Annons:
Etiketthästar
Läst 4711 ggr
ahlbergaren
3/4/12, 4:58 PM

Första anmälan om vanvård

Har precis gjort min första anmälan om vanvård. Har faktiskt tvekat ett tag för man vill ju inte vara en sån som anmäler en massa onödiga saker "bara för att", men nu kunde jag inte hålla mig längre. Hade egentligen velat prata med ägarna själv först och berätta att jag tänker anmäla för att få dom att förstå, men vågade aldrig det.

Har gått runt med dåligt samvete och tänkt på den stackars hästen och nu känns allting så skönt! Även om hästen inte har det bättre nu så har jag iallafall gjort något som förhoppningsvis leder till att den snart kommer må bättre.

Var bara tvungen att skriva av mig lite Glad

Kan man vara säker på att någon åker ut och tittar?

Annons:
Aviendha
3/5/12, 5:35 PM
#1

Säker kan man ju inte vara, det finns inget som tvingar dem att åka ut på varje anmälan och det är väl bra med tanke på att det en del gånger går att avskriva fallet redan i telefon av olika orsaker.

Det går ju att kolla upp om något händer i ärendet. Det är bara att kontakta lst om ett tag och fråga eller alternativt begära ut handlingarna i ärendet. Enklast är väl om du har diarienummret (alla ärenden har unika diarienummer) men det ska nog inte vara ett större bekymmer att få fram rätt fall även utan det :)

Stallmima
8/27/13, 8:52 PM
#2

Tycker absolut att du skall kontakta myndigheterna för att få ut ev "handling" i detta ärende

redstaryena
4/24/14, 1:03 AM
#3

Kan du absolut nte vara!! Har precis varit i samma sits som du ungefär. står om det här 

http://ridsport.ifokus.se/discussions/53424459ce12c42ea1001f87-vill-be-er-titta-pa-dessa-bilder?discussions-3

Och lite fortsättning här

http://ridsport.ifokus.se/discussions/534bd62bce12c4162c0001a8-daliga-ursakter-ifran-enhetschefen-for-djurskydd

Långa trådar men läs inlägg och det sista som jag skrivit på andra länken. Första kan du göra som du vill. Men kan bara säga att man ska tjata och åter tjata. bor i skåne. har du tur är de inte lika dåliga över hela landet

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

AnnaFagerell
4/24/14, 6:03 AM
#4

Länsstyrelsen åker och tittar på VARJE anmälan! Jag tycker att folk ska tänka till lite innan man yttrar sig. Hästarna i länkarna ovan var gamla. Gamla hästar blir magra och de får lov att vara det utan att de mår dåligt. Ryggen sänks och revbenen framhävs. De kan se jäkliga ut. Många vill kanske låta hästarna ha en sista sommar innan man tar bort dem. Tycker att man ska prata med dem man anmäler! Innan man anmäler. Annars ska man inte anmäla anonymt heller. Jag har gjort en anmälan. Innan den pratade jag med ägaren. Inget hände. Gjorde en anmälan och de blev tillsagda att ha skydd åt sina djur som gick ute på öppet fält mitt i snöstorm. 24 timmar om dygnet med halm att äta. Dom hade inget stall och inget vindskydd. När hästarna stod på min gård för att staketet var översnöat och hästarna känt lukten av ensilage ringde jag igen. Då flyttade hästägaren. Jag kör förbi en hage varje dag där det går tunna hästar. Inte magra men tunna. Den ena är gammal, säkert 30 år. Svankig och ganska tunn. Men den ser ut att ha det bra ändå.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

redstaryena
4/24/14, 8:42 AM
#5

#0 Du kan inte vara säker tro mig! #4 För att de är gamla, vilket ingen har sagt nånting om, så ska de inte behöva vara vandrande skelett , och knappt kunna ta sig fram. Jag har läst delar av rapporten nu, och du vet ingeting om detta ärendet eller hur dom såg ut sista gången jag var . Dessutom var inte tänderna "slitna". Utan nästan alla tänder saknades på båda två.. Tycker inte detta ärendet ska diskuteras i denna tråden också. Det diskuteras tillräckligt ändå på andra ställen. Och jag behöver inte förklara mig även här om hur allt gick till eller varför jag inte pratade med ägarna. Mitt namn, nummer och adress är lämnat både skriftligt och muntligt. Och jag står för detta.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

redstaryena
4/24/14, 8:51 AM
#6

Ahlbergaren, jag vet inte om ägaren är nån du känner eller varför du inte vågade prata med denne person och tänker inte döma dig för detta, eftersom det kan finnas omständigheter som ingen här vet om. Men helt klart att det är bra om man pratar med djurägaren. Kanske man får saker och ting förklarat för sig. Men när det inte går av olika skäl, då ska inte djuren vara dom som får betala det högsta priset.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Annons:
Upp till toppen
Annons: