Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 2413 ggr
veggie4every1
2012-12-23 01:13

Etthundranittiodagar i grisfabriken

http://www.folkbladet.nu/343444/etthundranittiodagar-i-grisfabriken

Anna-Lena Thomsson arbetade ett och ett halvt år i grisfabriken och har skrivit ett vittnesmål inifrån industrin.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[_hsleiufhbtv]
2012-12-23 10:07
#1

Usch..

Fidelia
2012-12-23 23:49
#2

Hennes text beskriver bara att hon gör ett dåligt jobb. Lite pinsamt att hon inte besökt flera grisfarmer och kollat hur de gör innan hon skrev texten. Mycket av det hon skriver är helt främmande för mig. Tyvärr är inte artikeln särskilt typisk för hur grisar sköts. Den talar om hur HON skötte grisarna, inget annat.

indra-bus
2012-12-25 15:34
#3

#2 Jag har besökt massor av gris farmar. O de är så värkligheten ser ut. Att blunda för de o tro att de flästa grisar har de bra är ett naivt önske tänkande.

De finns massor filmat fotat o dokumenterat.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[Doglovers]
2012-12-25 18:35
#4

Jag tittade inte på länken då jag misstänker att den är vinklad.

Visst finns det skitställen. MEN det finns även de gårdar som verkligen vårdar sina djur. Våra grannar till exempel. Jag får inte gå in dit utan skyddskläder. Bara titta in genom stora rutor för att inte utsätta djuren för smitta. Där fins olia avdelningr med olika åldrar och alla har det mycket rent och fint. Dom har även djurskyddsombud som kontrollerar med jämna mellanrum. Det mesta datoriserat för att dom ska hinna ta hand om djuren på bästa sätt. Även en djurskötare som för några år sedan fick pris för sitt arbete.

Sååå visst, visst finns det skit ställen. MEN inte alla. Och jag tror ju inte ni hunnit med att vara inne på alla ställen där dom föder upp grisar.

Men en eloge för att ni jobbar för att ALLA djur ska ha det bra. Det gör ni helt rätt i. Ett förslag är att ni på dom gårdar ni filmar och fotar erbjuder er att hjälpa till att jobba några dagar så dom får rätsida på allt. Bra va?

(Här var det en fårbonde som fick en hel del får vargdödade. Det blev skyddsjakt på vargen och det drällde in varg(kramare) för att se till att allt gick som det skulle. Fint av dom. Men ännu finare av dom om dom kunnat hjälpa till med att dra undan alla sönderslitna lemlästade fårrester i stället för att stirra in i en tom skog i stället. Länsstyrelsen hade nog klarat av skyddsjakten utan deras inblandning)

Det vore så fint av alla djurvänner att erbjuda sin arbetskraft till bönder som går på knäna och behöver hjälp. Tänk vad uppskattat det skulle bli. En liten försenad julklapp.

indra-bus
2012-12-27 16:30
#5

Ännu ett ex.

Sverige December 2012

Länsstyrelsen: "200 djur levde i total misär".
Är det inte dags att bli vego nu?

Igår skrev Gefle Dagblad om en grisuppfödning i Gästrikland där ett dussintal grisar hittats döda och de som fortfarande var vid liv hade ätit av de döda. Det rör sig denna gång inte om en storskalig djurfabrik med hundratals grisar utan just en sådan lantlig gård som alla som äter kött intalar sig att just deras skinka kommer ifrån. En sån som endast existerar i reklamfilmer och på produktförpackningar.

Länsstyrelsen som upptäckte vanvården vid ett oanmält besök menar att djuren är synnerligen illa däran. Grisarna har inte bara ätit av döda grisar utan även av döda får som funnits i lokalerna. Sammanlagt överlevde 73 höns, 68 får, 19 kor, 15 grisar, 8 kalkoner, 2 gäss och 27 ankor medan de döda djuren i lokalen var dussintals. För många av djuren väntar nu nya hem på andra djuruppfödare medan grisarna kommer att avlivas.

Det här är inte det första och heller inte det sista larmet om hur djur behandlas på svenska djurfabriker. DU kan göra skillnad för dessa djur genom att göra ett kärleksfullt val och bli vego!

Tillsammans kan vi göra skillnad! Photo: Sverige December 2012  Länsstyrelsen: "200 djur levde i total misär". Är det inte dags att bli vego nu?  Igår skrev Gefle Dagblad om en grisuppfödning i Gästrikland där ett dussintal grisar hittats döda och de som fortfarande var vid liv hade ätit av de döda. Det rör sig denna gång inte om en storskalig djurfabrik med hundratals grisar utan just en sådan lantlig gård som alla som äter kött intalar sig att just deras skinka kommer ifrån. En sån som endast existerar i reklamfilmer och på produktförpackningar.  Länsstyrelsen som upptäckte vanvården vid ett oanmält besök menar att djuren är synnerligen illa däran. Grisarna har inte bara ätit av döda grisar utan även av döda får som funnits i lokalerna. Sammanlagt överlevde 73 höns, 68 får, 19 kor, 15 grisar, 8 kalkoner, 2 gäss och 27 ankor medan de döda djuren i lokalen var dussintals. För många av djuren väntar nu nya hem på andra djuruppfödare medan grisarna kommer att avlivas.  Det här är inte det första och heller inte det sista larmet om hur djur behandlas på svenska djurfabriker. DU kan göra skillnad för dessa djur genom att göra ett kärleksfullt val och bli vego!  Tillsammans kan vi göra skillnad!

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[Doglovers]
2012-12-27 18:05
#6

#5 Är bilden tagen från den gården? Eller är den tagen från något annat ställe?

Jag hörde talas om detta. Helt enkelt vidrigt. Du vet om att grisen är allätare?

Vi jagar mycket vildsvin och tar aldrig ur dom i skogen. Känns lite oetiskt.

Det är så fruktansvärt att denna "grisbonde" inte kunde be om hjälp innan det gick överstyr och inte blev hanterbart.

Tror det var förra veckan jag läste om  en massa hundar som togs omhand i en pytteliten lägenhet och personerna som gick in i lägenheten var tvungna att sätta på sej masker för att kunna andas.

Man behöver absolut inte bli vegan för att sånt här händer. Vi köper inte kött i butik. Vi hämtar den från skogen. Nu vet jag att alla inte kan jaga, men man kan köpa viltkött i stället.

Annons:
indra-bus
2012-12-27 18:35
#7

#6 Att den bilden är från just den gården vet jag inte med säkerhet. Men de framgår ju av texten att de var i sådan misär djuren levde.

Jag anser att om man nu ändå vill äta kött så är vilt de bästa.Mina bästa vänner är jägare.

Men som vegan har jag ju min syn.

O hävdar fortfarande att de flästa grisar i sverige inte har de bra. O att de ekologiska inte alls behöver innebära att grisarna har de bättre för att de äter ekologiskt foder.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[Doglovers]
2012-12-27 19:43
#8

Där har du en poäng. Ekologiskt och Krav gör inte att det är bättre.

Det måste bli mer tillsyn och bonden behöver mer stöd. Någon att prata av sej med och mer hjälp i arbetet. Som det nu är så går många av dom på knäna. Men det är den enda inkomst dom har så dom fortsätter, går in i väggen, och ser inte vad som håller på att hända. Har dom tur har dom grannar som reagerar men i många fall står bonden ensam. En bekant jag har går på "lyckopiller" för att orka. Dom sliter dygnet runt och då menar jag verkligen dygnet runt. Hjärnan orkar till slut inte. Och så importeras det massor av fläsk till billig penning för övriga länder utanför sverige.

Har 3 bekanta som gått från vegetarian till att äta viltkött. Den ena hade varit vegetarian i 25 år då hon insåg att hon behövde kött i bland. Men då är det vilt som gäller.

Upp till toppen
Annons: