Annons:
Etiketthästar
Läst 3352 ggr
Elshira
1/23/12, 9:48 AM

Vem är skyldig vid ridning

Om någon skadar sig i mitt stall eller när de rider någon av mina hästar (ej någon verksamhet eller så utan endast privat) kan jag bli ersättningsskyldig om de skadar sig?

Jag vet att ingen av dessa skulle begära skadestånd av mig då det enbart är bekanta, men jag tänkte på om deras försäkringsbolag kan kräva något kanske. Men om dessa inte varit bekanta utan endast privata elever t.ex, kan jag bli skyldig till skadestånd då?

Vad jag jag bli skyldig till om någon skadar sig på mina hästar helt enkelt? Typ en bruten arm för att ryttaren ramlar av bara, det behöver ju inte vara något som går "fel" utan det kan ju bara ryttaren som tappar balansen bara.

Jag vet att en lös häst betraktas som vild och att om de t.ex springer på en bil så blir det bilägarens föräkrings problem. Men hur blir det med t.ex en söndertrampad gräsmatta?

Hakuna matata!

Annons:
WinterPrince
1/23/12, 9:56 AM
#1

Jag kan inte svara på dina frågor, men ville bara berätta att jag har min häst "drulle"-försäkrad. Det är en extra försäkring som täcker skador över 2000kr som hästen orsakar på mig eller någon annan.

Mooniq
1/23/12, 9:56 AM
#2

Det var längesen jag hade hästar men kommer ihåg vissa "diskussioner"  ring ditt försäkringsbolag både hemförsäkring och djurförsäkringen - då får du garanterat bäst svar…

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Elshira
1/23/12, 10:01 AM
#3

#1 Jo jag vet ju att det finns drulleförsäkringar även för hästar, men jag funderade mest på om det verkigen behövs. Är det oftast inga större summor (laga en gräsmatta klarar jag av, men inte att betala 2 miljoner för ev invalidisering) eller ovanligt att hästen nu skulle vara "skyldig" så tar jag hellre ett lån me vettig "ränta" än att betala drulle till 6 ponnyer bara för att så att säga.

Så jag undrar vad man kan bli skyldig till helt enkelt!

#2 Jag tänkte jag skulle fråga på något "neutralt" ställe först så man inte får en objektiv uppfattning från ett försäkringsbolag som försöker pracka på en så mycket det går Oskyldig

Hakuna matata!

Mooniq
1/23/12, 10:15 AM
#4

jag har för mig att man kan bli ersättningsskyldig både när det gäller hästar, eller om man lånar ut sin bil eller något annat man äger, tyvärr…

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Elshira
1/23/12, 10:18 AM
#5

#4 Man är ju alltid skyldig vid otillräckliga åtgärder som kunnat förhindra det. T.ex dåliga staket eller en "farlig" kombination med okunnig ryttare och bråkig häst t.ex.

Men en liten ryttare behöver inte en bråkig häst för att göra illa sig, och hästar kan ju spränga rakt igenom både el och plank om de blir rädda för något.

Hakuna matata!

sus-sharon
1/23/12, 11:17 AM
#6

Jag skulle föreslå att ta kontakt med en jurist eller liknande form av ombud för att lösa denna frågeställning.

Jag hade för mig att vi hade ett sånt forum här på iFokus, men det kanske inte finns längre? Jag hittar det iallafall inte, tyvärr..

medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Aviendha
1/25/12, 6:58 PM
#7

#6 Kanske tänker du på brott.ifokus? Där brukar de, förutom lagbrott såklart, diskutera även andra juridiska frågor så det kan vara värt ett försök.

Konsumentmakt.ifokus kanske också kan hjälpa till, de diskuterar ju en del försäkringar och dyl, så kanske har de koll.

[kent2]
1/25/12, 7:48 PM
#8

Det hela faller tillbaka på uppsåt eller vårdslöshet.

lillsandra
1/26/12, 7:49 AM
#9

Jag har en extra försäkring på alla mina hästar även om jag vet att de aldrig skulle göra nåt dumt med flit. Men det är en väl värd investering ifall något skulle hända någon annan person. Tror inte det var så himla dyrt, då jag inte har så himla mycket koll på vad det kostar. Det dras på autogiro varje månad, så man tänker inte så noga på det.

Fidelia
2/23/12, 5:58 PM
#10

Har du hästen försäkrad i Agria eller Sveland så ingår försäkring på skada på 3e person. Dvs alla andra som kan tänkas hantera din häst.

Upp till toppen
Annons: