Annons:
Etikettallmänt
Läst 2065 ggr
bbella
2012-05-15 21:12

Projekt om päls. Hjälp?

jag jobbar med ett projekt om pälsindustrin. men jag finner inga svar på mina frågor. Därför vänder jag mig till denna sida där jag vet att detta ämne och fler tas upp.

Om ni vill hjälpa mig så får ni jätte gärna skicka några bra länkar om bland annat pälsindustrin i kina, pälsanvändning förr från vikingatiden till 1900 talet eller Pma detta. eller också säga det ni vet, tycker och tänker. Mina frågor är:

Varför använder man egentligen päls från djur man ändå inte äter?Finns det något vettigt svar för det?

Hur blev päls så populärt? När?

Går pälsproduktionen att stoppa?

Om det är postat i fel ämne så ber jag mod att gärna flytta till rätt. :)

Annons:
[Shettisar]
2012-05-15 22:09
#1

Här är lite om Kinas pälsfarmar

Kort info om Vikingatiden och pälsanvändning.

bbella
2012-05-15 23:35
#2

tack så mycket :)

redan
2012-05-17 06:29
#3

Päls är varmt och vackert.

Vissa pälsar används till olika saker, då egenskaperna är olika.

För att producera en T-shirt, går det åt 3 Kg kemikalier. 25% av världens cancerogena kemikalier, går åt till 2,5 % av jordbruksmarken som det odlas bomull på. Det finns fortfarande spår av DDT i regn över USA, och då förbjöds DDT på 70-talet. Ev finns en länk mellan DDT och typ 2 diabetes.

Det finns ingen anledning att stoppa pälsproduktion Men något som absolut bör ske är en utveckling av det till ett bättre sätt. Se till att höja priset på tex minkpriset, genom att lagföra bättre regler för djuren på uppfödningen. Ät mer kanin tex. så att kanin blir mer populärt och föds upp i större utstäckning. Kanin är/kan vara klimartsmart.

Lavèn
2012-05-17 13:36
#4

Päls har människan alltid använt från en lärde sig flå och använda det! Då behövde vi det för vi viste inte hur mån gjorde kläder av andra saker! Men i dag vet vi och vi behöver inte ha päls! Om vi inte behövde päls så skulle inte djuren behöva lida i små burara!

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

[Myraan]
2012-05-17 21:27
#5

Jo man kan ju förstå att det användes för länge sedan eftersom vi inte hade resurser till annat. Men nu.. Nae.

Pälsproduktionen borde väl upphöra om vi slutar att köpa och använda päls. Då finns det ju ingen efterfrågan på det.

Fidelia
2012-05-21 12:58
#6

Människan styrs inte direkt av behov. Snarare habegär.

Som #3 skriver. Kanin har både päls och är ätbara. Så vill man absolut bära päls är det väl ett alldeles utmärkt alternativ.

Jag gillar inte heller ren pälsfarming.

Annons:
HellviHumle
2012-05-22 09:28
#7

Inget fel på lammpäls heller!

Frågan är ju vad vi ska göra kläder av. Konstfiber är nog det som är i särklass sämst!

HH

Upp till toppen
Annons: