Annons:
Etiketthundar
Läst 4291 ggr
NinjaKakan
4/13/12, 11:03 AM

Hund som bitit ihjäl en annan.

Jag behöver lite hjälp här, det är inte mig detta handlar om utan en tjej som vill ha upprättelse för vad som hänt.

Hennes hund (papillon) blev ihjälbiten av en blandrashund. Kan dock  inte riktigt säga när detta hände men tror det var för 1 år sedan. Polisanmälning är gjort men det har inte hänt något på den fronten alls.

Den här hunden har bitit hennes lillasyster i både armar och händer riktigt illa, och kan eventuellt bitit ihjäl en hund till och har attackerat andra hundar. Skadorna på en av dessa hundar som blev attackerade blev allvarligt biten i huvudet och örat blev förstört.

Personerna som äger denna hund är tydligen mer eller mindre alltid fulla, vilket jag tolkar som dom är alkolister. Sammanlagt så har dom här personerna blivit anmäla ett 10-tal gånger men ändå har inget gjorts. Denna hunden är väldig rädd,osäker och väldigt aggressiv.

Vad kan man göra ? Hur gör man ?

Eftersom denna hunden tydligen är i ett par inkompetenta händer och borde verkligen komma därifrån så känner jag att något måste göras framförallt för hundens skull.


Annons:
Mantissa
4/13/12, 11:06 AM
#1

Fortsätt att anmäla, det är tyvärr allt man kan göra. Ju fler som anmäler, desto större chans att det händer något. Vatarinärdokumentation är altid ett plus, medan egenhändigt "bevis" i form av mobilfilmer osv betyder rätt lite.

NinjaKakan
4/13/12, 11:08 AM
#2

Det är antagligen dokumenterat av en vet och dom har även haft ett repotage i tidningen för runt 1 år efter det hänt. Undrar om man kan ta kontakt med något länsstyrelse eller vad som helst ?


[JoannaStridh]
4/13/12, 11:12 AM
#3

Usch det här visar bara att sveriges polis inte är våldsamt bra…

I Sverige måste man väl i princip alltid ha bevis på ett eller annat sätt, antingen en film eller liknande. Efter tio anmälningar tycker man ju att dom borde reagera!

Har själv en hund här i mitt område som alltid sitter utanför en liten affär (väldigt fin hund) som ägs av ett fyllo som går in och super varje dag. Men den hunden är inte aggresiv. Självklart mår hunden inte bra av att sitta utanför en affär två tim per dag men ägaren tar i alla fall hand om den och jag har aldrig sett hunden arg.

Men den här hunden måste ju antingen bli avlivad eller omhändertagen…Som #1 sa fortsätt anmäla…

NinjaKakan
4/13/12, 11:14 AM
#4

Det känns helt sjukt att dom inte gjort något åt det. 10 anmälningar borde vara mer än nog för att fatta att något är fel. Och framförallt är det synd om hunden. Ägarna borde få sig en riktigt smäll för att vakna upp.


[JoannaStridh]
4/13/12, 11:15 AM
#5

Jag håller helt med dig.

Annons:
NinjaKakan
4/13/12, 11:18 AM
#7

Vi får se var detta leder, för tror ägarna känner att dom kommit till en återvändsgränd där en hund mår dåligt, ägarna är totalt blåsta och alla är rädda. Dom bor i en relativt liten by också så alla vet ju vem dom är .


[kent2]
4/13/12, 11:50 AM
#8

Ta det som ett tvistemål om det gäller skadeståndet. Rör det sig om brott mot lagen om tillsyn över hundar och katter så är det enda som går att göra polisanmälan.

Om det även gäller fråga om ett brott mot djurskyddslagstiftningen så kan en anmälan göras till Lst, dock verkar det enligt din text inte vara fråga om något sådant.

NinjaKakan
4/13/12, 11:52 AM
#9

Nej tror inte att dom behandlar sin hund ialla, men om inget annat kan man alltid prata med någon där och kolla vad som säger. Jag hoppas verkligen, verkligen att det händer något för deras skull och såklart, för hunden skull.


[Doglovers]
4/13/12, 3:08 PM
#10

Försök att fånga den om ni kommer åt. Kör den till närmaste polis station och säg att ni plockade upp den vid vägen och inte har en aning om vems den är.

Så försöker vi med grannens schäfer, men den är så skygg att den sticker så fort den ser oss. Jagar hela dagarna året runt.

NinjaKakan
4/13/12, 3:10 PM
#11

Okej. Och vad händer då ? Det känns ganska genomskinligt när det är så många polisanmälningar på ägarna redan. Fast vem vet, det kanske inte ens är chippad ? Vilket jag tvekar på om det ägs av fyllon rent ut sagt.


[Doglovers]
4/13/12, 3:13 PM
#12

Du behöver inte lämna något namn. Säg att du inte är intresserad av hunden och bara hade vägarna förbi. Ägarna måste lösa ut hunden.

NinjaKakan
4/13/12, 3:15 PM
#13

Ah okej, hade ingen aning om att man kunde göra så faktiskt…


Annons:
Aviendha
4/13/12, 8:09 PM
#14

#13 Kan kan man väl, man kan ju råna banker med. Men man bör ju vara medveten om att det är stöld att plocka upp andras djur med vilje på det sättet. Även om syftet kanske är gott.

Vill inte vara någon moraltant, men jag vill inte heller att folk ska tro att det är fritt fram att fånga in andras djur och låtsas ha "hittat" dem. Det är både stöld och bedrägeri.

NinjaKakan
4/13/12, 8:18 PM
#15

Ja, jag fick lite den känslan över det också. Och eftersom hunden är så pass agressiv så tror jag ingen går i närheten av den frivilligt, inte ens för det ändamålet..


Wand
4/13/12, 9:14 PM
#16

Detta låter nästan exakt som min väns upplevelse. Hon hade en papillon som blev ihjälbiten av en schäfer, schäferns ägare var alkoholister och de hade blivit anmälda förr för att deras hund uppträtt på det viset emot andra hundar. När min vän gjorde polisanmälan så hände inget, och ägarna till hunden hade inte så mycket som ett förlåt på lager för den tragiska incidenten. 

Hur man går till väga med sådant här vet jag tyvärr inte. Kan man göra mer än polisanmäla? Anmäla till djurskydd? Känner ju att en hund som beter sig så uppenbarligen inte mår bra, och när ägarna är alkoholister så finns det ju även en grund till en instabil tillvaro för hunden.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

NinjaKakan
4/13/12, 9:17 PM
#17

Jag rekommenderade denna tjej att höra av sig till aftonbladet, då dom håller på att granska polisen. Media brukar vara ett bra sätt att få upprättelse och detta trycker ju även på polisen att kanske arbeta med dessa fallen som finns.

Tydligen var det en hund som blev attackerad senast igår av denna blandrasen men klarade sig, men fick allvarliga skador. Så tjejen jag pratar med ska försöka få tag på hundägarna som råkade ut för detta.

Vi får helt enkelt se vad som händer från och med nu.


Aviendha
4/13/12, 10:33 PM
#18

#16 Det kan ju vara så att ägarna pga missbruk inte klarar av att sköta sitt djur och misstänker man att det är så så kan man kontakta lst och berätta om situationen så får de göra bedömningen om det ska kollas upp och vad som eventuellt kan göras åt saken ur djurskyddssynpunkt.

[Doglovers]
4/13/12, 10:36 PM
#19

314 Helt rätt. Men ibland har man inget val.

NinjaKakan
4/13/12, 11:21 PM
#20

Ja vi får se. Har aldrig träffat denna hunden, och hoppas att jag faktiskt slipper det..


Annons:
vallhund
5/5/12, 5:53 AM
#21

Fick den bitna systern uppsöka sjukhus? Gjordes anmälan då? Dokumenterades skadorna?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

NinjaKakan
5/5/12, 8:10 AM
#22

#21 Vad jag har förstått det som så är det dokumenterat och anmält.


saga97
5/5/12, 10:28 AM
#23

har hänt mig också min idjak blev biten av grannens hund pappa tänkte ge hunden en ärlig chans efter de så han gick och klappade hunden och den bet pappa i näsan min hund ville bara leka sen när hunden inte ville la han sig ner på marken och då bet han till i nacken … :( som tur är var pappa där och sparka till hunden

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

Bruden-Mbuti
5/7/12, 11:36 AM
#24

bor de hos nåt bostadsbolag så anmäl dit.

inget bolag vill ha farliga djur på sina marker, boendes omgivning

NinjaKakan
5/7/12, 12:11 PM
#25

#24 Ja, vet inte hur det går. Har inte fått tag på henne så vi får se.


Upp till toppen
Annons: