Annons:
Etikettdjur-och-lagen
Läst 3216 ggr
UlrikaD
2012-01-19 02:44

Lagfråga för djuraffär

Jag undrar om detta är lagligt-.

En djuraffär sätter ihop dvärghamstrar två och två, av olika kön. Låter dem bo tillsamman och sen säljer dem tillsammans, oftast dräktig hona och allt.

Jag tycker det låter helsjukt och galet, men vill veta om det ens är lagligt.

Vet inte när de sätter ihop dem heller, men ungarna är ju inte så gamla när de kommer till djuraffären.

Annons:
[kent2]
2012-01-19 03:57
#1

§3 Könsmogna kaniner och gnagare som hålls för försäljning ska vara könssorterade.

redan
2012-01-19 12:16
#2

Har dom verkligen sagt att det gör det med flit.

UlrikaD
2012-01-19 13:02
#3

Ja, de säljs ihop som par. De sätts alltså ihop hona+hane för att säljas så.

redan
2012-01-19 15:33
#4

Det var absolut inte bra, men det kanske är deras tolkning av lagen om att de ska hållas två och två.

Dom små rackarna kan ju vara rätt bråkiga med varandra ibland.

Ni får tala med dom, att sluta sätta ihop dem på det sättet.

Be dem även se över:

L 80 Kap. 4 §1 och §2

På så sätt kan dom ju separera djur som inte är lämpliga i gruppen, utan att avvika från lagen.

UlrikaD
2012-01-19 15:37
#5

Svårt att prata med dem när jag inte får reda på vilken djuraffär det gäller.

De håller även 20 degus tillsammans i en bur laglig för 5.

[kent2]
2012-01-19 15:57
#6

Att de ska hållas två och två om det inte saknas särskilda skäl är en sak (obs att ett sådant skäl är just aggressivitet). Samtidigt gäller dock specialregler för djuraffärer som innebär att könsmogna gnagare skall vara könssorterade.

20 degus kräver en yta på 3 m2 om det inte rör sig om avelshonor med kull (vilket det inte borde göra eftersom avel inte är tillåten i butikslokal). Att få in 20 st degus på 0.75 m2 låter i mina öron som riktigt trångbott.

Däremot så verkar det vara fråga om andrahandsuppgifter som du har och när det gäller sådana är det alltid bäst att ta det med en nypa salt. Försök ta reda på mer uppgifter och gör ett eget besök för att bilda dig en uppfattning. Passa samtidigt på att ta lite bilder i affären, de kan vara bra att ha om det nu är så pass illa som du har hört.

Annons:
UlrikaD
2012-01-19 16:01
#7

Jag kan inte ta det med en nypa salt när jag får information från en som jobbar i affären. Ska jag säga att hon ljuger?

Återigen, jag kan inte göra ett besök i en affär som jag inte ens vet i vilken stad den ligger.

[kent2]
2012-01-19 16:12
#8

Jag har inte sagt att det är fråga om ljug, utan endast att man bör ta muntliga-skriftliga andrahandsuppgifter med en nypa salt om det inte finns mer påtagliga bevis att gå efter. I ditt fall verkar det vara omöjligt att själv göra ett besök och om inte uppgiftslämnaren vill komma med mer uppgifter så är det enda du kan göra att rekommendera personen i fråga att läsa L80 och agera därefter.

redan
2012-01-19 16:16
#9

jobbar eller praktiserar?

Vissa butiker har fotoförbud uppsatta vid ingången, då gäller det. Då är du förbjuden att fotografera inne i butiken(Lst har regler som kanske kringgår detta), men för dig som privatperson gäller det vad jag förstår.

Tror tom att personalen själva inte får fota, utan ägarens tillåtelse. Lite osäker på hur det är exakt.

Vid brott mot djurskyddslagen, ska privatpersoner kontakta lst.

Och jag håller med om att, om du inte sett det själv, ska du inte "lita" på ett "rykte".

Om du nu inte själv kan prata med dem, så får du väll gå via din "kontakt".

UlrikaD
2012-01-19 16:23
#10

Självklart tar man andra hands uppgifter med en nypa salt. Det är ju därför jag först och främst tar reda på om det är olagligt eller inte..vilket det var.

I andra hand försöker ta reda på vad det är för affär så jag kan gå dit själv.

Jag kan inte få mer uppgifter för jag får inte reda på vilket djuraffär det gäller. Och vet jag inte vart jag ska gå kan jag ju inte direkt fota heller.

Så just nu får jag inte veta mer, men jag har fått svar på min fråga och den var angående lagen. Så det kan räcka med det.

Är ju ingen idé att skriva "Vid brott mot djurskyddslagen, ska privatpersoner kontakta lst."

Självklart ska man det, men då måste man också vet vad och varför man anmäler.

redan
2012-01-19 16:37
#11

Ursäkta missförståndet. Jag menar bara som en komentar till att springa runt och fota själv, på platser man inte får fota.

; )

Hoppas allt löser sig så fort som möjligt, eller att personen kommer med "osanning".

UlrikaD
2012-01-19 16:39
#12

Ja, man kan ju hoppas.

Låter å ena sidan för dumt för att vara sant, men sen så berättar hon det så självklart.

Hoppas hon svarar mig så småningom.

redan
2012-01-19 17:01
#13

#6

Jag trodde att det stod att de inte får ha avel, eller hona med kull då, dit kunden har tillträde. Det kanske var det du menar med "butikslokal"? Om ett djur som kommer till butiken är dräktigt när det kom, och personalen upptäcker det, så måste man ju låta honan få det så bra som absolut möjligt. Undantag måste väll få finnas vid enstaka tillfälle.

Butiker har ju andra delar av butiken (dit kunder inte har tillträde) godkänt för att hålla djur (§ 10). Men hur stort det är, är väll olika från butik till butik beroende på hur de har tillståndet utformat.

Huvudsaken är att djuren mår bra och blir väl omhändertagna.

Annons:
[kent2]
2012-01-19 17:15
#14

Regelverket gäller "butikslokal" eller "annan lokal där kunder har tillträde". Detta innebär alltså att det inte är tillåtet i butikslokalen. Nu i efterhand framgår det dock att det är fråga om en anställd och det kan alltså iofs vara fråga om en lokal där kunderna inte har tillträde.

Om det rör sig om en gravid hona så får man helt enkelt anordna ett avskilt ställe där uppfödningen kan ske.

UlrikaD
2012-01-19 17:17
#15

Förtydligar då att hamsterhane+hona bor tillsammans i butikslokalen för att säljas tillsammans som par.

[kent2]
2012-01-19 17:27
#16

Det förstod jag, det är just degusarna där det i vissa fall kan vara ok med 20 djur på 0,75m2 (som ju blir den yta som uppgiftslämnaren ger). Detta eftersom man här får ha 3 honor med kull (+ 1 degus utan kull), vilket skulle kunna innebära 20 djur.

UlrikaD
2012-01-19 17:39
#17

#16 Jag skrev med tanke på ditt inlägg:

"och det kan alltså iofs vara fråga om en lokal där kunderna inte har tillträde."

Det är det alltså inte.

redan
2012-01-19 17:47
#18

Har hon sagt det rent ut? Det hela låter väldigt konstigt.

Den butiken borde vid det här laget blivit inspekterad redan, då kunder brukar reagera direkt när det ser ut så.

Du har alltså kontakt med henne, är det bara en tillfällig kontakt. Vad är det som gör att du verkligen litar på det hon säger?

Nyfiken, då det verkligen inte låter bra.

[kent2]
2012-01-19 17:49
#19

I det fallet har du alltså ytterliggare ett regelbrott. I detta fall 8 kap 9 § "Kaniner och gnagare ska minst ha de utrymmen som framgår av bilagorna1:3 respektive 1:4."

UlrikaD
2012-01-19 17:53
#20

#18 Hon har skrivit på forumet.

Återigen….har jag inte sagt att jag tror på någonting jag inte ser själv. Jag vet inte hur många gånger det ska behöva sägas.

Annons:
redan
2012-01-19 18:26
#21

#20 Förlåt. Det var inte min mening att du skulle ta det så. Jag ber om ursäkt för det. Snälla bortse från att jag skrev så.

redan
2012-01-19 18:32
#22

Är det på ett iFokus forum?

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
UlrikaD
2012-01-19 18:33
#25

Ja, hon har skrivit om degusarna på degus fast i en annans tråd.

Likadant om hamstrarna står i någon annans tråd inne på hamster.

[kent2]
2012-01-19 19:03
#26

Det är Arken zoo i kungsbacka som det gäller, hon jobbar inte heller i affären utan det gällde praktik

UlrikaD
2012-01-19 19:05
#27

#26 Fast räkna till 20 bör man ju kunna även om man praktiserar:)

Har tyvärr inte vägarna förbi där, men kanske nån annan jag känner.

Annons:
[kent2]
2012-01-19 19:35
#28

Återkom gärna om du får mer information, det skulle vara intressant att få reda på om uppgifterna stämmer.

UlrikaD
2012-01-19 19:37
#29

Jag tänkte höra med en som bor lite närmare och fråga om hon har möjlighet att titta in.

redan
2012-01-19 19:46
#30

Jag hör ibland talas om praktikander, som glömmer att fråga varför det är på ett sätt eller ett annat, i butiken de praktiserar. Ofta handlar det om missförstånd.

Vi får hoppas på det.

pehu
2012-01-19 20:29
#31

Jag var inne i en djuraffär där de rekommenderade sina kunder att hålla två smådjur (som kanin, marsvin, degu, råttor) av olika kön ihop men aldrig två av samma kön. När jag frågade varför sa han att det inte var "naturligt" för djur att leva i grupper med bara honor eller hanar och att det krävdes en av varje för att det inte skulle uppstå bråk ^^.

redan
2012-01-19 20:44
#32

#31 En av varje kön är inte så bra att rekomendera utan att kunden åtgärdar att det inte kommer att födas några ungar.

Ofta handlar det om missförstånd, om vad den anställda säger till kunden.

Vet massor av sådana händelser.

Vet du säkert att det är så som du säger, så är det ju bara att beklaga. Tycker att du ska rekomendera butiken en smådjurförening att hjälpa dem med tips.

; )

pehu
2012-01-19 20:50
#33

#32 Ja, jag är definitivt säker på att det var exakt så han menade. Jag hade nämligen en diskussion med honom om att det gick alldeles utmärkt att hålla smådjur av samma kön ihop då jag själv har erfarenhet av det gällande råttor, möss, gerbiler och degus ;).

Detta var dock ett tag sen och i en stad jag aldrig besöker längre så tyvärr är det svårt för mig att göra ett återbesök. Med tur kanske de ändrade uppfattning efter vår diskussion? Dock verkade han rätt bestämd med sin åsikt…och sorgligt om det är fler djuraffärer med denna åsikt!

redan
2012-01-19 20:53
#34

jättetråkigt att höra. hoppas som du säger, att han har ändrat sig.

Det är bra om butikerna har sammarbete med uppföddare och föreningar.

Annons:
pehu
2012-01-19 20:55
#35

#34 Det vore definitivt en bra sak! :)

Denna kommentar har tagits bort.
[shoiie]
2012-05-04 10:52
#37

Om det är Arken Zoo i Kungsbacka så är jag inte alls förvånad ifall det är sant eftersom att samma ägare även har en butik i Halmstad som har fått anmärkningar på 17 punkter med stöd i djurskyddlagen av Länsstyrelsen efter en oanmäld kontroll av butiken i slutet av mars.

Mer info om detta här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=5052220

UlrikaD
2012-05-04 11:28
#38

#37 Men händer det ingenting då?

Tydligen så säljs nu degusar för 50kr/styck för att de är "så många".

Trodde att det var någonting man grundläggande fick lära sig att har man inte honor och hanar ihop så blir de inte så många.

Kanske dags med ny anmälning åt det hållet då?

[shoiie]
2012-05-14 17:00
#39

Dem får tydligen en chans att "rätta till alla fel".

Tycker att det är helt sjukt att dem inte stänger igen affären när missköter sina djur så mycket.

Djuren hade ju ingenting att gnaga på, en kanin hade ju fått så långa tänder att de hade nästan vuxit in i hakan, såg hemskt ut när man såg det på tv4 nyheterna. Och djuruppfödning i butiken..

Tycker det är dåligt att det får gå till så i Sverige, tycker att man borde få förbud att ha djur direkt istället för att få "en andra chans".

Det är bara att anmäla så fort man ser att något går fel till..

redan
2012-05-14 17:28
#40

Att tänder växer jättefort har oftast inget med att kaninen inte har "pinnar" att gnaga på. Det handlar antagligen om att kaninen hadde bettfel sedan liten. Något som personalen borde ha sett vid djurets ankomst.

Hö, räknas som gnagarmaterial, men det vet inte alla djurskyddshandläggare.

Att det fanns 17 punkter, behöver inte betyda att det är en dålig butik, men att de kan bli bättre. Alla punkter kanske inte ens är rätt bedömda. Svårt att säga utan att vara insatt i ärendet.

[shoiie]
2012-05-31 11:26
#41

När tänderna sitter i hakan på kaninen så ser man ju ganska så snabbt att något är fel, och när man inte reagerar på det så borde man inte få ha djur i sin  affär.

Dem åkte även dit på att det var avel i affären på kaniner och hamstrar.
(Avel var alltså i butik i deras djur rum)

Och gerbiler samt kaniner hade inget gnagmaterial alls, burarna var istället söndergagda. Fanns heller inga gömställen (hus). Allt som fanns i buren var, djuren, vattenflaskor (vissa var tomma), och matskålar.

Bara det tycker jag är starka punkter som gör att det är en dålig butik.
Jag har själv varit där och sett det med egna ögon…

Annons:
Upp till toppen
Annons: