då det inte är första gången du hänvisar till detta) att det bara är halvsanning. Bilderna visar endast bilder på vargdödade hundar, vilket jag helt missar syftet med. Har du någonsin sett en hund eller annat djur påkört av en bil? Minst lika brutalt skulle jag säga. Många djur blir påkörda i bakdelen, lyckas släpa sig iväg från platsen och dör en långsam död någonstans.

Fårägaren som inte fick pengar till ett bättre stängsel, varför skyller han på vargen och inte länsstyrelsen? Värt att tänka på.

[PysselMatten]
2013-01-15 16:19
#20

Otroligt bra tråd och verkligen riktigt bra skrivet enligt min mening  Skrattande

Annons:
Upp till toppen
Annons: