Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 3796 ggr
[Myraan]
2012-06-14 18:16

Hajfening

Ett ämne som jag bryr mig väldigt mycket om är hajfening. Hajar har funnits på jorden i över 400 miljoner år och är i stort sätt oförändrade. De fyller en viktig funktion i haven eftersom att de är topp i näringskedjan. Om hajarna skulle försvinna skulle det bli så gott som kaos. Trots att världens hajar har minskat med 90% de senaste femtio åren enbart på grund av oss är det väldigt få personer som bryr sig. De har aldrig varit bytesdjur fram tills nu, och människan är deras ända fiende.

Ni har säkert hört talas om hajfenssoppa. Det serveras på många restauranger och anses internationellt som en väldigt fin måltid. En hajfena kan vara värd mer än en hel månadslön.

Människor fångar hajar, skär av deras fenor och kastar resten av kroppen överbord. Det är bara 5% av hajen som utnyttjas. 95% dumpas. Och det är inte frågan om någon bedövning. Hajarna sjunker till botten och kvävs ofta till döds. Det kan i värsta fall ta upp till en vecka innan hajen avlider.

Långrrev är ett vanligt fiskeredskap, det är flera linor med många krokar på. Linorna kan vara flera mil långa och räcka till yttre rymden. Och det är inte bara hajar som fångas. Om man skulle jämföra med att kasta långrev i skogen för att fånga t. ex. varg skulle man ju även fånga lodjur, ekorrar, rävar osv. Men i haven är det knappt någon som bryr sig. Och många människor är rädda för hajar och tycker att "en död haj är en bra haj". Det är ett oförtjänt rykte som hajarna har fått och de har fått lida för sitt utseénde.

På grund av hajfening dödar människor ungefär 100 miljoner hajar varje år. Hajar dödar ungefär 5 människor varje år, och då är det av blodförlust. Inte för att man blir uppäten. Hajar är nyfikna och känner med tänderna, precis som våra gnagare, men ett hajbett orsakar lite mer skada än t.ex. ett musbett.

Det finns vissa regler för hajfening, men inga som håller. Ute på havet finns det dock inga regler och det är svårt att kontrollera vad som händer där.

Vad tänker ni om det här? Tycker ni att det borde uppmärksammas mer än vad det gör?

Ett litet tips, ät inte hajfenssoppa!

Annons:
[Shettisar]
2012-06-14 18:29
#1

Borde uppmärksammas precis lika mycket som delfin slakten,valslakten osv osv osv..

medde
2012-06-14 20:25
#2

Ett hett ämne sedan flera år tillbaka. Men tyvärr så pågår hajfening än i dag i stor utsträckning.

En tapper man som försvarar och jobbar med sin själ mot hajfening är fängslad i Tyskland.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

ks.gerbil
2012-06-15 19:36
#3

jag är helt med dig TS det är likadant med noshörningar.. man sågar/skär av fenan eller hornet och låter djuret dö, man börjar ju nästan gråta när man lyssnar på dokumentärer om detta Obestämd hajarna blir också farligare och farligare då de nu börjar komma närmare stränderna för fisken flyttar på sig så mer och mer hajar kommer att dödas Gråter vad mer kan man göra en att hoppas? man kan inte lämna in pengar som man kan för delfiner och sälar….

Gerbil-hemsidan hittar du R

OttoIsTheShit
2012-06-17 21:39
#4

det är så hemskt. jag blev chockad första gången jag hörde hur många som dog varje år. jag önskar så innerligt att det kunde få ett slut. hajar är inte mördarmaskiner som många tror

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

[Myraan]
2012-06-17 21:40
#5

Nej precis, det är helt sjukt.

Smullis
2012-06-19 12:36
#6

Usch vad jag är emot detta! Det är som om någon skulle skära ut mina ögon och sedan låta mig dö av att inte hitta mat, vatten och skada mig själv. :(

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Annons:
medde
2012-06-19 12:42
#7

Hajarna drunkar en sakta med väl så säkert. Så det hela är bara en plågsam död efter dom slängs överbod efter en fening.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Smullis
2012-06-19 12:47
#8

#7 Och smärtan när dem skär av fenorna :(

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

medde
2012-06-19 12:49
#9

#8 Så sant så..Men jag svarade inlägget oven mig, att hajarna dör sin plågsamma död innan dom funderar på mat osv..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Smullis
2012-06-19 12:57
#10

#9 Ja usch :(

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

medde
2012-06-19 12:58
#11

#10 Nickar instämmande..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

luckydragonriderkin
2012-06-23 17:58
#12

det skulle ju vara en helt annan sak om man fångade en haj, dödade den snabbt och skonsamt och sen använde hela hajen till olika saker. men att kasta en(nästan)hel haj i have som sen får kvävas eller blöda ihjäl, det är ju hemskt!!! :( :(

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Smullis
2012-06-23 19:05
#13

#12 Tycker likadant, bara man inte överdriver och dödar för många hajar :/

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Annons:
luckydragonriderkin
2012-06-23 19:07
#14

#13 exakt! det behöver inte gå till överdrift… :c

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

medde
2012-06-23 19:16
#15

Överdrift., Inga hajar ska fenas!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

ks.gerbil
2012-06-23 19:17
#16

hajarna blir också mer och mer farliga ju mer man fenar..

Gerbil-hemsidan hittar du R

Smullis
2012-06-23 19:36
#17

#15 Men vad i *!#¤!#%?! Gråter

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

vallhund
2012-06-25 02:59
#18

# 16

Hur kommer det sig?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

ks.gerbil
2012-06-25 09:15
#19

18# jag hörde det på en dokumentarie om hjar men kommer inte riktigt ihåg hur det var så vill inte skriva ner något fel nu men kan leta :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

vallhund
2012-06-25 09:55
#20

# 19 tack, vore intressant att höra.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
TerriZue
2012-07-01 10:19
#21

Det är så vidrigt! Jag kan inte förstå hur folk kan sova i sina sängar om natten när de utför såna här handlingar, samvete… verkar inte vara något de känner till.

Jag har ganska extrema åsikter när det gäller allt sånt här, oavsett vilket djur det är som lider anser jag att den eller de som utsätter djuren för lidande borde utsättas för exakt samma sak själva, det är inte mer än vad de förtjänar. Så de som sysslar med hajfening borde fångas in, man borde kappa av armar och/eller ben och kasta dem i havet, tyvärr har de inte lika lång tid som hajen på sig att ligga och fundera över sina brott men de hinner förhoppningsvis få sig någon form av tankeställare innan de får gå samma väg som alla miljoner hajar de utsätter för detta.

Som sagt, jag vet att det är extrema åsikter men jag kan inte hjälpa att jag blir mordisk när jag ser/hör såna här saker, det är vidrigt att folk över huvud taget kan överväga att det skulle vara något bra.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Smullis
2012-07-01 12:13
#22

#21 Ja, jösses, håller med dig faktiskt Obestämd Det är ju inte mer än rätt att utföra detsamma på dem.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[Myraan]
2012-07-01 13:21
#23

Man undrar ju hur det kommer sig att de är villiga att göra det. Om det har med uppfostringen att göra, de kanske har växt upp med uppfattningen om att djur inte känner något. Eller också tycker dom helt enkelt att djur står så långt under oss och att vi kan göra vad vi vill.

Eller så kanske de tycker att de gör mänskligheten en tjänst eftersom att så pass många är rädda för hajar.

Men jag tror nog på alternativ 2. Det handlar nog om en stor avsaknad av respekt till andra levande varelser..

giffan
2012-07-08 15:49
#24

TS Jätte bra skrivet inlägg! Jobbar du aktivt för det här på något sätt? om inte så tycker jag du ska det, för du verka verkligen gilla hajjarna!

Jag håller verkligen med dig, och äter sällan ex tonfisk och annat som hör till förstörelser i havet… (vet att just det inte har med haj att göra, men delfiner är ochså underbara och hotade)

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Banankaka320
2012-07-08 22:49
#25

Jag såg ett sånt program på tv en gång, och då berättade de att soppan inte smakar något. Själva fenan har ingen smak … så det är ju ännu mera värdelöst! De kan väl koka upp en stövel då och äta upp …


ks.gerbil
2012-07-09 12:28
#26

25# men gud :O

Gerbil-hemsidan hittar du R

Smullis
2012-07-09 23:07
#27

#25 Men då är det ju helt fruktansvärt onödigt! Även om det var det redan var det innan också!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Annons:
[Myraan]
2012-07-10 00:27
#28

#24 Tack så mycket! Jag jobbar inte direkt aktivt för det men jag gör gärna andra medvetna om det :)

Det där att hajfenorna inte skulle smaka något har jag också hört. Jag har själv aldrig ätit det men jag har också hört att fenorna inte bidrar till någon smak, utan snarare för konsistensen, hur kan man ju undra (?) Jo ja, det känns riktigt onödigt!

TerriZue
2012-07-11 10:02
#29

#28 Har heller aldrig ätit hHejfenssoppa men det stämmer att själva fenan enbart bidrar till konsistensen, det blir en slagd silkig, gummiaktig konsistens. Så har jag fått den beskriven för mig i alla fall och det är alltså enbart för den konsistensen man gör så här mot hajarna i våra hav.

Det är så vidrigt! Fler borde göras uppmärksamma på detta, försvinner hajarna ur haven är hela jordens ekosystem allvarligt hotat.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

vallhund
2012-07-11 10:10
#30

Hajarna blir mer o mer farliga ju mer man fenar skrev # 16. jag undrar ff hur det skulle kunna vara mäjligt, ens teoretiskt.

" I världshaven togs 810 000 ton haj upp under 2004, samtidigt som beståndet minskat 90 % sen 20 år tidigare."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hajar

Som jag förstått det så är människor relativt ointressanta för hajars meny, vi innehåller aldeles för lite fett. sälar o sjölejon är betydligt mer attraktiva.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Myraan]
2012-07-11 12:51
#31

#30 Det är vad jag har hört också. Att vi är helt ointressanta för hajarna.

Vad jag däremot har hört som kan göra hajar mer "farliga" för oss är att vi överfiskar alldeles för mycket, att det därför kan bli svårare för hajarna att hitta mat och de söker sig närmare kusterna och att det till följd av detta resulterar till fler ytliga bett. Men hur hajfensfisket skulle påverka undrar jag också.

Upp till toppen
Annons: