Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 4694 ggr
Fridaosx
2012-07-20 17:02

gymnasie djurvård, gå om?

Hejsan!

Jag har läst samhällsprogrammet och har tagit examen nu efter 3 år. Men jag har insett att det inte var riktigt rätt utbildning för mig.

Jag vill arbeta med djur, och som det är nu kan jag inte komma in på SLUs djurskötareutbildning. Min fråga är nu: är det någon som vet om man kan gå om gymnasiet? funderar på att läsa djurvårdutbildning - detta är på gymnasienivå. kan man gå gymnasiet 2 gånger? Då skulle jag förståss inte läsa om det jag redan läst (kärnämnen osv), men fungerar detta över huvud taget?
(Har kollat på följande utblidning : http://onnestadsgymnasiet.se/?p=30592&m=4157 )

Någon som vet hur det ligger till eller vet något annat bra sätt att komma in på djurvårds-/djurrätts-vägen?

You haven't lived until you've found something worth dying for

Annons:
vallhund
2012-07-20 20:18
#1

Kollat på Folkhögskolor? Göra Högskoleprovet o söka till Skara igen? Förr om åren kunde man gå på t ex Berga trots erhållen studentexamen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fridaosx
2012-07-20 21:04
#2

Högskolet har jag gjort, och tvekar att jag kommer lyckas bättre en andra gång tyvärr :/

Bergå Verkar som en supertrevlig skola! där fungerar det att läsa trotts avslutad examen. Dock är Finland mycket låååångt borta :/ men ska hålla det i tankarna!

Tyvärr verkar utbildningar om djur vara väldigt få :/ skall kolla danmark och se fall det finns något där… ser dock segt ut.

Tack för svaret!

You haven't lived until you've found something worth dying for

vallhund
2012-07-21 10:22
#3

Berga ligger några mil söder om Stockholm, förr var det en folkhögskola, nu kanske det är en gymnasieskola?

Sök på folkhögskola så kanske du hittar något?

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Littlem
2012-07-24 22:56
#4

Har du ett godkänt siutbetyg från gymnasie får du inte läsa om tyvärr. Jag skulel ivlja med då jag hittat flera lnjer jag skule vilja gå men det är kört =/

Fridaosx
2012-07-25 18:12
#5

#3 tyvärr finns det bara häst eller jordbruk på Berga (förutom i Finland där de även har smådjur) och det är inte riktigt det jag letar efter tyvärr, Tack för svar ändå :)

#4 aha, okej :( elakt tycker jag :p

Svårt att hitta djurutbildningar i det stora hela.. hm.. får leta vidare!

You haven't lived until you've found something worth dying for

Blåögd
2012-07-26 08:52
#6

Kolla upp komvux i din kommun och/eller gå ett naturvetenskapligt basår på universitetet. Plugga järnet till högskoleprovet, ta varje chans att skriva det och hoppas på det bästa! Har för mig att ca 1/3 av alla antagningar till de flesta högskoleutbildningar sker via högskoleprov så det är absolut värt att anstränga sig för ett bättre resultat.

Djursjukvårdarutbildning finns i Norge också; http://www.veths.no/no/Utdanning/Dyrepleier/ om jag fattat rätt så hamnar man inte i en separat kvotgrupp när man pluggar upp/kompletterar sitt betyg.

Lycka till! :D

Annons:
Aviendha
2012-07-29 21:20
#7

Du måste ju inte längre ha praktik för att komma in på djursjukvård (de hade ett sådant krav förut, men det togs bort iom att det blev ett kandidatprogram). Det betyder att du kan läsa upp dina betyg på närmsta komvux och söka igen. konkurrensen är mycket hård och snittet ligger rätt högt och många söker så jag skulle ändå rekomendera att du gör om högskoleprovet och övar så mycket du kan innan - förutom att plugga upp betygen förstås. Det kan gå!

Vill du däremot syssla med djurrätt så måste du ju inte gå på SLU, det finns många högskolor och universitet som har utbildningar och kurser inom etik till exempel, och det är en grund så bra som någon om man vill arbeta med djurrätt(vilket är ett etiskt synsätt).

[josefineomar]
2012-08-10 18:53
#8

På tex Dingle Naturbruksgymnasium kan man gå vuxenutbildning i tex jordbruk och djurvård. Det är inte tre år, som jag gick, men det var över en eller två terminer har jag för mig.. Sedan finns det ju en del utbildningar i Skara du kan anmäla dig till. Man kan ju genom komvux läsa de kurser du behöver för att plugga vidare som du inte har sedan innan. Jag går Matte C nu. Jag gick ren djurvård och fick alltså inte naturämnena, så för att plugga vidare behöver jag gå matte c & d, kemi a & b, fysik a.

Finns olika kurser man kan söka till som har med djur att göra. Är inte insatt i detta, men en arbetskollega ska eventuellt gå en utbildning för människor som vill starta hundcenter. Och man kan ju göra zoocertifikat, så man kan sälja djur i djurbutik lagligt ;) Finns mängder med jobb där du kan lära dig om djur också. Men en grundläggande utbildning är kanske inte så dumt.

Men skulle rekommendera vuxenutbildningen på Dingle. Finns säkert på andra naturbruksgymnasium också! :)

http://naturbruk.nu/sv/Startsida/Skolorna/Dingle/Utbildning/KomVuxutbildning/

Fridaosx
2012-08-10 19:17
#9

#8 tack! ska kolla in på vad Dingle är ! :D

You haven't lived until you've found something worth dying for

emelieeileme
2013-01-06 20:29
#10

Nein, man kan bara gå gymnasium en gång, det vill säga om du inte hade hoppat av din förra skola i slutet och börjat om!

Trasdockaa
2013-01-12 13:13
#11

Har du kollat upp möjligheterna att gå ett basår? Många basår ger garanterad plats i udbildningen på samma universitet. Vi som läser husdjursgaronom exempelvis hade flera i vår klass som kom in just pga detta, trots att intagningspoängen var rätt höga och de egentligen hade sämre betyg än så :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

[klisterbomb]
2013-01-15 20:46
#12

För att bli legitimerad djursjukskötare som det heter är SLU i skara den enda utbildningen i Sverige som finns. Jag sitter i samma sits som du, vill också gå där. Har dock läst djursjukvårdslinjen på Djurgymnasiet i stockholm, men tyvärr är detta inget som ger mig förtur då jag söker in i Skara.

Den behörighet jag har just nu som djurvårdare gör att det är svårt att få jobb pga de ändrade reglerna som nu inträtt vilket kräver att man är legitimerad för att få utföra de alla arbetsuppgifterna som finns då man arbetar på en klinik och inte är veterinär.

Tips är, som du redan fått innan, att plugga upp betygen och göra om högskoleprovet tills dess att man kommer in. Min lärare jag hade i djursjukvård gjorde om provet 6 gånger, om jag inte minns fel, innan hon kom in på Skara. 
Det är endast 40 platser per år och därför är det så sjukt svårt att komma in, men det kanske du redan vet..
Men, plugga plugga plugga! För det finns tyvärr inga genvägar om man vill ha arbetet som legitimerad djursjukskötare.

Fridaosx
2013-01-17 18:54
#13

Hmm.. så himla tråkigt. men men, får se fall ja kommer så långt att jag lyckas!

You haven't lived until you've found something worth dying for

Annons:
Upp till toppen
Annons: