Annons:
Etikettsmådjur
Läst 4839 ggr
luckydragonriderkin
2013-01-06 13:25

rabattera djur!?

hej! igår var jagi en djuraffär(tänker inte säga vilken), jag tittade in i djurrummet och lade märket till vad som sto på skyltarna.

en kanin för, låt oss säga 300(kommer inte ihåg priset.) två för 450. jag tycker INTE att det är okej att rabattera djur!!!!

det kanske är så att en mamma köper två kaniner bara för att dom är billigare nu, och om en månad eller två så är dom bortglömda.

jag har mailat till dom och skrivit det, men dom har fortf inte svarat. jag tänker absolut inte handla där igen!

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Annons:
luckydragonriderkin
2013-01-06 13:25
#1

ad tycker ni om detta?? är det okej att ha rea på levande varelser!!??

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Fridaaaa
2013-01-06 13:26
#2

Jag tycker inte man ska sätta rea på levande varelser, helt sjukt!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pistenbully
2013-01-06 13:32
#3

Inte ok! Det är ett liv, ingen sak och absolut ingen leksak!

[kent2]
2013-01-06 13:43
#4

Självklart helt ok och även något som finns i de flesta djuraffärer som t.ex. säljer akvariefisk. Däremot uppkommer naturligtvis en frågan om den som köper kaninerna har plats för dessa, men det ansvaret ligger på köparen och inte säljaren.

Swadika
2013-01-06 13:44
#5

Jag tycker det är helt fel, man ska inte ha rea på djur.

Men jag kan tänka att det kan vara "bra" om det är djur som måste hållas i flock. Jag vet många som bara köper 1 och om det är ett erbjudande kanske de köper två stycken. Men nej det är fel att ha rea på djur

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Fridaaaa
2013-01-06 13:48
#6

#5 Fast "mängdrabatt" är inte samma sak som att "rea" ut djuren. :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[kent2]
2013-01-06 14:58
#7

#5 Vilket alltså innebär att du inte har några problem med djuraffären i detta fall eftersom just kaniner bör hållas i grupp och eftersom de ska släppas sammans vid låg ålder är det alltså endast bra att köpa 2 st. Man slår alltså två flugor i en smäll, dels får man den andra kaninen till halva priset och dels så uppfyller man de allmänna råden till L80.

Swadika
2013-01-06 15:02
#8

#7 Jag menar inte att det är bra, jag säger inte att det är rätt, för ska det vara rätt så ska inte djuraffärer sälja djur överhuvudtaget.

Men jag menar att det kan vara lättare för människor att se till djurets bästa om djuren ska hållas i flock, jag kommer ifrån råttvärlden där många köper endast 1 råtta trots att de ska hålla i flock. Djuraffärerna bryr sig inte om att informera sina kunder om just detta, trots att råttorna mår bäst utav att vara flera.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Silvestris
2013-01-06 15:06
#9

Att rea ut djur för att bli av med dem gillar jag inte, men att sätta mängdrabatt på djur som mår bra av sällskap har jag inga problem med. Jag ser det tvärtom som ett positivt stimulansmedel för att öka välfärden för djuren.

[kent2]
2013-01-06 15:18
#10

#8 Att djuraffärer borde bli bättre på i sina faktablad håller jag helt med om. Dock är det så att jag skulle vilja påstå att de flesta djuraffärer använder sig av faktablad som faktiskt informerar kunden om att just gnagare är flockdjur. Informationsplikten är därmed uppfylld och det är sedan kundens ansvar att se till att gällande regelverk uppfylls. Det kan iofs vara så att kunden köper en råtta av helt annan anledning än att ha den som sällskapsdjur.

Swadika
2013-01-06 15:24
#11

#10 det beror mycket på vilken affär det är. Om man bara går dit och köper ett djur, utan att fråga så informerar de oftast inte. Nu kanske inte nybörjare gör det, utan de frågar väl lite på vad man ska tänka på, och informerar säkert då om de ska vara i flock eller inte.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[kent2]
2013-01-06 15:54
#12

Det finns ett uttalat krav att man ska lämna ett faktablad vid försäljning av sällskapsdjur, detta är alltså den informationsplikt som finns. I detta faktablad ska det bl.a finnas med på vilket sätt djurets behov av att vara tillsammans med andra djur kan tillgodoses.

Däremot är det naturligtvis så att man bör kunna få svar på de frågor man ställer innan man köper ett djur, men detta ställer krav på köparen att veta vad den är intresserad av och man kan aldrig kräva att en säljare ska informera köparen om allt möjligt rörande djuret innan köp.

Ansvaret ligger alltså på köparen i detta fall (om nu faktabladet uppfyller de krav som finns).

[_hsleiufhbtv]
2013-01-06 15:56
#13

Tycker inte heller det är okej, det är levande varelser liksom..

Annons:
Michaela-N
2013-01-06 20:50
#14

Har inget emot mängdrabatt, eller rea.

[Emma--]
2013-01-06 20:57
#15

Jag tycker inte djur ska säljas på affär alls, men gör dom sådär kanske det får fler att köpa två av djur som mår bra av att bo tillsammans. 

Dock kan det ju vara knepigt ibland att få kaniner att trivas ihop i dom småa burar dom kanske hamnar i.

Men ser det inte som rea.

luckydragonriderkin
2013-01-07 10:54
#16

Mängdrabatt är ju självklart bra på djur som bör ha sällskap, men kaniner. Två kaniner är otroligt mycket mer jobb(enligt mig)och kan därför orsaka att dom glöms bort…

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Fridaaaa
2013-01-07 11:21
#17

#16 Jag tycker inte det är mycket mer jobb med 2 kaniner än 1 kanin :) Har själv 5 st.

---------------

Risken är mycket större att det blir impulsköp om de blir ännu billigare osv :S

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

luckydragonriderkin
2013-01-07 11:37
#18

#17 på vintern är det svårt med två :P

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Fridaaaa
2013-01-07 11:38
#19

#18 Varför skulle det vara det? har 4 st ute vinterntid och en inne :) Det är inte mycket mer jobb än om jag hade haft 1-2kaniner :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emma--]
2013-01-07 13:14
#20

Kaniner är ju också sociala djur så ser inte problemet.
Tycker heller inte det blir mer jobb eftersom då har kaninerna varandra också. :)

Annons:
Fridaaaa
2013-01-07 13:15
#21

#20 Kaniner är dock inte flockdjur och 2 hanar t.ex kan man ytterst ytterst sällan ha, inte ens om både blir kastrerade.
jag har bara 2 kaniner som går ihop, de andra 3 går själva.
Alla kaniner trivs inte ihop .)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emma--]
2013-01-07 13:21
#22

#21 Nä dom är kolonidjur. Så det är väl bara det problemet att folk sällan kanske ger dom tillräckligt med yta och som du säger så 2 hanar ska man inte ha ihop. 

Så det är väl kanske det negativa eftersom djuraffärer inte har den kunskapen och kanske lika gärna skickar iväg 2 hanar.

Fridaaaa
2013-01-07 13:23
#23

#22 Ja det är ju tyvärr så eller skickar iväg dem med alldeles försmå burar även till 2 honor eller har de inte koll och "råkar" skicka 1 hona & 1 hane tillsammans så att det blir ungar istället :S inget ovanligt :(

Jag vill ha sällskap till min jättekorsning men bedömmer att han är förgammal för att kastreras (fyller 5 år i april) så han får vara själv,^och försökte sätta ihop mina 2 andra honor som går själva men de gillade inte varandra, eller ja väl mest den ena, så de får gå var för sig nu, men de mår lika bra för det och blir inte mycket mer jobb heller :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emma--]
2013-01-07 13:29
#24

#23 En av största anledningarna att djur inte borde säljas i affär. Man hör ju hela tiden om misstag bland alla djur. :/

Kan ju vara onödigt om han nu trivs ändå :) Jo honor kan väl vara lite knepiga om de inte växt upp ihop. Nä tycker sällan det blir mer jobb. Tycker gärna dom skulle ha så på djuraffärer när det gäller flockdjur så ingen köper hem ensamma råttor m.m

Fridaaaa
2013-01-07 13:32
#25

#24 Ja jag gillar int heller att man säljer djur i djuraffärer :(

Mina 2 andra honor gick 3 innan den äldsta honan dog. Ingen av dem var uppväxta med varandramen gick bra ändå. Nu går de 2 på ca 2 kvm tillsammans så :)
Ja min ena hona är lite speciell, väldigt sprallig, envis osv så tror det var därför, den andra tror jag inte är problem i övrigt så, men alla vill inte ha sällskap ^^,

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

luckydragonriderkin
2013-01-07 18:39
#26

I USA säljer man ibland katter och hundar i djuraffär!! :/ jag tycker inte att man ska sälja djur i djuraffärer…..

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Fridaaaa
2013-01-07 18:42
#27

#26 Ja de har sjuka regler. Stackars djur säger jag bara-
Det är såna djur som man inte ska sälja u djuraffär eftersom de kräver en hel del som unga :(
Nej hatar sånt :S

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
pistenbully
2013-01-07 21:25
#28

#27 djur kräver väl en hel del, oavsett art? Bästa vore om bara legitimerade uppfödare fick avla och sälja djur, på så sätt kanske man skulle få bort en del utav impulsköpandet utav djur.

redan
2013-01-07 21:35
#29

Jag blir jätteglad, när jag ser att lite äldre djur reas ut, eller säljs lite billigare två och två. Det betyder att butiken bryr sig om indeviden. Hade jag återkommit till en butik med alltid unga djur, hade jag tagit mig en funderare på vad de gör med djur som blir för gamla, för att lösa platsbristen vid "ny leverans" av unga djur.

Om det är något som borde vara förbjudet, så är det att sälja djur via vissa internet sidor, utan faktainformationskravet, ensam och till ett superbilligt "rea"pris.

Fridaaaa
2013-01-08 11:20
#30

#28 Jag har inte påstått att dem inte gör det heller.*
bara det att en valp eller en kattunge t.ex kräver mycket mer än en kaninunge gör t.ex. En valp behöver träning, uppfostran och mycket socialt umgänge, behöver komma ut och kissa ofta ect.
En kaninunge t.ex kräver inte så mycket, även om de kräver en del med men inte på långa vägar som t.ex en valp

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pistenbully
2013-01-08 18:06
#31

#29 säljs det djur på nätet?! :-o

luckydragonriderkin
2013-01-08 19:18
#32

#31 blocket m.m. ;)

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

pistenbully
2013-01-08 22:18
#33

#32 förlåt, trodde mer att man skickade efter ett djur, så som man gör det typ kläder :-P missuppfattade detta. Haha!

luckydragonriderkin
2013-01-10 09:04
#34

#33 haha :P

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Annons:
Niiinah92
2013-01-11 19:05
#35

Har inte läst alla kommentarerna men jag tycker det är jättebra att de sänker priset om man tar två då folk i regel drar sig för att köpa fler än en om man betalar fullpris, även en del uppfödare kör ju med den taktiken på djur som trivs bäst med/ska ha sällskap.

Tror inte en mamma bestämmer sig för att köpa två kaniner hux flux bara för att ena kostar lite mindre, möjligen då om hon redan från början tänkt köpa en men då hade ju den kunnat bli bortglömd ändå, det är inget ovanligt att föräldrarna köper djur till barnen som ungarna sedan tröttnar på och så sitter stackarna sen bortglömda, har dock mig veterligt inget med dessa paketpriser att göra.

#21 mina två hanar var ett undantag men så har sällan mina djur följt samma regler som andra eller hur? Flört

Fridaaaa
2013-01-11 19:07
#36

#35 Skrev ju det ytterst sällan  FlörtFinns dem som lyckats men dum chansning hehe

Ja dem 2 var konstiga så ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Niiinah92
2013-01-11 19:21
#37

#36 ja jag såg att du skrev ytterst sällan, jag menade att mina grabbar tillhörde de där undantagen som gör ett aldrig till ytterst sällan Flört

De låg i luven på varandra med kanske en månads mellanrum men det har ju en biologisk förklaring då de ej var kastrerade och inte skadade de varandra heller. Dock ska man ju som du säger inte chansa.

Fridaaaa
2013-01-11 19:22
#38

#37 Ja det gjore dem hehe :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NaDa...
2013-01-11 19:53
#39

Idiotiskt.. -.-
I djuraffären här har de inte något 'en gerbil för 100 kr, två för 150'.
Här får man bara köpa två i taget.

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

LeeKnow
2013-01-11 21:17
#40

Sjukt.. -.- Har man satt ett pris SKA det va det priset -.-

Helst (enligt mig) ska det inte ens vara ett pris på djur :/ Tycker det är så fel att man kan sälja de hur som helst.

Fridaaaa
2013-01-11 21:35
#41

#40 Klart att det måste finnas ett pris. Annars går det ju inte runt alls, plus att risken för oseriösa är större.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
LeeKnow
2013-01-11 22:29
#42

#41 Men liksom, Jag tycker man ska prata ihop sig om ett pris. Verkar köparen oseriös är det ju bara att säga Nej.

Niiinah92
2013-01-11 22:34
#43

#42 hur vet man/kan bedömma om en eventuell köpare är oseriös eller seriös? Speciellt i en djuraffär? Hur snackar man ihop sig om ett pris?

Fridaaaa
2013-01-11 22:36
#44

#42 Dock är det väldigt svårt att bedöma i många lägen om de är seriösa eller inte. De kan verka toppen men sedan inte är det.

Och just i djuraffärer är det tyvärr mycket impulsköp.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LeeKnow
2013-01-12 02:00
#45

#43 Tänkte inte på en djuraffär :3 Men försöker köparen pruta då skulle jag se den som oseriös t.ex Man kan ju få be att se till djuret ett tag framöver? ;)

Fridaaaa
2013-01-12 10:22
#46

#45 Sålt är sålt. De kan neka dig att komma och kolla djuret om de vill. Plus att djuraffärer och uppfödare kan omöjligt kolla alla ungar osv de säljer :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Katthemsmatten
2013-01-17 15:16
#47

Jag tycker öht att det är fel att man köpa levande djur över disk. Även om det är inte riktigt det frågan handlar om så skulle jag vilja berätta hur jag ser på handeln med sällskapsdjur. Priset är en del av det hela.

  1. Ska man sälja levande djur i butik borde det finnas en karenstid. Dvs. du bokar djuret och sedan får du inte hämta det förrän efter X antal dagar för att det inte ska bli impulsköp.
  2. Säljaren ska intervjua köparen för att få en uppfattning om hur passande köparen kan tänkas vara.
  3. Du ska få skriftlig information med dig om vad det innebär att äga t ex kaniner och vilka krav det ställer på ägaren.
  4. Om det är ett djur som trivs bäst i grupp så ska det vara klart informerat om och det ska inte påverka priset. Man säljer alltså inte en kanin.
  5. Priset på ett djur ska inte avgöras av om det är ungt eller äldre, korthårigt, långhårigt, färg eller annat. Det ska prissättas för sin art.

Om alla zoobutiker anslöt sig till samma etiska regler skulle kanske inte oseriös privatförsäljning upphöra, men allmänheten skulle uppmärksammas på vad som gäller för att sköta djur.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[dynamitella]
2013-01-22 12:58
#48

Jag ser inte direkt problemet med att "rea ut djur". De behöver få hem och bli sålda precis som allt annat i affären.

Däremot förstår jag inte dem som KÖPER djur i djuraffär. Framför allt inte fåglar och däggdjur. Det finns att få tag i från mycket, mycket bättre förhållanden och för bättre pris av privata uppfödare.

Jag tycker att det borde vara olagligt att sälja högre stående djur i butik. Fåglar, råttor, kaniner, marsvin osv. bör inte utsättas för dessa förhållanden.

Annons:
Kalli
2013-01-23 12:26
#49

#12: Att det är ett uttalat krav betyder ju tyvärr inte att de alltid efterlevs. Har själv köpt en råtta i djuraffär men jag fick då inget informationsblad, en majoritet av alla jag pratat med har samma erfarenhet. Fick sedan, på två andra djuraffärer, ta över en kanin och en råtta på grund av misstänkt sjukdom. Ingen information alls där heller men det är kanske inget krav om de skänker bort djuren, vad vet jag?

Katthemsmatten
2013-01-23 12:30
#50

#49 Tycker det är fruktansvärt oansvarigt att inte informera en blivande ägare om misstänkt sjukdom. Risken är ju att man felbehandlar djuret, eller inte inser att det kommer att bli dyra veterinärräkningar och djuret riskerar då att bli utslängt eller avlivat.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Kalli
2013-01-23 12:39
#51

#50: I det försva fallet var det jag som upplyste dem om att råttan var sjuk. Vilket de tyvärr förnekade tills dess att hon var så dålig att jag fick henne och då var det tyvärr för sent. :( Kaninen påstådds vara blind, vilket inte var fallet och jag vet inte riktigt hur de fick den idéen med tanke på föreståndaren var kaninuppflödare. Men de var åtminstone väldigt tydliga med hans påstådda tillstånd i det fallet. Jag menade att jag inte fick något informationsblad men att det kanske inte är lagstadgat eftersom djuren inte såldes till mig utan gavs bort just på grund av sjukdomsbilden i just de fallen.

Katthemsmatten
2013-01-23 12:46
#52

Då förstår jag. Tycker i alla fall att oavsett om man skänker bort ett djur eller säljer det har man samma moraliska skyldighet att se till att den som tar hand om det får all den information man kan ge. Skänkt eller köpt kvittar ju lika för djuret. Och är man det allra minsta service minded som butiksägare/biträde och vill göra vad man kan för att få ett gott rykte, så ser man väl till att vara bra på information. Mycket billigt sätt att skaffa sig återkommande kunder.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lina Strindlund
2013-11-27 23:54
#53

Niiinah92  Vilka underbara hanar du hade! Fick de några ungar? De måste ha jättefin

temperament! 

#47 jättebra förslag!! 

Jag tycker alla som ska skaffa djur första ska gå en kurs om djuret, med teoretiska och praktiska inslag, det hade jag gärna gjort om det funnits möjlighet, innan jag skaffade min hund och kanin. Sedan får man välja ett djur att köpa, om man klarar kursen. Det behöver ju bara var en kurs på en dag /helg /kvällskurs. 

Jag utformar kunskaps spel (brädspel) om olika djurarter, än så länge bara gjort färdigt det om hund, men känner mig mer o mer inspirerad att göra spel om fler arter. Är ni intresserade av detta projekt, så PM:a mig. 🙂 Jag har haft tankar på att göra detta till mitt jobb, men det är tydligen svårt att bli rik på detta så det är bara en hobby.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Lina Strindlund
2013-11-28 00:00
#54

f.ö. tycker jag det är bra med lite rabatt när man köper 2 kaniner, bara de får info om vad som kan hända när kaninerna blir könsmogna och att de måste kastrera hanarna/hanen.  Om kaninerna glöms bort har de iaf varandra…❤️


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Whippetgerbilen
2013-11-28 15:06
#55

Jag tycker faktiskt att det är riktigt dåligt att ha rea på levande varelser. Det är faktiskt ganska sjukt att man kan köpa levande varelser.

Dogs is my world ♥

Annons:
Katthemsmatten
2013-11-28 15:46
#56

#55 Betr. rabatten håller jag med dig. Att man kan inhandla djur i en butik, på ren impuls, tycker jag också är fel. Däremot tycker jag det är helt rätt att man betalar för djur av den enkla anledningen att saker som är gratis sällan eller aldrig värderas lika högt som det du betalat en (stor) summa för. Ett lysande exempel är alla dessa katter som skänkts bort och som sedan blir utkastade när de inte längre är önskvärda. Det händer inte med djur man betalat en rejäl slant för.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Whippetgerbilen
2013-11-28 15:51
#57

#56 ja det kan jag väl hålla med om..Men jag sa aldrig att jag tyckte det var dåligt att man kan betala för djur! Jag sa att det var ganska sjukt men inte dåligt!

Dogs is my world ♥

Katthemsmatten
2013-11-28 15:55
#58

Jo, jag förstår skillnaden men ville gärnapoängtera varför man ska ta betalt för djur. Visst önskar jag att alla liv var lika mycket värda antingen man betalat för dem eller ej. Men så är inte verkligheten.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Whippetgerbilen
2013-11-28 17:51
#59

#58 du har helt rätt

Dogs is my world ♥

Lina Strindlund
2013-12-07 01:24
#60

#39 låter bra att man bara får köpa 2 djur (och inte 1) i den affären. Men om man redan har 1 djur så måste man väl få köpa 1 djur? 

Man borde tänka om helt o hållet när det gäller ägande av djur. 

Jag tycker om 4H-gårdar, för jag tror det gör att folk inte skaffar lika mkt egna djur, eftersom de kan åka till 4H och pyssla med djuren när de har lust, men slipper ansvaret när de inte har tid/lust. Tyvärr är det ibland långt till 4H. Jag skulle vilja starta ett 4H här i min stadsdel för det tar 40 min att åka till 4H med buss, och sen måste man gå 1 km… men jag gör det ibland för det är så skoj där.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

vallhund
2013-12-07 02:22
#61

#57

Så du o din familj är sjuka som skaffat er djur? Ni har knappast fått dem gratis.

Hur har du tänkt dig att djur skall byta ägare?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: