Annons:
Etikettdjur-och-lagen
Läst 2597 ggr
LillyB
1/12/12, 8:20 PM

Häst fast i lina, tillåtet?

Åkte förbi en lös häst på en gård intill vägen (den stod 3 m från vägen, hårt trafikerad!) och stannade bilen för att fånga in den, men då märkte jag att den satt fast i en lina i marken. Linan var ca 3 meter lång och hästen var en stor shettis. Är detta verkligen tillåtet?

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Annons:
drika
1/12/12, 9:10 PM
#1

Nej, en häst ska inte stå bunden utan uppsyn. Endast om man borstar den ute. Jag skulle anmäla om jag var du , hästen ska stå lös i en hage om denär utan uppsyn ute.

Hälsningar

Fredrika

[kent2]
1/12/12, 11:32 PM
#2

11 § En häst får endast tillfälligtvis hållas bunden på annan plats än i spilta och den ska då hållas under uppsikt.
12 § När hästar hålls på bete får deras rörelsefrihet inte begränsas genom att en tyngd eller annat hindrande föremål fästs vid hästen. Rörelsefriheten får inte heller begränsas genom att hästen binds upp, genom att olika delar av hästens kropp binds samman eller genom att hästen binds samman med en annan häst.

LillyB
1/12/12, 11:43 PM
#3

Tack så mycket för svar! Jag ska åka förbi platsen igen för att se om den står där konstant. Står den där då också så kommer jag anmäla, utan tvekan. :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Aviendha
1/13/12, 9:12 AM
#4

Ja, man får ju hoppas att det var en ren tillfällighet att den stod så, även om jag inte riktigt vet varför man skulle behöva binda en häst på det sättet och lämna den utan uppsikt.

LillyB
1/13/12, 4:57 PM
#5

#4: Kanske inte har plats i hagarna? Finns iallafall ingen orsak som gör det mer okej. Hoppas också att det var tillfälligt! Det märks imorgon.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

drika
3/14/12, 6:54 PM
#6

Man binder aldrig en häst så bara föt att det inte finns plats i hagen..:) Hur gick det?

Hälsningar

Fredrika

Annons:
Apnea
7/9/12, 11:34 PM
#7

hur blev det med anmälan? var den bunden igen?

giffan
7/14/12, 11:15 PM
#8

Eller så går man in till dom som bor där och frågar hur det ligger till. Upplyser om att hästen inte får stå bunden. Om de då hävdar att det är okej, skulle jag inte ta konfliken, utan anmäla.

Men i många fall kan det handla om okunskap, och då kan det vara en bra variant att fråga.

Har själv blivit anmäld för att ha magra hästar som stog utan mat… bara det att mina varmblod var i tävlingskondition och fick mat i stallet… varje dag, flera gånger med fick dom mat.

Där kunde man verkligen sparat sig mödan om man gått in och frågat…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Upp till toppen
Annons: