Annons:
Etikettallmänt
Läst 5529 ggr
Gullan_J
12/22/11, 5:34 PM

Vi som ar emot djurplageri

Varfor ska man vara dum mot djur, varfor ska man tvinga hastar att ga igenom eld, varfor ska man lata bjornarna sitta i burar i rumanien, varfor ska man halla pa med tjurfaktning, kamphundar, tuppfajter osv osv? Kollade nyss pa bilder med sokord Plagade djur och da var det bland annat  Tva kattungar raddade fran att barn mellan tio och tretton ar forsokt att branna upp dom! Fy Faan sager jag bara!

Alla som ar emot djurplageri skriver Ja nedanfor!

-Bättre ökänd än okänd

Annons:
Gullan_J
12/22/11, 5:35 PM
#1

Ja!

-Bättre ökänd än okänd

indra-bus
12/22/11, 6:23 PM
#2

Håller med till 100% ,

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Aviendha
12/22/11, 10:57 PM
#3

En självklarhet..

mla0826
12/25/11, 9:05 PM
#4

absolut!!!

chik
12/27/11, 2:38 PM
#5

Ja

Lena.P är jag i verkliga livet.

gulzebra
12/29/11, 1:34 AM
#6

Är en sån här tråd verkligen nödvändig på ett forum för djurskydd?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
Aviendha
12/29/11, 4:58 PM
#7

#6 Förhoppningsvis inte.

Lolly
1/3/12, 4:35 AM
#8

JA!

pellepojken
1/4/12, 4:23 PM
#9

JA ABSOLUT !

Sussi89
1/5/12, 5:55 PM
#10

JA!

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

[Doglovers]
1/5/12, 6:32 PM
#11

JA Absolut.

Tänk bara på dom stackars vargvalparna som rycks från mamman när dom bara är några dygn gamla och nappas av personalen för att vi sedan ska kunna hälsa på dom på djurparkerna. Eller rycks från sin mamma och sätts ut till helt okänt öde i en annan vargtiks lya.

Eller när dom hela tiden jagar dom med helikopter och skjuter bedövningspilar i dom och flyttar dom till helt andra platser här i landet. Dom längtar hem och går ändå tillbaka.

Ove555
1/12/12, 11:05 AM
#12

Ja!

I en artikel från Aftonbladet läste jag bl,a det här:

"Jakt är Sveriges största djurskyddsproblem. Långt mer än en miljon däggdjur och fåglar dödas av jägare varje år i vårt land. Dessa djur dör inte omedelbart efter skottet, mellan 15 och 30 procent av djuren skadeskjuts och får utstå ett onödigt lidande."

Om detta är sant så tycker jag sveriges vilda djur behöver ett bättre djurskydd

redan
1/12/12, 12:13 PM
#13

Aftonbladet är en väldigt vinklad tidning, och de har långt från ofta rätt i det de skriver som handlar om djur. Det är inte många tidningar som ens lyckas få grunderna rätt, om djur. Det verkar inte så ofta nödvändigt, att granska det som ska tryckas. tex minns ni inte hur alla tidningar skrev att man inte fick ge morötter till Marsvin. Statesik är heller sällan "korrekt" då man kan vinkla den till sitt eget syfte. I detta fall…. att sälja fler tidningar.

Annons:
Ove555
1/12/12, 12:57 PM
#14

Men om vi utgår från att det är sant som står i den här artiklen, Då tycker jag verkligen djurskyddet för sveriges vilda djur behöver förbättras

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/samhalle/article6201293.ab

redan
1/12/12, 1:51 PM
#15

10?000

; )

Vem granskade denna artikel innan den skrevs. Såg ingen frågetecknet.

Artikeln är skriven av någon som inte gillar jakt. Fakta finns inte i kvällstidningar. Tyvärr är de, de största skvaller tidningarna i Sverige, som endast riktar in sig på att tjäna pengar. Nyheter och fakta går inte hand i hand, i en skvallertidning. Det ska väcka känslor, och det ska sälja….

Ove555
1/12/12, 2:52 PM
#16

#15 Där står ju bl,a det här "En undersökning gjord av Sveriges ornitologiska förening visar att sex av tio äldre sädgäss har hagel i kroppen."

Om man inte tror på det kan man förmodligen skriva till Sveriges ornitologiska förening och fråga hur det är med det

redan
1/12/12, 5:04 PM
#17

Om folk väljer att tro på allt de läser, så är det upp till dem. ; )

Ove555
1/12/12, 6:33 PM
#18

#17 Jag tycker det verkar vara troligt i och med att dem skriver att Sveriges ornritologiska förening har gjort undersökningen.

Jag menar att här hänvisar dem ju till en förening som gjort undersökningen. Hade dem inte hänvisat till att den här föreningen eller någon alls gjort undersökningen då hade det ju varit mindre troligt.

redan
1/12/12, 10:52 PM
#19

Det jag menar är att de kan använda statistik som de vill, utan att säga hela meningar. Då kan ju statistik tas ut ur dess sammanhang.

Ove555
1/12/12, 11:23 PM
#20

#19 Nu förstår jag inte hur du menar.  Om du inte tror på den där undersökningen så kan du ta kontakt med ornitologiska föreningen och fråga hur det är med det

Annons:
Aviendha
1/13/12, 9:18 AM
#21

Ove, vilda djur omfattas inte av någon djurskyddslag. Jakten regleras i jaktlagen och även om djurskyddsproblem kan förekomma vid jakt så är det inte en stärkt djurskyddslag som skulle hjälpa dem. Snarare en stärkt jaktlagstiftning.

Ove555
1/13/12, 9:32 AM
#22

#21 Ja, stackars djur

Ove555
2/10/12, 3:58 PM
#23

Jag bryr mej inte om att skriva mer om detta nu eftersom här inte är någon som hjälper mej att argumentera mot jägarna att så många djur (enligt Aftonbladets reportage) blir skadeskjutna

Aviendha
2/10/12, 9:23 PM
#24

#23 Hjälper dig vart då? Här inne? Jag har inte sett dig be om hjälp så jag tycker att det är like konstigt att du klagar på att du inte får någon.. Vill du ha en sådan diskussion så får du starta en, det är ju svårt för andra att starta den åt dig :)

Ove555
2/10/12, 10:04 PM
#25

Ja om vi varit en 4-5 jaktmotståndare och startat en diskussion tillsammans där vi hjälps åt att argumentera mot jägare skulle jag nog kunna tänka mej det

Aviendha
2/10/12, 10:21 PM
#26

#25 Du är fri att starta trådar om precis vad du vill, i vilket format du vill. Tycker inte det är rättvist att beskylla hela forumet för att "inte hjälpa till" innan du bett om det. Eller ens startat en tråd om ämnet.

Det finns nog både jaktmotståndare och de som är för jakt här, och de som kan tänka sig att diskutera frågan oavsett ståndpunkt.

Ove555
2/10/12, 10:42 PM
#27

#26 Jag beskyller ingen, då har du missuppfattat mej. Men eftersom jag tolkade det som ingen var på min sida ungefär den senaste månaden i den här tråden så skrev jag så i inlägg #23

Annons:
Aviendha
2/10/12, 10:50 PM
#28

#27 Okej. Det här är ju inte en tråd för jakt, det är en tråd skapad av en person som vill att alla som är emot djurplågeri ska skriva "ja!". Därför blir det ju lite fel att diskutera jakt här.

Folk kan ju hålla med utan att de skriver det som en kommentar.

[nadvard]
4/6/12, 2:16 PM
#29

Ja!!!!!!

Mice
4/7/12, 4:43 PM
#30

JA, fast jag tror väl att alla här inne är det? ;)

ks.gerbil
4/7/12, 8:24 PM
#31

visste ni att (kommer ej ihåg var) så har man auktioner där man säljer djur såatt de ska bli sjutna av turister?! det är bara helt förjävlit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! + videos på youtube där de visar hur grossister hanterar sina djur?! SkrikandesGråter därför ska jag bli en sådant veterinär som reser jorden runt och hjälper djur.. jag ska kämpa till sista droppen av mitt liv behövs så ska jag dö mitt i havet för jag försöker rädda sälar hajar eller valar! iaf så dör jag lycklig

Gerbil-hemsidan hittar du R

gulzebra
4/7/12, 11:09 PM
#32

#31: Jag kanske är kinkig nu, men skulle jag börja äta kött igen så stoppar jag hellre i mig kött någon betalat för att skjuta än skinka från en gris som gått runt med bölder och blivit tuggad på svansen konstant i ett boende där den inte ens kan böka.

Kort och gott, auktioner gäller vilt. Samma sak pågår här i Sverige, fast istället för auktioner betalar man för vapenlicens odyl - alla jägare i Sverige betalar för att få skjuta, annars får de inte skjuta. Jag kan inte se några fel i det annat än i de (alldeles för många) fall det handlar om utrotningshotade djur som auktioneras ut. Att den som betalar mest får skjuta innebär inte automatiskt att djuren som skjuts plågas i någon form, även om det säkert förekommer det också.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Denna kommentar har tagits bort.
ks.gerbil
4/7/12, 11:18 PM
#34

32# det är inte grisar man säljer utan zebror och "exotiska" djur och vissa säljer även djur som t.ex. Noshörningar och lejon…

Gerbil-hemsidan hittar du R

Annons:
gulzebra
4/7/12, 11:33 PM
#35

#34: Jag har inte påstått att man säljer grisar, det var menat som ett exempel. Hellre en vild zebra på tallriken än en svensk gris liksom.

Varför skulle det vara så fel att skjuta ett exotiskt djur? Zebror exempelvis är mig veterligen inte utrotningshotade, kan inte se någon skillnad i om herr Gunnar skjuter sig en älg här i Sverige jämfört med om han åker ner till Afrika och skjuter sig en zebra. Noshörningar är självklart fel att skjuta av den enkla anledningen att de är utrotningshotade, men jag kan verkligen inte se problemet i arter som finns i överflöd.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

indra-bus
4/8/12, 7:53 AM
#36

De enda arten som finns överflöd av är egoistiska männsisker. sebran är mat aå kattdjuren,, ;)

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

ks.gerbil
4/8/12, 11:01 AM
#37

35# jag kan börja en annan tråd senare men jag kan svara.. ..de säljer djur som om de vore varor tycker inte du det är fel? + noshörningar är utrotningshotade! JA JA JA JA självklart är jag enot det!!!!

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Doglovers]
4/8/12, 1:26 PM
#38

#32 Tror du verkligen en gris med bölder går till mat…? Den är ju sjuk och går till kadaver i stället.

gulzebra
4/8/12, 1:48 PM
#39

#37: Nej, jag tycker inte att det är fel. Djur säljs som varor överallt. Dina egna husdjur är förmodligen köpta, är det fel? Äter du kött så köper du (eller dina föräldrar) döda djur som varor, är det fel?
Ja, jag vet att noshörningar är utrotningshotade. Du behöver inte upplysa mig om något jag skrivit. Utrotningshotade djur är fel att skjuta, djur som INTE är utrotningshotade är inte fel att skjuta.

#38: Men snälla rara, det var ett exempel på hur svenska grisar lever innan de slaktas.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Doglovers]
4/8/12, 2:38 PM
#40

#39 Jösses, men vad ska man tro när du skriver såSkrattande Hahaha, nu lägger vi det åt sidan.

#31 Det behövs eldsjälar som dej. Hoppas du når ditt mål. MEN du måste lära dej att se saken från två håll. Djuren som jagas (som en annan också har förklarat för dej här) är inte utrotningshotat. Jag är lite bekant med en person som bor i Afrika. Hans jobb är skyddsjakt på elefanter. När elefanterna kommer in i byar och går bärsärkagång och förstör deras enda mat och överlevnads möjligheter. Då blir han inkallad att skjuta elefanten. Och sedan får byborna ta hand om köttet.

Och han säljer även jakter till rika utlänningar som är stinna av pengar. Och det är stoooora pengar dom får betala och dessa pengar går till mer viltvård. Skyttet på utrotningshotade djur sköter tjuvjägarna. Och hur många vakter det än finns så är arealen enorm för att kunna hitta alla. Men dom plockar tjuvjägare då och då.

Men jag kan erkänna att jag har svårt att se en skjuten zebra då jag är en stor älskare av hästar. Min man är jägare+ våra 3 söner så vi jagar och lever på det skogen ger. Ekologiskt, miljövänligt, närodlat och klimatsmart kött. Men absolut inte gratis. I bara arrende kostar en av markerna 10 000/året. Så det blir dyrt kött. Plus att det blir fällavgiter på älgarna. Också det runt en tusen lapp per älg.

ks.gerbil
4/8/12, 4:23 PM
#41

40# jo klart man inte kan stå där och säga du får inte sjuta en gris o.s.v. Men jag tänkte på utrotnings hotade djur som vissa valar,hajar o.s.v. Men vill jag hjälpa vatten djur så kommer jag dö och återuppleva igen haha :P är vääääldigt sjö sjuk. Vi va och tittate på valar uppe i norge och jag kräktes hela vägen fram o tillbaka XP

Gerbil-hemsidan hittar du R

Annons:
[Doglovers]
4/8/12, 4:37 PM
#42

Fortsätt på den vägen du är på. Och ska du ut på havet igen får du stoppa i dej några sjösjuke tabletterSkrattande Tufft gjort faktiskt. Själv håller jag mej nog framför TV,n och tittar på sånt. Men det var nog en otrolig upplevelse

gulzebra
4/8/12, 4:38 PM
#43

#41: Mig veterligen är zebror, noshörningar och lejon inte varken valar eller hajar. Det närmsta du kommer där är väl typ tigerhajar, då får du iaf en haj besläktad med ett lejon… :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

ks.gerbil
4/8/12, 4:43 PM
#44

43# vad har det att göra med det jag sa? inte sagt beskt eller nåt fattar bara inte haha xD

42# GUD! det va det hemskaste jag någonsin har ätit xD den va spy grön hård utanför och jag skulle bara bita och så BLÄÄÄÄH! den va geggig o usch jag vill inte ens tänka på det xD

Gerbil-hemsidan hittar du R

gulzebra
4/8/12, 6:20 PM
#45

#44: Det var ett skämt baserat på att du högre upp tog upp zebror, lejon och noshörningar som exempel och sen i #41 skrev att du menade tex valar och hajar. Lejon är ju släkt med tigrar och korsar man en tiger med en haj borde man ju få en tigerhaj… :P Du kan ju köra på valhajar annars, två flugor i en smäll liksom! Och jag är skittrött för tillfället så mina skitdåliga skämt skylls på det… :P

På tal om äckliga sjösjuketabletter - om du inte testat ål redan, gör det. Ål är så vidrigt att du inte lär ha något kvar att spy upp när du väl sitter i båten ;)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

ks.gerbil
4/8/12, 8:04 PM
#46

45# jaha ^^

nej tack :S

Gerbil-hemsidan hittar du R

missemel
4/9/12, 8:28 PM
#47

Om ni vill stoppa det verkliga djurplågeriet som pågår dagligen och som människor betalar för så ska ni bli veganer. Varför gnälla över hundkamper när man betalar för kött från grisar med både bölder, sår och beteendestörningar..

ks.gerbil
4/9/12, 8:32 PM
#48

47# men är man fortfarande ung och växer så behöver man kött och fsk för att växa

Gerbil-hemsidan hittar du R

Annons:
[Doglovers]
4/9/12, 8:34 PM
#49

# Så rätt så rättFlört

Man kan måna om alla djur ändå.

missemel
4/9/12, 8:37 PM
#50

finns bra vego mat för alla. Det är för mycket proteiner i kött och för lite vitaminer.

indra-bus
4/9/12, 9:09 PM
#51

Jag har varit vegan 25 år feförsta åren vegitarian. Började när jag var 14.

När jag var 32 började ja spela rugby o vi var inte måna tjrjer i laget så vi tränade med alagets killar. så man kan bli stor o skark av den kosten oxå.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

gulzebra
4/9/12, 9:13 PM
#52

#48: Det är en myt. Huvudsaken man får i sig det man behöver - och det är fullt möjligt även på en helt vegansk kost.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

PandanNilsson
4/10/12, 2:23 PM
#53

Ja jag är emot djurplågeri!

Med vänliga hällsningar Pandan.
Medarbetare på Te ifokus.

Kolla in min kaninuppfödar sida! här/

ks.gerbil
4/10/12, 3:18 PM
#54

52# myt vart har du läst det? kött fisk ägg o.s.v. innehåller proteiner och det är det som gör att man växer. det är inte heller så jätte nyttigt för barn att äta vitaminer de kan få från istället kött o.s.v.

Gerbil-hemsidan hittar du R

Elshira
4/10/12, 3:29 PM
#55

Jag tror inte det är någon som skulle säga att de är för djurplågeri, men vad djurplågeri faktiskt är råder det ju vitt skillda meningar om.

Hakuna matata!

Annons:
gulzebra
4/10/12, 3:47 PM
#56

#54: Lite överallt. Orkar tyvärr inte leta källa åt dig, jag sparar liksom inte allt jag läser år efter år efter år :P Kort och gott är det lite simpel näringslära.

Protein ur växtriket är inga som helst problem att få i sig, för att få proteinbrist ska du i stort sett svälta. Vill man prompt ha animaliskt protein ändå finns det ägg och mejeriprodukter, det finns ju inget som säger att man måste bli just vegan bara för att somliga fått för sig att man måste vara vegan för att värna om djuren och allt vad det är folk får för sig.
De där vitaminerna som finns i kött är för övrigt inte helt sällan tillsatta av människan, samtidigt som antibiotika och annat elände man matar djur med. Att äta kött i den mängd människan gör i västvärlden idag är inte naturligt, vi är inte byggda för det. Faktum är att stora delar av världens befolkning är vegetarianer redan, majoriteten dricker inte ens mjölk. Hinduer tex är för det mesta vegetarianer/veganer.

Kontentan är att man KAN vara både vegetarian och vegan även när man växer. Det gäller bara - precis som på köttkost - att man vet vad man ska äta för att få i sig det man behöver. B12 kan vara struligt tex iom att det finns i två olika varianter, men det går om man läser på. Däremot är det ju inte nånting du ska bli bara för att andra tjatar om det, det är nånting du ska välja själv. Vill du äta kött så för all del, ät kött - men köp gärna från djur som haft det bra, det gör skillnad det också.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

julklappen
4/10/12, 4:34 PM
#57

Gråterjaaaaaaa.

ks.gerbil
4/10/12, 5:04 PM
#58

56# jag skulle ändå inte få av mina föräldrar om jag ville bli… men vi köper närproducerat och ecologiskt och det är det bästa vi kan göra :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

indra-bus
4/10/12, 6:17 PM
#59

# 58

De är dina föräldrar som vet vad som är bäst för dig.

Ska man leva som vegan eller vegitarian så måste man vara duktig på kost o näringslära annars är de stor risk att man inte får isig de man behöver. O när man är barn som växer är de ännu viktigare.

Jag fick inte heller vara vegitarian när jag var barn.

Men när jag blev vuxen så blev jag de. Men då hade jag läst på om närings lära länge. Sen efter några år blev jag vegan.

De är inte farligt att vara de om man vet vad man skall äta.

Man kan bry sig om djur ändå Flört

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

ks.gerbil
4/10/12, 6:23 PM
#60

59# jo exakt! men nu så kan vi lämna ämnet då det blev väldigt off topic Oskyldig

Gerbil-hemsidan hittar du R

lillsandra
4/11/12, 7:53 AM
#61

jag tror det beror mycket på föräldrarna, när det kommer till barnen. lär man inte barn från början att respektera djur då blir de idioter. såg på en dokumentär på tv där de berättade att många massmördare började med att plåga djur innan de gick över på människor.

tycker det är fel att skylla allt på tv-spel och datorer, jag skyller på föräldrarna.

pellepojken
4/11/12, 10:48 AM
#62

# 61   Jag håller med dig i stort ! Men det finns idioter av olika slag. Hitler sa en gång ang sina hundar. " Ju mer jag lär känna djuren desto mer hatar jag människan" På djupet så ligger det något i det faktiskt. Inga missförstånd nu bara.    Glad

Annons:
indra-bus
4/11/12, 10:59 AM
#63

# 62 Vet du, Hittler hade ju schäfrar, som jag, var vegitarian som jag o nykterist som jag.

Jag säger ju ofta den som lär känna mäniskans onska blir djur vänn.

Man skulle kunna tro att han är min idol. ;)

Men jag lovar jag vill inte utrota människan men all onska önskar jag hade ett trollspö..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

pellepojken
4/11/12, 11:29 AM
#64

# 63  Jo, jag vet. Jag önskar också att jag hade ett trollspö. Det finns lika många sätt att vara som det finns människor. Så det går aldrig att stoppa in någon i ETT fack.

Farbror Hitlers schäfer hette föresten Blondie den andra mins jag inte. Blondie var hans favorit. (lite oväsentligt vetande bara)    Glad

lillsandra
4/11/12, 11:57 AM
#65

jag önskar att det var hårdare straff mot djurplågare, har man bevisen man behöver så skulle jag inte banga för att ta fram de gamla hederliga straffen från medeltiden.

indra-bus
4/11/12, 12:01 PM
#66

Kanske ska döpa min nästa tik tillde då;)

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

gulzebra
4/11/12, 1:46 PM
#67

#61: Det är inte så simpelt att man enbart kan skylla på föräldrarna.

Psykopater börjar oftast med djur som barn och går över till människor efter det. Psykopati är inget föräldrar ger till sina barn, det är en sjukdom ungen föds med.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

lillsandra
4/11/12, 2:43 PM
#68

#67 vad jag läst så är vissa psykiska sjukdomar äftliga.

gulzebra
4/11/12, 2:56 PM
#69

#68: En del är det ja, men det innebär ju knappast att det är föräldrarnas fel om de får en unge med psykopati. Däremot får de vara extra noga med att söka hjälp till ungen vid tecken på problem.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
[Hamster 4 ever]
6/15/12, 7:18 PM
#70

JA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

vallhund
6/16/12, 6:10 AM
#71

# 47

Det går aldeles utmärkt att vara emot djurplågeri utan att vara vegan eller vegetarian.

KL, det går oxå aldeles utmärkt att vara emot djurplågeri, samtidigt som man inte är emot jakt.

Ytterligare KL, det är väldigt många år sedan det var tillåtet att ge slaktdjur antibiotika eller hormoner i tillväxtsyfte här i Sverige, dessutom är karenstider för kött o mjölk väldigt hårt reglerade.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ove555
6/16/12, 1:11 PM
#72

#71 Men det finns väll inga felfria jägare? Så alla jägare kan väll missa och skadeskjuta djur?

Och skadeskjutningar är djurplågeri även om det är oavsiktligt, det är min åsikt

gulzebra
6/16/12, 3:22 PM
#73

#72: Skadeskjutningar sker, absolut. Därför ska jägare träna, träna och träna ännu mer för att minska risken att det händer. Det gäller att de vet vad de håller på med.

Skulle du däremot förbjuda jakt så kan du räkna med fler påkörda älgar, rådjur, vildsvin osv - och när de blivit påkörda, vem ska gå på eftersök när vi inte har någon jägare kvar? Lägg där till ökad mängd rävskabb (all jakt är inte på älgar och andra djur vars kött man äter…) när vi inte har jägare som jagar just skabbrävar som i sin tur innebär än mer djurplågeri. Lägg där till att rävskabb inte bara går på räv utan även exempelvis varg som vi ju har ganska få av i Sverige.

Kort sagt, att förbjuda jakt vore ett mycket större djurplågeri än det är när det sker en skadeskjutning.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Ove555
6/16/12, 7:40 PM
#74

Jag ser på djur som t,ex älgar, rådjur, rävar m,fl. Att dem kan känna både glädje, sorg och smärta samt att dem är väldigt tillgivna, och vill även lägga till att jag tror även dem kan känna medlidande

gulzebra
6/16/12, 9:26 PM
#75

#74: Spelar ingen roll, det är ändå fler som blir lidande om man inte jagar.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Ove555
6/16/12, 9:46 PM
#76

Jag ser det som så, att man bör kunna göra det bättre för djuren

Annons:
gulzebra
6/16/12, 10:05 PM
#77

Klart man kan. Ett sätt är ju just att faktiskt jaga och att ställa krav på jägarnas kompetens.

Nu när vargdebatten är så pass nfekterad blir man tex av med jägarlicensen bara genom att yttra sig vargfientligt…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

oliiver
6/20/12, 12:38 AM
#78

JA, är verkligen emot djurplågeri

/Kram Betul ♡

Ove555
6/20/12, 1:25 PM
#79

Ja, och jag tror att vissa jaktformer i sig är ett visst djurplågeri, t,ex om man tittar på sådan jakt där man använder hundarna för att driva fram bytet till skyttarna. Vad jag förstår så måste dem stackars bytesdjuren bli väldigt stressade av det…

Jag vet inte om grytjakt är tillåtet, det bör ju stressa de stackars bytesdjuren något fruktansvärt

gulzebra
6/20/12, 5:14 PM
#80

Självklart är vissa jaktformer djurplågeri. Därför finns ju jaktformer som faktiskt är förbjudna, som diverse fällor och jakt med pil och båge.

Grytjakt är lagligt ja, men vad jag vet är det väldigt omdiskuterat även i jägarkåren, många jägare vill inte befatta sig med grytjakt iom att de tycker att det är djurplågeri. Kanske blir det olagligt i framtiden, vem vet.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

pellepojken
6/20/12, 10:41 PM
#81

Kaniner jagas fortfarande i sina gryt vid jakt med iller vet jag.

vallhund
6/21/12, 4:06 AM
#82

Hetsjakt är olaglig i Sverige. De hundar som används till det är vinthundar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Gullan_J
6/21/12, 10:38 AM
#83

Oj vad lång tråden blev :D Men de visar ju bara att folk bryr sig! :)

-Bättre ökänd än okänd

Annons:
Ove555
6/21/12, 12:41 PM
#84

#82 Men det är väll tillåtet an använda hundar som driver fram bytesdjur till skyttarna, och grytjakt är väll också tillåtet?

Tror du inte att bytesdjuren blir hetsade av sådan jakt?

vallhund
6/22/12, 2:20 AM
#85

# 84 Hetsjakt är en jaktform, där man t ex släpper lös ett gäng borzoier som hetsar en varg till döds o sedan dödar den, om du sett LC kapp förstår du principen. För rådjursjakt är bara kortbenta hundar tillåtna.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Zakarias
6/22/12, 3:02 PM
#86

Jag är mot djurplågeri, men jag stödjer jakt. Eftersom mina föräldrar är jägare :)

Om djur i skogen blir skadeskjutna är det väl en dålig jägare? såna borde inte ha licens.

/Zakarias

Ove555
6/22/12, 3:44 PM
#87

#86 Sökte några minuter på Google nu och hittade en blogg där det bl,a stod detta:

"Jägareförbundet kan inte ens själva uppskatta hur många djur som skadeskjuts, men den senaste uppskattningen jag stötte på i Djurskyddet Sveriges tidning med jakttema var att 13% av viltet skadeskjuts!"

"Här kommer lite statistik från AGRIA Djurförsäkringar under perioden 1997-2007.
64 hundar dödades av älg.
122 hundar dödades av varg.
236 hundar sköts av jägare.
Trafikoffer finns det inte uppgifter om i tidningen Södra Roslagen, där artikeln fanns.Det är dock allom känt att det är rätt många årligen…(den som kör på en hund blir också ett offer)För att inte nämna alla andra faror för en lösdrivande hund.(Artikeln är egentligen ett motargument mot hur farlig vargen är för de stackars jakthundarna som betjänar svenska jägare. Det tycks ju vara jägaren själv som är det största hotet"

Zakarias
6/22/12, 3:54 PM
#88

#87 Är nog mer i södra sverige det är så,  här i norrland så är det mer "skickliga jägare". Men inte alltid.

/Zakarias

[popadelica]
8/21/12, 7:23 PM
#89

Om man är någorlunda klar i huvudet är det väl klart som fan att man är emot djurplågeri.

lodjuret
8/24/12, 8:31 PM
#90

JA! Självklart jag är emot djurplågeri!! HEMSKA MÄNNISKOR FINNS DET!!

Annons:
Upp till toppen
Annons: