Annons:
Etikettallmänt
Läst 3743 ggr
[kent2]
5/21/12, 9:28 AM

Idioter finns det överallt

Annons:
[Emma--]
5/21/12, 9:47 AM
#1

Den tanken har aldrig slagit mig, någonsin. :P känns en aning överdrivet. Och förknippas med jakt? Njae.

OttoIsTheShit
5/21/12, 10:05 AM
#2

varje gång jag dricker jägermeister blir jag sugen på att dra ut på jakt :O nä men allvarligt talat, lägg tiden på nåt viktigare. Riktigt löjligt tycker jag

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

vallhund
5/21/12, 1:52 PM
#3

Tja vad PETA säger kan knappast tas på allvar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Stallmima
5/21/12, 1:59 PM
#4

#2 Håller med, finns myyyycket viktigare saker än detta.  Fick mig dock ett gott skratt på köpet   Skrattande

HellviHumle
5/21/12, 8:27 PM
#5

Svårt att ta PETA på allvar. Sedan när ska de jobba för att höja försäljningen av alkoholhaltiga drycker?

HH

Hanna
5/22/12, 12:31 AM
#6

Såg det. Jisses. När jag vart med på jakt har de oftast druckit kaffekask efteråt :S

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
[Shettisar]
5/22/12, 9:31 AM
#7

Jösses,inte undra på att jag blir skjutglad när jag druckit Jäger.Flört Nej,seriöst det var nog det sjukaste och mest meningslösa jag läst.Har de inget annat och bättre saker att lägga sin energi på?

[Doglovers]
5/24/12, 3:01 PM
#8

Nja, har man inget vettigare att göra så….SkrattandeHerregud säger jag bara.

Inte undra på att man inte stödjer såna organisationer. Jag är en helhjärtad djurvän, men skulle aldrig ge så mycket som ett öre till sånt. Blev lite OT kanske, men en hel del organisationer blir fanatiska så till den grad att dom inte ser hur dom bär sej åt. Dom måste ju bli utskrattadeCool

Aviendha
5/27/12, 12:26 AM
#9

Kommer osäkt att tänka på Fredrik Backmans "en man som heter Ove" i allmänhet och detta inlägg i synnerhet Oskyldig

Silvestris
5/28/12, 10:59 PM
#10

De borde har bättre saker för sig skulle man kunna tänka…

calendrium
5/31/12, 10:40 AM
#11

#10 Jovisst, de ägnar sig även åt andra viktiga djurskyddsfrågor som att *trumvirvel*…. motarbeta Tv-spel! Tungan ute

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20111108/djurrattskampar-fordomer-battlefield-3

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20111114/peta-anklagar-super-mario-for-att-doda-palsdjur

[Doglovers]
5/31/12, 11:28 AM
#12

Mammamia, vad är det för sysslolösa typer som håller på…!!! Skaffa något vettigt att fördriva tiden med i stället.

Hanna
5/31/12, 1:11 PM
#13

#11 Då borde jag vara helt crazy som spelar Skyrim, där dödar man ju både mammutar och drakar även hjortar. Helt crazy alltså Flört

Bättre att man spelar spel än gör det på riktigt. Foten i munnen

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
[Emma--]
5/31/12, 1:14 PM
#14

Jag visste inte att man kunde bli så påverkad av Mario. Men det förklarar ju en del…det måste vara därför jag har ett starkt behov av att hoppa på svampar :O

Hanna
5/31/12, 6:56 PM
#15

#14 Låter tyvärr som om du har en allvarlig störning :O Flört

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Emma--]
5/31/12, 8:27 PM
#16

#15 haha mm. Brukar springa runt i gröna kläder och svärd efter jag spelat Zelda också. Och attackera träd genom att rulla mot dom i hopp om skatter och spindlar att döda. Dessa tvspel va? Haha

Hanna
5/31/12, 8:35 PM
#17

#16 Jo, när jag övningskör brukar jag sikta in mig på ramper och hoppa som f*n själv Skrattande

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Emma--]
5/31/12, 8:40 PM
#18

#17 haha ^^

LitenPyssling
7/5/12, 11:59 AM
#19

Haha, ojojoj.
Visst har jakten börjat spåra ur en hel del idag men om man går till grundtanken med jakt och den egentliga meningen med det så är det ju för att hålla bestånden på bra nivå så att inte sjukdomar uppstår och djuren därmed plågas till döds - trodde det var det att djuren utsattes för alla sorters plågeri och sådant PETA var emot? Obestämd
Sedan förstår jag inte hur ett namn kan uppmana människor att springa in, hämta geväret och springa ut i skogen och skjuta. Visst finns det idioter som det faktiskt blir så för men då finns det också något som heter jaktbrott eftersom att de som faktiskt går ut i skogen efter att ha druckit Jägermeister och ska vara "coola" jägare antagligen skjuter hejvilt och sedan är de antagligen så påverkade att de skadeskjuter också = ännu större straff.

Men återigen - meningen med jakten är ju för att hålla bestånden på bra nivåer för att undgå att djuren plågas till döds av sjukdomar som uppstår när bestånden är för stora. Titta rävarna bara, anledningen till att det är ängder med rävskabb är ju för att det är alldeles för stora bestånd. Hade räven inte varit så knepig att jaga och därmed gått bättre att hålla i rimliga bestånd så skulle rävstammen vara mycket friskare och finare idag.
Om man har hjärna så jagar man inte för att det är roligt att skjuta djur, man gör det för att man bryr sig om djurens välmående. Dessvärre har det börjat utvecklas allt mer till en sport än viltvård idag - mycket sorgligt och idiotiskt enligt min mening!

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

[Doglovers]
7/5/12, 3:00 PM
#20

#19 Kan hålla med liiiiite om det där med jakten och dess urspårning. Med vildsvinens intåg börjar det krävas skarpare jakthundar. Och tyvärr i skarpaste laget i min smak. Vi använder oss av den gamla hederliga rasen.

För många djur av samma art blir som du skriver, lätt drabbade av sjukdom. Nu har vi extremt mycket harar här på grund av den milda vintern som var. Då är det lätt att det uppkommer harpest. Och det får vi hoppas att det inte gör. Det kan även smitta på människan genom myggor.

Och här är det mer viltvård än sport…FlörtVilvården kostar oss en hel del,  men är en del i detta med jakt.

( Vackert namn på din häst. Stårsa=Tös. Det tänkte jag döpa min ena hund till men det blev inte av)

Annons:
LitenPyssling
7/5/12, 3:14 PM
#21

#20 Visst är det fortfarande mycket jakt just för viltvård men det känns som om det är allt fler som jagar för "sport" osv, kan inet riktigt förstå varför man stolt ska posera bredvid en fälld älg eller liknande när de handlar om att ta hand om djuren - inte döda för kul som jag tycker dessa bilder indikerar på.

Tack!
Blev aningen förvånad när du nämnde det där, men antar att du gick in och kollade på min sida?
Stårs/Stårsa är flicka/tös ja på jamska. Är ju självklart att det skulle vara ett jämtländskt namn på den egenuppfödda hästen liksom det varit på alla egenuppfödda Jämthundar här hemma även om just Stårsa inte är något namn utan ett ord men det är riktigt fint. Hehe.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

[Doglovers]
7/5/12, 6:25 PM
#22

#21 Men poserar framför det fällda djuret har dom ju gjort i alla tiderGlad

(föder du upp jämtar?)

LitenPyssling
7/5/12, 8:23 PM
#23

#22 Tycker det är mer posering nu än vad det var förr, pappa har länge hållt på med jakt och i det laget samt i de flesta omkring var det ingen som poserade mer än stog bredvid och det tycker jag inte ens är poserande. 
Vilket som så tycker jag det går åt fel håll med jakten. =)

Pappa gjorde förr när jag var mindre. =)

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

[Doglovers]
7/6/12, 8:59 AM
#24

#23 Hur menar du? Man tar en bild på jägaren och det fällda bytet. Jag är sitter ofta på pass men med kameran, när vi är ute med jaktlaget. Fotograferar även jägaren och bytet. Men jag vill ha snygga bilder utan blod. Men en del tänker inte på såna detaljer. Det ska finnaa harmoni i bilden.

LitenPyssling
7/6/12, 9:31 AM
#25

#24 Såklart man vill ha harmoni i bilden, det jag menar är de som poserar och tycker de är häftiga eller liknande som fällt ett djur.

Som du säger så tänker inte alla på det där med harmoni, som jag tolkar det så vill du ha ett lugn och helt enkelt en fin bild och så tycker jag fler ska tänka, men det jag menar är att det blir fler och fler som poserar och tror/tycker de är jätte tuffa som sköt den där 18-taggaren eller liknande. Samma sak med den stora björnen eller den där vargen som fler tycker är en fara för allt och allt osv.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

[Doglovers]
7/6/12, 11:55 AM
#26

#24 vet du, jag tycker det börjar bli lite OT i tråden. Men det är väldigt intressant det här. Så pm, a mej så kan vi fortsätta där i stället ;o}

Aviendha
7/8/12, 6:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Kan inte låta bli att ge en reflektion på poseringsbilder.

Jag tror att det som kan ses som en "posebild" med det fällda bytet många gånger kan vara en bild som fångar en stund där jägaren upplever glädje, kanske inte så mycket för just att det var ett fint byte och det är macho att ha fällt det. Det är en stor händelse att fälla ett djur, något som många därför vill föreviga, vilket är enkelt med tanke på dagens teknik.

Här är en bild jag själv tog efter att mamma fällde en älg. Den glädjen hon upplever kommer från hela upplevelsen av jakten; att gå ut i skogen, spänningen, allt adrenalin som flödat och börjat lägga sig, alla oräknerliga timmar som hon slitet på skjutbanan, alla viltspår hon lagt, alla utställningar och jaktprov och allmän träning som lagts på hunden för att åstadkomma ett så fantastiskt samarbete som faktiskt kan ske med en duktig jakthund. Allt som mynnar ut i att fälla den där älgen och stoltheten över att veta att hon gjort ett bra jobb. Älgen spårades, drevs och ställdes bra och sköts med ett skott som satt enligt konstens alla regler.

Jag har själv svårt för poseringsbilder och troféjakt, men efter att ha sett detta med egna ögon, och själv dokumenterat det så ser jag något mycket mer än en jägare och dess byte på bilden.

Vad som förmedlas ligger många gånger i betraktarens öga.

Annons:
Sehvrin
8/10/12, 4:47 PM
#28

#19 Grundtanken med jakten är väl ändå att få kött? Att försöka dölja det genom att kalla det "naturvård" är det största felet man kan göra som jägare, tycker jag. För om det vore så att jakten vore till största del naturvård så skulle jägarna ju gladeligen låta det finnas fler rovdjur?

Jag är inte emot jakt på ej hotade djurarter om man tar till vara på djuret (alt. skabbräv o.dyl.), men jag har ingen respekt för folk som säger att de bara gör det för att det är "naturvård".

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Aviendha
8/14/12, 7:03 PM
#29

#28 En tanke bara.

Mycket älg innebär skador på ex skog. Mer rovdjur skulle absolut kunna reglera stammen (men då talar vi om en ganska stor ökning av rovdjur om vi ska ha älgstammen lika stor som den är nu). Många kommer då att mena att det inte är möjligt att hålla så många rovdjur i landet så som samhället ser ut idag. Dessa människor kommer därför mena att det är naturvård med köttåtkomst som bonus, och sett ur ett perspektiv där fler rovdjur inte är en möjlighet så kanske det faktiskt behövs i naturvårdssyfte.

Det finns också de som jagar för jaktens skull såklart, men jag tycker personligen att det är en… magstark åsikt att inte respektera folk som säger sig jaga för naturvården bara för att jag själv inte tror att det kan vara ett starkt skäl till jakt. Det är att dra alla över samma kam, och det är något jag inte vill förespråka här på sajten.

[Doglovers]
8/14/12, 7:45 PM
#30

Men naturvård är det ju på ett sätt.

Just nu är det jakt på canadagås här. Ni kanske inte tror mej, men där dom slår sej ner ser de sådda åkrarna ut som klippta gräsmattor. Det finns massor och åter massor av dom här. I stan har dom skyddsjakt på dom.

Och vi äter dom också. Jätte gott. Vi brukar röka bröst och lår. Och skära i tunna skivor till potatissallad eller gratäng. För skulle vi inte ta dom till mat skulle dom få flyga vidare. Då blir det skrämsel taktik varje dag.

Åsa S
9/2/12, 10:10 AM
#31

Är väl bättre de uppmanar till bojkott av företaget Brew dog som stoppar ölflaskor i trafikdödade djur och säljer dem dyrt tror inte att ett namn på en spritflaska spelar så stor roll egentligen.

http://ol.ifokus.se/discussions/504307ce88f4726ce9001266-bojkotta-brewdog?discussions-1

Aviendha
9/8/12, 5:36 PM
#32

#31 Det var… kreativt..?

Upp till toppen
Annons: