Annons:
Etikettallmänt
Läst 6542 ggr
Lavèn
2012-04-28 02:52

Räddat något djur?

Jag har en litten fundering, har ni någon gång räddat ett djur?

På något sätt kvittar hur! Berätta gärna

Jag har ju själv räddat min häst från att dö av svält!

Det var några som hyrde hus i närheten av oss och hon som hyrde ut det hade flyttat till ett annat land och lämnat sin shettis på gården. De som hyrde huset viste ingen ting om hästar. Så de kom och frånga om de fick köpa hö av oss (vi hade redan hästar då). Men i vilket fall hade de med sig en konsum kasse och hämta hö i! Min mor sa då, jasså vad är det ni har förnågot? De svara: - en shettlandsponny. Mamma och jag vart knäkta, så mor sa: -men de måste ju ha 1-2 kg per dag! Så vi letade fram en större påse. Så de fick med sig. Men vi i familjen gick och tänkte på den stackars hästen. Så en vecka senare åkte vi dit för att se om dom ville att vi skulle ta hand om den. Och när vi sa det så vart hon som hyrde huset så glad  så hon börja gråta och säga:- Jaja! Ni får henne!.  Så sprang hon in och hämta passet. Som det fanns en lapp om ägarbyte! Jag gick in i det lilla stallet och hämta henne då (när vi kom dit) var klockan 12 och de hade inte vart ute hos henne änu! Men jag satt på henne grimskaft och så tog ut henne så hon fick beta lite. Efter det så gick vi hem till våran gård. Vi kollade igenom henne då och man kunde spela på revbenen och hennes ögon var utan liv, hon ville inte leva…

Ett tag senare hyrde en kompis till mig det stallet. Och bakom det (var utestall) stod en av hö påsarna kvar! Och det var ca. 5 kg de hade fått!

Men nu har jag haft henne i 4-5 månader och hon är så pigg och har jätte mycket livfglädje nu! Är i perfekt hull!

Fast de som hyrde huset har nu bara lämnat huset. De stack ifrån det helt olåst så ägarens kompis fick åka dit och byta lås! Men vad hade hänt med Wiola (hon heter så) om  vi inte hade tagigt hand om henne och de lämnade bara?

Jo hon som hyrde ut huset hade pratat med ett par andra grannar och när de sa att vi hade tagit henne var det första hon fråga:- Betala dom för henne?

Inte hur mår hon nu eller så?

Ps vet inte vilken grupp det ska vara så gissa! =)

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Annons:
Slampen
2012-04-28 13:34
#1

Toppen gjort! Jag blir speciellt glad att du inte ringde lst. Jag har väl speciellt varit med att rädda katter. I höstas räddades 6 katter från det avlivningsbeslut, som lst hade fattat, pga att de var skygga och ej omplaceringsbara. Det var inga problem för mig att hantera dem. Alla är idag gosiga och härliga.

Lavèn
2012-04-28 15:08
#2

Ja!

Vad kul att höra att det har gått så bra med katterna! =)

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Lina R
2012-04-28 16:38
#3

Jag har en dvärgvädur hemma som polisen kom med dan före dopparedan… Har äntligen fått upp han i hull och ska nu kastrera han innan omplacering :-).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Lavèn
2012-04-28 16:58
#4

Vad skönt att det han får upp hull och så!

Hoppas han får ett bra hem nu när han ska bli omplacering! =)

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Lina R
2012-04-28 17:25
#5

Ja jag har hittat ett toppenhem till han :-).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

ks.gerbil
2012-04-28 17:38
#6

jag räddade mina gerbiler från ett fruktansvärt djuraffär Kyss

Gerbil-hemsidan hittar du R

Annons:
Lavèn
2012-04-28 19:52
#7

#5 superduper bra!

#6 Det är lika ska du ha lika mycket ära för som alla andra! Många djur mår inte bra på djuraffärer!

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

ks.gerbil
2012-04-28 22:34
#8

7# å tack :-*

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Shettisar]
2012-04-29 10:22
#9

Hästar,katt,kanin,fåglar..

ks.gerbil
2012-04-29 10:26
#10

Jo jag har räddat en litenfågel unge och en vild igelkott som hade brutit något (kommer inte ihåg) .

Gerbil-hemsidan hittar du R

Lavèn
2012-04-29 10:37
#11

# berätta gärna om någon om dina historier!

# 10 Jo det är bra!

När du säger bet så rädda vi en skata en gång med som vart vuxen och när vi ropa på honom kom han och satte sig på axeln! Dock så vart han ihjäl hackad av andra kajor och skator =(

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

indra-bus
2012-04-29 10:39
#12

Många i höstas tex. En igelkott som var påväg ut i en fyrvägskorsning. Han/hon fick åka cykel korg upp till skogen..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Lavèn
2012-04-29 10:45
#13

#12 Ååå vilken mysig bild jag fick i huvudet men ig och en liten igelkott! Skrattande

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Annons:
[Shettisar]
2012-04-29 11:04
#14

#11 Menade du mig?

[Shettisar]
2012-04-29 11:08
#15

Häst nr1 jag räddade gjorde jag vid den tidpunkten ganska omedvetet.Jag visste att han skulle avlivas om ingen tog sig an honom men inte restrerande historia som jag luskade fram i efterhand så att säg. Gubben jag köpte honom av billigt hade djurförbud och hade anmälts för vanvård tidigare. Hästarna han hade (inkl den jag räddade) hade stått instängda i en minimal box med gödsel upp till magen över 1år. Jag förstod ju att hästen hade dåligt bagage med sig då han uppvisade nervositet vid hantering samt hade stora problem vid uppstallningen. Men med mycket TLC så blev han världens goaste gosse med tiden..Tyvärr fick han somna in i vintras pga ålderskrämpor.Men att veta att han fick sina sista år i bra miljö och hantering värmer mitt hjärta.Hästen är den som jag har som Avatar bild förresten.Glad

Lavèn
2012-04-29 11:11
#16

#14 japp menade dig men datorn min tog vist bort sifrona =)

Vad skönt att han fick sinna sista år bra det värmer hjärtat!

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

indra-bus
2012-04-29 11:32
#17

# 13 Min dotter tog några bilder på de med sin mobil men tyvärr tappade hon bort den innan bliderna lades i på datorn. ;)

Först rullade den i hoppsig när jag lyfte upp den, men efter en stund fan den sig faktiskt i situationen.

Nu på valborg är de många igelkottar som får sätta livet till i majbasorna. Då de gärna smiter in därGråter

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Lavèn
2012-04-29 11:45
#18

Ååå vad synd! Skulle ha viljat sett den! Glad

Jo jag vet det men hopps et är varmt nog nu så att igelkottarna har flyttat på sig!

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

NinjaKakan
2012-05-01 17:40
#19

Jag hämtade en vanvårdad katt i malmö för över 1 år sedan. Fick ett samtal av en vän som sa att dom skulle kasta ut katten i skogen. Så dagen efter åkte jag och hämtade katten. Grovt överviktigt, dreadlocks och klor utan dess like. Nervös och riktigt rädd var han också.

Så hämtade honom, tog hem han till oss och påbörjade viktnedgång och försöka klippa bort dreadlocksen och klippa ner klorna. Fick reda på senare att personen som ägt honom försökt rycka loss dreadlocksen med saxen istället för att klippa och klippt han i skinnet ex antal gånger. Han rev mig nämligen riktigt ordentligt ett flertal  gånger när jag försökte klippa av dreadsen.

Men idag är han omplacerad till pojkvännens föräldrar och lever loppan där :)


redan
2012-05-01 20:56
#20

Klart man har räddat djur. Vem har inte gjort det när chansen finns. Tyvärr finns det dem som tar hand om djur för att de tycker synd om dem, utan att ha minsta aning om hur de bör skötas. Tanken är god, men de det blir ofta fel…..

Annons:
Lavèn
2012-05-02 00:13
#21

#19 Måste vart en hämsk ägare innan!

#20 Jo många tar hand om vanvårdade djur fel! Tex en skygg katt tvingar många ägare fram ist för att låta dem ta sin egen tid!

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

NinjaKakan
2012-05-02 08:22
#22

#19 Ja det värsta var att hon köpte en ny katt 2 månader efter.


axilur
2012-05-02 16:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Jag tog in den här lilla kissen när han var ca 6 veckor gammal. Han och systern bodde i en nedbrunnen affärslokal i närheten av mitt hem. Ägarna till mamman hade stängt in mamman i lägenheten i flera dagar i sträck trots att de måste ha vetat att hon hade sina ungar ute nånstans. Vi följde efter mamman och hittade hennes hem, men ägarna som förmodligen hade hört vad vi gjorde där, stängde igen dörren med en smäll efter kattemamman, drog ner persinennen och vägrade öppna dörren när vi ringde på. Vi gav upp den dagen och försökte flera gånger till, med samma resultat.  

Efter mycket om och men fick vi iallafall in två superhungriga kattungar i en varsin bur och efter att han drack mer vatten än jag nånsin sett en katt dricka, och efter att vi kollat igenom pyret noga hemma, fick han bo innanför min tröja där han sov helt utsträckt hela kvällen, på mage med baktassarna rakt ut bakåt. Människor var döläskiga, så varje gång jag tittade ned i tröjan fräste han på mig.

Jag hade ju tänkt rädda honom för att sedan omplacera honom efter veterinärbesök, vacc, avmaskning osv, men…
Han fick stanna. Oskyldig

Charmigare och mer intelligent och uppfinningsrik katt än Bobby har jag aldrig träffat trots att min familj varit något av ett jourhem till katter under hela min uppväxt. Han blev redan dag 2 totalt orädd och gjorde väl livet för mina gammelkatter ganska surt en period eftersom han hellre lekte gääärnet än sov.

Han är idag ca 4 år senare tyvärr i katthimlen och jävlas med alla andra änglamissar då han fick massa mag- och urinproblem som inte ville ge sig.

/Anneli

Lavèn
2012-05-02 18:36
#24

# 23 Vilken mysig historia! Men stackarn som inte klara så länge!

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Itchy
2012-05-03 16:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

har haft igelkottar,en kanin & ett par räddningsråttor, den senaste fick jag hem för lite mindre än en vecka sen, och jag är ännu inte säker på att han kommer att överleva :(

min mest minnesvärda lilla räddade råtta var lilla Nova som hittades ute i snön ett par dagar innan jul 2009, och som jag fick via iFokus (personen som hittade henne skrev ett inlägg om henne)  och då hon bara fanns ett par mil från stan & jag hade tänkt skaffa en till liten råtta så var det för perfekt för att låta bli, så hon fick komma hem till mej & bo med mina andra honor, och hon var en otroligt mysig & rolig liten tjej som verkligen älskade livet, och tyckte allra bäst om att få följa med ut i solen en stund när vädret passade. men tyvärr så fick hon en snabbväxande juvertumör, och avlivades tidigare i år

You can't spell Bitchy without Itchy

Lavèn
2012-05-03 20:30
#26

#25Okej, vilken sötnos! Synd att hon fick canser!Rynkar på näsan

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Slampen
2012-05-11 13:00
#27

Det är jätteroligt att läsa om alla räddade djur! Det är ett toppenhärligt uppslag du gjorde Lavèn!

Annons:
MouIIyo
2012-05-14 19:23
#28

Jag och min sambo hade precis flyttat ihop. Han hade en vän till sig som nyligen plockat hem en liten katt från en tjej som inte ville ha henne. Eller som hon ska, hon skulle flytta och kunde inte ha med katten. Hon hade även avlat på katten när hon var 5 månader. Så kattungarna tog hon, men mamman gjorde hon sig av med.
Så killen tog den då halvåriga och busiga katten som precis börjat bli könsmogen på riktigt och även löpa. Han hade många brutala fester med alkohol och andra droger. Jag var på en fest en gång då jag såg katten. Enda gången hon kom fram, "lilla my" som hon hette- var när jag höll i mat. Hon har så tanig, så liten.
Sen en dag så smsade den här killen min sambo och skrev att han inte ville ha katten längre. För att hon var sk. jobbig.
När vi fick henne var hon undernärd, hon hade inte ens en riktig kattlåda. Och då var hon redan ett år.

Så det första jag gjorde var att gå och köpa en riktig kattlåda åt henne, kastade allt som han hade haft för henne. Innan hade hon levt på matrester, papper, hon åt på allt hon kunde hitta. Först nu efter 2 år har hon förstått att maten finns i skålen.
En annan sak som jag även fick ta tag i var sterilisering, märkning, vaccinering, och försäkring. Jag vet ännu inte om hon någonsin blev vaccinerad alls. För ingen tog ansvar för henne.

När jag haft henne ett tag och fick veta om den där tjejen som hade henne så visste jag också att hon är en sådan som tar in nya katter hela tiden. Har dom några månader, och sen gör hon av sig med dom. När jag skrev och frågade: Minns du Lilla my? Så visste hon inte ens vilken katt det var. Och när hon väl kom på det så visade hon inget större intresse av att ens fråga om hon hade det bra.
Jag fick även tag i ännu en ägare av denna katt. En ung tjej som hittat henne i skogen då hon fortfarande diade på sin mamma. Så dom tog in katterna men fick inte ha dom kvar. Så jag skrev till tjejen och berättade att katten lever och mår bra nu. Hon blev verkligen lycklig!

Som ägare har jag försökt göra allt jag kan för denna katt. Men det finns stora sår i henne än efter allt som hänt. Kämpar varje dag så att hon ska må bra nu!


Lavèn
2012-05-14 21:14
#29

#27 jo den är intresannt!

#28 Fy stackars katt! Den människan borde inte få ha djur! Jag säger bara lycka till med henne!

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

OttoIsTheShit
2012-05-21 10:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

jag har tagit hand om en del men den som har berört mest är min första hund.

Det var i slutet av 90 talet å vad kunde jag ha vart 7 eller 8. Mormors kompis ringde och sa att hon hade en hund hon behöve omplacera pga att hon inte gick ihop med hennes andra. Hon själv hade tagit ''Tara'' som hon hette på den tiden från en annan vän. Först misshandlade han hundarna så svårt att dom var ohanterliga och sen satte dom på svält för att dom skulle vara hanterliga. Alla gick i en hundgård så han slängde ju bara in maten till dom så fick väl dom göra upp om det själva. Under den här tiden ska hon antagligen ha fått en kull också, men vi vet inte säkert.

Så en småbarnsfamilj (min lillebror som är 3 år yngre) skulle alltså ta hand om en underviktig tik som har blivit misshandlad. enligt veterinären var det dömt från början ''det är bara att avliva, en sån hund kan aldrig bli bra i psyket''. Morsan och farsan tänkte ju inte ge upp, som dom sa man kan ju alltid försöka. Så med mycket träning och framför allt kärlek och trygghet fick Klara (som vi döpte henne till) mycket självförtroende och till slut låg hon inte i backen så fort vi barn skrattade lite för högt.

Klara hann bli 11 år gammal innan vi fick åka in akut och avliva henne 18 augusti 2006, hann aldrig säga hej då till henne eftersom att mamma och pappa vaknade tidigare än oss och såg henne lika på golvet oförmögen att resa sig upp. jag tycker dom gjorde rätt, gör inget att jag inte fick säga hej då. Det enda som betyder något är att hon fick sluta sitt liv snabbt och med personer hon kände trygghet hos. men tänk om vi hade lyssnat på veterinären?

har inte så många bilder på våran tjej på datorn men här är en :)

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Lavèn
2012-05-21 11:57
#31

#30 Vilken underbar berätels!

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

OttoIsTheShit
2012-05-21 12:20
#32

#31 jo e ju det :) skönt att man kan rädda nån

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

MouIIyo
2012-05-22 12:01
#33

#29 Tjejen som avlade på katten alldeles för tidigt har katter igen. Varför kan hon aldrig åka dit? Tycker så synd om djuren!


TypisktMaria
2012-05-22 15:31
#34

En fd klasskompis till mig hittade en sårig kanin ute som ingen verkade kännas vid, de kunde inte ha kvar henne så de skulle ha åkt till veterinären och avlivat den om jag inte tog henne.

Sedan mina katter jag har nu är hittekatter dock köpte vi dem från dem som hittade dem då de inte hade plats att ha fler katter, iof hade de väl säkert hittat ett hem till dem om jag inte köpt dem heller, men de känns ju ändå som att man gjort en bra järning än att man skulle ha köpt katter från en uppfödare då katterna haft det bra hela tiden :)

Följ oss på
Blogg: Bobbys blogg
Instagram: Bobblius

Annons:
sokka
2012-06-13 23:22
#35

Massor nu när jag tänker efter. Min första katt var en vild kattunge på mitt handelsjobb (butik) hon var vild och kom in på lagret. Sen min kompis hund som skulle avlivas. 2 dagar innan akut tog vi henne hon var vår första hunds bästis. Tyvärr omkom hundarna i en hemsk lägenhetsbrand. Men vi fick 1 år med henne :( likaså våran hittekatt omkom :( Vi skaffar hund igen 9 månader senare. En valp och då hade uppfödarna en hund som inte passade i flocken och dom inte hade extra tid med så hon fick följa med på köpet ;) ingen räddning så men helt underbar. Sen hittade vi en katt till. Och adopterade en. Hittat en kanin för 3 dagar sen som sitter i trädgården letar efter ägaren. Sist men inte minst en skata som flugit in på butikslagret och man pratade om att ringa skyddsjägare eller dom som får skjuta fåglar men fick in den i diskrummet. Fångade den med håv och släppte ut den :-D

Lavèn
2012-06-14 12:41
#36

#33 hur menar du?

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

MouIIyo
2012-06-15 21:12
#37

#36

Tjejen som hade henne gav ju bort henne men behöll hennes ungar. En av dom dog. Den andre vet jag inte vad som hände med.

Efter det så var det 2 nya katter igen+ en hund.

Katterna gav hon bort - hunden tog hennes ex. Nu har hon nya igen.

Katterna är där max 2 mån. Innan hon ger bort dom.

Med tanke på hur min katt beter sig så kan hon inte haft det bra där, eller hos någon annan som haft henne innan.

Vilket så klart får mig att undra över alla dessa andra djur hon plockar hem.


Lavèn
2012-06-15 23:58
#38

#37 Nej då har ju djuren dedt inte bra! (antagligen) Rynkar på näsan

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

[madelaine]
2012-06-22 12:58
#39

Jag tog hem en trast en gång som hittades skadad utanför en väns jobb. Det var rätt sent på kvällen, så jag fick rådet att ta med den hem över natten. Bodde hemma vid tillfället, och pappa blev väl inte alltför lycklig över att nästa morgon behöva köra 16 mil till närmsta "sjukhem" för vilda fåglar ;)

För några år sen fick jag hem en kanin som en familj lämnat in på djursjukhuset för att den skulle avlivas, dom hade helt enkelt tröttnat på den. En bekant som jobbade på djursjukhuset ringde då och kollade om inte jag kanske hade plats för en vädurskille, och ett par timmar senare kom Linus Kaninus till mig. En skygg och inte alltför välvårdad kille. Han blev lite modigare när han märkte att vi var ett rätt schysst och socialt gäng (jag, katterna och fågeln) och tyckte att det var lajbans att skutta omkring med min lilla katt i hela lägenheten. Efter ett par månader blev han dock väldigt sjuk och tappade balanssinnet helt, så efter upprepade veterinärbesök,  undersökningar och behandlingar fick lille Linus ändå somna in. :(

Lavèn
2012-06-23 19:30
#40

#39 Vilka härliga berätterser! Skönt att linus fick bra bästa månader!

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

NinjaKakan
2012-06-23 20:01
#41

Ah jag kom ju på att vi faktiskt har en liten misse här hemma som kommer från självaste soptippen ju :P hon tänkte jag inte på. Mamma hittade en liten kisse på soptippen. Liten,mager,full med skabb och mask. Hon tog hem henne och ja, vi ringde till polisen och anmälde henne hittat osv men ingen hörde av sig så här har hon fått stanna. Hon är fortfarande väldigt liten, så när jag tippade på att hon var 4-6 månader så trodde veterinären att hon var runt 1 år. Så hon har nog varit utan mat en längre tid så hon har stannat i växten. dock började hon löpa väldigt sent också så det var väl lite därför jag inte heller fattade att hon var så gammal som hon var.


Annons:
NinjaKakan
2012-06-23 20:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Och här är lillfisen ^^ nästan en helt nytagen bild.


Minirut
2012-07-01 23:23
#43

Jag har räddat många fåglar när jag avrt mindre. Fåglarna hade en förmåga att alltid flyga in i vårt köksfönster och sedan bli liggande på marken. Efter lite vatten och frön så kvicknade de oftast til ocha kunde flyga iväg igen.

Förra året hittade jag en vilsen igelkott mitt i vintern. Denna byggde jag ett litet bo åt som den sov gott i tills våren. Av någon anledning dog den innan vi hann släppa ut den i det fria. Självklart gav vi den vatten och mat och kollade till den varje dag.

Sedan så kom vaktmästaren på gården och lämnade en kanin han hittat, hade inte jag tagit emot den så hade den antagligen blivit avlivad. Han hade hittat den mitt på en väg i en liten låta med ett salladsblad. Självklart kunde jag inte tacka nej. Så Zelma har fått bo hos mig i nästan 4 år. Gav dock bort henne till grannen nu när jag flyttat och inte hade plats för henne.

http://pillasddv.weebly.com/

Minirut
2012-07-01 23:26
#44

Sedan förra sommaren blev jag vittne till en idiot som körde på en liten harunge. Jag stannade självklart för att hjälpa den stackars kaninen, men den var så skadad att den dog i mitt knä. Hade den inte gjort det så hade jag tagit med den till veterinären och sett om det gått att göra någonting eller avlivat den. Blir fan förbannad på folk som inte kan ta den lugnt på småvägar där det kryllar av djur!

http://pillasddv.weebly.com/

Lavèn
2012-07-01 23:56
#45

#44 Hatar sådena människor! Om man råkar så tycker jag att man ska stanna och hjälpa djuret!

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Minirut
2012-07-02 00:07
#46

Killen stannade och sa till mig att döda haren. tack för den eller? Jag vet om att kaninen led och hade ont. Men jag skulle aldrig klara av att döda den! Så jag inbillade mig att den mådde bättre av att jag satt med den i knät och klappade den försiktigt. Jag fick känslan av att den kände sig lugn och trygg efter ett tag. Jag hoppas det i alla fall. Den dog i alla fall inte ensam! Jag önskar att samhället hade tagit sådant på allvar, att man kunde polisanmäla en sådan häldese så att personen i alla fall kunde få böter. Men jag antar att sådant inte finns. Det ses väl bara som löjligt? En hare är ju bara en hare? Suck..

http://pillasddv.weebly.com/

ewelines
2012-07-02 22:10
#47

Min häst har jag räddat från en kvinna som idag har djurförbud! Hon hade då oxå 150 får som från början va 4 tackor och 5 baggar - förstå vilken inavel!

Även min 5 åriga perser är räddad från avlivning :)

ks.gerbil
2012-07-03 13:06
#48

jag och en till här från iFokus försökte rädda en liten gerbil som någon hade släppt ut i en park :/ dock utan att lyckas :( för mig tog den 1 timme att åka dit men det va värt det

Gerbil-hemsidan hittar du R

Annons:
Lavèn
2012-07-03 16:45
#49

#46 Borde finnas! Kanske inte om det är en olycka som det kan bli att ett rådjur eller något hoppar presic ut framför eller på  bilen. Men annars! Tycker att det är bra att du gjorde det du kunde och inte lämna den där! :(

#47  Oh härre gud!  Börga med 4 tackor o 5 baggar? HÄMSKT! :(

#48 Jag läste om det! Var riktigt bra gjort!

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

ks.gerbil
2012-07-03 19:28
#50

om du läste det på skövde nyheter så pratar dem bara om hon som hjälpte dock inte om mig -.- taskigt ;D

Gerbil-hemsidan hittar du R

Lavèn
2012-07-08 00:12
#51

#50 jo såg det! Sjukt elakt!

Men alla på gerbil iFokus vet att det var ni båda! :D

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

ks.gerbil
2012-07-09 12:37
#52

Haha ja och det viktiagaste är att jag vet att jag försökte ^^

Gerbil-hemsidan hittar du R

Apnea
2012-07-09 22:03
#53

Min häst räddade vi från slakt när hon var fyra, vi hämtade henne samma dag som slaktbilen var beställd på! :) Helt frisk var hon men hon skulle slaktas då hon inte gick att köra.  Idag är hon en ridhäst som jag inte skulle kunna leva utan! Sedan har det varigt ett antal katter, en mager lite Kurre som promenerade utanför min skola när jag var liten, en katt som vart någons sommarkatt lilla gosan och kattitsi en mager rent av äcklig (tvättade sig inte) gammal katt som fick ett bra sissta år innan vi var tvugna att avliva henne pga av bakbenen sve henne, sedan Casper som en kvinna dumpade i stallet ( en ridskola) men chefen ville inte ha han där (hade redan en katt där och det räckte) så kvinnan skulle avliva eller skicka till katthem så han tag jag hem. (haha ringde mamma. Jag- mamma vi ska rädda en att från att dö. mamma- okej! ) Sedan hade en anna kvinna en häst i vårat stall som vi tog hand om, han var som min häst. Men när det var dax föe henne att beta hade hon flyttat och vi fick inte tag på henne. Efter ett år skulle vi flytta och tog med honom. Han var ju våran häst nu! :) Efter ytterligare ett år fick vi tyvärr avliva honom, vi hade dåligt med pengar, han var 18 år, väldigt svårriden och om han hade sålts hade han troligtvis inte fått ett så bra hem, vi var hans 6-7 ägare och han hade haft det bra så han fick gå ur vägen smärtfritt genom trotjänartjänst. Det gjordes i hagen hemma. :) Just nu matar vi en skatunge som övergivits av föräldrarna och har flyttat in på aaltanen. Behöver ett djur hjälp kan man ju inte överge det! :)

[alduin]
2012-07-10 00:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Jag räddade en liten kaninkille fån halshuggning förra året. Anledningen till att de skulle avliva honom (på ett sätt som enligt mig inte är humant någonstans), var att han hade fått en infektion i ena ögat och därför INTE GICK ATT SÄLJA. De sa att de hade använt en salva i hans öga, men när jag kollade på tuben stod det att den var utgången 2009. Jag sa då till de dåvarande ägarna att jag kunde köpa honom, men jag fick honom gratis.
Jag åkte först hem med honom och tvättade honom (det var på en söndag), och upptäckte att han var så mager att benen stack ut överallt! På måndagen åkte jag till veterinären och fick en bra salva som funkade perfekt.
Dock hade han gått så läge med infektionen utan att några åtgärder gjordes, så han blev blind på ögat.
Han blev frisk (och fri från loppor och annat elände som han samlat på sig i den smutsiga miljön hos grossisterna), och blev dessutom den underbaraste och finaste vännen i hela världen! Tyvärr fick han en tumör, och var tvungen att avlivas i våras.. En vän som honom kommer jag nog aldrig någonsin få igen, i alla fall inte i kaninväg. Jag saknar och tänker på honom såå mycket varje dag och önskar att jag kunde vrida tiden tillbaka..
Bilderna kan vara lite grova, men han blev så mycket bättre. Taget de första veckorna hos mig

[alduin]
2012-07-10 00:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Här är han frisk, och en go och glad och helt underbar kille! Min älskade Jan Julius Ferdinand <3

Annons:
giffan
2012-07-11 20:06
#56

Idag har vi gjort ett tappert försök att rädda två sval ungar..

Har ett bo under taket, och jisses vad många ungar det va i det boet, jag tänkte så sent som i går att det där kommer inte alla levande ur…

Idag såg jag katten springa med en fågel i munnen, och riktigt, boet har trillat ner. Antagligen höll inte det för den stora vikten med en 6-7 ungar i ett litet bo. Men vi lyfte upp boet och ställde det på ett hyllplan vi har under taket,,, och hoppades att någon ville mata dom, och joo dom flyger dit med mat.

Så nu har vi satt en bräda runt boet så ungarna inte kan trilla ur då boet inte sitter fast. Och så får vi hoppas att dom fortsätter att mata fasten vi har rört vid dom.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Frosstis
2012-07-14 17:27
#57

Jag har räddat fåglar som flygit in i fönstret. Senast var igår, en liten pippi som flög in i fönstret. Vi sprang ut allihopa, den låg ner och andades snabbt. Pappa sa att den hade svimmat, jag ville lägga den i en låda men nej, den skulle tydligen få ligga kvar där. Så vi fortsatte titta på film, sen började det ösregna. Pappa sa "nu regnar det på stackars fågeln" så sa jag "men vi måste lägga den i en låda! Fattar ni inte?!" så fick jag göra det, den var vaken nu iallafall och den satt upp. Så jag tog en tom corn flakes kartong (stor) och tog en av hundens handdukar och så la jag den över fågeln. Den rörde sig där under och jag visste itne vad den gjorde, det såg ut som att den kröp eller något men den var kvar, men jag fick in den i lådan. Den satt lite på kanten av filten. Jag la lådan under tak och där det är lite tystare. Gick ut och tittade flera gånger olika tider men den satt kvar, den var nog väldigt lugn för jag såg hur den hade sovit och allting.

Idag kom jag på igen att det var en fågel där så sprang jag ut och tittade (vid lunchtid) och då var fågeln borta! Jisses vad glad jag blev. Den hade fått med sig filten en liten bit utanför kartongen också. Men den överlever :D

ks.gerbil
2012-07-14 17:32
#58

å va skönt det måste ha känts :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

Tarotstollan
2012-07-18 03:02
#59

Tack för alla underbara människor här inne.Kyss  VI KAN INTE RÄDDA ALLA, MEN ALLA KAN RÄDDA NÅGON!

Jag har räddat katter, kattungar, undulater, nymfkakaduor.  Det mesta är omplcerings djur som jag och mina kompisar tagit hand om och de har fått leva sitt fulla liv, innan det blivit dags för avlivning.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

NinjaKakan
2012-07-18 19:15
#60

I förrgår räddade jag faktiskt en liten vilsen misse ^^ Han fick komma in i förrådet och har nu ett nytt hem :)


ks.gerbil
2012-07-18 19:57
#61

igår räddade jag och en granne en liten bebis igelkotte som hade kommit fel i våran trädgård :) den bor med mamman och 6 syskon i ett hål under grannarnas häck ^^

Gerbil-hemsidan hittar du R

Caf_Roy
2012-07-19 02:37
#62

Min mamma jobbar som veterinär på en klinik i stan och där får de ibland in helt friska djur för avlivning. Om det inte är något fel på djuret brukar de övertala ägaren att vänta och få försöka hitta ett nytt hem. De brukar bara bli glada att inte behöva avliva sitt djur, ofta är de inte helt friska mentalt eller så kan de bara av någon anledning inte ha kvar djuret och inte kunnat hitta något nytt hem.

Mamma är specialist på hud så de riktigt svåra fallen hamnar hos henne. Vår förra hund hade en hudsjukdom som gjorde att hon kliat sönder sig alldeles, hon var helt röd hela hon utom en ål på ryggen där hon inte nådde när hon kom till mamma. Hennes ägare hade slussats runt mellan veterinärer och behandlat enligt konstens alla regler, men nu var deras pengar slut. De hade inte råd med en behandling till. Så de sa i princip till mamma att kan du hjälpa henne får du henne, vi vill att hon ska få leva men vi har inte längre råd.

Mamma lyckades lista ut vad hon led av (under 10 fall i världen tror jag det var, så inte konstigt att de andra veterinärerna inte lyckats) och hur man botade det, medicin för 2000 i månaden resten av livet. Vi brukade äka utomlands en gång om året innnan, men nu hade vi hund!

Det är en hel del djur som har räddats av deras sista skyddsnät på mammas jobb. En urgullig sprudlande liten hund i stallet lämnades in som valp och lever nu loppan som gårdshund.

Vi adopterade ett par marsvinsungar som lämnades in med sina föräldrar och när jag var liten även en undurlat.

Har ni hört talas om att undurlathonor aldrig kan bli tama? Det hade inte Kararita.

Det var en farbror som hade suttit på sin balkong och druckit kaffe när en undurlat kommit flygande och satt sig på hans axel. Hon satt bra där och hade inga planer på att ge sig av. Han försökte göra sig av med henne, men lyckades inte och såg sedan ingen annan råd än att avliva henne. Han kunde ju inte ha fågel. Han blev därför väldigt glad när mamma sa att jag tar henne.

Pappa däremot blev lite mindre glad när han vaknade på morgonen och såg en fågelbur i hallen. Efter det frågar mamma först, även om det ibland är mer av ett FYI än en fråga, då hon redan tackat ja till djuret.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Lavèn
2012-07-19 03:03
#63

#59 SÅ SANT! Håller med helt och hållet! :D

och alla gör vad de kan även om ingen kan allt så kan alla något, som man behöver inte ta hem dem utan bara hjälpa dem till ett trygt ställe där de får vara ifred sen :D

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

ks.gerbil
2012-07-19 12:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

bild på den lilla igelkotten :) jag kan medela också att den fortfarande är axepterad av mamman så allt är bra :D

Gerbil-hemsidan hittar du R

Lavèn
2012-07-19 15:36
#65

#64 grymt kul att höra! :D

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

CorneliaAndersson
2012-08-01 13:32
#66

Jupp.
Lite olika men här e 2 berättelser.

Jag fick ett erbjudande om att få 2 hankaniner till min avel å tackade såklart ja.men när jag fick dom så var de iinte så små som ägaren sa.. desstom satt BÅDA 2 okastrerade hanarna  samma bur, som var en marsvinsbur ;/ och båda 2 varriktigt tunna i hullet ;/

efter 1år mådde de prima och den ena fick vi faktiskt en kull efter. Men sen såldes de till fina hem :)

Och sen min katt :)
Hon sprangrunt på skolgården å vi tänkte att hon bara var å promenderade. Men en dag när jag var hos mormor så ringde min mammaå sa att skolsköterskan hade varit å frågat om katten var vår å när mamma sa nej så hade skolsköterskan bara lämnat katten å gått. det visade sig att det var ett av barnen som trodde att hon var vår som hade bett skolsköterskan fråga. Men när skolsköterskan gått så kunde ju mamma inte bara  stå där så hon tog in den lilla katten.
Vi såg att hennes morrhår var halvt avbrända och hon hade skabb och var bara skinn å ben ;/
Men vi kämpade och åkte till flera vet. besök ända till hon mådde bra.. Hon visade sig vara riktigt snäll och min lillebror kan vara hur taskig som helst, dra i henne o,s,v. (tar såklart bort honom direkt när vi ser det) utan att hon gör något, bara ''skriker'' på hjälp.
Nu efter 5år mår hon toppen och älskar att gosa med småbarnen :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Lavèn
2012-08-01 13:43
#67

#66 riktig fina berättelser :D

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

CorneliaAndersson
2012-08-01 13:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

#67
Ja, vi la ut riktigt mycket pengar..
Här e en bild, tagen i Julas på mig å Busan :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

CorneliaAndersson
2012-08-01 13:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Ena kaninen, som vi fick kull efter
som vi döpte till Töffsen Boy ''Tössen''

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
ks.gerbil
2012-08-01 16:59
#70

måste bara berätta att en av igelkottisarna har flyttat in i vår trädgård ^^ han/hon härjar runt och vi ser den ibland vi tror den har boet under altanen hehe

Gerbil-hemsidan hittar du R

Lavèn
2012-08-01 19:59
#71

#68/#69 riktigt fina! :)

#70 riktigt kul att höra! :D

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

kelfwing
2012-08-02 21:12
#72

Jättebra allihop-.

Off- topic:

# 10   En undran  Är gerbillan släk med chinillan (jag tycker de liknar vandra lite gran utseende mässigt

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

ks.gerbil
2012-08-03 16:56
#73

72# frågar du mig? i såfall vet jag inte så mycket om chinchillor antar att de är gnagare men mer är de nog inte så lika

Gerbil-hemsidan hittar du R

Lavèn
2012-08-03 21:32
#74

#72 är inte cincillor öken djur med? Gerbiler är det iallafall och som ks.gerbil säger de är ju gnagare :)

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

ks.gerbil
2012-08-03 22:39
#75

Ingen aning vet inte så mycket om chinchillor :P

Gerbil-hemsidan hittar du R

Lavèn
2012-08-04 01:04
#76

inte jag heller xD

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Annons:
ks.gerbil
2012-08-05 13:21
#77

nån chinchilla ägare kanske vet lite mer xD

Gerbil-hemsidan hittar du R

kelfwing
2012-08-05 15:15
#78

#77  Jag är en f.d  chincillaägare och någon bild här på forumet  på en gerbil framfrån på huvudet (och en luddig beskrivning här eller på gerbil-hemsidan) gjorde att jag tyckte det såg ut och lät som det skulle vara lika varandra och därmed frågan.  Men det kanske bara ett gnagarutseende som de har gemensamt,  vad vet jag?

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Zorro_Tiger
2012-08-11 15:40
#79

Jag och min pappa har räddat en 3 veckor gammal kattunge. Vi hittade henne mitt på en 90väg klockan 11 på kvällen. Nu är hon ca 7 veckor och lever loppan. Älskade lilla Trisse <3

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

Smullis
2012-08-13 13:34
#80

Kommer rädda en fågel som mår dåligt, plockar sig och är mobbad av andra fåglar :( Ska få hem honom( Figo heter han) och hans enda snälla kompis. Ska bli kul att få honom att må bra igen! :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[squash97]
2012-09-05 13:30
#81

Har "räddat" en kisse… :)

Jag hade varit och handlat med mamma och syrran, och höll just på att bära in kassarna från bilen när jag fick syn på en "pälshög" under vår trappa. Jag satte ner påsarna på marken och gick för att försöka se vad det var.

Det jag såg var en så ynklig syn att jag fick tårar i ögonen. Det var en katt, så smal att man såg alla revbenen trots lagren av hopptovad päls. Och ögönen, två stooora mörka ögon som förskrämt tittade på mig. Jag vågade knappt röra mig, i rädsla att hon skulle springa sin väg. Men tillslut reste  jag mig försiktigt upp, och gick uppför trappan för att fråga pappa om vi kunde ta hand om katten. Självklart sa han nej, men han följde med ut och tittade på henne.

Men när han såg denna lilla skygga kisse smälte han. :) Han är ju uppväxt med katter… Så mamma (som just kommit från bilen med resterande delen av våra inköp) tog med sig Moa och åkte återigen ner till affären, denna gång för att köpa kattmat till missen.

Pappa gick in igen och hämtade en bit falukorv och lockade till sig henne. Hon var ju inte så "svår-flirtad", korv gick jättebra! När han kommit tillräkligt nära kollade han id-märkning. Ingenting…

Mamma kom tillbaka med maten och vi fyllde en plastbunke och ställde ut. Det var helt slut efter några minuter.
Jag fråged mamma och vi inte kunde ta in henne, men mamma gick inte att övertala. Hon tyckte att vi skulle sätta upp lappar först, och om de inte gav några svar om vart katten kom ifrån, då skulle vi fånga in henne och åka till veterinären för att kolla chip. Vi gjorde som hon sa, och satte upp lappar, ringde polisen, satte in annonser osv. Och under tiden fortsatte vi mata "vår" katt.

Men inget svar. Då började mamma ringa runt till djurhem, för att se om de kunde ta henne, men överallt var det fullt.

Så vi åkte till veterinären med henne och kollade chip samt hälsokollade henne. Hon var fullt frisk, hade inget chip, och vi fick veta ännu en sak om henne; hon var stereliserad! Veterinären trodde att hon var runt ett år, och att hon var en "sommarkatt". Så vi lät chippa henne, tog med henne hem och hon flyttade in…

Nu har hon bott hos oss i 5 år, och är runt 6 år gammal. På natten ligger hon helst i någons säng, och berder ut sig så man knappt får plats själv. Lilla Malva!

Lavèn
2012-09-05 19:10
#82

Riktigt fina historier allihopa! :D

Särskilt din #81!

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Itchy
2012-09-06 12:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

kan ju berätta min nyaste familjemedlems historia

för lite över en månad sen så såg jag att mina arabiska grannar köpt en kanin till deras äldsta pojke (han är 6 år gammal)

och jag frågade då varför de valt att köpa en kanin då jag vet att de inte är djurmänniskor, svaret jag fick var "pojken ville ha en, och hon var billig"  jag gav de då instruktioner på vad de skulle ge henne för mat, och vad för skötsel hon behövde (han trodde att kaniner åt bara sallad & gurka)

nu idag så hade jag varit & handlat, och kommer då in på gården, och då så ropar min granne på mej & ber mej att stanna, han fågar om jag vill ha deras kanin Molly, hon hade nafsat yngsta sonen, så hela familjen var nu rädda för henne :(

lite shockad så säger jag "jag kommer ut om 20 min så kan jag hämta henne"

sagt & gjort så var jag en liten sund senare & hämtade en liten rädd rexad dam, och fick med bur & en rejäl transportbur

men jag blev väldigt ledsen över att se hur hon har bott, hon har inte haft ngt spån, och vattenskålen var extremt smutsig & full av skit, och maten hon fick var dogmans blandning = dåligt

och så hade hon en sele på sej som satt fel, så att hon knappt kunde röra på sej ordentligt :(

jag är nu hennes 4e, och sista hem, under en livstod på ca 2-3 år

jag har nu haft lilla Molly i snart 2v, och hon är en väldigt rar & rolig kanin, och hon har hjärtat på rätt ställe. hon älskar att få komma ut (i en sele som passar henne perfekt ist för att trassla sej runt frambenen)  och sitter gärna & myser en stund i famnen

You can't spell Bitchy without Itchy

Annons:
[squash97]
2012-09-07 22:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

#82 Tack :) Bil på henne:

[squash97]
2012-09-07 22:47
#85

*BilD ;)

Lavèn
2012-09-08 22:46
#86

#83 riktigt fin kanin! Och så synd när människor som inte kan med djur skaffar sig!

#84 sööt :)

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Itchy
2012-09-08 22:56
#87

idag är det 2v sedan jag fick hem lilla Molly, så det har vi firat med äpple & havrefras :)

#86 tackar, och jo det är jättesynd att djur (spec kaniner) är såna slit & släng djur :(

You can't spell Bitchy without Itchy

ks.gerbil
2012-09-10 14:24
#88

87# alla små djur är "slit o släng" tyvärr

Gerbil-hemsidan hittar du R

Ove555
2012-09-13 14:05
#89

En gång när jag var ute och körde så råkade jag köra på en kaja så den skadade ena vingen. Såg sen att den var på vägen där, och andra kajor anföll den stackars skadade kajan. Och eftersom den inte kunde flyga var den nästan hjälplös när den blev anfallen av andra kajor. Så jag gick ur bilen och fick tag i den. Sen körde jag den till djursjukhuset, och tjejen som tog emot den där trodde att den skulle bli bra igen

[RC1393]
2012-09-23 10:28
#90

Jag har räddat vår gamla kanin, Mimmi.

Jag och min syster ville ha en kanin när vi var yngre (4år sedan) efter att våra kaniner dött av ålder. Jag stod med mamma i kön på ica och tjatade om en kanin, och kvinnan bakom oss sa att hon hade en som vi kunde få. En vecka senare åkte vi och hämtade henne och deras barn vågade inte röra kaninen, hon var så rädd och aggressiv så att det tog oss flera veckor att få röra henne. Hon klamrar sig fast när man bär henne så troligvis har hon blivit nedtappad ett antal gånger. Hon är nu en jättesnäll och fin gammal tant, det hade hon nog inte varit om vi inte tagit henne.

Sen har jag räddat en fågel undan katten. Akilles hade två fåglar i hökammaren i stallet och dödat och åt den ena, den andra hade han jagat trött och antagligen slagit till med tassen några gånger också, för den låg helt utpumpad i höet. Jag blev så arg på kattstackaren att jag körde ut honom ur stallet och tog den levande fågeln och la den i en kartong och så fick den vila över natten och morgonen därpå var den pigg nog att släppas igen :)

Snart ska jag också hjälpa en hermelinkanin som springer lös på min mammas arbetskompis gård. Hon har varit sjuk och inte orkat ta ansvar för kaninerna, och hon har fått iväg alla kaniner utom denna då, som jag ska hämta snart någon gång och omplacera efter att den tämjts. En hona tror jag hon sa att det var.

Annons:
[Mariell.A]
2012-10-03 11:40
#91

Jag har räddat många djur,men jag ett speciellt minne av "Pipo" en talgoxe som fjäderlös låg i min blomlåda. Vi tog in honom och lade den i en mjuk toffel med värmeflaska brevid. Sedan tog jag en pincett och matade den med maggot.

Att vara "fågelmamma" var ett riktigt bestyr eftersom den lille pep var och varannan minut. Vid tillfället var min dotter 5 månader så jag passade upp både fågel och barn samtidigt när de skrek.

När "Pipo" blev tillräckligt stor släppte vi ut den och länge länge hörde vi hur den svarade från skogen när min dotter gav upp ett skrik.

Några månader senare flög en talgoxe in i köket och vände, om det var "Pipo" hann jag inte se,men jag tror det var han som kom och hälsade på:)

[Zlarviig]
2012-10-09 21:57
#92

FÅGEL När jag var liten hittade jag två fågelungar som höll på och bli attackerade av fiskmåsar. Det fanns redan flera döda ungar i närheten. Jag matade de med mask och flugor i flera veckor. IGELKOTT Jag räddade en igelkott som några slängde i en papperskorg. Det gick inte att öppna papperskorgen så jag fick lirka ur den genom att dra upp påsen och lyfta ut den med händerna. Sen köpte jag laktosfri mjölk som jag blandade ut med vatten som den drack som en galning. MÖSS När jag var 6 hittade jag och mina syskon en plastlåda med nästan nyfödda möss. Vi fick inte behålla de först så vi la de i en buske utanför huset. Morgonen efter hade en katt fått tag på alla utom en som vi tog hem och fick behålla. Hon var en liten vit dansmus med röda ögon. Hon blev 4 år gammal. HUND Jag hittade en hund full med tovor som jag åkte två timmar till närmsta polisstation för att lämna där. Skulle behållt den om jag fick :( KATT Försökte få tag på en tovig katt men den var alldeles för aggressiv för att jag skulle få tag på den. Några dagar senare låg den död i sitt gömställe :( VILD RÅTTA (min syster)Min storasyster såg några killar som hade fångat en råttbebis och höll på i slå den så den skrek. Då gick hon fram och skrek på de (hon var ensam tjej 19 år gammal, de var ca. 5 st) Sen gick hon in i en affär och bad om en låda att transportera den i. Den blev riktigt tam för att vara en vildråtta (och riktigt stor) och den blev 7 år gammal.

StarryNight
2012-10-13 16:25
#93

Spin off fråga:

Ni som räddat vilda djur, hur fick ni ert tillstånd, hur gick det till?

Själv har jag bara lämnat in fåglar till viltjouren..

Här hemma har det räddats kaniner..de flesta av de kaniner jag fått/köpt är oplanderade, som folk helt enkelt kontaktat mig om "men du har ju koll, kan inte du bara kolla på den och se hur den mår..kanske borsta den lite..klippa klorna". vad gör man inte för dessa ..jo man tar fram saxen och klotången..och så börjar resan mot att man har en ny familjemedlem..Flört

Djuren framför allt, alltid!

[Zlarviig]
2012-10-13 16:45
#94

Fågelungarna räddade jag när jag var 11 år och mamma visste inte om de. Igelkotten släppte jag bara ut ur papperskorgen och matade den sen fick den vara ifred.

Iceland
2012-10-14 18:39
#95

Jag och min mamma räddade ett marsvin för något år sedan.

Det hela började med att mamma var på jobbet. Så hörde hon en kvinna prata om att de skulle knäcka nacken på sitt marsvin. Mamma frågade självklart varför och kvinnan svarade att hon inte orkade med den mer.

Mamma erbjöd sig att ta hand om det och ja, så blev det.

När jag kom hem så blev jag redigt chockad. Mamma kom bärandes på en bur och undrade ifall jag kunde hjälpa henne att tömma den medans hon åkte till affären och handlade det som behövdes. Jag förstod ingenting förens hon la ner buren på golvet.

Burgolvet var täckt av avföring, vattnet i vatten flaskan var mörkgrönt, någon matskål fanns inte, inget hus och något som måste varit det magraste marsvinet jag någonsin sätt.

Jag stoppade ner handen för att hälsa på henne, hon kröp sakta fram och nosade på min hand. Jag lyfte försiktigt upp henne och hon vägde knappt inget och jag kunde känna varenda ben i hennes kropp. Klorna var precis på gränsen till att snurra runt.

Dock var marsvinet väldigt vänligt och var helt okey med att jag höll i henne.

Efter att buren hade rensats, klorna hade filats ner och hon hade fått i sig lite mat. Ja, då piggnade hon till ordentligt! Man kunde verkligen se hur bra hon mådde!

Efter det så var hon med oss hela tiden. Hon spenderade inte mycket tid i buren om man säger så. Otroligt social och gosig var hon! Lille Daisy <3

Hon var 1 år när vi fick henne och hon bodde hos oss i 8 månader. En dag när vi skulle plocka upp henne så låg hon bara död.

Hon är saknad!

http://isabellarun.weebly.com/

[Howres]
2012-11-08 15:44
#97

Jag räddade en gång en kanin från en 4h gård.

Det var en belgisk jätte som åt samma mängd mat som en dvärgkanin! Den hadde även lika stor bur som dem! Dom på 4h sa att dom inte hadde råd att avliva den så dom skulle skära av huvudet!!! Då gick mamma in och köpte kaninen. Den var helt frisk förutom att den var mager. Så vi förstår inte varför dem skulle avliva den.

Annons:
LeeKnow
2012-11-09 22:41
#98

Men Laven.. Är det Mikis familj du pratar om nu? Miki verkade ju gilla ponnyn jättemycket :/

[Zlarviig]
2012-11-10 08:53
#99

Jag håller på och försöker hjälpa en katt just nu.

Hon har sprungit runt ute i flera dagar. Jag har sett henne när jag har varit ute med hunden, men tänkte inte mer på det. Men så kom min syster hem och sa att hon hade följt efter henne i en kvart så hon skulle kolla om hon ville ha mat. När vi gick ut igen hittade vi henne inte först. Men så såg jag att hon sprang runt benen på två kärringar som försökte sparka bort henne. Så jag sprang fram och skrek på de och tog med mig henne.

Hon är ganska smal, fast magen är stor som en ballong. Antingen är hon dräktig eller så har hon kanske magen full av mask :( Och så har hon en knöl på magen..

Hon är ID märkt i örat, men hon verkar inte ha något hem. Antingen har hon väl sprungit bort, eller så har någon övergivit henne. Jag vill inte att hon ska vara ute på natten när det är minusgrader, så hon fick sova i min källare under natten då jag inte kan ta hem henne p.g.a smittorisken. (Har tre katter och en hund) Hon har fåt lite mat ungefär fyra gånger (olika tider) som hon slukar på tre sekunder. Hon har druckit MASSOR av vatten.

Hon är den absolut gosigaste katten jag har träffat. Hon spinner hela tiden när man lyfter upp henne och gosar HELA tiden.

Nu har jag varit tvungen att släppa ut henne igen på dagen. Men jag har sett till att hon har en kartong med en filt i, om hon fryser eller vill sova, vatten och lite mat. Hon kommer säkert att hålla sig i närheten så jag kommer kunna hålla koll på henne. Hon ska få sova i källaren två nätter till, sen på måndag ska jag åka och lämna henne hos polisen. (De öppnar inte förän måndag..)

Jag hoppas att hon har en ägare någonstans som saknar henne. Annars kanske vi tar henne om det går.

Virkan
2012-11-11 15:29
#100

På sommrarna brukar jag alltid rädda insekter som hamnat i vatten av något slag :)

En gång räddade jag en liten huggorm från en idiotiskt kille som försökte stoppa in den i en flaska, blev biten som tack och fick åka in på sjukhuset x) Det var värt det!

På en utflykt med skolan, tog ett par idiotiska killar upp en liten snäcka och 'råkade' krossa skalet på den. Dom tyckte det var roligt :( Jag blev jättearg, skällde på dom och tog ifrån dom den lilla söta snäckan. En bit av skalet hade lostnat, men jag avgjorde att den kunde klara sig ändå. Jag gick långt in i skogen och gömde den under några blad, så att dom inte skulle hitta den igen :)

Inte så häpnansväckande dåd kanske, men även dom små djuren har rätt att leva!

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Slashignore
2012-11-16 10:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Genom åren har jag räddat 3 katter: En kom till oss med svåra skador när jag var 9-10 år. Stannade dock inte längre än 10 mån då ägarna plötsligt dök upp. Katt nr2 skulle avlivas om den inte hittade ett hem, så vi tog den, men han blev tyvärr påkörd när han var strax över 1.5 år. Katt nummer 3 hittades av en väninnna, han var då runt 1-2 år. Hon kunde inte hitta ägaren efter kontakt med polis, veterinär och området där vi bor. Så vi tog över honom, idag är han uppskattligen 7-8 och världens bästa katt.

Räddade en gammal travare som gått som avelsto i flera år. Jag var 12 år om jag inte minns fel när jag fick henne. Hon hade aldrig gått bra på travet och hade endast gått till avel pga. hennes stamtavla. Så jag red in henne och hade henne i 5 år, men jag var tvungen att sälja henne efter dödsfall i familjen. Hon lever tyvärr ej idag…

Sen lite smådjur, en kaja eller korp när jag va 8 som jag och mamma flaskmatade under uppsikt av föräldarana som inte visste hur de skulle hantera honom. Han bodde på garagetaket inom ett staket så att han inte skulle trilla ner. En dag i slutet av sommaren hade han flugit iväg!

Detta är bara de djur som jag tagit in i mitt hem och hjärta och räddat. Sen lite smådjur i naturen som man "hjälpt över vägen" eller liknande har hänt flera gånger :)

Bilden föreställer min älskade Nilema Spex och min nuvarande huskatt Emanuel Kent <3

[Zlarviig]
2012-11-16 10:57
#102

Här är kissen som jag skrev om i #99

Jag kallar henne för Miss-E eller bara Misse. Jag lämnade henne hos polisen och nu är hon i trygga händer hos kattstallet i åkeshov. De letar fortfarande efter hennes ägare, om ingen dyker upp kanske vi tar henne! Jag ljuger inte när jag säger att hon är den absolut gosigaste katten jag har träffat i hela mitt liv. Och då har jag haft tre katter tidigare och har tre andra katter nu. INGEN av de har varit lika gosig som hon är. Jag hoppas verkligen att hon får det bra nu.

Hon ville INTE vara still eller titta på en när man skulle ta foto…

Lavèn
2012-11-16 16:50
#103

#98 ja det var deras, de älskade henne, men kunde tuvär inget om hästar! De ville henne ju bara väl och det var en av ordsakerna att vi fick henne! :)

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

LeeKnow
2012-11-16 21:38
#104

#103Ok :) Jag tyckte inte hon såg smal ut :/ Fast ioförsig har jag aldrig träffat henne på nära håll ;(

Annons:
Lavèn
2012-11-16 22:50
#105

#104, nee hon hade tjock vinterpäls! va inte lätt o se om man inte var nära :/

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

hahael
2012-12-08 23:58
#106

Jag har räddat massor av fiskar från små snorungar som låter dom simma i en liten hink med jättevarmt vatten :( Jag hällde ut det när dom var borta xD Mörtar har jag räddat också :) Om jag får upp en mört så tar jag bort kroken och släpper i den igen :)

Klart att laxen ska ha en jolle

nadilda
2012-12-09 13:34
#107

En vild-mus har jag räddat. Den hade antagligen blivit tagen av en fågel som senare tappat den. Den låg på  våran gräsmatta helt kraftlös, flyttade den till ett ställe där den låg mer säkert och ställde fram vatten, jordnötter och hamstermat åt den. Kollade till den då och då och den drack och åt och tillslut kilade den iväg. Herman kallade vi den.

[_hsleiufhbtv]
2012-12-09 17:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#108

Räddat två kaniner. Och femtioelva olika djur i skogen då såklart. Allt från maskar som är uttorkade till fåglar.

Kaninerna led inte direkt.. Men den ena var bortglömd och den andra hade inte en egen bur så han bodde i en transportbur. Men nu bor dom här sedan ungefär två år tillbaks, mår toppen och båda är elitklassade i varsin gren i hoppning Glad

hahael
2012-12-09 20:24
#109

#108 Vilken sötnos :)

#107 Va bra gjort :D

Klart att laxen ska ha en jolle

NaDa...
2012-12-10 18:10
#110

Tja, vilda djur har jag väll alltid försökt att rädda (Inte alltid lyckats dock) Fåglar som flygit in i fönstret som man matat med solrosfrön. En och annan uttorkad padda och några möss som katterna förmodligen hade bitigt.

I 'husdjursväg' så kan man väll kalla det att jag 'räddade' Coco en av mina kaniner. Han hade förut bott i en Miniduna och flyttat från ägare till ägare. Det var inte så att de plågade honom eller så.

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

[Scrotumpojk]
2012-12-11 11:57
#111

"Räddat" nästan alla mina djur, dvs tagit över dem då de ska avlivas pga tidsbrist eller liknande. Utav de djur jag har nu, är endast två stycken köpta.

Annons:
[Yllhilda]
2013-07-25 23:50
#112

Det senaste jag minns var en snigel som höll på att grillas i hettan på asfalten, så jag satte den i skugga under en buske.

Frida B
2013-07-26 00:39
#113

Hmm.. Vet inte om det här är att rädda, men tog hand om min skolas ena guldhamster för ngt halvår sedan, då hon kanske skulle bli ormmat. Jag var rädd och kunde ingenting om hamstrar då, visste inte ens vad dom åt haha… Då bodde hon i en liten gallerbur, men ett hjul som var 10 cm i diameter (ca) och ett plasthus… Hon gnagde på gallret nätterna i enda. Nu bor hon i ett stort plastterarium med ett tillräckligt stort hjul, trähus och massor av kartonggrejer och grenar! Även en kruka med jord finns tillgänglig om hon blir på grävarhumör.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Cahira
2013-07-26 01:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#114

De två största räddningarna jag gjort är väldigt nyliga. 

Ena var att då kalven föddes så sprack inte födselsäcken och om man inte får hål på den fort kan dom drunkna på bara några sekunder. Jag sprang fram i vetskap om att mamman kunde bli väldigt aggressiv och med mina bara händer punkterade och slet upp födselsäcken och jag glömmer aldrig ögonblicket kalven lyfte huvudet och tog ett djupt andetag rakt mot mitt ansikte. 

Andra var ännu mer dramatisk. Denna kalv föddes en natt då det snöade och marken hade frusit. Hans mamma var en oerfaren ung ko och troligen var födseln problematisk för hon övergav honom, hade inte ens slickat på honom utan bara gått därifrån. Kl 4 på morgonen hittades han på frusen lera och var mer död än levande. Han bars in inomhus för att ha minsta lilla chans att klara sig. Eftersom Mike skulle till jobbet fick jag hans liv i mina händer. Han var så kall. Jag gnuggade med handdukar, jag torkade med handdukar i varmvatten för att få lite värme på honom, jag blåste med hårfön och gnuggade gnuggade gnuggade. 

Tre gånger höll han på att tappa medvetandet och jag fick ruska liv i honom och ropa på honom. 6 timmar höll jag på och då jag la fingret under hans läpp för att känna om han blev varmare och det kändes som kyskåpskall kycklingfile. Då han äntligen var torr la jag en varmvattenflaska på honom med en handduk över och la mig sked mot hans rygg med min framsida överkropp blottad mot hans päls och höll om honom och han somnade vid 10 tiden. 

Vid 12 tiden kom Mike hem och vi fick upp honom på fötter och kunde ge honom hans första måltid. Eftersom han var så kall fick han heta Popsicle (isglass)

Han är nu tre månader och betar och mår hur bra som helst, och han håller sig alltid nära mig då jag är där trots att jag inte kunnat hälsa på honom så ofta då jag varit sjuk mycket. Han minns att jag räddade honom. Vi försökte återförena honom med hans mamma men hon bara sparkade undan honom så han blev en nappkalv. 

Popsicle på bilden (nytagen bild). :) Mitt lilla mirakel. ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

DivinA
2013-07-26 09:38
#115

Bl.a en häst med problem med kotorna. Var med hos veterinären som sa att hon råder avlivning om inte någon har väldigt mycket tid att massera, ha på liniment och lera in benen. Morgon middag och kväll skulle man vara där och massera. Men han skulle aldrig kunna gå lektion igen. Chefen tänkte avliva men jag sa att jag tar hand om honom. Veterinären tyckte att det var en bra idé men chefen blev lite sur hahaha (pga veterinärens och min ihopgaddning mot hennes avlivningsvilja) Så sa hon till slut att jag minsann ska vara där jämt isåfall, vilket inte var några problem eftersom jag var på ridskolan jämt redan. Jobbade där.

Zureel
2013-07-26 18:52
#116

Jag brukar släppa ut spigg som ungar på stranden glömmer i sina grävda vallgravar och sjöar, och idag räddade jag en ung skata från att drunkna.


Upp till toppen
Annons: