Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 5572 ggr
Luisa
2011-12-18 23:01

rädda djur ifrån smärtsamma djurförsök

Hej!

Botox är ett närv gift. Det räcker med ett glas botox för att döda hela sverige. Djur används inom forskning på botox fast man kan använda celldelning. Djur som inte dör av detta dödas med koldioxid. Vill ni läsa lite mer så klicka på denna länk.

Snälla tänk på alla djur som dör. Det ända ni behöver göra är att klicka på denna länk, skriva ert namn och epost, brevet står redan skrivet sen är det bara att klicka på skicka.

Vi hoppas kunna få forskarna att använda celltester istället för djur!

Varje röst kan göra skillnad! Tänk på alla oskyldiga djur som dör i onödan.

Snälla sprid detta!

Detta tar bara ett par sekunder så snälla rösta!!!

Annons:
WeirdFreak
2011-12-18 23:06
#1

Jag gjorde det! :D

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

indra-bus
2011-12-19 23:10
#2

De andvänds djurförsök till nästan all kosmeticka o hygenartiklar.

På djurensrätts hemsida finns en lista på vilka märken som inte gör de. Om man vill rädda ännu fler..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Ove555
2012-02-10 17:28
#3

Är botox något sorts skönhetsmedel, och varför använder dom djur i  forskningen med botox, och vad är det för djur som används, och vad gör dom med djuren i forskningen med botox?

Aviendha
2012-02-10 20:46
#4

Botox används i skönhetsindustrin, ja, men det används även på flera andra sätt än att släta ut rynkor.

Exempelvis så kan botox användas för att underlätta och smärtlindra personer med allvarliga spasmer, exempelvis sådana som personer med hjärnskador kan få (tex de med celebral pares, sk. CP-skada). Att ge personer med dystoni muskelavslappnande är kanske inte det lämpligaste alla gånger då det påverkar hela kroppen, med botox kan man punktbehandla den eller de muskler/muskelgrupper som är "drabbade".

Ove555
2012-02-10 21:17
#5

#4 Jaha. men vad jag förstod så gör dom djur illa med botox, och det var det jag ville veta mer om

Aviendha
2012-02-10 22:36
#6

#5 Djurförsök kan vara smärtsamma, ja. Men det går inte att vara så svartvit som att "alla djurförsök som innehåller botox är smärtsamma". Det fungerar inte så.

Jag skulle rekomendera att du läste på lite om djurförsök, vad det innebär och under vilka omständigheter man tillåter det. Jag tror att det skulle hjälpa dig att förstå det hela lite bättre, och så slipper jag skriva en spaltmil med text som du enkelt kan läsa i länken i stället.

Man använder inte djurförsök "för skojs skull", man använder det när man inte kan få fram bra resultat på annan väg. Och man ska även väga djurets lidande mot nyttan av försöket. Om djuret kan antas lida under försöket så måste syftet vara tillräckligt viktigt för att försöket ska bli godkänt.

Många saker som testats har i senare skede fått andra användningsområden. Exempelvis så visade sig allergimedicinen atarax även ha en ångestdämpande effekt och den är nu ett mycket vanligt preparat inom psykiatrin. Samma sak med botox, man forskade och upptäckte att preparatets muskelavslappnande effekter även kunde användas för att släta ut rynkor.

Att botox testas på djur är inget märkligt, alla läkemedel måste genomgå djurförsök för att få släppas på marknaden, och i många fall forskar man vidare för att utveckla preparatet ytterligare eller för att se hur det skulle fungera på nya områden där det inte tidigare använts.

Annons:
BusBella
2012-02-14 19:57
#7

#3 Det är inte bara för skönhet, min lillasyster har dystoni och hon fick alternativ att välja mellan Parkinsons tabletter och botoxspruta en gång var tredje månad tror jag det var.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Vincent...
2012-02-17 16:43
#8

måste man skriva sin mail adress

HAHAHAHAHAHA…..

Wand
2012-02-18 00:47
#9

Tips till er som vill ha icke djurtestade produkter: Oriflame och Mary Kay. Oriflame säger sig dessutom inte använda några ingredienser till sina produkter som är djurtestade, så man får väl hoppas att de talar sanning. De säljer såväl smink (med mycket bra kvalitet) som hygienartiklar. 

Tyvärr är det svårt att undvika djurtester helt i denna värld, då mycket av vår mat och övriga saker vi brukar i vardagen djurtestas, inte bara smink och hygienprylar. Men man kan i alla fall minska smärtan för djuren så gott det går. Minsta ansträngning gör ju faktiskt skillnad.

Att använda botox till CP-skador och liknande saker är en sak, jag säger absolut inte att det är rätt med djurförsök bara för det, men det är ju lättare att rättfärdiga än botox i skönhetssyfte.

Djurtester sker även på alla mediciner och salvor etc som vi får från sjukvården. Alvedon t.ex. Att sluta använda sådana preparat helt är väl en omöjlighet idag med tanke på att vi behöver dem mer eller mindre någongång i våra liv, men vi kan ju tänka på att inte proppa i oss en massa skit i onödan, för tänk då på vilka liv som slösats för vår onöd…

Tycker det är bra att dessa saker uppmärksammas, som detta med botox (jag har själv vigt en liten flik på min blogg till just detta ämne) men botoxen är ju också bara en liten fis i rymden jämfört med allt övrigt.

Vi får göra det bästa vi kan för att minska onödigt lidande för djur. Jag önskar att man helt kunde utesluta djurförsök och börja leva som vi är skapta för att leva, men vårt samhälle är helt uppbyggd på ett egentligen inhumant vis. 

Tyvärr.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

redan
2012-02-18 01:54
#11

Jag jobbade ett tag som försöksdjurstekniker. Den absolut största delen av mitt jobb, var att se till att djuren mådde bra.

TerriZue
2012-02-22 14:26
#12

Jag skickade!

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

[josefineomar]
2012-02-24 15:49
#13

#2 - Jag har hört och läst att det är förbjudet i Sverige att använda djur i forskning när det gäller skönhetsprodukter. Man får varken sälja djurtestade produkter eller forska på djuren för sminkets skull. Däremot får man behålla sina gamla resultat från den tiden då man forskade på djur.

Men i andra länder får man ju fortfarande göra det för sminkets och hudvårdsprodukters skull. Tycker såklart att all forskning på djur är fel, man borde förbjuda all forskning som har med djur att göra.

Jag ska skicka mitt namn jag också :)

Annons:
pehu
2012-02-24 16:43
#14

#13 Menar du verkligen det du säger? Att man borde förbjuda all forskning med djur? Inte bara förbjuds då forskning för att få fram botemedel/bromsmediciner/lindrande läkemedel osv. mot fruktansvärda sjukdomar utan även förbud mot sådan forskning som är till gagn för djuren själva…som t.ex. jag håller på med i mitt examensarbete där jag kollar på betydelsen av tidig erfarenhet av leksaker som stimulerar lek hos smågrisar. Jag skulle rekommendera dig att läsa inlägg #5 samt länken i det inlägget för att läsa på mer om djurförsök. Det är inte alltid djuren lider bara för att det är ett djurförsök och åtgärder vidtas alltid för att minska lidandet i de fall då risk för lidande finns.

[josefineomar]
2012-02-24 19:51
#15

Okej, jag går förfina mina ord: Plågsamma eller dödande djurförsök. Det finns ju djurförsök som går ut på att bara studera djur och komma fram till ett resultat - men detta kallar jag inte för djurförsök utan att göra en beteendestudie. :)

Att odla tumörer i hamstrars kindpåsar eller på något vis utnyttja djuret som inte gynnar det på några sätt förutom smärta, det kallar jag mer för djurförsök. Man ser väl annorlunda på vad som är djurförsök eller inte, jag ser inte en studie som djurförsök, även om det antagligen katagoriseras som det. Sedan är jag ganska väl insatt i hur djurförsök går till och i vilka former. Jag har gått en treårig utbildning i djurvård och fått se film från Astrazenica.  Även gjort arbeten om djurförsök. Jag vet att de tas om hand bra av djurskötare, men jag vet också att djur som föds upp som försöksdjur antagligen aldrig kommer ut därifrån levande. (Om de inte rymmer eller släpps ut av aktivister - som jag tycker är ganska korkat gjort ändå, för hur ska burdjur klara sig fria ute?)

Visst, smärtsamma (finns även djurförsök där djuret får en spruta och sedan avlivas utan att de plågas, men ändå dödas för människans sak) djurförsök kanske gynnar människor - men hur många djur sätter inte livet till för att människor ska må bra? Och vissa djur dör helt i onödan. Dessutom så kommer det allt fler sjukdomar som människan inte har en aning om vilka de är eller hur man botar dem. Naturen kommer alltid finna på olika sätt att döda människor med sjukdomar, och finner man botemedel för en sjukdom kommer det flera.

Nu låter jag inte så optimistisk märker jag :) Men det är ändå något jag tänkt mycket på, och det är så tråkigt att djur ska få lida för människor. Är ett djurliv verkligen mer värt än ett människoliv? Nej. Men människor har en "instinkt" att skydda sin egen art och sätta människans liv före djurens. Så är det bara. Men mina hundar har större värde för mig än många människor.

indra-bus
2012-02-24 20:02
#16

För den som inte vet så finns de altenativ till djurförsök. Djur har inte samma genuppsättning som oss.

Så de altenativen är mycke säkrare.

Jag tycketr att alla djurförsök borde förbjudas…

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

indra-bus
2012-03-14 10:15
#18

Där ser ni de finns altenativ..

Tack för den länken redan.

Heja sverige!!

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[LinneaDahlberg]
2012-04-04 19:54
#19

I länken ovan handlar det om muskelavslappnande medel som helt enkelt bara ska visa hur preparatet fungerar in situ på just dessa celler. För att sedan se hur det fungerar in vivo, i levande individer är saken en hel annan.

ALL medicin som kommer ut på marknaden måste först genomgå vissa djurförsök, därefter kan de genomgå försök på de djurslag de ska användas till, t.ex. människor eller djur.

Jag tycker det är hemskt viktigt att försöksdjuren har det bra, men djurförsök är i många fall ett måste när det gäller medicinsk forskning.

Om min mamma får problem med hjärtat vill jag att hon ska kunna få hjärtmedicin, även om det är testat på djur, och när min hund får ont vill jag kunna känna mig säker i att det smärtstillande preparat jag ger inte tar död på den eller ger andra allvarliga biverkningar. Tänk så många människor och djur som får det bättre.

Luisa
2012-04-04 20:11
#20

#19 just detta handlar om djurförsök för smink och skönhetsgrejer.Alltså botoxtester på djur pga att någon behöver släta ut sina rynkor.

Visst vore det jätte bra att inte behöva testa saker på djur överhuvudtaget men det är just nu omöjligt.

Annons:
[LinneaDahlberg]
2012-04-04 20:49
#21

#20 ber om ursäkt om det var det hela. Förstod inte det av överskriften, ej heller av inläggen som följde.

Luisa
2012-04-04 21:18
#22

#21 Det är okej :)

Detta gäller inte bara för djuren i sverige har jag för mig utan i andra länder med…

PandanNilsson
2012-04-05 00:07
#23

Nu vill lilla jag ingripa! Tänk på det såhär -.-

Inan fanns det tex ingen smink! Åhnej! hur kunde de klara sig.. katastroff… omg… Typ inte alls. Men idag är det så, TYVÄR! Den är saningen, den hårda saningen! Jag skulle kunna klara mig utan smink, om jag kunde rädda iallafall ett djur. Tänk igenkligen på hur mycket DU kan göra för att få det bättre i framtiden? VILL du rädda liv? VILL DU DET? Ja eller Nej? De finns inget kanske, eller "men" och särskilt inte "ibland" (!) Det jag försöker säga är : VI GÖR IMORGON.

Jag har verkligen inget emot er men, som sagt de var de hårda men sanna orden!

:) Mvh

Med vänliga hällsningar Pandan.
Medarbetare på Te ifokus.

Kolla in min kaninuppfödar sida! här/

indra-bus
2012-04-05 09:01
#24

Ja jag vill rädda liv. Både djur o mäniskor.

De finns altenativ till de flästa djurtester. O de är säkrare men dyrare.

Sen kan ni ju räkna ut resten själva.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

missemel
2012-04-09 20:31
#25

Skriver under :) Det ska vara en damostration i stockholm mot SMI. http://www.djurrattsalliansen.se/stockholm/
Gå med? =) =)

julklappen
2012-04-10 16:37
#26

kopierade detta(hoppas det inte gör något) och tänkte lägga in det på min sida inne på FaceBook. Får man det?

Luisa
2012-04-10 17:09
#27

#26 absolut! Det är fritt fram att kopiera och sprida detta :D

Annons:
Ove555
2012-05-12 14:11
#28

Det är bra att ni värnar om djur. Personligen tycker jag det skulle värnas mycket mer om vilda djur också. Jag gillar inte jakt, men om dem är tvungna att hålla på med det? Så tycker jag det skulle vara bra om dem hade minst 2 personer (gärna jaktmotståndare) med i varje jaktlag utrustade med filmkameror, där dem skulle ha rättighet att visa filmerna på nätet efteråt som t,ex på you tube

Själv har jag bara sett en längre jaktfilm som jag tror dem visade på kalla fakta på tv 4 på 90-talet. Minns att jag tyckte synd om älgarna

axilur
2012-05-12 14:22
#29

#13 Jag hade nog tyckt det vore bättre om Sverige gjorde kosmetikatester än t.ex Kina där de inte har några djurskyddslagar.

/Anneli

axilur
2012-05-12 14:24
#30

Kosmetikan som säljs som "icke djurtestad" är djurtestad i grunden. Det är bara slutprodukten de låtit bli att djurtesta, men ingredienserna är testade. Inget företag skulle släppa ut en produkt på marknaden med risk för att någon blir blind eller får annan skada.

/Anneli

vallhund
2012-05-12 18:12
#31

Nej, jag tänker inte skriva under. varje batch botox måste testas på djur innan det kan användas på människor, för att säkerställa innehållet, som kan variera.

Nu menar jag botox för medicinskt bruk, i skönhetsindustrin borde det förbjudas.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

luckydragonriderkin
2012-05-14 15:32
#32

jag har skrivit på nu!

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Ove555
2013-08-17 13:06
#33

Rådjursjakten har börjat, och jag tycker det är enormt synd om rådjuren.

Persifone
2013-08-17 15:38
#34

#33 Starta en ny tråd om det 👍

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
Ove555
2013-08-17 16:43
#35

#34 Nej det vill jag inte. Men om du startar en ny tråd om det till förmån för rådjuren så stödjer jag dig.

Upp till toppen
Annons: