Annons:
Etikettövriga-djur
Läst 7789 ggr
[Ai-chan]
2012-02-28 22:24

Varning, extrem bild!

Detta sprids just nu på facebook. Sprid gärna vidare så att man kan få tag på dom…

http://www.facebook.com/?ref=logo#!/photo.php?fbid=228769020550248&set=a.206470246113459.46878.206466892780461&type=1&theater

Annons:
redan
2012-02-28 22:48
#1

Så bilder på kvinnors sönderbräna bröst, berör inte tillräckligt? Våldtagna, skjutna barn, svältande, sjuka….

http://www.imdb.com/title/tt1586752/

[Ai-chan]
2012-02-28 22:51
#2

Nog att det är jobbigt med. Men djuren står mig närmare!

[kent2]
2012-02-28 23:06
#3

Det enda frågeställningen som uppkommer är avlivningsmetoden, i övrigt ser jag inga problem med bilden. Man flår ett djur, precis som man gör på dessa bilder;;

Rådjur http://www.jagarnasriksforbund.se/bdh_pics/96182.gif

Hare http://cdn02.dayviews.com/50/_u1/_u9/_u0/_u2/_u7/_u9/u1902798/21561_1235765343.jpg

Älg http://www.lavsjojaktlag.se/alg_pa_vagga2.jpg

[Ai-chan]
2012-02-29 07:46
#4

Om dom änns avlivade djuret.

[kent2]
2012-02-29 13:18
#5

Det är helt enkelt en död katt man flår, på precis samma sätt som vi flår de djur vi avlivar. Jag ser inga som helst problem med bilden och förstår varför man skulle spamma den överallt eller varför man skulle vilja ha tag i de som gör det. Det är endast ett tecken på att man inte klarar av att acceptera andra länders kulturer och seder. Vi äter ko, inom hinduismen är det ett heligt djur, vi äter gris för vissa religioner är detta nono, vi äter i vanliga fall inte katt eller hund, i vissa länder är det en delikates, vi äter i kräftor, i vissa länder äter man spindlar och skorpioner osv osv.

[Ai-chan]
2012-02-29 13:20
#6

Det är inte säkert att katten var död när de började flå den.

Annons:
Elshira
2012-02-29 16:49
#7

Jag skulle vilja påstå att denna katt har utsatts för lidande medvetet.

Som ni ser så hänger katten i en snara runt halsen (istället för att bara flås liggande på en bänk eller liknande som går alldeles utmärkt med alla andra mindre djur).

Detta gör man för att katten (och hundar med för den delen, behandlas på samma vis) ska resa ragg när man flår den vilket de inte gör om man dödar dem först. Och varför vill man då det, jo såklart för att skinnen blir finare och fluffigare (pälsen fastnar alltså mer eller mindre i rest postion när skinnet avlägsnas)…

Innan man hänger upp djuret (eller sätter fast det i snara ståendes - fr hundar) brukar man slå det, antingen tills de blir i princip förlamade eller med brutna ben att de inte kan göra motstånd, eller bara tills de blir riktigt groggy. Även detta tyder bilden på efter som katten blöder från näsa/mun.

Så JA, katten på bilden har med största sannolikhet plågats till döds - medvetet.

Hakuna matata!

[Zipzee]
2012-02-29 19:34
#8

Fruktansvärt vidrigt, finner inga ord.

bambiiii
2012-03-01 19:26
#9

VAD ÄR DET DE HÅLLER PÅ MEEED??????????????????????????????????????

stackars djur får ölida hur tänker de igentligen jag gör allt för att rädda djuren….hällre plågas jag istället för djuren!!!!!!!

VAD HAER DJUREN GJORT DE IGENTLIGEN!!!!!!!!!!!
IDIOOOTER!!!!!!!!!!

GråterGråter

 Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

 

 

 

 

 

 

saga97
2012-03-07 16:19
#10

nått är det ju med tanke på att dem ler på bilden*Gråter

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

TerriZue
2012-03-14 09:34
#11

Vidrigt, helt enkelt vidrigt.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

ks.gerbil
2012-03-16 16:30
#12

asså hur kan man?! hur kan man ens tänka sig att göra så mot ett djur?! **** **** ** ****** *** ***** ******!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! sen undrar man vem som har gjort kortet….

Gerbil-hemsidan hittar du R

missemel
2012-03-18 22:05
#13

Hemska människor.. Tyvärr pågår ju djurmisshandel varje dag på många svenska gårdar. Grisar med stora bölder och sår med lera upp till knäna som står i en mörk lada dag ut och dag in som människor betalar för.
Samma med minkarna.. Minismå burar med gallergolv.. detta var EN katt..

Annons:
ks.gerbil
2012-03-19 07:25
#14

Ja hur kan människor tänka sig ens att göra så mot alla djur ;,( sen händer ju detta varje dag som du missemel säger ;,(

Gerbil-hemsidan hittar du R

indra-bus
2012-03-19 10:13
#15

#13 Tyvärr har du så rätt!!

Men så länge vi blundar för att de faktiskt är så. Trots bevis på bevis men,   som blir kallade manipulrrade. Eller.. För de finns ju bra gårdar. Oxå att korkat argument.

Lär de fortsätta.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

PandanNilsson
2012-04-04 23:46
#16

Sagt det förut: Mitt hopp för männskligheten dog för länge sedan..

Först och främst ser man ju bara med första blicken att den katten AVSIKTLIGT blivit plågad. Så att de var en "vanlig" avlivning: Nää, de är uteslutet! Och alla måste tillsamans hjälpa till för att stoppa detta! De kommer ta tid, de kommer ta styrka! Men i slutet är de väll värt det?

Tänk på att det är VI, samhället som gör detta? Varför skylla ifrån sig? Vi är alla delaktiga! Och om du skänker 100 kr till en djurskydds orginisation, så tänker du "Idag har jag gjort nåt bra för djuren!".

MEN du fortsätter köpa kött från danmark? Varför inte bara SLUTA köpa till exempel kött från danmark, norge, finland och andra länder! Köp istället när prodocerat svensk kött! Och sannolikheten är att djur har haft det bättre i sverige än i något annat land!

Sedan blir det me päls också >.< Liksom??? Varför ha en annans "kläder" på sig? Och är de isåfall värda att ofra flera djur för en kappa? Och specielt sådanna mössor med ÄKTA päls på. Ty! Tänk på att de djuren som slaktas jo de kan se ut såhär: http://www.peta.org/tv/videos/featured/69724478001.aspx

Själv försöker jag iallafall, istället för att bara tycka synd ! Jag är päls och skinn fri! Och jag har skrivit til fredrik reindfeldt eller hur fan de stavas, men har bryr sig såklart inte -.-

SÅ IFALL INTE DE MED MAKTEN BRYR SIG, SÅ ÄR DET DAX ATT VI GÖR DET!

Med vänliga hällsningar Pandan.
Medarbetare på Te ifokus.

Kolla in min kaninuppfödar sida! här/

ks.gerbil
2012-04-05 09:37
#17

Det är därför jag bestämde mig att jag ville bli en veterinär som reser jorden runt för att hjälapa alla djur… När jag va 5-6 år. Ps. Det är lite svårt att förklara jobbet :P men t.ex. En sådan som kämpar för säl ungar + är en veterinär

Gerbil-hemsidan hittar du R

indra-bus
2012-04-05 10:05
#18

# 16 # 17 Så glad jag blir när jag läser era inlägg,,,

Go Go säger jag bara..

Ingen kan ensam förändra världen men ALLA kan göra något..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

PandanNilsson
2012-04-05 12:03
#19

:D Jupp!

Med vänliga hällsningar Pandan.
Medarbetare på Te ifokus.

Kolla in min kaninuppfödar sida! här/

saga97
2012-04-05 16:30
#20

Ja det är helt sant 17 ,16 helt rätt så tänker ja med jag tror nog jag ska hjälpa en djurart som håller på att dö ut

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

Annons:
ks.gerbil
2012-04-05 18:22
#21

20# det gör jag redan ^^ använder en liten del av min månads peng lägger den åt sidan och sedan ger den till pappa så han kan ge :) det blir ju inte såå jätte ofta då det tar en liten stund att göra upp summan men jag är glad att använda den till något som jag älskar och ja gvet kan göra stor skillnad mellan liv och död så att säga :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

missemel
2012-04-09 20:25
#22

#16, svenskt kött är inte mycket bättre. Man dödar ca 3 miljoner grisar varje år och 99 % av dom grisarna får aldrig gå ut. 90 % av 3 miljoner. helt sjukt.

Fidelia
2012-04-10 14:58
#23

#22 Varför tror du att grisar mår dåligt av att inte gå ut? De slipper förfrysa på vintern, bli solbrända på sommaren och slåss för sitt liv varje dag. Du skulle behöva lära dig lite mer om hur det verkligen ser ut. En gris lever i 6mån och vet inget annat. Som ordspråket säger, det man inte vet lider man inte av. Jag har jobbat med grisar och skulle inte föredra utegrisar då dessa på många sätt är mycket mer utsatta än de som bor på stall.

Detsamma gäller egentligen även frigående höns. Lite mer utrymme skulle kunna önskas. Men i övrigt gnäller varken grisar eller höns. Det är vi människor som inbillar oss att djuren vill ha det annorlunda.

Väldigt många har innekatter och djur i bur. Dessa lever åtskilliga år utan någon egentlig nytta. Varför nämns aldrig dessa stackare?

ks.gerbil
2012-04-10 15:16
#24

23# grisar är väldigt inteligenta varerlser och behöver mycke stimulans så de mår dåligt av hur de sitter i en slakt fabrik eller var de nu är. några av mina pappas kompisar har jobbat och forskat om detta och har designat ett spel till ipad och tablet där man leker med grisar på t.ex. andrasidan världen här har du video på det:http://www.playingwithpigs.nl/

Gerbil-hemsidan hittar du R

Fidelia
2012-04-10 15:21
#25

#24 Jag tycker du ska få be om att besöka ett grisstall och bilda dig en egen uppfattning. Forskning är bra men går att vinkla lite hur man vill. Att påstå att grisarna mår dåligt i den miljö de lever i är lite som att påstå att barn som inte har tv och mjuk madrass att sova på är olyckliga. Inte heller sant.

ks.gerbil
2012-04-10 15:23
#26

25# det är forskat i många miljöer och grisar är varelser som behöver stimulans för de är inteligenta djur.

Gerbil-hemsidan hittar du R

Fidelia
2012-04-10 15:25
#27

Visst är de intelligenta, men inte så intelligenta att de kan sakna något de aldrig haft. Katter är också intelligenta men kan leva 20år inomhus utan att förstå att det är helt emot naturlagen.

Annons:
ks.gerbil
2012-04-10 15:29
#28

27# men guuud…. läs igenom länken snälla.. tänk på små barn de behöver stimulans ända från början de kan börja bli otåliga och gråta o.s.v. om ingen tittar och underhåller dem

Gerbil-hemsidan hittar du R

pehu
2012-04-10 16:25
#29

#23 De vet inget annat så därför mår de inte dåligt av att leva i en liten låda som inte erbjuder någon som helst stimulans, utöver några enstaka halmstrån i bästa fall? Hur tänker du då undrar jag? Djur (även inräknat människor) har inbyggda beteendebehov som styrs genetiskt och som dem/vi behöver få utlopp för för att må bra. En gris har exempelvis ett stort behov av att utföra födosöksbeteenden (så som att böka, utforska nya områden, vandra) samt att kunna konsturera ett bo när den ska grisa. Om den inte får göra detta utlöser det en stor stress och ångest. Det finns en anledning till att många grisar i dagens djurproduktion utvecklar stereotypier och andra stress-symptom. Djuren utsätts även för en stor social stress när de blandas med främmande grisar. Undergivna djur tvingas leva tätt inpå dominanta djur och de har noll möjligheter att komma undan konflikter. Så att säga att djur inte mår dåligt därför att de inte vet bättre samt att jämföra det med barn som får växa upp utan tv eller madrass är väldigt ignorant tycker jag. Jämför det snarare med ett barn som tvingas växa upp i ett litet rum tillsammans med den värsta mobbaren, tvingas konkurrera med denna om maten, samt inte kunna få utlopp för sin kreativitet.

pehu
2012-04-10 16:26
#30

Fast nu var detta VÄLDIGT off topic så jag kommer inte säga något mer på ämnet. Ni kan gärna ta bort mina inlägg om det stör trådens syfte!

julklappen
2012-04-10 16:31
#31

vilka as som har gjort så. Fy vad hemskt. Det är ju sjukt att någon kan göra så.

ks.gerbil
2012-04-10 17:02
#32

30# ok ok det kan ni göra på mina med då det blev så off topic :/ förlåt…

Gerbil-hemsidan hittar du R

missemel
2012-04-10 23:31
#33

23# - är med i DRA å vet vad jag pratar om. De är understimulerade och kan VERKLIGEN INTE utföra sina naturliga behov inomhus i trånga lador där de slåss och biter av svansar på varandra medans de får stora liggsår eftersom de knappt har någon halm.

gulzebra
2012-04-11 00:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Fidelia, jag tycker du ska läsa in dig mer på etologi innan du går på om att folk borde besöka grisstall.

Jag har spenderat en del tid i grisstall själv och jag kan inte hålla med dig för fem öre. Grisarna där jag varit hade gott om halm, en del av suggorna gick ute på somrarna, det var inte en massa sår, bölder och sånt elände man sett i en del rapporter.

Jag såg aldrig någonsin en gris visa några som helst tecken på att må minsta lilla dåligt när de gick ute på somrarna och fick böka, springa, bada i gyttjepölar, kort och gott bete sig som en gris ska få bete sig - det var i allra högsta grad mycket välmående grisar som gick ute och kom springande på andra sidan stängslet när man kom tillbaka från en ridtur. Inomhus däremot, där de trots allt uppfyllde vad reglerna säger ang utrymme och halm, där var det stereotypa beteenden överallt - föga förvånande när de får trängas på sån liten plats och den enda stimulans de får är halm.

Bifogar en video från ett annat ställe jag besökte förra sommaren, där grisarna går ute på somrarna. Tycker du helt seriöst att de här grisarna verkar må dåligt i någon form?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
indra-bus
2012-04-11 07:01
#35

Fredelia.

Läs Etologi o psykologi.

Jag har en inne katt en kanin o fyra marsvin.

Men lägenhen är ann passad efter kassena behov o burarna oxå.

Katten kan gå ut bå en innätad balkong o jag leker med den jakt lekar Jommer gosis i en papp påse så att han får leta. Kannins bur är öppen o han är ure i koppel nästan varjr dag .Katten oxå ute.  i koppel.

Därför att de finns djur pålågare som tar katter o tränar kamp hundar på eller plågar djur för nöjes skull.

Jag tar ofta ut marsvinen på sommaren så de får springa på gräset. På vintern får komma ut ur buren varja dag o spring på golvet.

Djur har olika behov. O tillfredsställs inte de har man en dålig djurhållning

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

PandanNilsson
2012-04-11 14:38
#36

5# Att köpa och sälja Katt och Hund skinn har varit förbjudet sedan 2007. ( i vissa länder inte alla, men vi vet ju inte vilket land de här människorna kommer ifrån)

Därför har jag ett stort problem med denna bild. Och om man inte ska sälja pälsen, varför ska man flå en katt? Att sätta upp på väggen hemma i köket? Näääääää…

Med vänliga hällsningar Pandan.
Medarbetare på Te ifokus.

Kolla in min kaninuppfödar sida! här/

Marika Norrman
2012-04-11 17:08
#37

gud vad ledsen jag blir :*(

Från Marika och hennes bästa vänner =)

Gå in på www.halfwayhome.se och hjälp oss att hjälpa hemlösa hundar. Ange referens Marika Norrman.

PandanNilsson
2012-04-12 20:44
#38

Och ni som påstår att Djur inte skulle må dåligt av att bo i små burar ifall de inte visste nåt annat. Ni har helt fel! En gris vill ut och böka i jorden, en höna vill kunna sträcka på vingarna, en kanin vill ut och hoppa, en hund vill gå på promenad.. Om du skulle bli instängd i ett litet rum i hela ditt liv, och du inte skulle veta att de fanns en värld utanför, så kan jag lova, att du skulle vilja ut och springa!

Jag kan igenkligen inte fatta varför vi ens pratar om detta för de är så självklart..

Med vänliga hällsningar Pandan.
Medarbetare på Te ifokus.

Kolla in min kaninuppfödar sida! här/

ks.gerbil
2012-04-12 21:12
#39

38# nä ellerhur.. alla djur behöver stimulans och även vi annars mår vi inte bra och som sagt så har några kompisar till oss studerat detta på precis grisar och de gör nu en app till tablets och ipads där man kan leka och spela med grisar runt i världen så iaf får ju några det lite bättre…

Gerbil-hemsidan hittar du R

Fidelia
2012-04-13 11:45
#40

#29 Djurens naturliga beteenden är för alltid inskränkt. Inte ens vilda djur kan utleva sina naturliga beteenden pga oss människor. Ditt sätt att beskriva grisars situation bevisar för mig att du inte har en aning om hur grisproduktion funkar. Därför debatterar jag inte mer med dig om saken. Då okunskap inte leder någonvart.

#33 Om du vore påläst så vet du att liggsår och svansbitning inte har jättemycket med utrymmet att göra.

#34 Grisarna ser ut att må mycket bra. Men det kan de göra även inomhus. Det finns både för och nackdelar. Tror inte att grisarna i filmen är lyckligare än grisar på stall.

#35 Så du släpper levande möss i lägenheten så din katt får utöva sitt absolut naturligaste behov? Kaninen antar jag du har fixat så den kan gräva sig en håla och boa i marken vilket är deras absolut naturligaste behov. Skulle aldrig ha djur som inte kan vistas ute fritt. Vilket betyder att bor man tätbebyggt ska man inga djur ha.

Vad jag vill med mina inlägg är att få folk att förstå att om det är ok att utsätta våra "keldjur" som för övrigt inte uppfyller någon vettig funktion och lever LÄNGE för i princip samma "lidande" som produktionsdjuren som faktiskt fyller en funktion så anser jag att det är dubbelmoral.

[Shettisar]
2012-04-13 13:35
#41

Grisar är oerhört intelligenta som redan sagts,de är renligaste djuret jämfört med våra husdjur,dvs hund,katt osv.. Instinkten sitter i oavsett hur de föds eller hur de förvaras.Däremot kan man hämma deras "naturliga" beteende genom att stänga in dom.Ta bort tänder,klippa svansar,kastrering är ju enbart för männsikans bekvämlighet i grunden.Numera heter det för att skydda djuren från att skadas. En galt luktar mer som okastrerad och vi människor äter gärna inte en okastrerad galt då köttet får en annan smak karaktär. Att de står i boxar är också för att människan ska så snabbt och bekvämt som möjligt kunna hålla rent och utfodra dom. Suggorna hålls i trånga utrymmen för att inte ligga ihjäl kultingarna bland annat. En gris som får föda naturligt på en obegränsad yta ligger ihjäl eller trampar sina kutingar javisst, men de är också väldigt omsorgsfulla om sina småttingar ändå.Varför ska grisar hållas instängda under sin korta livs tid? Finns det något gott ur grisens aspekt i det hela? T.o.m danskarna har ju börjat sträva efter frigående grisar just för att de mår bättre och de ger bättre kött?Men det finns också mycket av medicinska tillskott och storbönder som envisas och resonerar precis som du- Jag skulle vilja fråga dig:Varför skulle en gris må lika bra att stå inne de få månader den lever? Nu menar jag inte för att den inte vet något annat utan just din synpunkt på det hela? Solbrända blir de om de inte får tillgång till lerbad,vilket de oftast ordnar till själv om där bara finns fukt/vatten.

Kan man ordna för grisar inne så kan man ordna för dom ute. Isolerade kojor för grisar finns.

Med dagens forskning och vetskap om att alla djur faktiskt har känslor/behov/instinkter så borde vi utan protester kunna ge djuren ett skapligt klimat oavsett vilken produktion som bedrivs. Visst allt är frågan om ekonomi,men där borde samhället vara lika villigt att gå in med div medel för att kunna hjälpa produktionen att bli mer djurvänlig,ekonomisk och hälsosam och inte bara ställa krav om större burar/fri gående osv… Mer hälsosamma djurvänligare uppfödning ger mer kostnad för den som ska producera och då får man som enskild person vara villig att betala det.

Annons:
gulzebra
2012-04-13 15:56
#42

#40: Grisarna på filmen är bra mycket lyckligare än grisarna i ett helt vanligt stall jo. Men jag förväntar mig inte att du förstår det när du uppenbarligen inte ens kan grundläggande etologi och tom jämför de med innekatter trots att det är en helt orimlig jämförelse.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

ks.gerbil
2012-04-13 16:05
#43

jag tror detta har spårat ur för mycke och fattar verkligen inte vad vi diskuterar om det är så himla självklart..

Gerbil-hemsidan hittar du R

Fidelia
2012-04-13 17:16
#44

#41 Så många fel om grishantering i din text visar också att du inte vet hur det verkligen ser ut. Känns lite som du gått på DRAs lögner som inte är baserade på hur de flesta grisar faktiskt har det.

'Jag har jobbat med grisar och vet vad jag pratar om. Exact samma problem som finns hos innegrisar finns hos utegrisar. Det pratas bara inte om det. Som jag tidigare skrivit finns för och nackdelar med bägge.

För mig är det fruktansvärt jobbigt att se katter stängas in. Djur i bur ska vi inte tala om. Hundar, framför allt okastrerade ska inte trängas ihop i stan. Detta är också djurplågeri i såfall. Djur ska inte bo i stan.

Jag önskar också att ALLA djur skulle få vistas ute dagligen. Men eftersom det kanske inte alltid är till djurens bästa får jag acceptera att de stängs inne. Djur som kastreras mår bättre, det gäller ALLA djur.

Samtliga djur oavsett art föds egentligen för att föröka sig och ingå i kretsloppet. Detta har människan (vars syften i livet egentligen är desamma) ändrat på. Vi styr reproduktion och naturliga beteenden hos alla andra djurarter. Men av någon sjuk anledning är det mer tillåtet att "plåga" vissa djur mer än andra. Vissa djur lever trots allt under mer eller mindre onaturliga förhållanden upp emot 20år.

Ta tex en hund som skäller om det plingar på dörren. Det är ett invant stereotypt men accepterat beteende. En helt trygg hund skäller inte. Djur som tigger är också ett stereotypt beteende. Vem bryr sig.

Jag menar att vi kan inte acceptera det ena men inte det andra. Antingen köper man hela paketet eller så ska man själv absolut inte ha några djur.

ks.gerbil
2012-04-13 17:21
#45

44# men vissa djur kan man inte bara släppa ute sådär så det du säger just nu är att jag är djurplågare för att jag har gerbiler i bur? + det är igen bra ide att kastrera små djur som möss gerbiler och hamstrar…

Gerbil-hemsidan hittar du R

missemel
2012-04-13 17:23
#46

det dödad 3 miljoner grisar i sverige varje år och 99% av alla de grisarna får aldrig gå ut. Tänk efter, hur ofta ser man grisar igentligen? Om det inte är en liten privat gård med grisar

pehu
2012-04-13 17:51
#47

#40 Upplys mig gärna om vad det är som är felaktigt i min text. När du avfärdar någons respons sådär utan att påpeka felen i det den skrivit så får det snarare dig att framstå som okunnig.

Sen verkar du inte riktigt ha koll på vad en stereotypi är. En hund som skäller för att det plingar på dörren är klassisk betingning, inte ett steretypt beteende. Inte heller tiggande är ett stereotypt beteende.

Aviendha
2012-04-13 20:17
#48

#40 Vilken trist inställning du har när du säger att okunskap inte leder någonstans. Det kommer absolut inte leda någonstans om man aldrig diskuterar frågan och öppnar upp för möjligheten att lära mer.

#44 Tiggeri hos djur behöver inte alls vara ett stereotypt beteende. Om du tänker hävda att det i alla lägen är så det ligger till (eller ens att det är så i majoriteten av fallen) så skulle jag vilja se någon form av källa på det påståendet. Eller åtminstånde ett vettigt, logiskt resonemang som stödjer det.

Har du hört talas om förstärkning? Isf, har du inte haft en tanke på att det helt enkelt är en helt naturlig reaktion som med allra största sannolikhet bottnar i att djuret någon gång varit med om att det beteendet lönat sig? Eller att djuret för stunden är så motiverat att få just den matbiten att den helt enkelt uttrycker en önskan om att få maten?

Annons:
[Shettisar]
2012-04-14 09:52
#49

#44 Du skriver att vi som uttalat oss om grisar är okunniga.Inte någonstans kan man läsa om dina kunskaper eller vart vi andra felar. Inte någonstans upplyser du oss om hur det är i verkligheten.Har du skygglappar på eller du är inte så kunnig som du skriver? Sitter jag inne med kunskap och anser att andra skriver felaktiga saker så bjuder jag gärna på min kunskap och erfarenhet. Du skriver senare att du inte tycker om när djur sitter i bur eller blir instängda, vad är det för skillnad på dessa djur och grisarna? Vill du diskutera så skriv då om våra felaktigheter och lägg in din syn på de rätta kunskaperna.

[Emma--]
2012-04-17 08:33
#50

#44 Så grisar kan må bra inne och det finns ingen mening att låta dom vara ute, men husdjur ska aldrig sitta i bur och måste få gå fritt för allt annat vore fel? Tycker du då grisar har ett lägre värde eller vad , för jag förstår inte vart skillnaden är? Förtjänar inte grisarna en sån naturlig miljö som möjligt innan dom dör? Eller är det skitsamma när dom inte ska leva så länge? För jag har svårt att se hur dom får utlopp för alla sina beteenden i en innemiljö, och dom anses trots allt vara smartare än hundar. Så tycker du att hundar behandlas fel så borde du verkligen inte tycka att grisar ska växa upp på det sättet. Och annars varför? Och då kan jag väl påpeka att jag har djur i bur och innekatter med kontrollerad utevistelse och ser möjligheterna att låta djuren få utlopp för sina instinkter på andra sätt än "normalt".

Marika Norrman
2012-04-18 23:01
#51

Tyvärr så har nog de flesta grisar inte något roligt liv.. djur som är uppfödda i fångenskap måste tyvärr sitta i bur eller vara instängda på något vis eftersom de inte klarar sig i det vilda. Vi som djurägare till våra sällskapsdjur kan inte mer än att göra det bästa för våra burdjur.. jag försöker låta mina vara ute så mycket som jag kan var.dag. och inne i buren ska de ha gott om sysselsättning, mat och plats. Grisar, kor och höns tex, som bara lever för att ätas har det mycket sällan bra.. köp ekologiskt om man vill försöka bidra med bättre liv för de stackars djuren.

Från Marika och hennes bästa vänner =)

Gå in på www.halfwayhome.se och hjälp oss att hjälpa hemlösa hundar. Ange referens Marika Norrman.

Marika Norrman
2012-04-18 23:13
#52

#5 der är inte en död katt de flår! Katten levde när de började för att pälsen blir bättre näran flår dem levande! Och dessutom kastar de resten av katten, de använder inte ens köttet utan gör detta endast för pälsen! De stjäl hundar och katter i från familjer och gör så här! Det är totalt oacceptabelt rycker jag! Jag mår så sjukt dåligt när jag ser sånt här och tårarna bara strömmar ner från kinderna. Om jag ändå vore där och kunde göra samma mot dem som utsätter de stackars försvarslösa djuren för detta!

Från Marika och hennes bästa vänner =)

Gå in på www.halfwayhome.se och hjälp oss att hjälpa hemlösa hundar. Ange referens Marika Norrman.

LeeKnow
2012-04-21 10:47
#53

De här grisarna har verkligen jättekul…..

DEL 1

www.youtube.com/watch?v=Df9GviWJSaw

DEL 2

www.youtube.com/watch?v=UPjPcaL3VIA

ks.gerbil
2012-04-21 16:31
#54

53# ellehur…. probloemet är att det är så 90% av hela sveriges grisar lever och de lever så i många andra länder….

Gerbil-hemsidan hittar du R

redan
2012-04-21 18:21
#55

Det är pga av detta man har djurskyddshandläggare. Inte för att de ska lägga 40 timmar på att tvinga en fågelägare bygga en större bur som inte felar mer än ens 2%, utan de finns där för att förhindra riktigt djurplågeri. De stora gårdarna kommer undan och de små med bättre koll faller pga att det blir för dyrt att slås mot de stora. Det är du som konsumet som är den enda som kan påverka djurvälfärden. Köp inte bara ekonomiskt, köp ekologiskt. Handla med hjärtat inte plånboken. Mat har aldrig varit så billigt som nu, så du har råd…

Annons:
[Shettisar]
2012-04-22 10:35
#56

Men Fidelia vet ju bäst eftersom hon säger sig har jobbat i gris stall, hon anser ju att de är lyckliga..Men något svar på mitt inlägg till hennes kunskap har jag dock inte fått än.Så jag tror mer det var skygglapps teorin som spökade där. Jag anser att grisar lever lyckligast fria i naturen där de får böka och leva som en gris ska leva!

Fidelia
2012-04-28 17:14
#57

#56 Har djur att ta hand om och inte tid att sitta vid datorn varje dag.

När jag skriver att ni är okunniga syftar jag på kommentarer som att man klipper svansar och tänder samt ger antibiotika i förebyggande syfte. Dessutom fixeras inte suggor som många tror. Allt det är förbjudet i sverige. Liggsår och svansbitning är ofta ärftligt och finns sådana tendenser hos suggan eller avkommor så avlar seriösa uppfödare inte på sådana. Svansbitning har felaktigt skyllts på sysselsättningsbrist. Hur kommer det sig då att det i 90% av fallen är minsta gyltan i kullen som svansbiter? Att de tvingas ihop med okända i en trång box är också fel. Kullarna följer varandra hela livet så långt det är möjligt. Man försöker att begränsa antalet splittrade kullar så långt det är möjligt.

Suggor går löst under hela dräktigheten. Den tas in i box ca 1v innan grisning.

Suggan har en box på ca 2*3m med spalten vilket är större än kravet på box till en B-ponny. En C-ponny får ha 6kvm.

Det jag skriver om man läser ordentligt är att jag inte kan förstå hur det är ok att hålla andra djursorter under onaturliga förhållanden och sen fara ut mot köttproducenterna. Fick jag välja skulle jag hellre vara gris i stall än utegris eftersom de i stall faktiskt har det bättre enligt mina erfarenheter. Jag skulle nog hellre vara slaktgris än hund i stan också. Lidandet blir kortare.

Grisarna busar och leker med varandra oavsett om de är ute eller inne. De märker ingen skillnad. Alla djur i fångenskap anpassar sig efter de förutsättningar de har och vill vi ha djur i fångenskap får vi acceptera det. Jag säger inte att grisar är mindre värda. Tvärt om. Grisarna fyller ett syfte till skillnad från våra husdjur som vi endast har för nöjes skull och därmed egentligen i onödan.

Ordet stereotyp betyder upprepning. Så oavsett om det är inlärt eller inte kan det vara sterotypt att göra exakt samma sak vid olika tillfällen. Stereotypt behöver inte vara negativt utan är en vana.

Som ni ser är det mycket att lära och vill folk inte förstå skillnaden eller likheten så kan man inte ta in den. Men det är lättare att anklaga andra för djurplågeri om man saknar kunskap än att inse att man i princip utsätter sina egna älsklingar för samma psykiska lidande.

Jag vill inte ha bort alla sällskapsdjur utan debatten om djuren i köttproduktionens lidande så länge sällskapsdjuren lider med dem.

Nog om detta från mig i denna tråden. Köttdjur/sällskapsdjur kanske kan få en egen tråd.

ks.gerbil
2012-04-28 17:37
#58

57# så du tycker att mina gerbiler lider för att de får sitta i bur istället för att vara i mongoliet? husdjur har blivit avlade för att vara med oss människor och t.ex. vissa hundar skulle inte klara sig i skogen som en varg skulle göra. vissa hundraser har ju hjälpt människan i århundraden som till exempel collien. HÄR finns det massor om stereotypt beteende, för att nämna en: springa i hjul hela tiden många tror att det är för djuret gillar det o.s.v. men oftast är det ett stereotypt beteende gerbilen (för att nämna ett djur) springer springer springer och den kanske vill stanna men det gör den inte för det har blivit ett sådant beteende. men aja vi slutar väl här.

PS. jag säger ej att du är okunnig.

Gerbil-hemsidan hittar du R

Lavèn
2012-04-29 00:37
#59

Nu har jag en fråga till er alla!

Varför äns äta kött? Nu vet vi att vi kan överleva på vegitariskt!

Jag är själv vegitarian eller jag äter kött som vi har fött upp (då har vi några kvigor som går på jättestora betesmarker! Hönnsägg skulle jag aldrig få för mig att köpa då jag har egena höns och de har mycket bättre än vad många andra har! Jag har en höna som har blivit gamal-sjuk och henne har jag tagit in i sadel kammaren för att hon ska må bättre! Många hönserier som de ska få ägg på. Får hönnsen leva till typ 3 år efter det värper de inte lika mycket,  så då tar de bort dem! Men vi har en höna som är runt 16 år! JA 16 KANSKER ÄLDRE! hon värper inte ett ända egg men hon får gå och må bra! Plocka gräs och bara leva!

När jag blir stor och har råd att flytta ut på egen gård (är nu 14) ska jag ha några grisar som jag ska ha tama och även några kvigor/kor/stutar som även ska vara tama, jag ska även då rida in en av dem!

Det jag säger till min mamma när hon säger jag ska äta kött (särskilt gris) vi köper ändast svenskt kött!

Jag:-De har det inte bra.

Mor:- De har det sämre i andra länder.

Jag:- Men de kan ha det bättre!

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

[Shettisar]
2012-04-29 09:24
#60

#57 Tack för ditt svar. Men jag håller inte med dig i en del av dina ord.Nog om det,du har valt att dra dig tillbaka och då finns det ingen anledning att fortsätta diskutera.

#59 Vad händer med alla djuren som idag föds upp för slakt/föda åt oss människor,om alla ska bli vegeterianer? Ska kor,grisar,tjurar,får,höns osv utrotas då??? Jag äter kött och jag tar reda på vart köttet kommer ifrån.Betalar hellre lite mer bara jag får fram hur och vart djuret är uppfött och slaktat.

ks.gerbil
2012-04-29 10:22
#61

59# för jag måste. Sen håller jag med shettisar här ovan.

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Emma--]
2012-04-29 10:37
#62

Jag tycker man får göra som man vill angående att äta kött eller inte även om jag personligen hoppas kunna bli vegan eller åtminstone lakto-ovo-vegetarian igen (äter för tillfället fisk). Och att jag önskar och hoppas att folk kan äta mindre kött. Men helt ärligt skulle det vara bättre för djuren att utrotas som #59 undrar än att leva i köttindustrin. Allmänt. Sen ser jag personligen inte varför det är utrotning eller köttproduktion som gäller. Dessa djur kan ju finnas kvar utan att man för den delen måste äta dom :) men så ser jag det. #57 men du tycker att grisarna egentligen har det ganska dåligt eller? Om man bortser från att du hellre vill vara en gris som ska slaktas än en hund som bor i stan. För det låter som att du tycker att grisarna har det bra även om de trots allt lever på en begränsad yta, och i många fall inte får se utomhusmiljö. För en hund inne i stan får ju mer berikning (om man är en seriös hundägare) än det så jag förstår inte riktigt vart skillnaden är. Eller är det bara okej om lidandet är kort? *förvirrad* Jag har en släkting som åtminstone innan fött upp grisar och med tanke på hur stora dom är så lever dom på en väldigt begränsad yta.

Annons:
Lavèn
2012-04-29 10:42
#63

#60 jag mena ju inte att de ska utrotas! Men om man ska köpa kött så ska man göra som dig!  Jag tycker bara att man inte bör ha massprodition som VISSA gårdar har!  Om du förstår hur jag mena?

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Marika Norrman
2012-04-29 10:48
#64

Jag kan säga så här,, att jag jobbar i affär och så mycket kött som slängs pga utgånget datum.. Det är inte klokt, och jag tänker var gång som jag måste kasta det i soporna att just det djuret hade inte behövt sätta livet till.. Vi behöver inte slakta så mycket djur som vi gör i sverige,, Tycker att folk borde tänka lite på vad det är egentligen.. Det är inget som växer på träd. Det är liv som vi slänger.. Sen tycker jag inte att man ska sluta äta kött, men iaf värdesätta det på ett annat sätt. Livet.

Från Marika och hennes bästa vänner =)

Gå in på www.halfwayhome.se och hjälp oss att hjälpa hemlösa hundar. Ange referens Marika Norrman.

Lavèn
2012-04-29 10:54
#65

# 64 Jo man kunde slakta mindre kött och då behövde man inte ha lika mycket djur och å kunde man ha större till dem! Men köper inte afären in mindre då när ni slänger?

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

[Shettisar]
2012-04-29 11:02
#66

Jag tänkte mer på att det isåfall kan bli som det är med hästar.Eftersom vi i Sverige är väldigt dåliga på att äta häst kött så blir det många som får åka dessa hemska djurtransporter utomlands.Hade vi ätit mer hästkött så hade också många hästar fått ett värdigare slut. Blir det för mycket kött så slängs det ja.. Men jag undrar varför inte köttet som blir över hade kunnats skänkas eller säljas billigt till ex djurparker osv…?

Det är massindustrin som styr priserna. Och tyvärr hör/läser man dagligen om vanvård av grisar,kor,hästar,får…Om vi nu ska nämna de lite större djuren. Vanvård finns inom alla djurarter tyvärrRynkar på näsan

Marika Norrman
2012-04-29 11:08
#67

#65 Nä de köper inte in mindre tyvärr.. Är det något märke som dom märker inte säljer så bara byter dom leverantös och ser om det funkar istället. Sen är det så att de måste kreditera ett visst antal varor per dag.. Finns det inget dåligt så måste de slänga fullt dugliga saker.. Helt sjukt. Och fråga mig inte varför,, Det handlar om siffror allting..

#66 Det sjuka är också att djuren får åka hemska djurtransporter till andra länder och blir slaktade där istället, sen köper sverige tillbaka köttet till affärerna istället.. Helt onödigt plågsamt för djuren!

Från Marika och hennes bästa vänner =)

Gå in på www.halfwayhome.se och hjälp oss att hjälpa hemlösa hundar. Ange referens Marika Norrman.

Lavèn
2012-04-29 11:14
#68

#66 Det skulle vara smart att ge det till djurparker om det tex ska gå ut om 2 dagar så skänker man bort det.

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

vallhund
2012-04-29 11:49
#69

# 67 Nuförtiden är det väl bara hästar som transporteras till Italien för slakt?

kl

Förr tog Kolmården emot hästar o utfodrade sina vargar med, varför det upphörde vet jag inte.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Lavèn
2012-04-29 12:02
#70

Synd det! =(

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

[Shettisar]
2012-05-11 09:53
#71

#53 Ja,blundar man för dessa grisars leverne då är man allt annat än djurvän och rent av empatilös!!! Stackars djur!

Aviendha
2012-05-14 20:49
#72

#69 Jasså? Det var synd att de gjorde det. Såg två sådana avlivningar, och om jag var hästägare i de trakterna skulle jag själv gärna använt mig av en sådan tjänst.

Upp till toppen
Annons: