Annons:
Etikettsmådjur
Läst 5961 ggr
dundeer
2011-12-05 21:12

Överreagerar jag, eller är detta helt galet?

Hittade det här för ett litet tag sedan, och blev upprörd. Är det bara jag som reagerar?

http://tellyoumylife.blogspot.com/2007/10/fucking-palms.html

Annons:
Wand
2011-12-05 21:17
#1

Varför jobbar/praktiserar en sådan person ens på en djuraffär?!

Och deras metoder att förflytta råttorna i svansen dessutom, hmm..

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

dundeer
2011-12-05 21:19
#2

Det tänkte jag också på! Hon såg inte hur misserabelt djuren hade, hon såg bara att de var äckliga O.o Borde det inte finnas några lagar som skyddar mot sådant där? SJU fullvucna råttor i en sådandär liten bur+ ungar i alla olika storlekar..

Wand
2011-12-05 21:20
#3

#2 Vet inte hur lagarna ser ut, men djurhållningen i de flesta djuraffärer är hemska..

I våran djuraffär har de hamstrar och gerbiler i blandade kön i en liten gallerbur med nerpinkat spån och en matskål. That's it. Får så ont i hjärtat och vill ta dem därifrån och stänga ner hela affären. Rynkar på näsan

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Aviendha
2011-12-05 21:26
#4

Djuraffärer måste ha samma mått på sina burar och följa samma lagar som en privatperson (dvs. de som finns i saknr. L80), dessutom så finns det tilläggskrav på djuraffärer (gällande bla. info och utbildning av personal).

Det finns inga lagar som skyddar mot praktikanter med kass inställning däremot.

dundeer
2011-12-05 21:26
#5

Det håller jag med om, men har aldrig sett något som det här. Kanske reagerar starkare för att jag själv har råttor, och vet vad de behöver.

Åhh, vad hemskt. Hur tänker folk? Jag hade mycket väl kunnat tänka mig att ha en djuraffär, men då för att jag älskar djur över allt annat, och inte för att jag vill tjäna pengar.

Wand
2011-12-05 21:28
#6

#4 Men djuraffärer håller oftast lagens minsta mått, och det är ju fortfarande ingen bra hållning för de flesta djur då de minsta lagliga måtten är hiskeligt små. 

Sedan finns det bara lag om att en person i djuraffären (har för mig att det är ägaren?) ska vara kompetent inom yrket, har i alla fall jag fått höra.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
dundeer
2011-12-05 21:28
#7

#4 Men måttet på de burarna kan ju inte vara tillåtet. Det var sju råttor plus en massa bebisar i små plastburar. Råttor ska ju ha rätt höga mått?

Lina R
2011-12-05 21:30
#8

Hmm. Jag läste inlägget, det är alltså inte BURARNA på bilderna utan lådorna/hinkarna hon hade dom i medans hon städade.

Men man misstänker ju såklart att burarna och djurhållningen förmodligen är rätt miserabel, 7 vuxna varav flera med ungar låter ju inte bra. Men man kan ju inte säga så mycket utifrån bilderna annat än att jaha, det där var många råttor som fick sitta i en hink medans buren städades.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

dundeer
2011-12-05 21:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8 Burarna var de genomskinliga lådorna råttorna lever i vanliga fall. HInkarna var de i under städning.

Den här hittade jag i en annan tråd här. Så är ganska uppenbart att det är i de burarna de faktiskt bor.

Aviendha
2011-12-05 21:42
#10

#6 Visst är det så, jag sade aldrig att djuraffärer har den mest optimala hållningen generellt. Jag svarade bara på frågan om det fanns lagstiftning som reglerade "sådanthär" Glad

Japp, föreståndaren ska ha en utbildning för att få driva djuraffärsverksamhet. Den innehåller lite av varje, bla. djurslagsspecifika kurser. Exakt vad den innehåller finns även det att läsa om i L80.

#7 Jag är inne på samma linje som #8. Det kan mycket väl vara städburar. Någonstans ska ju råttorna vara när deras ordinarie bur blir rengjord.

Lina R
2011-12-05 21:45
#11

#9… du kan ju inte bara löst länka till en bild och säga att det är från samma butik… weird ju.

Som sagt, dom har det säkert inte alls bra men utifrån blogginlägget du visade kan man inte säga så mkt. Och som Aviendha (illern? eller matte?) påpekade så ska dom följa lagstiftningen. Vet du vilken djuraffär det rör sig om, så är det bara att anmäla. Har dom brister i djurhållningen måste dom fixa det efter kontrollen =).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Aviendha
2011-12-05 21:47
#12

#9 Det ser ut som en typ av labbur. Den behöver nödvändigtvis inte vara olaglig, det beror ju helt på måtten. För möss finns det lagliga sådana, har för mig att det finns de som precis på håret klarar råttmåtten med. Med det inte sagt att det är dessa som djuren sitter i permanent. Bara att det inte behöver vara lagbrott. De kan ha mindre sådana burar som de sitter i under städningen. Eller så sitter de helt enkelt i för små burar, vilket givetvis inte är okej någonstans.

Aviendha
2011-12-05 21:48
#13

#11 Aviendha är illern, men vid det här laget så lystrar jag lika mycket till det som något annat Flört

Annons:
dundeer
2011-12-05 21:57
#14

#10 Om man läser "punkformen" hur hon gör så säger hon att det är dom ordinarie burarna hon rengör, dvs dom små. eftersom råttorna får vara i hinkar under städningen och ungarna i kartonger. Sen om du kollar på dom två sista bildern så är det buren före städning längst ner och buren Efter städning ovanför. Jag Tolkar det klart och tyligt att de är dom små burarna som är deras boburar.

#11 Bilden jag länkade till kommer från ett inlägg på kanin i fokus. Den är tagen i samma butik som detta inlägg handlar om, d.v.s Palms zoo i uppsala. Jag kan inte anmäla detta eftersom et är ett äldre inlägg oh jag har ingen koll på hur det ser ut idag där men reagerade ändå kraftigt på de inlägget.

Lina R
2011-12-05 22:00
#15

#14, gå dit och kolla in stället då =). Brister det, så gör rådisarna en tjänst och anmäl.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

[kent2]
2011-12-05 22:40
#16

Det ser onekeligen ut som om det är labburarna som råttorna hålls i och inte städburkar (se sista bilden). I det fallet verkar det vara för låga och för trånga att hålla 7st adulta djur i. Dock är bilderna från 2007 och säger inget om hur det ser ut idag.

pehu
2011-12-06 09:29
#17

Så dyker Palms zoo upp här också. Det finns redan en hel del anmälningar mot denna djuraffär (fruktansvärd djurhållning och bristande kunskapsnivå hos djurskötarna). Jag gjorde en anmälan för ett år sen då jag ansåg att de bröt mot flera punker i djurskyddslagstiftningen. Var in där för några veckor sen igen och kan säga att inget förbättrats. Har även läst att flera andra anmält denna djuraffär det senaste året…så hoppas Lst får lite påtryckningar nu och förstår hur allvarligt det är ur djurskyddssynpunkt att kontrollera denna affär.

HellviHumle
2011-12-06 20:46
#18

#17 Om inget hänt så kan det ju faktiskt vara så att de följer de bestämmelser som finns.

HH

pehu
2011-12-07 22:53
#19

#18 Även om jag tyckte det såg väldigt överbelagt ut i burarna (som även såg rätt små ut) är det ju möjligt att gällande bestämmelser kring detta följs (gjorde inga uppmätningar så vet inte). Många djur i en liten bur kan dock göra det svårt att uppfylla kravet på att varje djur i lugn och ro kan intaga föda och vatten (13§ 4 kap L80) samt att förvaringsutrymmet ska möjliggöra att varje djur får den motion det behöver (10 § kap 4 L80). Dessutom stod smådjursburarna staplade på varandra ute i korridoren där kunder går förbi för att komma till kassan (alltså inget avskilt rum dit bara personal och potentialla köpare har tillträde (11§ kap 5 L80). Möjligt dock att lst gjort en annan bedömning som du säger (om de nu varit och kontrollerat affären?). Tråkigt om det kan se ut sådär och ändå vara lagligt dock…

HellviHumle
2011-12-07 23:21
#20

#19 Jag har blivit anmäld några gånger utan att det funnits några fel. Ett exempel är när vi hade rashönsuppfödning. Bl a handlade det om att anmälaren ansåg att vi hade för trångt i burarna vilket vi, med marginal, inte hade.
Ofta kan det nog vara så att anmälaren har en syn på saken och lagen har en annan.

HH

Annons:
pehu
2011-12-08 08:14
#21

#20 Visst är det möjligt att det kan vara så! Jag har praktiserat på länsstyrelsen så jag vet att många anmälningar är obefogade. Men jag kan åtminstonde se en tydlig punkt som denna djuraffär bryter mot (att de inte har ett avskilt rum åt sina smådjur).

[kent2]
2011-12-08 15:20
#22

Det finns inget krav i L80 att det ska finnas ett separat rum åt smådjur, det som finns är ett krav på att djuren inte störs i onödan och en rekommendation om exponeringsplatsen.

MoaL
2011-12-15 07:43
#23

Om råttorna hålls sådär bryter de absolut mot djurskyddslagen. Om inget görs åt det trots anmälningar låter det tvärtom som att det finns folk som inte sköter sitt jobb som de ska.

Djurskyddslag (1988:534) säger bland annat:

4 § Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt.

Alla smådjur har till exempel rätt till gömställen, vilket inte tillgodoses i labburar. De har också rätt till "en för sysselsättning berikad miljö" (L80, 8 kap., 11§).

L80 säger vidare:

5 kap. Särskilda bestämmelser för zoobutiker, djurgrossistanläggningar och liknande anläggningar.

3§ Könsmogna kaniner och gnagare som hålls för försäljning ska vara könssorterade. Könsmogna okastrerade kaninhanar får inte hållas tillsammans.

4§ Avel och uppfödning av djur får inte ske i butikslokal eller annan lokal till vilken kunder har tillträde.

11§ Förvaringsutrymmen ska vara utformade och placerade så att djuren inte störs i onödan av andra djur eller människor. Minst en sida i ett förvaringsutrymme ska vara skyddad mot insyn. Burar med fåglar ska vara placerade så att deras högsta punkt med full yta är minst 150 cm över golvet. Detta gäller dock inte för marklevande fåglar.

Dessutom bryter de mot utrymmeskraven. Minsta tillåtna yta för tamråttor är 0,18m² med en höjd på minst 30cm. Det motsvarar alltså 60x30x30cm. Där får man hålla MAX tre råttor som INTE går i avel.

Vid grupphållning ska varje råtta ha minst 0,06m², men är det en avelshona med kull så ska de ha minst 0,08m² var vid grupphållning.

7 råttor per bur, där säg fyra stycken är honor med ungar (redan här har de alltså brutit mot att djur som hålls för försäljning ska vara könssorterade), ska ha en sammanlagd yta på minst 0,5m². Det är alltså en bur som är 1 m lång, 0,5 m djup och 0,3 m hög.

Om ingenting händer eller förbättras så är det bara att anmäla igen, och igen, och igen.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Linda3046
2012-02-18 11:56
#24

Jag tror att dom råttorna med ungar hålls i det "privata" utrymmet i butiken, alltså inte ute i butik och för försäljning.

Nu var den här blogginlägget väldigt gammalt, men jag tror dom använder samma burar nu för tiden, såg så ut en gång när jag kollade in i det rummet där personal bara har tillträde, men frågan är om de är lika överbelaggda nu för tiden. Råttorna som står ute för försäljning har faktiskt rätt stora burar, men gerbilerna och hamstrarna har burar som jättesmå, dom kanske är minimåttet man jag tycker faktiskt de känns lite mindre :/ Ska nog försöka mäta någon gång och om jag har möjlighet (Dvs är tomt i affären) kanske ta lite bilder som jag kan skicka in till länstyrelsen.

Den här affären är iaf sjukt sunkig, och jag har läst att de även blivit anmälda för att ha såld någon utrotningshotad fågelart utan tillstånd. Har sett en hamster som bode i en liten labbur, utan något i buren förutom en matskål och hon var väldigt överviktig.. Hamstermamma med 3v bebisar + två äldre hamstrar i samma bur ute i butiken (och som sagts så står dessa inte i ett eget rum). Gerbiler i små gallerburar med en skvätt kutterspån i, hamstrar i kissiga burar, sjuka fiskar. Sist jag var där i december hade typ alla kaniner och marsvin bara några/någon centimeter med vatten i sina flaskor. Jag var där och sökte jobb då faktiskt :P Och ägaren kom ut med några papper och sa "det här är ju bara skitsnack", misstänker att det var ännu en anmälan -______-

Sen är dom jättedyra också, tar 1800kr för hamster/råttbur som jag sett för 699kr på andra djuraffär. Vem är det som handlar där egentligen? o.O

Upp till toppen
Annons: