Annons:
Etikettdjur-och-lagen
Läst 3950 ggr
undulat_
2012-05-16 16:07

Sälja sjukt djur?

Hej, vet knappt var jag ska börja.. En arken zoo affär har flera fåglar av olika art som ser sjuka ut. De tar dåligt hand om sina fåglar de säljer, hygien, burstorlekar, mat (ALLA FÅGELARTER) har levt på kanarieblandning. Vår familj hade köpt en nymfparakit utav dem för 10 dagar sedan. Vid inköpet visste vi inte att han var undernärd, underviktig och mycket sjuk.

Undulater där har vi sett verkar sjuka, och jag är ytterst tveksam till att de skulle ge sina fåglar någon veterinärvård.

Så.. den nymfen vi köpte åt inte så mycket hemma, han såg sjuk ut hemma, i motsats till i affären. Vi gav honom snabbast möjliga vård, men han är väldgit nära döden nu. Har skrivit om hela mardrömsresan på nymfkakadua.se och en medlem tyckte vi borde kräva ersättning åtminstone för veterinärerna. Det har blivit minst 8 000 kr i vård för lillen hittills. För att inte tala om den psykiska ohälsan man haft pga omständigheterna.

Men, snälla hbjälp oss med råd, jag vill anmäla affären för hur de hanterar sina fåglar, tänkt ta kontakt med länsstyrelsen snart, orkar inte medans vi inte vet om vår nymf kommer att dö eller överleva. Idag var vi i affären och tog lite bilder på fåglarnas miljö.

Jag vill även BE/kräva om kompensation, få tillbaka de 700 kr han kostade samt en del utav veterinärkostnaderna. Kan vi få rätt???? Om de vägrar och tycker att de inte har något ansvar för att vi fått en så sjuk nymf, var kan vi vända oss för hjälp???

Dessutom hade butiksinnehavaren "glömt" att ge oss besiktningsprotokoll med uppgifter om vårt nya djur, vilket arken alltid ska ge. Så vi gick tillbaka dit för att få det. Och en intressant sak är att han inte kryssade för "OK" på besiktningsprotokollet att hullet var okej, samt att kloaken var okej. Vilket kan inte vara nåt annat än att han visste att nymfen var sjuk, undernärd, inte sagt något och sålt honom till oss.

Mer info om fallet och hur vi kämpat med Squeeky här: http://www.nymfkakadua.se/viewtopic.php?f=19&t=36677&p=142392#p142392

Annons:
dundeer
2012-05-16 16:11
#1

Jag har samma problem, fick en Råtta med Mycoplasma (från djurmagazinet dock!) så mest troligt har hon smittat alla mina andra råttor (8 st)…Undersökning + behandling möjligtvis avlivning kommer inte bli billigt..

undulat_
2012-05-16 16:12
#2

Min kille såg på när butiksägaren tog ut vår nymf ur buren där, och ägaren hade TAGIT HONOM I HUVUDET, inte i kroppen. Hade jag sett det hade jag fan skällt ut honom. En marsvin hade rymt vid samma tillfällle, den tog han också upp i huvudet från golvet. Han håller inte ens djuren rätt. Snacka om hur djuren har det, de kan ju få skador! Jag är inställd på att göra vad vi kan för att han inte ska få sälja djur där, och att folk ska bli medvetna om hur djuren har det där och inte köpa några därifrån.

Om du bor nära lidköping får du jätttegärna göra en anmälan du med, så att något kommer hända. Ju fler desto bättre.

dundeer
2012-05-16 16:20
#3

Min pappa bor faktist i Lidköping, men tyvärr känns det fel att göra en anmälan när jag inte själv har sett det. Även fast jag självklart tror dig eftersom detta är inget man skämtar om!

Men nästa gång jag far ner så kan jag självklart kolla!

[kent2]
2012-05-16 17:47
#4

Eftersom det var fråga om en djuraffär så blir KKL det ni får använda. Min rekommendation är alltså att ni tar kontakt med konsumentvägledaren i kommunen och diskuterar frågan med dem. Fel på varan föreligger och hävning borde vara möjligt, däremot kan man alltid diskutera möjligheterna att få ersättning för ev. veterinärvård. I nästa steg blir det ARN eller civilrätt som gäller.

[Shettisar]
2012-05-16 21:13
#5

Kan man inte kontakta Arken Zoo AB och påtala vad som sker i den aktuella affären? Jag menar ,är det ett seriöst bolags kedja så borde de vara måna om att deras djur och anställda behandlar djuren rätt och personalen visar empati och kunskap om djuren de har till försäljning.

undulat_
2012-05-16 21:22
#6

nu är de skyldiga till överfall på min kille ( och ) mig också!

Annons:
Aviendha
2012-05-16 22:42
#7

Överfall? Det är i vilket fall en polisiär sak..

[kent2]
2012-05-16 22:52
#8

Låt mig gissa. Ni återvända till affären för att återinge försöka få pengar av ägaren och han/hon kastade ut er. Lagligheten i detta kan diskuteras (fel forum för det dock), men jag skulle påstå att vill ni få rätt är det helt fel väg att återingen gå till en säljare som redan nekat ersättning.

redan
2012-05-17 05:55
#9

Om varan är trasig, så återvänd med den och kvitto till butiken. Åtgärd skall kommas överens om med säljaren. Pengar tillbaka, reparation eller kompensation.

Tyvärr händer det att folk går tillbaka till butiken efter det att djuret är begraven, och försöker få pengarna tillbaka. Men hur ska butiken få bevis för att djuret har dött? Vissa kunder är bedragare, och drar sig inte för att "försöka". Butiken måste få ställa krav på sinna kunder.

Att först laga bilen på en annan verksad, och sedan utan att lämna tillbaka den till säljaren, kräva full ersättning för både bil och verkstad, säger sig själv.

[Doglovers]
2012-05-17 18:39
#10

Spara alla kvitton för alla utlägg ni haft. Även kopia på veterinär journalen. Är gojan försäkrad? Se hela tiden till att ni har papper på ALLT.

Och håll låg profil för genom att bråka kommer man ingen vart.

redan
2012-05-17 22:13
#11

#2 Jag är inte riktigt med på vad du menar när du säger, att din kille sa att säljaren hållit fågeln i huvudet. Man håller alltid huvudet mellan långfinger-pekfinger, eller pekfinger-tumme.

Aviendha
2012-05-22 20:23
#12

#11 Menar du att man normalt lyfter en fågel genom att hålla den i huvudet? Jag tror att du menar att man brukar "stabilisera" huvudet för att slippa oönskade bett, men själva greppet för att lyfta fågeln är ju fortfarande runt dess kropp. I #2 skrivs det ju att fågeln lyfts i huvudet enbart.

Upp till toppen
Annons: