Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 7757 ggr
Aviendha
2011-11-14 17:04

Varghatet 2

Då den gamla tråden varghatet börjar bli rätt lång med sina nära 200 kommentarer så låses den nu och tanken är att diskussionen kan fortsätta här.

I den gamla tråden så finns även en länk till denna tråd för att de som följer den ska hitta fortsättningen.

Enjoy!

Annons:
Fridaaaa
2011-11-14 17:11
#1

Hatar dem som skjuter eller vill skjuta vargar :S

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[GunillaR]
2011-11-14 17:14
#2

Jag tycker att  stammen av tvåbenta skjutglada varghatande individer börjar bli för stor i Sverige. Någon som har ett tips på åtgärd?

[Doglovers]
2011-11-14 17:24
#3

Vad bra att du fixade en ny trådSkrattande Jag hoppas nu att alla håller samma trevliga ton i den här, som i den gamlaFlört

Aviendha
2011-11-14 17:41
#4

#3 Ja, det hoppas jag med!

Hata är ett starkt ord, och att generalisera kring "skjutglada varghatare" gör inte att diskussionsklimatet blir vänligt. Klart som korvspad att man får tycka vad man tycker, men det går att skriva det på ett sätt så att grundtanken går fram (pro varg, ta bort alla former av jakt över huvud taget) utan att direkt förolämpa alla som har en avvikande åsikt.

[GunillaR]
2011-11-14 20:02
#5

Moderator får gärna ta bort mitt inlägg om det inte passade. Jag är inte aktiv på tråden, utan fick bara se rubriken.

Och eftersom en frisk varg som dessutom var märkt med sändare, blev avrättad för några dagar sedan, så kunde jag inte låta bli.

Men som sagt, det går bra att ta bort mitt inlägg om det är störande.

[Doglovers]
2011-11-14 21:51
#6

#5 Eftersom dom flyttar vargar just nu och planerar var dom ska släppas, och denna tik inte räknades med så måste det finnas en orsak. Kolla upp med den aktuella länsstyrelsen. Där borde dom veta.

Tyvärr är det ju så att det blir jägarna som blir beordrade att göra jobbet åt regering och riksdag. Vem skulle annars göra det…? Bäst vore det om det fanns några speciellt utvalda. En grupp specialutbildade. Du ska veta att jägarna får mycket elände av jobbet dom utför gratis. Hat,mordhot och förföljelse. Rent kriminellt. Och jägarna arbetar helt seriöst på order av regeringen.

Annons:
Silvestris
2011-11-14 22:13
#7

#6

Tyvärr så utsätter en klick jägare som ogillar varg även de andra människor för hot och förföljelse. Extremer finns åt båda håll. Det var inte länge sedan en miljöpartist som på ett vargmöte med jägare protesterat mot total utrotning av vargen (dvs. sluta inte när Sverige är tomt utan ta Ryssland också), när han kom hem fick han en sten inkastad genom ett fönster. Stenen tog i skallen på honom och en sådan smäll kan ju sluta riktigt illa. Det kanske inte var en jägare, men det var sannolikt en "varghatare" som markerade sitt ogillande…

Ove555
2011-11-15 03:14
#8

Jag har aldrig blivit störd av någon varg, men däremot av hundar som skäller och för oväsen, och jag tror merparten av de här störande hundarna är och har varit jakthundar. Sitter just nu och lyssnar på en som skäller här mitt i natten, tror det är en stövare som dess ägare nästan jämnt och ständigt verkar ha instängd i en hundgård

[Doglovers]
2011-11-15 09:33
#9

#7 extrema personer finns tyvärr överallt. Var man än befinner sej. #8du måste ta tag på detta problem. Dels är det synd om hunden och dels så ska du inte behöva acceptera detta. En hund ska inte sitta hela nätterna och skälla konstant. Ägaren måste ta tag saken. Annars får du gå vidare med problemet om han inte lyssnar.

[GunillaR]
2011-11-15 12:51
#10

# 6 - Vargen kommer någonstans ifrån mellansverige och har vandrat ner till södra Sverige under en tid. Man har hela tiden haft kontroll på henne och märkt henne med sändare.

Nu har hon befunnit sig i Skåne en tid och rev några får som gick ute. Men Länsstyrelsen i Skåne Län ville inte skjuta henne eftersom hon var ung och frisk och att man behövde henne för vargstammen. Men så råkade hon gå äver gränsen in i Småland och då smällde det direkt.

Händelsen är anmäld till EU.

Ove555
2011-11-15 16:21
#11

Det blev ett väldigt gnäll när vargen rev får. Men tänk på alla djur som jägarna har skadeskjutit i det här landet. Det pratas det nte så mycket om…

Jag förmodar att det är ungefär lika illa med det nu som det står i det här reportaget:

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/samhalle/article6201293.ab

[Doglovers]
2011-11-15 17:06
#12

Men det är ingen som tackar jägarna som hjälpt forskarna att ta reda på alla dvärgbandmask smittade rävar. Hade dom inte hjälpt till hade alla hundägare levat i ovisshet om denna otäcka smitta som även går på människan.

Jag tror man tar till sej det man vill ta till sej. Det som känns bäst för en själv, så att säga.

Ove555
2011-11-15 18:42
#13

#12 Enligt det här reportaget som publicerades i  Aftonbladet  2009-11-28 så har ju jägarna skadeskjutit 100 000 - tals djur i sverige varje år.

Och det är ju ganska mycket i jämförelse med den skadan som Sveriges vargar har  gjort de senaste 100 åren

"Jakt är Sveriges största djurskyddsproblem. Långt mer än en miljon däggdjur och fåglar dödas av jägare varje år i vårt land. Dessa djur dör inte omedelbart efter skottet, mellan 15 och 30 procent av djuren skadeskjuts och får utstå ett onödigt lidande. Under älgjakten skadskjuts 14 procent av djuren,"

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/samhalle/article6201293.ab

Annons:
Aviendha
2011-11-15 18:59
#14

Ove; tycker du verkligen att "många djur skadeskjuts" är ett bra argument mot "vargar river får"? Väldigt märklig argumentering! Det är ju som att säga att kvinnomisshandel är dåligt, men ingen pratar om riskerna med att lämna ut sitt kortnr när man handlar på internet. Dvs, båda är problem men de kan och bör inte ställas mot varandra som om de var varandras motsatser.

Ove555
2011-11-15 19:09
#15

#14 Nu tycker jag du är ute och reser, att jämföra misshandel med kontokort.

Jag tycker det är relevant att jämföra skadeskjutna djur med att vargarna river får. Men jag tycker det är värre att jägarna har skadeskjutit så många djur än att t.ex vargarna har revit får på grund av att det har varit för dåligt stängslat.

Aviendha
2011-11-15 19:49
#16

Du missar helt vad jag menar. Skadeskjutning är ett problem, det har jag inte förnekat, men det har inget samband med om varg river får. Båda två är egna problem, som båda behöver lösas. Men som jag sade, bara för att djur skadeskjuts så gör det inte att vi borde strunta i de får som vargen tar. Vill du diskutera problemet med just skadeskjutning så får du jättegärna starta en egen tråd om det :) Den här handlar trots allt ändå om vargen.

Ove555
2011-11-15 20:27
#17

#16 Jag tycker det har samband på det sättet att både vargarna och jägarna åsamkar djur lidande

Men jag tycker det är värre att jägarna skadeskjuter djur än att vargarna river får på grund av att det inte är tillräckligt stängslat.

[Doglovers]
2011-11-15 22:16
#18

Här sitter jag och läser ur en tidskrift, med en otäck bild på flera lemlästade får uppslängda på en bilkärra. Det står:

12 km "rovdjurssäkra" stängsel var inget hinder mot vargarna, som en natt dödade 14 och skadade ytterligare 8 hos G och W i Skultuna. 2010 dödades eller försvann 82 får, 2 kalvar och en kviga för familjen.

Under sommaren har angreppen ökat i sån omfattning att dom inte längre kan hålla räkningen på dom. Som exempel kan nämnas att bara under sista helgen i september, fredag-måndag morgon rapporterades från olika platser att ett 60 tal får blivit vargarnas offer. Och trots att många har slutat att jaga med löshund där man riskerar möte med varg, så fortsätter vargarna ta hundar, men nu på eller i nära anslutning till gårdar.

5 aug en sällskapshund togs av varg i Solmark på gräsmattan framför bostads huset

24 juli en pumi utanför Västerfärnebo.

29 juni En liten sällskaps hund togs 30 meter från familjens hus. Mitt på eftermiddagen. Kedjeåsen.

17 april En wachtel dödades i sammband med en familjepromenad av 2 vargar. Norrtälje. En av vargarna uppträdde även hotfullt mot en kvinna med barnvagn.

8 april. En liten sällskaps hund dödades av varg vid rastningen straxt intill bostads huset. Kristinehamn.

25 mars. 2 hundar rymmde från sin hundgård. baraena kom tillbaka med sår, och den andra är försvunnen. Skadorna är från varg.

9 mars. En golden retriver dödas av varg i hagfors. Hunden attackerades och dödades på gårds planen, 30 meter från bonings huset.

Det finns många fler, men jag orkar inte skriva ner mer.

Källa: Svensk Jakt.

Hawknestgrove
2011-11-15 22:22
#19

Här är en lank till en väldigt bra och lärorik sida.

http://www.vargfakta.se/

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

HellviHumle
2011-11-15 22:25
#20

Ni som pratar om att det gäller att stängsla ordentligt, har uppenbarligen ingen aning om kostnaderna för detta. Ofta är det samma människor som pratar om att vi ska hålla landskapet öppet så det inte växer igen. Gärna med får och köttdjur för att vi ska kunna köpa ekologiskt kött. Tyvärr vill ingen betala priset.

HH

Annons:
[Doglovers]
2011-11-15 22:31
#21

#17 När jägaren skjuter ett dödande skott mot till exempel en älg är det inte säkert att den faller på sekunden. Den kan fortsätta gå en bit innan den faller ihop. Och ändå är skottet dödande. Många som inte är insatta, skulle tolka det som en skadeskjutning, men så är inte falletObestämd

Jag har själv varit med och sett hur djuret fortsatt en bit och man hittat det längre in i skogen. Och när man sedan undersöker det kan man inte fatta hur det överhuvudtaget kunnat gå. Skott rakt i hjärtat.

Nu förstår jag att det kan kännas obehagligt att läsa om sånt här, men man måste förstå att jakten måste finnas. Det finns helt livsfarliga bilförare, cyklister som inte skulle få sitta på en cykel med mera med mera. Finns avarter inom alla kategorier. Men man kan inte utmåla "jägare" till att alla är blodtörstiga bestar. Vi är med och utbildar många. Vi har till exempel haft 2 vegetarianer med. Dom har börjat äta kött igen, men då vill dom att det ska komma från skogen där dom levt ett fritt och bra liv. Köttet från skogen är närodlat, klimatsmart och ekologiskt. Magert och omega 3 rikt.

Jägarna ser till att djuren har det bra på vintern när andra sitter hemma och svär över att snösvängen inte fungerar . Då lägger dom ut flera tusen på ensligebalar som ställs ut i skogarna så djuren inte svälter. Många säger att även det är fel. Men vem vill se på när djuren svälter ihjäl framför ögonen på en.

Nu blev det här lite OT, men ville ändå ge dej lite svar.Flört

Ove555
2011-11-15 22:35
#22

#18 Ja ja, men vad tycker du om detta då ?:

"Jakt är Sveriges största djurskyddsproblem. Långt mer än en miljon däggdjur och fåglar dödas av jägare varje år i vårt land. Dessa djur dör inte omedelbart efter skottet, mellan 15 och 30 procent av djuren skadeskjuts och får utstå ett onödigt lidande. Under älgjakten skadskjuts 14 procent av djuren, mer än 10?000 älgar, varje år. Trots eftersök med hund kan älgen få lida en längre tid innan den avlivas.

Hageljakt ger ännu fler skadskjutningar. Eftersom större delen av jakt med hagel sker på mindre djur innebär denna jaktform ett utdraget lidande. I dag jagas omkring 60 arter, varav de flesta ger obetydligt utbyte i form av kött. De 60 000 rävarna som årligen skjuts ihjäl tas exempelvis inte tillvara alls. Forskare på Naturhistoriska riksmuseet har undersökt rävar och funnit att cirka 30 procent av de lite äldre rävarna hade skador efter hagel.

En förklaring till hagelskadorna enligt forskarna är att vissa jägare slänger iväg ett skott så snart de ser en räv eller andra rovdjur. Varg påträffas inte sällan med avskjutna ben, käk- och bakdelsskottskador."

"Även fågeljakt bedrivs nästan uteslutande med hagel på flygande fågel. En undersökning gjord av Sveriges ornitologiska förening visar att sex av tio äldre sädgäss har hagel i kroppen. All fågeljakt borde rimligen förbjudas, men ett första steg kan vara att begränsa antalet jaktbara arter. Blyhagel har också visat sig ge sekundära skador genom att de skadade djuren äts upp av rovfåglar som örnar och falkar."

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/samhalle/article6201293.ab

Aviendha
2011-11-15 22:39
#23

Jag kanske var otydlig; öppna en ny tråd om skadeskjutning om ni vill diskutera det, det är ändå, när allt kommer omkring, en fråga som är skild från vargen som diskuteras i den här tråden. Om ni så vill så får ni gärna lägga in en länk här till en ny tråd.

[Doglovers]
2011-11-15 22:46
#24

#19 Tack för länken. Den här sidan är helt neutral. Fler skulle läsa den.

Ove555
2011-11-15 23:02
#25

#23 Du och jag har olika åsikter. Och jag tror du står mer på jägarnas sida än vargarnas…

[Doglovers]
2011-11-16 06:46
#26

#25 jag har aldrig träffat på en sån neutral moderator som den här sajt värden. Verkligen båda fötterna på jorden och stor kunskap om djurskydd.

[Doglovers]
2011-11-16 09:21
#27

I dag står det i tidningen att flera har hotats i samband med skydds jakten på den norska vargtiken. Både personal från länsstyrelsen och fårägare har polisanmält hot. Tråkigt att det ska vara så här.

Annons:
Aviendha
2011-11-16 09:30
#28

#25 det kanske vi har eftersom du anser att vargrivna får är jämförbart och har ett samband med skadeskjutning. Jag ogillar verkligen att du antyder saker om mig. Ingen här kan ha en aning om vart jag står i frågan eftersom jag inget sagt om det. Faktum är att jag tillhör "vargälskarna", men här är jag moderator i första hand och mitt jobb är att se till att diskussionen flyter på. Du har begått ett argumentationsfel och man skulle kunna se min kommentar som en hjälp för dig att komma med bättre argument mot jägare. Eller så är man negativ och känner sig trängd direkt någon frågar en något. Hade det varit jägare som gjorde samma sak och var aggressiva mot vargälskare skulle jag ingripa på samma sätt. Fast på ett sätt så tar jag din anklagan som en komplimang, det måste ändå betyda att jag agerar ganska opartiskt eftersom du utifrån mitt agerande antar att jag har en åsikt som egentligen är min riktiga åsikts motsatts.

Aviendha
2011-11-16 09:34
#29

Märk väl Ove att jag INTE förbjuder dig att tala om skadeskjutning, tvärtom! Jag uppmanar till att ta det i en egen tråd så det kan få den uppmärksamhet som det förtjänar. Jag hade kunnat radera dessa inlägg eftersom de inte hör riktigt till denna tråd, men det har jag bevisligen inte gjort.

Ove555
2011-11-16 15:14
#30

#28 Du skrev att jag begått ett argumentationsfel. Vad är det för något  argumentationsfel jag har begått?

Tycker du jag har varit agresiv mot jägarna?

Jag har väl inte gjort något mer än att visat vad det står i ett reportage i Aftonbladet om jägarna  i Sverige, får man inte göra det?

Aviendha
2011-11-16 16:03
#31

#30 Argumentationsfel. Den typ av argumentationsfel jag menar att du begick var den som kallas för "två fel gör ett rätt". Eftersom - vargar river får = dåligt. Jägare skadeskjuter massor av djur = ännu sämre. Alltså är vargrivna får inte ett problem/ett mycket litet problem.

Nej, jag anser inte att du har varit aggressiv mot jägare, jag nämnde ordet aggressiv för att tydliggöra att jag inte tolererar påhopp, oärlig debatteknik och faktafel från någon sida, oavsett om man är pro-varg eller anti-varg.

Jag har inte heller sagt att du inte får länka in reportage. Om det inte framgick med tydlighet i #29 (har du läst det?) så jo, självklart får du göra det! Glad

Däremot så handlar den här tråden om VARGAR och VARGHAT. Du delar info om jägare och skadeskjutning av vilt i allmänhet. Eftersom det är ett annat ämne så hör det inte hemma i just denna tråd, och därmed inte sagt att det är förbjudet på forumet i allmänhet. Återigen, du är fri att skapa en egen tråd för att belysa frågan. Folk som hamnar i en tråd som heter "varghatet" förväntar sig nog att tråden skall handla om vargar, inte om jakt och övrigt vilt. Sen skulle skadeskjutningsfrågan få bättre respons om den fick en egen tråd, folk kommer inte att leta i en vargtråd efter den infon. Win-win för båda frågorna helt enkelt Flört

Jag hoppas att vi snart kan lämna även det här därhän, tråden borde handla om varg, inte skadeskjutning eller diskussioner om varför en tråd borde få handla om det den är avsedd för.

Ove555
2011-11-16 22:00
#32

#31

Jag vet inte om det är något argumentationsfel att jämföra så som jag har gjort i den här tråden.

Om vi leker med tanken vill jag förklara det så här:

Om vi föreställer oss  en dåligt stängslad fårhage och där kommer in en varg och river får. Och vid andra sidan står där en jägare och skjuter vargen.

Vilken gör då störst fel vargen eller jägaren?

Och om vi föreställer oss vargar som tar bytesdjur för sin överlevnads skull

Och om vi sen föreställer oss jägare som jagar för nöjes  skull och skadeskjuter en massa djur.

Vilka gör då störst fel: Jägarna eller vargarna?

Är det argumentationsfel att jämföra så?

Aviendha
2011-11-16 23:14
#33

#32 Ja, jag anser det vara ett argumentationsfel vilket jag förklarat flertalet gånger och även gett dig en länk som beskriver olika argumentationsfel, däribland det som jag tycker att du begår.

Argumentationsteknik och reotrik är ett mycket spännande ämne! Tyvärr så passar det inte heller in i den här tråden Flört Det är lite OT för sajten överlag, men vi har förvisso en sådan kategori med så vi kan ju ta det i en annan tråd Glad Fast jag skulle nog rekomendera att man går in på skepticism.ifokus om man vill diskutera argumentationsteknik, där finns det en drös folk som är riktigt duktiga på den biten bla. Vill du inte starta en tråd om argumentation men inte förstår min förklaring även fast du läser om mina 4 inlägg där jag försökt förklara det så får du väldigt gärna skicka ett PM.

Kan vi låta tråden återgå till vargar nu? Jag slipper gärna redigering och radering av inlägg om jag inte måste. Denna diskussion riskerar att ta död på tråden eftersom det är OT.

Hausswolff
2011-11-17 16:45
#34

Jag vill gärna ha en rik fauna, inklusive vargar, men inte fanken vill jag ha vargen på min bakgård för det, bland mina hästar.

Det är svårt att hålla sig subjektiv i vargfrågan. Det är lätt att vara vargkramare när man bor i stan och det är lätt att vara varghatare när man försöker försörja sig på djurnäring och vargen river 14 av ens får på en gång.

Annons:
[kent2]
2011-11-17 19:05
#35

En partisk debattartikel = reportage? :)

[Doglovers]
2011-11-17 20:17
#36

#34 Håller med dej där faktiskt. Egentligen har jag ingenting emot vargen, men den ställer till med så mycket som har med min närmaste omgivning att göra. Vårt sätt att leva och jag känner mej hindrad att göra det jag brukar och vill göra.

Aviendha
2011-11-17 21:24
#37

#35 Hej, det var inte igår! Kul att se dig här igen Glad

monstermash
2011-11-23 11:14
#38

Jag håller på att skriva en rapport i skolan om vargar just nu, har hittat mycket intressant fakta om djuren! Jag har inte läst hela förra tråden.

Enligt Artdatabanken finns det idag minst 100 000 frilevande individer i Asien och Europa. Det finns forskare som hävdar att stammen dock är uppe i 200 000 nu.

Det finns en del statistik i min rapport, hur många vargkullar som det föddes på 1800-talet, och 2000-talet här i Sverige t.ex. Kan publicera det i tråden vid eventuellt intresse? Har källor på allt i texten.

[Doglovers]
2011-11-23 12:06
#39

Det skulle vara jätte intressant. Var spännande.

Tyvärr har tråden ett liten negativt namn. Men den är en fortsättning på förra. Men här finns egentligen inget HAT mot vargen. Bara för och nackdelar.

Aviendha
2011-11-24 09:15
#40

#38 vad kul, det får du gärna göra :)

Sehvrin
2011-11-24 10:39
#41

#19, #24 Kollar man över sidan så är den inte alls neutral. Var tar de upp nyttan vargen gör i naturen? Nej, den sidan tar bara upp hur mycket vargen kostar människan och har en allmänt negativ inställning till den.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
[Doglovers]
2011-11-24 12:06
#42

#41. Om du syftar på att dom tar de sjukaste och klenaste djuren, så stämmer det inte. Berätta i stället.

Silvestris
2011-11-24 12:46
#43

#42

Definiera klenaste. Vargen tar huvudsakligen kalvar och älgar över 11 år dvs. knappast de älgar som är i sin praktålder (enligt forskning från SLU).

Sehvrin
2011-11-24 13:18
#44

#41 Nej, det är inte det jag syftar på. Jag syftar på nyttan den gör som topp-predator både genom direkta och indirekta effekter.

Ett riktigt bra exempel på de indirekta effekterna ser man om man tittar på återinföringen av varg i Yellowstones nationalpark i USA. Där ledde bland annat det ökade antalet vargar till att  vitsvanshjortarnas reproduktion gick ner på grund av högre stressnivåer samt att hjortarna sökte sig till mer öppnare habitat. Detta innebar att träd längs vattendrag som tidigare betats ner fick chans att växa upp och bäverpopulationen kunde öka då det fanns mat åt dem. Bävrarnas dammar skapade habitat åt andra arter samt förhindrar erosion av strandbankerna. [Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_wolves_in_Yellowstone#Ecological_impacts_after_re-introduction Jag hittade tyvärr ingen bra text på svenska.]

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Doglovers]
2011-11-24 15:26
#45

#44 Okey, det var bra att du inte kom med den gamla trallenSkrattande

#43 Jag var vid Grimsö forsknings stion och talade med en vargforskare. och då ställde jag frågan om just det där med ålder med emra. Och han sa så här: "Tyvärr tar vargen även de största älgarna i sin bästa ålder" Och dom hade tagit hand om kadaver av älg som dom undersökt.

Vargen kanske inte kan döda en fullvuxen älg ensam, men den kan skada den och sedan vänta ut den tills den är så utmattad av skadorna att det inte blir något mottstånd. Jag har själv sett det med egna ögon.

Silvestris
2011-11-24 15:57
#46

#45

Men läser man forskningen ser man klart och tydligt att det främst är kalvar och djur över 11 år vargen tar. Därmed inte sagt att de aldrig tar vuxna djur där emellan, men huvuddelen av bytesdjuren är de lättare dvs. kalvarna (som tas i störst omfattning) och äldre djur.

monstermash
2011-11-25 12:26
#47

#39 & #40 - Lägger upp den på måndag.

[Doglovers]
2011-11-25 13:33
#48

#47 Det ser jag fram emotSkrattande

Annons:
Ove555
2011-11-25 21:47
#49

De värsta jägarna i det här landet är nog mäniskorna och inte djuren, d.v.s om man betraktar rovdjur som jägare

Fridaaaa
2011-11-25 22:42
#50

#49 Håller med! Människan är av den allra värsta sorten :S

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Aviendha
2011-11-27 23:16
#51

#49 Såklart vi är! Vi har förmågan att ha ihjäl allt som har puls, något få andra arter kan skryta med.

monstermash
2011-11-28 13:26
#52

Jag har inte gjort klart rapporten ännu, så eventuella stavfel kan finnas. Klistrar in det rakt upp och ned.

**3.
Resultat
****3.2 Kort beskrivning av
vargen
**På
Artdatabanken går det att läsa att vargar är de största av de
vilda hunddjuren, och normalvikten för vuxna djur väger ligger
mellan 35-50 kg. Vargens
utseende påminner om en stor högbent hund med sin långa kraftiga
nos, raka rygg, långa hängande buskig svans med svart spets,
kraftiga huvud, och långa ben. Vargens tassar är mycket stora.
Vargen har samma tanduppsättning som tamhundarna, men mycket
kraftigare. Deras svansar är kortare än tillexempel rävars.
De
kan ha olika färgvarianter men de vanligaste i Europa är gul eller
gråaktiga färgvarianter, med mörkare stickelhår på ryggen och
ljusare buk. Huvudet kan ha varierande teckningar, men ett
karaktäristiskt drag är att de har vita kinder, och den roströda
baksidan av öronen är också vanliga.

Vargen
är bra på att utveckla sig till mycket varierande omständigheter,
men är beroende av mycket föda nära reviret, av svenska raser
jagar dem helst stora bytesdjur som älg, ren och rådjur. I områden
där naturliga bytesdjur är ovanliga, står tambuskap för en stor
del utav födan. Enligt Artdatabanken lever alfaparet, bestående av
en hona och hane, ihop med årets kull, och eventuellt äldre tikar
kan stanna i föräldraflocken ett par år. I flocken är det endast
alfahonan som löper, och får sina ungar i slutet av våren. I
samband med parningen brukar de äldre ungarna vara könsmogna och då
lämna flocken. I en valp kull blir det oftast 4-8 ungar.
Det
finns idag minst 100 000 frilevande individer i Europa och Asien,
vissa forskare säger att stammen nu är närmare 200 000 individer.
Ett vargrevir i Skandinavien varierar mellan 1000 och 800
kvadratmeter, vilket är 800 miljoner till 1 miljard kvadratmeter.

**3.2
Vargens populationsekologi

**Enligt
Rovdjurscentret De 5 Stora, invandrade vargen efter den senaste
istiden, från söder. Den kom ungefär samtidigt som älgen och
vildrenen, och har sedan dess varit en naturlig del utav den
skandinaviska naturen och kulturhistoria. I Skandinavien har
människor i århundraden försökt begränsa vargens livsutrymme. Så
tidigt som på 1200 talet fanns det bestämmelser i svenska
landskapslagarna, som krävde att bönderna hade hjälpmedel för att
fånga varg, tillexempel vargnät, varggår och lapptyg. Bönder var
även tvingade att delta i såkallade ”vargskall”, där stora
drevkedjor, ibland med 1000 personer, gick genom skogarna för att
försöka fånga vargar. Den som inte gick på ”vargskallet” fick
böta.

Det infördes skottpengar på varg 1647, men trots
detta fanns det antagligen över fleratusen vargar i Sverige. När
bönderna sedan ficklagstadgad jakttid år 1789, och började jaga
älg, hjort, rådjur på sina marker, minskade vargens viktigaste
naturliga bytesdjur kraftigt. Detta ledde till att vargen fick det
svårare att få i sig tillräckligt med viltkött, och började
intressera sig mer för tamdjuren.

Artdatabanken står det att vargar från
början var vitt utbrett över norra halvklotet men trängdes undan
från stora delar av det forna utbredningsområdet. Idag finns de
starkaste fästena i Nordamerika och Ryssland, medans Europa har de
starkaste stammarna i delar av Östeuropa. I början av 1800-talet
var vargen spridd över hela Sverige, i mitten av seklet försvann
den ur Gotland och Ölands landskap, därefter minskade antalet
mycket fort. I slutet av 1860-talet var den praktiskt taget utrotad,
men fanns kvar i Värmland och Dalarna i ytterligare några
årtionden. Antalet vargar i Sverige var under 1930-40 talen 20-40,
för att 1865 minskat till högst tio individer. I samband med detta
fridlystes vargen år 1966.

År 1983 konstaterades den första
vargkullen under 1900-talet i Värmland. Sedan föddes det 1-2
vargkullar per år, för att vid sekelskiftet öka till sju kullar,
och antalet vargar var ca 70 stycken. Under de första tio åren av
2000-talet har vargstammen fortsatt att öka och kullar har fötts i
Västernorrlands, Västra Götalands, Gävleborgs, Dalarnas, Örebros,
Västmanlands, Stockholms och Värmlands län. 2008 och 2009 föddes
det 28 kullar per år, och 2010 beräknades vargstammen vara uppe i
200 djur.

Riksdagen antog 2001 en rovdjurspolitik, och ett
etappmål för varg. Etappmålet är 20 årliga föryngringar, vilket
motsvarar ca 200 djur. Detta ändrades delvis 2010, och ett nytt mål
som säger att vargstammen inte får överstiga 210 vargar i landet,
tillkom. Även lincensjakt efter varg infördes för första gången
och 28 vargar fälldes på kort tid. 2011 beviljades skyddsjakt på
20 vargar.

De största hoten för vargar, enligt
Artdatabanken, är befolkningens bristande acceptans. Vargar har
varit förföljda främst efter sina angrepp på ren och andra
tamdjur. Konflikten med jägare har ökat under senare år, då
vargar ses som en allvarlig konkurrent om det jaktbara viltet. Den
illegala jakten efter varg är även det ett allvarligt hot. Men ju
mer vargar etablerat sig i Mellansverige under de senaste åren,
desto mer hot har uppkommit. Antalet trafikdödande vargar har ökats,
och många vargar har dött eller avlivats på grund av skabbangrepp.
Ett annat mycket allvarligt hot är den smala genetikbasen.
Invandring av obesläktade vargar på öster, är på sikt nödvändig
för att populationen, som idag är isolerade, ska kunna bli
långsiktig livskraftig.

monstermash
2011-11-28 13:27
#53

iFokus bestämde sig visst för att byta rad på fel ställen i texten här och var. Flört Men där är rapporten iallafall!

[Doglovers]
2011-11-28 13:56
#54

#53  Tack ska du ha. Det var mycket läsvärt. Du har gjort ett fint jobbFlört

I år har dom räknat till 34 föryngringar=kullar varav i alla fall en kull är på 8 friska fina valpar i skultuna reviret.

HellviHumle
2011-11-28 18:33
#55

Står det rätt att reviren är mellan 800 och 1000 m²? Det låter väldigt lite.

HH

Annons:
redan
2011-11-28 21:45
#56

800 - 1000 kvadratkilometer

dvs ca 3 x 3 mil

[Doglovers]
2011-11-28 22:01
#57

På ett dygn kan dom röra sej med 5 mils radie. Det är därför inte vargtelefonerna fungerade fullt ut.

HellviHumle
2011-11-28 23:14
#58

#56 Kunde tro det.Glad

En annan fråga då: Fanns det verkligen vargar på Öland och Gotland ens före 1800-talet? Jag tvivlar på den uppgiften.

HH

saga97
2011-12-01 13:55
#59

dom som inte vill att vargar ska äta deras boskap dom får helt enkelt kasta kött i skogen eller nått för vargar äter då ger dem sg på boskap bara och räkna med Tungan ute

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

[Doglovers]
2011-12-04 12:30
#60

Hittade en artikell om vargvalpsflytt i svenska dagbladet 15/9 2011 Nu kortar jag artikeln.

Att flytta vargvalpar är ett högrisk projekt. Djurparkerna har provar flytta valpar mellan djurparkerna och det har inte inneburit några problem. Men proffesorn vid Centrum för djurvälfärd vid sveriges lantbruksuniversitet har scannat litteraturen och bara hittat tre experiment  då valpar har placerats i lyor i det fria. Det var både varg och mexikansk varg. I vargfallet överlevde en av fyra valpar. De tre andra dog inom två veckor. Två blev sannolikt ihjälbitna. Sex valpar av mexikansk varg dog efter att de flyttats och i det tredje fallet var det tre fem månaders vargvalpar som släpptes i en vild flock där de avvisades och dog. Proffesorn betonar att även om valparna överlever är chansen liten att den blir alfa och får möjligheten att föröka sej, vilket är syftet med flytten.

Den siffra som vargforskarna på grimsö forsknings station uppgett är att hälften  av de flyttade vargvalparna dör innan ett års ålder och hälften av de som överlever går in i reproduktionen.

Min åsikt efter att ha läst detta är att jag får känslan av plågsamma djurförsök. Man exprementerar med liv med vetskapen om att dom kommer att dö. Jag är väl medveten om att det i verkligheten är tufft för djuren med hög dödlighet. Men att medvetet  jobba med detta är i mina ögon väldigt tråkigt.

Silvestris
2011-12-04 22:32
#61

#60 Vad jag vet är det ingen svensk djurpark som har sagt sig vara villig att plantera ut några valpar (vargar öht). Att plantera ut djur i det vilda är alltid ett riskprojekt men med alls tjyvskyttar i Sverige lär knappast någon djurpark vara villig att investera i sådan idioti.

[Doglovers]
2011-12-05 09:35
#62

Det finns planer på utplacering, och därför har dom provat med att flytta valparna mellan olika djurparker. Problemet uppkommer då dom ska sätta ut park valpar till vilda lyor. Tjuv skyttet är en promilles problem. Problemen är om de vilda vargarna tar emot valparna. Och det hade dom ju inte gjort enligt test.

Annons:
Silvestris
2011-12-05 11:20
#63

Sveriges regering vill placera ut djurparksvalpar, men ingen svensk djurpark har än så länge sagt ja till detta. Man har endast ägnat sig åt förberedande forskning, men vad jag vet (info från en av de deltagande djurparkerna) är ingen av de svenska djurparkerna intresserade av att plantera ut varg. Det svenska läget är skitdåligt för utplantering. Att sedan sätta ut vargar som är delvis domesticerade (dvs. djurparksdjur) är det absolut sämsta alternativet men jag förväntar mig inte mer av de bestämmande mupparna.

[Doglovers]
2011-12-05 17:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Jag hoppas innerligt att så är fallet, det du säger. För det är helt sjukt att sätta ut och utsätta djur på detta vis. Hade faktiskt hoppats på att djurparkerna skulle sätta sej emot.

Var på kolmården och hälsade på 9 ungvargar. Var väldigt besviken efteråt, då jag mest fick känslan av att sitta med ett gäng jämthundar. Men jag fick bilderna jag ville ha i alla fall.

Efter att jag läst artikeln blev jag ännu mer emot det här. Djurplågeri i värsta sort.

brutt
2011-12-05 20:47
#65

Dumpa vargar som präglats på människan helt förfärligt!

Silvestris
2011-12-05 21:34
#66

#64

Kolmården gör mycket som är tveksamt ur djurvälfärdssynpunkt bla. just detta med att de tämjer vargar i "utbildningssyfte". Det innebär alltså att valparnas måste nappas upp och när man gör på det viset riskerar man dels att skapa beteendeproblem hos djuren, men man utsätter ju även människan för fara eftersom vargen trots allt är ett vilt djur (om än något domesticerad efter generationer i djurpark).

[Doglovers]
2011-12-06 15:05
#67

Dom tas från tiken vid 3 dygn ålder. Grymt.

Jag pluggar genetik och  förstår mindre och mindre hur dom bara kan komma på tanken att försöka flytta valpar.

Om man till exempel ska ta en kattunge, som man vill ha som inne katt, så ska man ta en unga från en hona som är en innekatt. Man kan inte ta en från lagården. För det skulle bli kaos. Det tar 3 generationer att få en vildkatt riktigt tam.

Sätter man ut valpar från en djurpark kan det bara misslyckas. Miljön påverkar generna, så valparna hur små dom än är, är påverkade av tiken.

Silvestris
2011-12-06 15:41
#68

#67

Lite OT: Men lagårdskatter är faktiskt inte vilda. Oftast inte ens förvildade. Det kan gå bra att ta en kattunge som växt upp i ladugården och ha som innekatt, men det förutsätter att kattungen har socialiserats aktivt från 2 veckors ålder. Något som rent praktiskt kan vara svårt (men inte omöjligt) om kattungarna bor ute i ladugården.

[kent2]
2011-12-06 16:06
#69

Att flytta valpar födda i djurpark till det vilda har prövats praktiskt och fungerar.

Annons:
brutt
2011-12-06 16:46
#70

67. Ot Man tar in kattungens mamma och syskon också förstås för att kattungen ska få trygghet och lära sej att vara katt.

[Doglovers]
2011-12-06 21:44
#71

Skrev lite luddigt kanskeObestämd

#68 Lagårds katter är inte vilda, men är vana vid sin frihet, vilekt inte en inne katt är. Dom lever helt olika liv och det nedärvs från mor till barn.

Vildkatter så menade jag äkta vildkatter.

#69 Kika lite på #60. Hittade en artikel som jag skrev av lite. Det är i korta drag.

#70 Hur många tror du tar in hela kattfamiljen från lagården för att  ta en kattunge…? Men tanken är godFlört

Men det här blev rätt mycket OT, så vi hoppar det här med katterna nu va?

[kent2]
2011-12-06 22:47
#72

Nu vet jag inte vad han har hittat för litteratur, men det finns som sagt ex på lyckade försök.

http://www.petandwildlife.com/wolf-conservation/red-wolf-release-is-a-success.html

Det finns även fler ex, från samma program.

http://www.fws.gov/southeast/pubs/alwolf.pdf

[Doglovers]
2011-12-07 06:22
#73

Okey, ska kika på det närmare när jag kommer åt en dator.

[neveragain]
2011-12-07 09:59
#74

SCAW (Nationellt centrum för djurvälfärd, SLU) har kommenterat, utifrån gällande lagstiftning, djurvälfärd och djurskydd, utsättning av vargvalpar, från djurparker alternativt det vilda, som planeras genom regeringens "Uppdrag om genomförande av åtgärder för utsättning av varg i Sverige (Regeringsbeslut 1:9)":

"Internationell forskningen visar att av13 försök att överföra vargvalpar till det vilda så överlever ungefär en valp. Den djurskyddsmässiga aspekten har inte ingått i frågeställningen och inte heller frågan om huruvida vargvalpar uppnår alfastatus. Det senare är en förutsättning för en genetisk breddning av populationen. Även i studier där ”cross - fostring” anses som lyckad har flera valpar avlidit/dödats.

Som Nationellt centrum för djurvälfärd ser det torde det vara bättre och framgångsrikare att underlätta den spontana invandringen."

Hela SCAW:s skrivelse går att läsa här.

Fidelia
2011-12-07 15:52
#75

SLU vill ta in varg från Finland men stöter på hinder med karantänsfrågan. Ingen vill ha vilda djur i karantän då det innebär ett visst lidande. Så förslaget var att fånga in och vaccinera samt utrusta vargen med sändare och sedan låta den gå kvar vilt i Finland de 6mån som krävs. Detta sa finnarna nej till. De skjuter de vargar de ser i norr och vargarna de har i söder vill de ha kvar och inte dela med sig av.

De vargar som faktiskt lyckas ta sig över gränsen blir skjutna av renägarna. En hona som lyckades ta sig till södra renbetesgränsen flyttade de 25mil söder ut. Ett fåtal veckor senare var hon tillbaks på renbetet och får då skjutas enligt lag.

Det är tikarna som söker och skapar revir. Hannarna söker upp en tik. Vargarna river tyvärr fler djur än de har behov av, ingen vet varför.

Inaveln på varg är idag en inavelsgrad på 30% många av dem är sterila. Därför är vargen så hotad.

Att hundar dödas av varg informerar jägarförbuntet väldigt gärna om. Men att de dödas fler av älg, vilsvin, trafik och vådaskott nämner de inte gärna. Är väl inte lika tufft kanske.

Så länge det finns tillräckligt med djur i skogarna att vi kan skjuta några 100 000 kan det väl finnas plats för varg tycker jag. Jag vet att jägarna delvis gör ett bra jobb. Men när de fodrar vilda djur och bekämpar rovdjur för att själva ha något att skjuta tycker jag de tänker fel. Låt naturen ha sin gång och bedriv skyddsjakt vid behov, inte för nöjes skull.

liljegren
2011-12-07 17:35
#76

Jag vill inte ha varg här i krokarna. för tätbefolkat = vargen blir orädd. Jag anser att en frisk varg är en osynlig varg.

http://www.vargfakta.se/nyheter/varg-forfoljde-ryttare/

Inget jag skulle vilja vara med om…

Annons:
[neveragain]
2011-12-07 17:58
#77

# 75 SLU:s institut fär djurvälfärd förespråkar spontan invandring.

[Doglovers]
2011-12-07 18:58
#78

#75 Du kom verkligen med mycket nytt. Så jag kan tillägga att vargen river mer än den vid tillfället behöver, för att den ska ha färsk och lättfångad mat att hämta senare. Det är därför alla djuren inte är dödade utan bara skadade.

Vi fodrar djuren för att vi är djurvänner och inte vill se utmärglade rådjur ragla omkring. Så vi lägger ut några tusenlappar varje vinter och lägger ut ensilage och där går då även hararna och äter av. Många fåglar sitter också och hittar lite frön där. Och från förra vintern gick även vildsvinen dit. Dom har det riktigt tufft med dom små benen att ta sej fram i djup snö. Matar även alla småfåglar för några tusenlappar på vintern. Så här är det dyrt med vinterFlört

Jaa, så därför matar vi djuren. Inte för att göda dom. Och jag som fotograferar mycket har ett gömsle och iaktar dessa vackra djur.

I vår familj är det 4 jägare och en fotograf. Föder upp jakthundar, men bryr oss inte direkt om det där med vargen. Men här i skogarna har vi alltid djur att titta på. Sen kom vargen och det blev helt rent i skogen. Inte för att den åt upp alla djuren, utan för att dom flydde all världens väg och det blev hetl rent. Nu har vargen knatat vidare och djuren börjar komma tillbaka och jag kan plocka fram kameran igenFlört

#76 Jag håller faktiskt med dej lite där. Har inte läst din länk, men läst om så många insidenter som aldrig kommer ut i de vanliga dags tidningarna. Om dom satte in allt i både expressen och aftonbladet skulle nog några till bland oss fundera lite mer på denna problematik. Senast läste jag om en man som fick ena hunden svårt biten och den sprang hem. Mannen sedan fick backa ända hem eftersom vargen förföljde honom. Han vågade inte vända ryggen till. Det är sånt här som är så tråkigt. Om den var så skygg som det påstås skulle inte såna här händelser uppkomma. Vargen som var här gick omkring uppe vid ridskolan och brydde sej inte ett dugg när fotografen kom och tog massor av bilder på den. Den knallade sedan ner i skogen och höll på att ta en specialutbildad eftersöks hund under ett eftersök på en trafikskadad älg. Dom avbröt och fick inte tag på älgkraken. Och det förlängde lidandet på älgen som fick gå längre än nödvändigt.

Så jag är glad om jag slapp ha vargen här, men bara för det ska den inte utrotas och utsättas för en massa oetiska experiment. Och karantän ska den absolut ha. Ska vi ta över hundar från finland är dom sten hårda, så det ska gälla vargen också. Bättre att den naturligt kommer över. Vargen dom släppte här i kilsbergen gick ju tillbaka. Så undrar just hur mycket allt detta flyttande kostat och kommer att kosta.

[Doglovers]
2011-12-08 09:20
#79

#76 tack så jätte mycket för länken. De sista kommentarerna från vargforskaren. Dom kändes verkligen extra obehagliga. Riktigt obehagliga faktiskt. Inget roligt att det stämmer det vi hela tiden talat om.

liljegren
2011-12-09 20:26
#80

#79, jo, det är obehagligt.. Klart vargarna ska få finnas, men reservat kanske vore det bästa? då kan man hålla koll att de inte blir skjutna och att de inte tar tamboskap.

[mymmeli]
2011-12-10 15:02
#81

Nu gör jag säkert ett argumentationsfel, men någon här i dikussionen nämde att det är dyrt att vargsäkra. Jag anser det som självklart att en företagare, vilket faktiskt dessa bönder är, ska ha gjort vad de har kunnat för att undvika skada innan de får någon ersättning. Tänk er ett annat företag som får inbrott och vill få ut på försäkringen. De har inget lås eller larm, för att det är för dyrt. Ska de ha rätt att få ersättning? Eller en vllaägare som inte har lås?

HellviHumle
2011-12-10 15:08
#82

Det är sannolikt billigare att sluta med djuren än att vargsäkra större områden. I synnerhet om det handlar om skogsbeten. Det är, trots allt, inkomsterna från djuren som ska bekosta utgifterna.

HH

[Doglovers]
2011-12-10 15:13
#83

Det är enorma arealer som ska vargsäkras och det kostar väldigt stora summor. Vi satte upp en liten rasthage till våra hundar med 100 m gunnebos stänsel. Bara det kostade ca 3,500 kronor. Så det är stora summor det pratas om.

Och många sätter upp rovstängsel med 5 trådar + el, men djuren går in ändå.

Annons:
[mymmeli]
2011-12-10 15:51
#84

Det är därför jag sa att de ska göra vad de kan. Många jag hört talas om har inte försökt alls. De har bara en lösning: utrotning. Förresten, varför säljs dessa vargstängsel om de inte fungerar? Och 3500 kronor är inte mycket om man jämför de säkerhetssystem med larm och kameror som en del andra företagare måste köpa in och installera.

Om man inte har råd att driva sitt företag på det sättet som krävs, så är väl inte företaget tillräckligt lönsamt. Vi andra får ju betala för den sponsringen.

En annan sak: Personligen är jag mer rädd att vistas ute i naturen under älgjakten t ex än att jag är rädd för vargen. Naturligtvis borde man inte vistas i skogen under jaktperioder, men förra året bodde jag på landet. Jag var livrädd att ta mig till och från busshållplatsen som jag behövde för att komma till jobbet. Jag hade inte råd att bo på hotell. Skogen tas över av jägare under den perioden.

HellviHumle
2011-12-10 19:12
#85

#84  100 m stängsel räcker att hägna in maximalt 800 m².
1000 m räcker maximalt till 8 ha. Då till en kostnad av 35000 plus arbete.

Nej, du har helt rätt i det där med lönsamheten. Det finns tyvärr ingen större lönsamhet i dagens jordbruk. Men du kanske tycker att vi ska importera mer mat? Tycker du att vargen är värd det priset? Eller ska kanske samhället bekosta en del av stängselkostnaden?

HH

[mymmeli]
2011-12-10 19:27
#86

#85 Andra företag måste stå för sina egna kostnader. 35000 är heller ingen stor kostnad. Andra företag har bra mycket större starkostnader. Jag tror heller inte att man kan skjuta bort alla problem. Nästa gång blir det andra djurarter som hotar. Ska man skjuta alla dem också?

Förresten varför skulle inte Samhället vara med och sponsra? Det gör det ju faktiskt redan. Den industrin var det ju länge sen den bar sig själv.

Vilka djur är värda att skyddas förresten? Du skriver ju här på Djurskydd.

EU vill heller inte att vargen ska utrotas. Hur hanterar andra länder samma problem?

HellviHumle
2011-12-10 19:41
#87

Nu är det ju så att 8 ha skogsbete knappast kan producera kött för 35000. Dessutom finns det en hel del andra kostnader så du kanske måste producera 700 kg kött per år för att motivera den kostnaden. Jag gissar att de flesta lammproducenter kommer sluta med skogsbeten och istället låta skogen slya igen.

Du missuppfattar mig om du tror att jag är emot varg i Sverige.

HH

[Doglovers]
2011-12-10 19:54
#88

I går morse stog två barn och väntade på skolbussen. Precis när bussen kom hoppade en stor varg fram alldeles nära barnen. Dom hann precis hoppa in i bussen.

Behöver inte säga så mycket mer. Barnen och schaffören blev rätt skärrade med andra ord.

[mymmeli]
2011-12-10 19:59
#89

Måste alla startkostnader vara betalda redan första året? Kan inte något sådant ses som en investering under många år? Man måste väl inte sätta upp nytt stängel varje år?

Ja ja det är väl så eftersom det är det intrycket du ger.  Men det är lika bra vi lämnar det här eftersom vi inte talar samma språk.

HellviHumle
2011-12-10 20:02
#90

#89 Nu räknade jag med en avskrivning på tio år. Det trodde jag var självklart. Dock utan arbetskostnad så du kan kanske dela köttmängden med två.

HH

Annons:
Fidelia
2011-12-11 15:41
#91

#78 Jag vet att ni inte göder djuren. Men ni ser till att de svagaste överlever. Det är mot naturen. Grymt visst, men det ingår lixom.

Vi har haft varg gått förbi här vid 2 tillfällen. Första gången gick den genom hästhagen där jag hade shettisar med föl. Han rörde ingen av hästarna.

Andra gången gick han fram och tillbaka ca 10ggr utanför hagen (som då var tom) och vågade inte passera under eltråden som satt på 45cm från marken. Har man ordentligt med ström känner de det på avstånd.

Jag är mer emot hjort och gris eftersom de sabbar hagar, äter upp fodret för mina hästar och bökar upp vallar och planteringar. Vi hade 130 dov ute på vallen precis intill gården. Eftersom de är mer eller mindre tama tror jag de skulle bli lika farliga för mig som en varg om jag trängde dem. Grisarna är inte skyggare de. Kan komma 30m ifrån dem innan de reagerar.

Så några vargar kan vi lätt ta emot Skrattande

HellviHumle
2011-12-11 16:05
#92

#90 Dubbla ska det förstås vara.

HH

[Doglovers]
2011-12-13 09:37
#93

Var inne på www.vargfakta.se och läste lite om alla varg attacker på människor. Verkligen skrämmande. Men då såg jag att vargen dödat en chillerstövare under jakt. Och den hade "Protector" västen på sej. Och blev ändå dödad och vargen kom även åt att slita upp magen och sätta i sej buk innehållet som brukar vara det första dom gör efter dödandet. Det man brukar hitta är huvudet och baklåren. Det som gör mej så ledsen är att Protector västen som kostar ca 3,500 kronor sälj med orden att det skyddar mot vildsvin och varg angrepp och jag hade tänkt köpa en till min Stövare för att kunna skydda henne. Västen skyddar hela ryggen och även hela undersidan på hunden. Ändå hände detta.

Silvestris
2011-12-13 12:13
#94

#93

Att västen skyddar innebär ju inte att den garanterar att hunden kommer överleva en attack. Precis som en flytväst inte garanterar att du överlever om du ramlar ur båten.

[Doglovers]
2011-12-13 16:12
#95

Men så kan man väl inte tänka. Man skaffar ju västen för att den ger ett skydd. Eller skulle, som det var tänkt ändå.

Västen är gjord i flera lager olika material och ska skydda mot betar och varg angrepp står det.

(Som vanligt kan jag inte länka. Det går på andra sidor men inte på iFokus tydligen)

[neveragain]
2011-12-13 17:59
#96

Vill man skydda hundar så ska man kanske inte ta med de till ett vargrevir ;)

[Doglovers]
2011-12-13 20:00
#97

Ett revir kan vara väldigt stort. En varg kan på ett dygn vandra inom 5 mils radie. Så även om det inte finns revir så kan man träffa på vargen precis var som helst tyvärr. Jag skulle självfallet inte släppa min jakthund i ett revir. Men som sagt. Vargen kan stå bakom husknuten och ta din hund även om inget revir finns.

Annons:
Silvestris
2011-12-13 21:21
#98

#95

Varför kan man inte tänka så? Det är väl bra att vara realistiskt och inse att man inte kan köpa sig några garantier? Går du omkring och tror att du är odödlig när du har flytväst i båten? Eller när du har bälte på dig i bilen? Västen gör inte hunden odödlig, den ger ett skydd. Skydd vid viltangrepp, trafikolyckor och i vatten (beror kanske på märke, men de bästa västarna ger trots kevlarinlägg ökad flytförmåga).

Jag noterar även att skyddsvästen inte var utrustad med det extra vargskydd som rekommenderas av skyddsvästtillverkare dvs. spikband på ryggen.

[Doglovers]
2011-12-14 06:48
#99

Kevlar fanns i västen. Men tyvärr såg även jag att spik anser inte fanns där. Dom har testat västen på Kolmården där dom drog ett rådjur framför vargarna. Dom attackerade förstås. Sen satte dom på västen (utan bandet enligt försäljaren) och en av vargarna bet i rådjuret en gång men släppte direkt. Får se hur framtiden ser ut. Ska man som hundägare behöva köpa en väst för närmare 5000 kronor för att kunna gå i skog och mark med sin hund. Det är frågan. Och jag tillägger som vanligt att det gäller även vanliga sällskaps hundar.

HellviHumle
2011-12-14 09:24
#100

#99 Var det hela testen? Eller har den testats någon annanstans?

HH

[Doglovers]
2011-12-14 09:40
#101

Det är massor av hundar som varit med i testerna och jag läste om slutkontrollen, men ingen av dessa hundar hade då råkat ut för varg angrepp. Kan ha varit för ett par år sedan. Och angreppen ökar ju hela tiden. Säljaren tog bara upp testet med rådjuret. Vi funderar ju på att köpa ett per västar, men nu är jag tveksam. Att hunden ändå blir attackerad är en sak, men det är ju meningen att den ska klara den attacken. Och när vargen till och med kommer åt att slita upp buken på hunden, fast den är ordentligt skyddad även där. Då blir man osäker.

HellviHumle
2011-12-14 09:54
#102

#101 Då undrar man ju hur testen utfördes. Eller rättare sagt, slutkontrollen. Låter lite som att säga att en bil är krocksäker utan att göra krocktest.

HH

[neveragain]
2011-12-14 11:11
#103

Snacka svensk trygghetsnarkomani… man kan inte köpa säkerhet upp till hundra procent. Det är farligt att leva och då är nog Sverige en av  de mindre farliga länder att leva i.

HellviHumle
2011-12-14 11:56
#104

#103 Naturligtvis inte men om det heter säkerhetsväst så bör den dock skydda för ganska mycket. Kanske att 8 hundar av 10 bör klara sig hyfsat undan en varg.

HH

Annons:
[Doglovers]
2011-12-14 17:19
#105

Många vildsvins hundar använder dessa västar med väldigt gott resultat. Betarna är riktigt läskiga och dom kan sprätta upp en hund rätt snabbt om den inte hinner undan. Och det som händer med en väst på är att man får någon reva i första lagret på västen.

Men till varg…mjaaObestämd

rifla
2011-12-19 11:43
#106

Nej till varg hjälper de inte, en schillerstövare dödad fast han bar väst.

[Doglovers]
2011-12-19 12:04
#107

Har du själv någon erfarenhet angående västarna? Skulle skaffa en till min Stövare och en till vår norrbotten spets. Men man blir ju fundersam.

Aviendha
2011-12-20 21:20
#108

Fast bara för att en del hundar dör ändå så behöver inte västen vara helt värdelös. Precis som tidigare påpekat så finns det massor av säkerhetsattiraljer vi använder dagligen, det trots att de inte fungerar i 100% av fallen. Exempelvis cykelhjälm, bilbälte, flytväst, huggarbyxor etc. Även om det finns gånger då dessa inte alls hjälper så använder vi dem för att vi vet att de i många fall faktiskt hjälper, och att de i ytterligare många fall minskar skadan jämfört om man varit helt utan.

Jag skulle i vilket fall känna mig tryggare med en väst på min hund än om hunden var "naken" om jag var ute i områden där det fanns varg.

SaraC
2011-12-21 00:36
#109

Jag släpper aldrig min hund lös på ett otryggt ställe. Ett otryggt ställe kan vara allt ifrån ett ställe med många andra hundar, ett ställe med rovdjur, ett ställe med vildsvin, ett ställe med mycket trafik, ett ställe med mycket människor, när det är jakt på något på ett ställe och så vidare.. Är det inte tryggt att släppa honom så håller jag honom kopplad, skulle jag släppa honom vet jag att jag tar risker och det vill jag inte då han är mig för kär. Så måste alla som släpper sina hundar och övriga tamdjur resonera. Är det inte tillräckligt tryggt att släppa djuret/djuren men väljer att göra det ändå så får man ta de eventuella konsekvenserna, om de såväl är vargar, bilar, jägare eller vad nu.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Doglovers]
2011-12-21 09:40
#110

#109 Klokt tänkt. #108. Visst tänker jag ändå skaffa västarna, men man blir besviken på säljarna. Västarna ger även värme och flythjälp. Dom ska skydda mot vildsvins betar och vargattacker och vargen kom utan problem åt magen och slet upp den. Och satte i sej tarmarna på nolltid. Det är därför man blir lite fundersam. Västen är så pass heltäckande att en han hund kissar i den. En han hund har ju en krok i vägen om den ska upp t ex ur en vak.

Silvestris
2011-12-21 12:14
#111

#110

Möjliga förklaringar till att detta kunde ske är ju att 1) västen var för stor 2) västen inte var korrekt fastspänd.

Jag säger inte att det är så, men det kan vara så.

Annons:
[Doglovers]
2011-12-21 16:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#112

Hunden dog inte lika snabbt som dom brukar. Den hann med att ge igen och vargen blev även den skadad.  Dom hittade blod i vargens spår.

Hittade äntligen bilden efter den varg som jag träffade en dag. Men den hann försvinna ner mot en stuga i närheten innan jag fick tag på kameran. Han hade rätt stora fötterObestämd

HellviHumle
2011-12-21 18:57
#113

#112 Imponerande!

HH

[Doglovers]
2011-12-21 20:14
#114

Jag undrade först vilken hund det kunde vara som har så stora tassar, tills jag kom på att det inte fanns några människospår intill som det ju brukar med hundar. Sen såg jag den och den var bara några meter framför oss vid en nedförsbacke. En spenslig en, så jag misstänker att det var en ungvarg.

Aviendha
2011-12-21 21:26
#115

#110 "En han hund har ju en krok i vägen om den ska upp t ex ur en vak." Hur menar du, min överarbetade hjärna snavade på tröskeln Tungan ute

[Doglovers]
2011-12-21 22:01
#116

#115 Hähähä, hanhundens könsorgan hakar i om hunden far ner i en vak och ska försöka komma upp igenSkrattande

Aviendha
2011-12-21 22:25
#117

#116 Så långt är jag med (efter lite om och men :P), jag förstod bara inte hur det hänger ihop med resten Oskyldig Menar du att västens täckningsförmåga är till hanhundens fördel då den förhindrar att könsorganet hakar i iskanten eftersom den täcker hela vägen?

[Doglovers]
2011-12-22 06:39
#118

Jajamensann…!

Annons:
[Doglovers]
2011-12-22 19:07
#119

www.vargfakta.se Där står det nu att den amerikanska staten tar sin hand från vargen. Den är inte längre rödlistad och den har vuxit mycket snabbare än beräknat.

Sehvrin
2011-12-23 08:46
#120

#119 På vilket sätt är det relevant för debatten om de skandinaviska vargarna?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Doglovers]
2011-12-23 13:59
#121

#120 Ville bara visa att vargen har en stark överlevnad och det är väl positivt att den inte är rödlistad i USA. Får se hur fort det går härSkrattande

GOD JUL PÅ ER ALLIHOPSkrattande

[Doglovers]
2012-01-03 16:14
#122

God fortsättning på det nya åretSkrattande

Nu är vargtiken som flyttades neråt i landet tillbaka till dalarna, och på väg norrut. Hanen misstänker dom är med men på efterkälken.

Renskötarna inom området är upprörda och uppger att dom förlorat ca 900 renar under året till rovdjuren. Renskötarna i idre sameby säger sej ägna mer tid åt administration av rovdjuren än dom gör åt renskötseln.

Silvestris
2012-01-03 17:04
#123

#122 Administration? Borde de inte vakta renarna? Alla andra "naturfolk" får vakta sin boskap och gissningsvis gjorde renägarna också det innan vargen utrotades. Sedan blev vi bortskämda i 100 år men nu är det tillbaks till verkligheten.

[Doglovers]
2012-01-03 17:39
#124

Varje incident måste antecknas. Jag återger bara det som står i www.vargfakta.se

HellviHumle
2012-01-03 17:53
#125

#123 Ska vi kanske skruva tillbaka klockan hundra år eller vad menar du? Det finns annat som ställer till det för renägarna. Kraftverksdammar, jakt i fjällen, radioaktivt nedfall, tåg och vägar mm. Ja, vi har alla blivit bortskämda i hundra år.

HH

Annons:
Silvestris
2012-01-03 18:49
#126

#125

Jag menar att det är dags att återigen ta ansvar för sina djur istället för att bara skeppa iväg dem, lämna dem utan uppsyn och sedan sitta med det pappersarbete som krävs för att casha in för dödade djur.

HellviHumle
2012-01-03 19:21
#127

#126 Menar du att de ska stänga in renarna eller ska de sitta på vakt 24/7 över de stora arealer det handlar om? Tror du att de bara släpper renarna vind för våg för att bara hämta in dem när det är slaktdags?

HH

[Doglovers]
2012-01-03 19:50
#128

#126 Det gör mej ont att ens disskutera detta då jag märker att du verkligen fammlar i tomma intet.

Och bara sitta och håva in pengar för dödade djur…? Det dom får in är inte vad dom skulle fått  i försäljning. Det här är deras levebröd. Det finns byar som går på knäna på grund av rovdjurs trycket.

Silvestris
2012-01-03 19:54
#129

#127

Jag bryr mig inte i om de stänger in djuren eller om de aktivt bevakar dem, men något av alternativen är lämpligt.

Och ja, släpper renarna vind för våg är precis vad de gör när de kommer ner med sina lastbilar med renar för bete i "mina" delar av Jämtland. Ser inte en människa i närheten av de renarna förrän de hämtas hem igen. Inte heller brukar det sökas särskilt aktivt efter utbrytarrenar heller. Det finns folk som ringt och berättat vart renarna funnits och renägarna har svurit sig fria. När samma folk senare ringer och säger att ja, om ingen äger renarna skjuter vi dem så har renarna "försvunnit".

[Doglovers]
2012-01-05 09:19
#130

Men det måste du väl ändå förstå, att det inte går att hägna in alla renarna!

Silvestris
2012-01-05 10:10
#131

#130 Jag skiter som sagt i vilket. Kan de inte hängna in återstår att bevaka. De lär bli tvungna att göra något av det ändå när vildrenen börjar återintroduceras i vår fauna. Eller nä, de kan nog sitta på häcken och gnälla då också.

[Doglovers]
2012-01-05 11:12
#132

Visst bevakar dom, men det är lite svårt att ha koll på hela detta stora område sammtidigt. Om dom inte bevakade skulle dom ju inte veta hur många djur som går åt. Dom kanske skulle sätta sändare på alla renar? Nää, bara ett litet skämt ;0}

Annons:
Silvestris
2012-01-05 11:26
#133

#132

Har de för stora ytor att bevaka får de åtgärda det. Mindre flockar som inte rör sig över samma yta kanske? Jag skiter som sagt i hur de gör, jag tycker bara att det är dags för dem att ta samma ansvar som i stort sett alla andra boskapsägare i världen tar.

Kan man inte bevaka sina djur har man antagligen för många eller så behöver man… stängsel.

HellviHumle
2012-01-05 21:37
#134

#133 Bara som en upplysning så är renarnas vandringsdrift starkare än stängsel. Med din syn på boskapsskötsel så borde de väl inte heller använda lastbilar utan sköta renflytten till fots!

HH

[mymmeli]
2012-01-05 22:06
#135

Jag vet att jag säkert får ångra att jag skriver i det här ämnet igen efter som det verkar som om "sidorna" inte lyssnar utan enbart för fram sina egna åsikter. Vi kanske alla kan inas om att vi står inför ett problem, men att vägra att se andra lösingar utan enbart propagerar för en lösning på detta problem är att ha skygglappar. Det finns t ex länder som har en stor del av sin BNP från barnarbete, narkotikaodling eller barnprostitution. Många familjer kanske skulle svälta om man tog ifrån dem denna inkomstkälla. Fast ingen skulle väl förespråka att de måste få fortsätta utan vill hellre hjälpa till med alternativ I Rumäningen föreslår folk på fullt allvar att gatubarnen måste skjutas ut t ex. Som Silvestris påpekar, visserligen utan att ha en lösning på problemet, att renen kanske inte går att hållas på det sättet och ändå fullgott skydda dem. Kanske passar inte renarna längre i ett modernt samhälle. Dessa människor måste kanske lägga om till en mer lönsam verksamhet. Det får ju andra göra som inte kan försörja sig. Om det nu är så att skyddsvästar inte fungerar, hur kommer det sig att tillverkarna kan fortsätta att sälja dem? Någon effekt måste det ju ha.

Silvestris
2012-01-06 02:01
#136

#134 Renägarna får flytta sina renar hur f*n de vill bara det sker djurvänligt, men de får se efter sina djur som alla andra. Kan de inte det får de väl lägga ner verksamheten. Renägare är inte mer speciella än andra företagare. Jag skulle jättegärna försörja mig på min kattuppfödning men det är inte möjligt så jag går bedriva den på liten skala, på hobbynivå. Det finns många boskapsägare som gör detsamma.

HellviHumle
2012-01-06 09:38
#137

Jo, renägare är mer speciella än t ex kattuppfödare. Samer är en ursprungsbefolkning och rennäringen ingår i deras livsstil sedan urminnes tider. Jag tycker att det kan vara värt en och annan krona att bevara det och att beslutet om ev nedläggning av samekulturen får ligga på just samerna.
Annars håller jag gärna med om att om man inte kan leva på sitt intresse så får man ägna sig åt något annat och ha intresset som hobby. Det må gälla kattuppfödning, konst eller kultur. Därför har vi också en stordrift vad gäller t ex matproduktion.

HH

[Doglovers]
2012-01-06 10:24
#138

Hmmm, ni kanske menar att samerna ska lägga ner det dom i urminnes tider gjortObestämd Ett mycket trångsynt tänkesätt. Att renarna inte längre passar in i vårt samhälle…? Hjälp…! Och jämföra kattavel…Obestämd

Vargarna passar inte heller in i vårt samhälle längre…! Det är alldeles för tätbebyggt. Därför kommer dom alltid in till bebyggelse så fort dom börjar röra på sej.

Men många jägare har faktiskt börjat anpassa sej. I stället för de vanligaste ställande specialutbildade jakthundarna som bland annat jämthund, gråhund och norrbottenspetsar så har det på prov används Kaukasisk Ovtjarka med gott resultat. Dom kan fortfarande jaga älg och hunden klarar av att freda sej mot vargen. Bra va…?

Renskötsel och jakt är en utgammal tradition och jag kan aldrig förstå varför folk är så enormt aviga mot detta. Är samerna och jägarna i vägen för er på något sätt…? Gamla traditioner måste man bevara eftersom detta faktiskt är vårt ursprung.

Maten som kommer från skog och mark är ju den nyttigaste man kan tänka sej. Jag äter bara det vilda och skulle aldrig falla mej in att gå på ICA till exempel för att köpa köttfärs eller annat. Det vilda är magert, innehåller omega 3, är ekologiskt, miljösmart och oftast närodlat. Därför fortsätter vi med jakten och där kommer vargproblematiken in. Vi är väldigt måna med vad vi äter, och då gäller det allt.

Silvestris
2012-01-06 12:18
#139

#138

Nej, gamla traditioner måste inte alls bevaras. Traditioner dör ut och nya skapas hela tiden. Att hålla kor och getter på fäbodar är också en gammal tradition, men det är idag inte något man kan livnära sig på. De som ägnar sig åt det gör det på hobbynivå men de har alltså anpassat sig till rådande omständigheter. Kanske får renägare inse att de kommer vara tvungna att anpassa sig de med (survival of the fittest)? Vargen funkar ypperligt i detta land, vad som är ett problem är att de pga. tama renar inte får etablera sig på den norra hälften av Sverige. Det är såklart ett problem! Det är inte de tätbebyggda områdena som är ett problem utan grundproblemet är att vargen inte får etablera sig fritt i landet och nog fasen väljer vargen glesbygd framför tätort om den kan välja.

Sedan undrar jag varför du tror att vi alla som vill ha varg är jaktmotståndare? Min mamma har jagat i 30 år och vill ha varg. Hon vill ha hela faunan och för henne handlar jakt om just viltvård och mat (vi tar överskottet när "naturen" fått sitt, något som f ö lärs ut på dagens jägarutbildning). Jag har följt med på jakt många gånger och har jägarexamen, ska börja jaga älg till hösten. Jag delar min mammas syn på jakt.

Annons:
Aviendha
2012-01-06 12:56
#140

#138 jag vet inte hur bra jag skulle tycka att det var om var och varannan byter ut sin jämthund mot en ovtjarka, och jag vet inte heller hur många av dessa jag vill ha lösa i skog och mark. Den må kunna försvara sig men till skillnad mot jämten så kräver den något helt annat av sin ägare.

[Doglovers]
2012-01-06 14:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#141

#140 Jag vill deffinitivt inte ha Ovtjarkan lös i skogen. Vill överhuvudtaget inte ha den inom sveriges gränser. Det var ett stort misstag av skk att godkänna denna ras.

Jag ville bara visa hur anpassningen blir i slutändanFlört

Nu börjar tråden bli väldans lång igen. Kan du förnya den, men byta namn. Tycker ordet "varghatet" känns så fel, då jag och många andra som visstas här inte hatar vargen. Inte jag i alla fall.

Aviendha
2012-01-06 14:53
#142

#141 Ah, då förstår jag hur du tänker och menar!

Ja, om/när jag bryter tråden för en ny så ska jag ta en funderare på namnet. Även om det inte är många varghatare i tråden så handlade ju ursprunget om att det finns ett stort varghat och i förlängningen problematiken kring varg. Vilket tråden fortfarande handlar om. Men å andra sidan så har trådnamnet en, i mina öron, trist klang för en tråd där det ändå går rätt sansat till.

Jag bryter den inte än, 140 inlägg borde de flesta kunna ladda utan bekymmer (min telefon klarar trådar på upp till 400 inlägg lika väl som 70). Det finns ju en negativ sida av att klippa trådar för ofta och det är att kontexten i tråden kan förstöras och det blir svårt för nytillkomna att skumma sig igenom det som sagts tidigare. Vid 200+ så tycker jag att det är rimligt att börja tänka på att klippa tråden, om det inte är så att det i dagsläget finns de som har problem att ladda just denna tråd pga dess längd?

Om man har svårt att hitta det senaste som tillkommit i tråden kan man trycka på "olästa" som man finer högst upp till höger (precis ovanför datumet för publicering) i startinlägget så kommer man till det första inlägget som man inte läst än.

HellviHumle
2012-01-06 16:53
#143

#139 Nu ser jag kanske samernas kultur som lite mer än tradition.
Vad gäller fäbodarna så finns det några som får pengar för att bevara "traditionen" och hålla landskapet öppet där.
Det finns EU-bidrag att få för bevarandet av våra gamla husdjursraser för att man anser det viktigt. Tycker du att det också är fel?
Jag tror nog att samhället har råd att bekosta en del av fördyrad stängsling om vi ska ha varg här.

HH

[Doglovers]
2012-01-06 19:46
#144

#142  Du har så rätt. Tänkte inte på detSkrattande Tyckte bara det var så långt när man bläddrar i telefinen.

#143 Det är vårt kulturarv. Hur många vet hur man kärnar smör, kokar mese och gör ost? Jag värnar som så många andra om fäbodbruket så det du skriver är så rätt. För att kunna blicka framåt, så måste man kunna blicka bakåt. Det är ju därför så många släktforskar. För att veta sitt ursprung med mera.

När det gäller de gamla husdjursraserna så finns det till och med genbankerFlört

Aviendha
2012-01-06 20:24
#145

#144 Ah, jo det är ett bekymmer… Det ska gå att trycka på knappen med en pil neråt som sitter till höger, men jag har inte fått det att fungera :-/ Har dolphin browser, och den är ändå smidig då det finns ett snabbkommando som tar en längst ner på sidan. Då behöver man ju 'bara' scrolla upp någon enstaka kommentar.

HellviHumle
2012-01-06 20:46
#146

#144 Skrattande Jag får väl erkänna att jag är så gammal att jag faktiskt varit på några fäbodar som var i bruk då, på den "gamla goda tiden".
Apropå det tråden handlar om så hade jag en lekkamrat vars farmor kom ihåg vargar i Stockholmstrakten!

HH

Annons:
[Doglovers]
2012-01-06 21:48
#147

Jag har nog också åldern inne, så att säga hähä.

Jag minns faktiskt att den gamla kvinnan "kulade" (tror det heter så) och när kossorna kom så handmjölkade hon dom i hagen. Sedan separerade hon mjölken och satt därefter på verandan och kärnade smör. Mycket gott smör. Jag minns inte så mycket av det, men kommer också ihåg att det var någon fors i närheten där dom höll på med forsränning där männen gick omkring på stockarna och jag följde med till kvarnen med häst och kärra och malde mjöl.

Hopps, där blev man lite nostalgisk tror jagSkäms Appropå vargar…

Här finns det varggropar och gamla skrifter om vargar de jagade. Det var allas skyldighet att vara med på jakten. Läste om en same som höll på att falla offer för en varg. Han skulle till att försvara sej med spjutet då han halkade. Fick in en knuten näve i käften på vargen och då kom kamraten till undsättning.

#145 Jag får kika närmare på detFlört

Silvestris
2012-01-07 01:42
#148

#143

Jag vet att det går att få ut bidrag för fäbodbruk och bevarande av lantraser och jag tycker det är bra med tanke på bevarande av biologisk mångfald och lantraserna är viktiga eftersom de antagligen kommer rädda oss när vi överbelastat jorden med dagens industrialiserade jordbruk.

Vad jag menar med anpassning är dock att renägare kanske inte ska förvänta sig att de kan livnära sig på renar. De, likt vi andra, får anpassa sig och bevara sin kultur på en annan nivå. Det är väldigt få förunnat att kunna livnära sig på ett kulturarv. De flesta av oss får bevara kultur och traditon utan att få en spänn för det, just för att det är något som lever i oss. För att vi anser det vara viktigt.

aussien
2012-01-10 10:46
#149

Varje år sladas och dödas långt många fler hundar av vargar än vad vargar blir av jägare.. Om min hund blev svart skadad eller dödad av en varg skulle jag tveklöst sympatisera med dem som vill minska vargbeståndet.

Silvestris
2012-01-10 10:56
#150

#149

Hur är det relevant att jägare dödar färre vargar än vargar dödar hundar? Hunden har du ett ansvar för, du är ansvarig att hålla den under uppsikt. Du väljer om du ska släppa den lös i områden med varg (eller med jägare i skogen, jägare dödar långt fler hundar än vargen gör). Jag tvivlar på att en varg ger sig på en kopplad hund.

Om din hund skulle bli påkörd, skulle du vilja minska trafiken då? Rationellt alltså.

HellviHumle
2012-01-10 14:54
#151

#150 Utan att vara emot vargen i vår natur så tycker jag att den jämförelsen haltar en hel del. Samhället är (tyvärr) uppbyggt kring bilen. Vi har nog väldigt svårt att klara oss utan dem. Vargar skulle vi klara oss alldeles utmärkt utan.
Fö finns det åtskilliga andra anledningar till att minska biltrafiken förutom att den dödar hundar.

HH

Silvestris
2012-01-10 15:48
#152

#151 Jag försöker visa på det bristande resonemanget. Så länge man inte drabbas själv får det vara men j*vlar om man drabbas själv. Dessutom är det helt irrelevant att jämföra antalet dödade vargar med antalet vargdödade hundar, jag förstår öht inte jämförelsen. Sedan anser jag att det är fel att rikta ilskan för din dödade hund mot vargarna. Då saknar man kunskap eller är bara väldigt egocentrerad. När vi fått hundar trafikdödade (2 st) har vi självklart inte klandrat varken lastbilschauffören eller lokföraren. Man får inse sin egen del och erkänna när man brustit i sitt ägaransvar alternativt medvetet utsatt sin hund för risk. Skulle vi klara oss utmärkt utan vargen? Antagligen, men det kan bli bättre med vargen också. Asätare har stor nytta av stora predatoter. Vi skulle nog f ö klara oss utmärkt utan bilar också. Bilen är ett historiskt sett nytt påfund och människan levde väl innan bilen också.

HellviHumle
2012-01-10 16:11
#153

#152 Vi kan dra det längre än så. Naturen skulle sannolikt klara sig bättre utan människan också. Det gjorde den många miljoner år.

HH

Annons:
[Doglovers]
2012-01-10 16:24
#154

Det är bara att konstatera att vargen inte får plats här längre.

Hur den än rör sej så hamnar den bland bebyggelse. Förra gången för runt 100 år sedan fanns inte så många stor städer som nu. Markerna förändras, människorna med. Städerna breder ut sej och skogarna minskar. Sverige är inte som det var för 100 år sedan. Det går inte att backa tiden.

Silvestris
2012-01-10 18:00
#155

#154

Alla vilda djur hamnar i bebyggelse någon gång. Det är liksom inte något som används som argument för att utrota något annat djur.

Sverige är förbannat stort och största delen är inte bebyggd, det största hindret för att vargen ska etablera sig där är renpolitik.

Majoriteten av svenska folket vill ha varg, även när man kollar i vargland. Det finns pla ts.

HellviHumle
2012-01-10 18:08
#156

#154 Nja, det där är inte riktigt sant. Det finns mer skog än nånsin här i landet. Förr så bodde vi mer spritt över landet så risken för vargen att stöta på människor var nog större då.

HH

redan
2012-01-10 21:33
#157

Hittade en intressant artikel i tidningen "Svensk jakt nyheter" Nr 1 2012. Den artikel jag menar heter "sköt mot varg - polisanmäldes".

För den som är intresserad.

mvh

[Doglovers]
2012-01-10 21:37
#158

#155 Om du kikar lite var i landet vargen etablerar sej, så är det i ett rätt så koncentrerat område. Där trivs dom alltså bäst. Och där kryllar det av varg. Flyttar man dom går dom bara tillbaka. Så någon spridning över hela landet är nog inget att hoppas på tyvärr.

I expressen igår var det en jägarorganisation som skickat ett öppet brev om vargpolitiken. Expressen gjorde samtidigt en undersökning om , om man ville ha varg eller ej.

Nej sidan vann överlägset. Och det förvånade mej faktiskt eftersom alla säger att alla vill ha vargen kvar. Det var väldigt många som varit inne och besvarat frågan.

En norsk vargforskare har nyligen upptäckt ytterligare en föryngring här i sverige. Då måste det alltså vara 35 föryngringar=kullar förra året. Han sa också att vargstammen växer väldigt fort och att han tycker vi skulle haft fortsatt licensjakt. Fler och fler insatta börjar ifrågasätta det här arbetet med vargen.

www.vargfakta.se Där står mer av vad vargforskaren talade om.

#156 Vi bor nedanför Kilsbergen. Ute på närkeslätten. Här har vi en varg som troligen tänker slå ner sina bopålar. Jag har alltid sagt när man sett varg här, att dom går bara igenom området. Här är för mycket rörelse och annat störande och för små skogar. Men denna individ syns så gott som varje dag men med några mil emellan. Dom kan ju vandra ca 5 mil på ett dygn och den här finns hela tiden inom ett område på några mils radie. Och den har hållit sej här i ett par månader nu. Så vi får väl se. Sen har vi ju revir uppe i bergen.

Silvestris
2012-01-10 22:20
#159

#158

Saken är den att så länge vargpopulationen är liten kan den koncentrera sig till de bästa områdena. Med en växande stam kommer vargar bli tvungna att emigrera, att sprida sig. En livskraftig stam kommer även kunna jagas i betydligt större omfattning (vilkt jägarna borde gilla) och det bör generera en skyggare population.

Tyvärr så lobbar båda jägarorganisationerna mot vargen och det tynger mig som blivande jägare. Att du sedan tar Expressens omröstningar på allvar är faktiskt löjeväckande. De är inte vetenskapliga på en punkt och skulle de visa sanningen skulle Sveriges näst största parti vara SD…

Vargfakta tar jag inte på allvar då det är en propagandasida och inte en faktasida, som de vill påskina. Sedan är det svårt att spekulera i vad forskaren grundar sitt uttalande på, att vi bör fortsätta med licensjakten men i bakhuvudet kan vi ju ha att Norges regering har beslutat att endast 30 (!) vargar får finnas i Norge så de har självklart ett stort intresse av att hålla nere den svenska stammen.

[Doglovers]
2012-01-11 11:08
#160

Varför säger du att Expressens utfrågning inte stämmer? Då kan man ju inte rösta på något alls. Fattar mej lite kort här för jag har bara min iphone. Uttryckte mej lite oklart kanske. När det blir för många revir och individer kommer dom söka sej mot andra håll. Uppåt…? Icke. Nedåt, jo men det är där det blir mer och mer bebyggelse. Det var så jag menade. Ju längre ner dom söker sej, ju större chans till att hamna bland folk. Det gläder mej att du ska bli jägare. Vi har faktiskt utbildad några vegetarianer. Riktigt intressant. Faktasidor är just fakta. Propaganda, nja. Det tycker jag nog inte. Det gäller nog bara att inte ha skygglapparna på. Om jag har grannar som sett 3 vargar hemma i trädgården och meddelar detta till sidan, ska vi då inte tro på detta? Den norska forskaren jobbar tillsammans med Lidberg. Så jag tror nog inte han får sin vilja fram ;0))

Annons:
Silvestris
2012-01-11 11:35
#161

Jag säger att Expressens omröstningar inte är vetenskapligt utförda och det baserar jag bla. på 1) deras urval är inte slumpmässigt 2) en person kan rösta flera gånger.

Hur vargen kommer migrera  vet vi inte, men migreringen kommer sannolikt inte att vara enkelriktad. Tyvärr så hindrar de renpolitiska beslut som gäller idag vargen från att etablera sig i den norra hälften av Sverige. Detta måste bort för att vi ska kunna ha en livskraftig vargstam.

Vargfakta är inte en faktasida, det är en propagandasida då den endast visar sådant som talar för vargmotståndarnas sak.

Vill man ha så neutral fakta som möjligt söker man sig till vetenskapliga databaser där man finner just vetenskapliga studier och inte ett politiskt påverkat urval av studier eller politiskt påverkade artiklar.

Vetenskap, politik och etik är olika saker. Fakta får man väl placera in under vetenskap och utgör (ibland) grunden för politiska beslut.

[Doglovers]
2012-01-11 13:21
#162

Min man röstade och jag visste inte om det. Så jag skulle göra det, men ack vad jag bedrog mej. Det gick inte, då det redan var gjort. Så vad det med den saken. Eftersom jag vet vad som pågår och vet ett och annat om hur vargen fungerar, så går jag efter sunt förnuft. Och eftersom vargen är ett rovdjur så är det ju rama fakta. Både den unga manliga studenten och den kvinnliga läraren som dödades och delvis åts upp har det stått om i dags tidningarna. Även andra fall. Men det tror du väl inte heller på så det är ju egentligen ganska bortkastat att skriva något om det, men jag vill göra det ändå. För någonstans fastnar det väl.

Silvestris
2012-01-11 14:40
#163

Är det svårt att hitta en annan dator eller att använda sin smartphone till att rösta (här hemma har vi 2 datorer och 2 smartphones)? Svar: nej. Varken Expressens eller Aftonbladets omröstningar är vetenskapligt utförda (något de inte heller påstår själva). Kom med en SIFO-undersökning eller liknande så har du iaf en solid grund att stå på.

Du vet vad som pågår vart? Vad är det du vet som jag inte vet? Har det dödats människor av varg här i Sverige?

Det är inte rena rama fakta att vargen kommer söka sig till bebyggelse bara för att den är ett rovdjur. I sådana fall skulle vi ha en shitload av björn, lo, järv och andra rovdjur i våra städer. Det har vi inte va?

Sunt förnuft för dig är inte sunt förnuft för mig, det är därför man ska luta sig på vetenskap och inte på det subjektiva sunda förnuftet.

[Doglovers]
2012-01-11 16:10
#164

Skrev med Iphonen och kunde inte redigera, sorry. Det ska inte stå rama fakta utan rena faktaFlört

[Doglovers]
2012-01-12 19:45
#165

Pratade med grannen idag, vars kompis fick sin hund sliten i stycken av varg inne på tomten. Gick i lina en liten stund intill trappan.

u

Ungefär samma som står på vargfakta. Så något måste ju ändå stämma.

Silvestris
2012-01-12 23:04
#166

#165

Vad står på vargfakta som stämmer med din grannes erfarenhet? Att det kan hända att enstaka  vargar attackerar tamdjur eller att vargen per automatik kommer söka sig till bebyggelse ju fler de blir? Du får ursäkta att jag inte hängre med i ditt resonmang, men jag tycker det är rätt så osammanhängande.

[Doglovers]
2012-01-13 06:57
#167

Per automatik har jag nog aldrig sagt. Men vilket håll vargen än väljer att gå, så kommer den att träffa på bebyggelse eftersom dom rör sej på så stora ytor. Och det är nog inte så konstigt. Vi människor brer ut oss. Uppåt i landet kanske det är hyffsat glest än så länge. Men neråt finns det snart inte så stora skogar kvar mellan städerna. Jo, du påstår att man inte ska ha så mycket tilltro till sidan vargfakta. Men även där står det om hundar som tas på gårdarna och här har det hänt alldeles för många gånger. Ärligt talat börjar jag tröttna på att tala med dej. Tydligen så har jag mer kontakter angående rovdjur i verkliga livet än du. För det är en sak att uppleva och en helt annan sak att bara läsa om det. Så nu tackar jag nog för mej ett stund framöver och så får vi se om det dyker upp något annat intressant.

Annons:
[Doglovers]
2012-01-13 07:17
#168

Ska bara tillägga att jag med stort intresse kommer att följa tråden då den är så väldigt intressant och för att det fortfarande är så fin stämning. Men kommer bara göra något inlägg när det kommer något nytt ;0))

Silvestris
2012-01-13 08:30
#169

#167 Men vargen är inte mer benägen att söka sig till bebyggelse än andra djur. Vi har runt 3000 björnar i Sverige, varav de flesta i mina hemtrakter och skulle man tro på allt strunt som sägs skulle vi ha björnar som rotar i soptunnorna. Det har vi inte. Vad vargmotståndare inte heller verkar ta notis om i debatten är att ju större och starkare vargpopulationen blir, ju generösare kan man bli med skyddsjakt. Dessutom bör vi i Sverige börja försöka skrämma bort vargen genom att tex. skjuta dem (inte individer som återkommer till bebyggelse såklart) med gummikulor så att vargen utvecklar en rädsla och sprider rädslan till sin avkomma.

rifla
2012-01-28 08:53
#170

www.vargfakta.se

En oberoende sida om fakta i hela världen.

HellviHumle
2012-01-28 09:32
#171

#169 Vad menar du med bebyggelse? Enstaka hus på landet eller tätorter?

HH

Sehvrin
2012-01-28 10:23
#172

#170 Den är inte oberoende på något sätt. Det är en sida som sats ihop av vargmotståndare och den tar inte upp något om de positiva effekterna vargen har. Faktiskt så är det en av de mest lömska vargsidor jag råkat ut för då den vid första anblick verkar vara objektiv, men granskar man lite närmare så ser man att man så gott som bara beskriver vargen ur ett ekonomiskt perspektiv och hur den påverkar ekonomin negativt.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Ove555
2012-01-28 13:27
#173

Lyssnade på ring p1 i onsdags. Då kom det in meddelande från ett par kvinnor om vargen. Den ena kvinnan skrev att enligt försäkringsbolagens statistik så dödar jägarna fler hundar än vargarna.

Och en kvinna meddelade att alltför många tamdjur dödas av lösspringande hundar

HellviHumle
2012-01-28 14:38
#174

#173 Att fler tamdjur dödas av vargar är ju inte särskilt egendomligt. Det finns ju åtskilligt många gånger fler hundar än vargar. Även om ägaren är skyldig att hålla koll på hunden så är det allför ofta som hundar kommer lös bland fåren (som det oftast handlar om). Dessutom är ju ägaren skadeståndsskyldig, om man nu kan lokalisera denne. Om jag inte missminner mig alltför mycket så är det tillåtet att skjuta en hund bland djuren, om den inte går att få tag på eller jaga bort.

HH

Annons:
[Doglovers]
2012-01-28 16:09
#175

(#169 Nu var det ju varg det handlade om här. Men i en lite by utanför Strömsund hade dom 5 björnar på 7 boende. Där hade dom problem.) Världens mest björntäta län dåGlad

www.vargfakta.se är en väldigt bra och informativ sida. Om den sedan är ur ekonomiskt perspektiv gör ju inget. Det är väl bara bra att få reda på vad allt kostar oss. Och dom går ju bara ut med sånt som är dokumenterat.

Sehvrin
2012-01-28 18:17
#176

#175 Men de tar inte upp en enda av de positiva effekterna av varg och deras modell över hur vargpopulationen i Sverige kommer att öka är högst tveksam. Som sagt: Det är ingen objektiv sida, så försök inte få den att framstå som det.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Doglovers]
2012-01-28 23:02
#177

Det finns nog inte så mycket positivt. Tyvärr. ;0((

Silvestris
2012-01-28 23:18
#178

#177 Det finns många exempel på hur hela ekosystem har blivit livskraftigare efter att toppredatorer införts/återinvandrat. Att toppredatorer är viktiga för hela ekosystem är välkänt inom biologin. Det är delvis därför man brukar fokusera på att bevara och stärka stammarna av toppredatorer. De påverkar hela näringskedjan. Från topp ner till växter och mikroorganismer. Sådant är helt ointressant för de som helt enkelt tycker att vargen är obekväm.

HellviHumle
2012-02-08 18:01
#179

Nu har bidragen för rovdjursstängsel höjts från 20:- till 50:-.

HH

[Doglovers]
2012-02-08 19:03
#180

Det var bra detSkrattande

Jo, när vi ändå skakade liv i tråden.

Kilsbergsvargen är flyttad för tredje gången och nu är det sista chansen för henne. Går hon tillbaka nu och ställer till det bland renarna så är det bara skyddjakt som gäller. Och nu har hon drabbats av hudproblem av sändaren så dom tog av henne den. Lämpligt tillfälle. Så nu kan ingen följa henne och se om hon går tillbaka.

Ärligt talat är det rätt genomskinligt.

Och så misstänkeren forskare i USA att tiken kan vara hybrid. Men jag undrar just om dom inte tog DNA på henne första eller andra gången dom sövde henne då misstankarna fannsObestämd Jaa, tiden får väl utvisa vad som händer nu.

HellviHumle
2012-02-08 19:31
#181

De tar väl blodprov på alla vargar som infångas? Skulle tro att det hör till rutinerna.

HH

Annons:
[Doglovers]
2012-02-08 22:04
#182

Många och även jag var fundersamma då tiken har en annan färg än dom andra. Men dom kom tydligen på att hon är renras, men om allt stämmer vet jag inte. Det går så många rykten. Och denna tik försvarar dom med näbbar och klor.

Kolla in www.vargfakta.se där står det mer om det.

[Då länken gick till vargfaktas startsida så ändrade jag länken, denna går nu till artikeln i fråga. På så vis blir det lättare för folk att hitta rätt artikel - även i framtiden // Sajtvärd]

Silvestris
2012-02-08 22:22
#183

#182

Du tror att man skulle låta en hund-/varghybrid i det vilda, i Sverige? Tror du forskarna är idioter? Ingen vill ha hybrider springandes lösa, allra minst utbildade människor som vet vilka risker det medför.

[Doglovers]
2012-02-09 05:37
#184

Tack för hjälpen Aventhia. Jag kan av okänd orsak inte länka. # 183 snälla, kan du inte ha en trevligare ton. Det här med tiken väckte uppmärksamhet redan första gången när dom släppte henne i mina trakter. Det stog många frågor och funderingar redan då i våra dags tidningar. Det är ingen som påstått att fallet är sådant att hon är hybrid, men många har funderat. Självfallet så får vi väl hoppas på att forskarna gör rätt så klart.

Silvestris
2012-02-09 08:30
#185

#184 Eftersom du bidrar till ryktesspridningen kan man ju få för sig att du tror på ryktet.

[Doglovers]
2012-02-09 09:13
#186

#185 Njaa, då får du läsa lite mer noga. Ibland är det lätt att misstolka, men läser man samma inlägg några gånger så brukar det få en annan betydelse än första gången. Ingen fara, vi kan alla misstolka i bland ;0))

Silvestris
2012-02-09 10:27
#187

#186

Det är inget fel på min läsförmåga.

Aviendha
2012-02-09 18:43
#188

#186 Jag tolkar ditt inlägg på samma sätt som Silvestris.

"Många och även jag var fundersamma då tiken har en annan färg än dom andra. Men dom kom tydligen på att hon är renras, men om allt stämmer vet jag inte. Det går så många rykten. Och denna tik försvarar dom med näbbar och klor" //#182, min fetning

Du medger att du är fundersam. Sedan (i samma mening som det något ironiserande "dom kom tydligen på") så säger du att du inte vet om det stämmer. Det sista tolkar jag som en syftning på meningens början, alltså att du inte vet om forskarna har rätt i sin slutsats att vargtiken är renrasig. Slutsats; på två ställen i ett kort inlägg beskriver du din skepticism varför jag antog att du inte helt avfärdat hybridteorin som falsk.

Man kan ofta tjäna på att läsa ett inlägg två gånger, det kan komma i en annan dager då. Men man kan även läsa sitt eget inlägg en gång till och, inför framtiden, försöka formulera sig tydligare Flört

Annons:
[Doglovers]
2012-02-09 19:16
#189

#188 Jag läser alltid igenom mina inlägg så jag ser att allt är okey.

Och det andra inlägget var inte något elakt, om ni tolkar det så. På min Iphone har jag inga smilisar, annars brukar jag lägga till en sån för att visa att man har en trevlig tonFlört

Aviendha
2012-02-09 20:28
#190

#189 Ibland hjälper det inte, man blir lätt hemmablind. Jag ansåg mig tex. vara rätt tydlig i #188, men uppenbarligen så var jag inte det eftersom du läser in saker i mitt inlägg som inte finns där. Alltså måste jag försöka formulera mig annorlunda i framtiden även om jag själv tyckte att jag var just tydlig. Glad

Jag har inte menat att du var elak i det du skrev, det jag menade var att jag tolkade det som att du höll med i de rykten som går om att det kan vara tal om en lösspringande varghybrid. Varken mer eller mindre. Att jag påpekade ironiseringen var helt enkelt för att folk överlag ofta tar till ironi kring "motståndares" åsikter/uttalanden/handlande. Att du ironiserar över forskarnas slutsats leder mig att tro att du inte delar den, och det var en del som bidrog till att jag tolkade ditt inlägg på samma sätt som Silvestris.

[Doglovers]
2012-02-09 21:07
#191

Det kan vara jag som uttrycker mej lite luddigt, då jag är "varken eller" när det gäller vargfrågan. Försöker se saken från båda håll, så att sägaObestämd

Lavèn
2012-04-28 02:14
#192

HÄMSKA MÄNNISKOR NÄRA MIG!!

Vargarna har/hade fält en älg i närhetan av oss och nu/för ett tag sedan så har någon HÄMSK hält glas splitter över den!!

På ett annat ställe (i samma komun) så hade någon lagt och hängt ut förgiftat kött!!

Vem är så hjärtlös?

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

[Doglovers]
2012-04-28 07:47
#193

#192 Bor du i Dalarna? Hur man kan vara så vidrig kan jag aldrig förstå. Men jag tror att det är någon fanatisk som gått över gränsen för det normala, så att säga. Genom detta så skadas massor av andra djur också. Hoppas den person son gjort detta åker dit ordentligt. Dom får utfästa en rejäl belöning för den som skvallrar. För jag misstänker att det är samma personer inblandade hela tiden.

Lavèn
2012-04-28 11:54
#194

#193 Nej, jag bor i storfors, Värmland.

Jag hoppas med att den/dom personer som är inblandade åker dit!

Men skulle inte bli förvänad om de har lagt ner fallet! -.-'

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

[Doglovers]
2012-04-28 12:02
#195

Tror absolut inte att dom lägger ner ett sånt fall. Hoppas jag i alla fall. Är det här något som hänt nu…? I Dalarna har sånt här hänt. Och dom har även lagt ut gift. Vidrigt.

Annons:
Lavèn
2012-04-28 12:11
#196

Nej inte vad jag vet att något har hänt på ett tag.

Men de som la ut köttet hade gått ut en bit i skogen och det var en privatp person som hade hittat det så. de som la ut det kan ju ha lagt ut på sådena ställen där människor inte går :/

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

[Doglovers]
2012-04-28 12:18
#197

Det här är kriminella som gör sånt. Och hoppas som sagt att dom åker dit ordentligt.

Lavèn
2012-04-28 12:44
#198

Hoppas jag med!

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

[Anunnaki]
2012-04-28 22:34
#199

Jag har skrivit en del om hur jag ser på varg i våra skogar på min blogg och jag tycker att nedanstående är några viktiga punkter:

Jag önskar att alla, oavsett syn på rovdjuren, ska kunna komma överens om

- att ta avstånd från illegal jakt,

- att ta avstånd från hot och våld,

- att inte använda ordet "vi" för fler än man har mandat för,

- att inte sprida grundlös skrämselpropaganda,

- att använda ett vårdat språk både om vargen och om

meningsmotståndare och

- att vara kritisk när det gäller orsakssamband.

Aviendha
2012-05-14 20:51
#200

#199 Kloka punkter, om de följdes i större utsträckning är jag övertygad om att diskussionen (såväl här som ute i samhället) skulle kunna vara mycket mer konstruktiv och givande.

[PysselMatten]
2013-01-15 16:23
#201

Jag tycker att vi borde vara stolta och glada över att den svenska vargstammen växer istället för att hata ett djur som varit på väg att försvinna från de svenska markerna…

vallhund
2013-01-16 04:50
#202

# 201

Vargen har varit obefintlig i den Svenska faunan i många år.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Nilam
2013-01-16 12:01
#203

#202 Därför att människan har medvetet arbetat för att utrota den. Eftersom detta inte är en naturlig utrotning så har vargen all rätt att åter etablera sig i Sverige.

Då vargar fokuserar sig på svaga och sjuka bytesdjur, kan det betyda att skogens djur kommer växa sig genetiskt starkare. Jägare skjuter ofta ner de djur som är störst och starkast, vilket gör att de svagare individerna börjar reproducera mer och vi får svagare och svagare älg- och rådjursstammar.

[Doglovers]
2013-01-16 15:04
#204

#203 Har inte varit inne på ett tag och såg att den här tråden tagits upp igen.

Den har helt fel namn, men fick heta det fortsättningsvis då den förra hette det. Här finns inget varghat. Inte från min sida i alla fall.

Det är en myt att vargen bara tar de svagaste djuren. Det sa även en vargforskare när vi var på ett studiebesök på Grimsö forskningsstation. Han berättade " att tyvärr stämmer det inte då dom tagit hand om kadaver efter älgtjurar i sin bästa ålder och dom har även varit friska "

När vargen jagar i flock försöker dom skada djuret för att sedan vänta ut det. Dom ligger lugnt runt djuret och väntar på att det ska bli så matt av skadorna att det ramlar ihop. Då går dom till en ny attack och avslutar det hela.

Det är otroligt intressant att läsa om vargen och dess beteende. Både det positiva och det negativa.

http://hundar.ifokus.se/discussions/507db710d3b4fd19b10587f9-nu-gar-det-for-langt?4d712446b9cb462141045f97-1

Här får ni en tråd från tidigare disskutioner på hundar iFokus. Där finns lite fakta om vargen. Storlek och annat läsvärtGlad

Nilam
2013-01-16 15:20
#205

Ja, ingen har väl påstått att de endast tar de sjuka, men vargarna riskerar sina liv varje gång de ger sig på ett stort djur som en älg, därför när de väljer djur så är det de svagare individerna, vilket tyvärr kan innebära en kalv. När vargar jagar så är det organiserat och planerat, de arbetar i grupp (om de är så lyckliga att ha en flock vid liv) och jag tycker det är rent av fascinerande. Att de skadar djuret och sedan väntar ut det är bara smart. Det är otroligt hur intelligenta dessa djur är.

Att flytta ett kadaver är det dummaste man kan göra! Detta kadaver innebär föda inte bara för vargarna som lyckades fälla det, men för många andra djur som lever på resterna. Jag hoppas du uttryckte dig fel för om jag får höra att några idioter flyttar på kadaver i skogen, ja då blir jag upprörd. Snacka om att störa ekosystemet!

I en dokumentär om varg visade de ett klipp på en älg som blev skjuten av en jägare - fem skott innan älgen faller! Så försök inte påstå att jägare dödar humant, många av dem skjuter så illa att älgarna (samt andra djur) kommer undan med ett fruktansvärt skottsår. Och det händer mer än ofta. För att inte tala om hur många hundar och människor som jägarna lyckas skjuta, skickliga typer de där. Jag har inget emot att man jagar för kött, men vissa borde inte har rätt till ett gevär i sina händer.

[Doglovers]
2013-01-16 18:42
#206

#205 Det var Grimsö forskarna som tog hand om kadaver i forskningssyfteFlört

Klantarslen (ursäkta uttrycket) finns det överallt. Så är det bara. Men alla jägare är inga dåliga skyttar. Ett exempel. Min man har jagat sedan barnsben och är 50+. Han har inte ett ända dåligt skott bakom sej. Mina grabbar jagar också. Inga dåliga skott. Och massor av hundar har vi, men peppar, peppar. Inga skador på våra hundar. Inte ens slitna trampdynor. Grabbarna ställer upp med våra hundar på eftersök när någon behöver det. Det är så lätt hänt att man har djuret i siktet och precis när man trycker av så trampar djuret i en sänka. Skogen är ju inte asfalterad. 99% av eftersöken slutar med att djuret ligger ca 50-100 meter ifrån. Och skjutna med ett dödande skott. Men jägaren ska inte gå efter djuret om det går undan. Man ska märka upp platsen och invänta eftersöket. Grabbarna är ute på många viltolyckor också där djuret verkligen får lida innan dom kan komma ikapp det och avliva det. Avslagna ben, trasiga käkar, sönderslagen mule, mm, sönderslagen invärtes.  Men bara för det vill vi inte stoppa all trafik. På vår mark en bit bort blev 3 älgar påkörda inom loppet av 2 dygn. Men vi har fortfarande inget emot trafiken. Vi vill bara få ner hastigheten och få upp en mobil vaningsskylt där. Så inga kommer till skada. Varken människor eller djur. Otäckt som sjutton dom där eftersöken. Och dom trafikskadade älgarna fick polisen hjälpa till och fixa trafiken då det var en motortrafikled.

Min familj tävlingsskjuter när det inte är jaktsäsong. På det viset håller man sej igång. Hela laget skjuter även godkänt innan jakten börjar. Sååå man ska inte slå ner på alla bara för att någon procent inte ska ha vapen. För dom ska överhuvudtaget inte ha med jakt att göra.

Jag har förstått att du inte tycker om jakt och jägare och det har jag all förståelse för. Man kan inte gilla allt. Men vi jagar för att få det nyttiga ut naturen som finns att tillgå. Miljövänligt, ekoloiskt, närodlat och klimatsmart. Vi har till och med utbildat 3 vegetarianer som ville börja äta kött igen, men då det vilda i stället för Ica,s. Så dom tog jägarexamen och började själva jaga.

Jag respekterar din inställning. Jag är själv en riktigt naturnörd. Får dåligt samvete bara jag råkar trampa på en blomma eller bryta en gren. Men man får inte dra alla över en kam. Det låter på dej som om det är rena massakern i skogenSkrattande

Jag är med i skogen under jakten och fotodokumenterar. När ett skott avlossas så är det dödande. Men djuret kan ändå gå några meter. (En dum jämförelse kanske, men du vet hur höns beter sej när dom får huvdet avhugget va? Dom springer iväg om dom får chansen.)  När man sedan tar ur djuret och ser efter vart skottet tagit, så är det en hjärtträff. Men ändå går det iväg. Jag var med på en rådjursjakt en gång där rådjuret blev träffat med ett bra skott. Den skulle dött på fläcken, men sprang ca 100 meter. Ett annat dog på fläcken med endast ett enda hagel i sej. Båda skotten var bra med andra ord.

Hmmm, det här blev lite OT eftersom tråden handlar om vargen. Men men.

http://www.slu.se/sv/fakulteter/nl-fakulteten/om-fakulteten/institutioner/institutionen-for-ekologi/

Läs gärna länken. Den tror jag skulle intressera dejObestämd

(Nu hinner jag inte vara inne och läsa så mycket då jag är upptagen med att bygga hemsidor.)

Ha det bra allihop i så längeSkrattande

Nilam
2013-01-17 11:23
#207

Jag är inte emot jakt och jägare, men jag är missnöjd med "kvaliteten" på dagens jägare. Menade inte att dra alla över en kam, försöker alltid vara tydlig med vad exakt jag inte gillar. Uttrycker mig aldrig att jakt är fel och att jag hatar jägare - det vore att dra alla över en kam.

Det klipp jag såg var brutalt, det var inte ett dödande skott.. vilket syntes tydligt. Dock visar det bara en sketen jägare, men tyvärr finns det så många fler. Jag vet inte vad det är för utbildning för jägare, men känner att det är ungefär som att ta körkort, man uppför sig under utbildningen men sedan beter man sig som ett jävla as (ursäkta uttrycket) i trafiken.

Din jämförelse med trafiken var dessutom liknande min med varg och räv, men det tyckte du inte alls att man skulle göra. Så därför godkänner jag inte det argumentet att vi inte vill ta bort trafiken därför att många djur dör i trafikolyckor. Dessutom har ingen sagt (iaf inte jag) att vi ska förbjuda jakt på något vis. Dock tycker jag att det jagas för mycket. Det verkar inte finnas några gränser för hur mycket vilt som får skjutas. Min mamma har pratat om att hon vill börja jaga, jag hoppas hon inte gör det, för det finns redan för mycket jägare i Sverige. Ett alternativ tycker jag är att korta ner jaktsäsongen så att färre djur blir skjutna och kanske fler djur hinner växa till sig.

Silvestris
2013-01-17 17:59
#208

#207 Det är reglerat hur mycket vilt som får skjutas varje år. När det gäller älgjakt får varje jaktlag en kvot tilldelad baserad på hur mycket älg som finns i området. Idag skjuts ungefär 100000 älgar/år vilket innebär att vi stadigt skjuter av stammen från 300000 till 200000 älgar. Stammen skulle skena om detta inte gjordes vilket skulle öka antalet trafikolyckor med vilt samt till slut leda till svält och sjukdom hos älgen. Med en ökande vargstam kan vi dock bli tvungna att minska på älgjakten.

Nilam
2013-01-17 18:21
#209

#208 Just det! Därför vi vill ha varg i Sverige så måste vi minska på älgjakten! My point exactlyFlört

Annons:
Silvestris
2013-01-17 18:50
#210

#209 Än så länge finns inte det behovet men kommer vi upp på en vargstam på 500 individer lär nog jakten minska automatiskt pga. mindre tillgång på älg. Det blir lite självreglerande. Mer varg -> mindre älg -> lägre tilldelning.

Nilam
2013-01-18 10:38
#211

#210

Ytterst bra poäng, vi får bara hoppas att det stämmer, för om de fortsätter jaga i den mängd de gör nu är risken att vi förlorar älgstammen istället, därför tror jag att snarare lagar krävs för att reglera älgjakten. Jägare har ju tendens att bryta lagarna iof. Många vargar som blivit olagligt skjutna…

Nilam
2013-01-18 11:07
#212

Här är intressant läsning som stödjer en av mina tidigare kommentarer: http://www.nordulv.org/nyheter/forskning/20120414grimso.html

Och med det sagt så tror jag det är dags för att uppdatera tråden? Det börjar bli många kommentarer.

Silvestris
2013-01-18 17:33
#213

#211

Majoriteten av de svenska jägarna är helt vanliga laglydiga medborgare. Lagstiftningen idag reglerar redan älgjakten och det är Länsstyrelsen som sköter tilldelningen. På vilket sätt är det inte tillräckligt.

vallhund
2013-01-18 18:13
#214

" 213

Jägarlobbyns standardt bärare. Visserligen finns det två förbund, det ena är talbart, det andra är rabiat.

Om allt vore frid o fröjd skulle SGT inte förekomma, inte heller skulle rödvita huskyblandisar bli skjutna i huvudet med ett dödande skott från 100 m avstånd av en jägare/veterinär/fårägare.

Visserligen gjorde hundens ägare alla fel som man kan begå i stort sätt, men så länga den inte störde eller drev vilt/fårägarens djurså hade denne inte rätt att skjuta hunden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Silvestris
2013-01-18 18:19
#215

#214

Men det är en liten klick skitstövlar som beter sig illa och jag tycker det är tråkigt att de ska få representera alla jägare. Jag är uppvuxen med jägare och börjar förhoppningsvis jaga själv till hösten. Ingen av dem ägnar sig åt olovlig jakt. Visst kan de ha åsikter om tex. varg som jag inte håller med om, men de håller sig till det. Det skulle inte falla dem inte att gå ut och jaga varg (ingen av dem deltog i licensjakten på varg heller).

[Doglovers]
2013-01-18 22:22
#216

Läste igenom lite sedan sist jag var inne. Intressant.

90% av mina bekanta är jägare och även stora djurvänner. Och väldigt stora naturmänniskor med en enorm kunskap om djur och natur.

Älgjakten regleras så att man jagar efter tillgången. Här älgspillningsinventerar vi. Alltså går vi ut i skogen och räknar älgskit per kvadratmeter. Skitkul, med andra ordFlört

Vi har även förbud att skjuta älgko med en kalv, tjurar under 4 taggar och över 7. Ett exempel för jag kommer inte ihåg exakta siffran. Ett år hade vi ett gäng med 4 pinntjurar som slogs om en älgkviga. Och även en älgko med dubbelkalv och flera tjurar med skovel. Tydligen gillar dom raps, för dom åt upp rubbet på åkern. Och vi kunde inte skjuta en enda älg det året. För ingen stämde efter tilldeleningen. Så inte skjuter vi bort alla älgar inte.

I värmland som haft varg i 30 år har dom massor av älg och viltolyckor. Mer än vanligt. Så inte har vargen tagit fler. Det har snarare blivit fler vilt.

Det är tråkigt att många tror att jägarna går ut och skjuter på allt dom ser. Mest är det okunskap och fördomar.

Som #215 skriver. Många kan ha en åsikt, men det står så enormt mycket på spel för att man ska tjuvskjuta ett djur att man inte tar den risken. Man blir av med licenserna, vapnen, hamnar i belastningsregistret, blir av med sin jaktmark och kanske jobbet eftersom man riskerar fängelse. Plus ett skadestånd till staten på flera tusen. Det fanns förslag på skadestånd på upp till 1 1/2 miljon om man sköt flytt tiken.

Hur många vill riskera detta…?

Men som sagt, det finns skitstövlar inom alla kategorier. Men bara för det så är inte alla dåliga. Helt vanliga familjemedlemmar som går ut i skogen.

Annons:
Nilam
2013-01-19 16:36
#217

Om man säger såhär:

Majoriteten av jägarna är hederliga människor som följer lagar och respekterar naturen.

Majoriteten av dem som bryter lagarna och dödar varg, samt utsätter människor och djur för risk (lägger ut gift osv) är jägare. (Resten består till större delen av boskaps- och renägare.)

Så det är svårt att inte klandra jägarna när det är i stort sett jägare som ställer till med problem. Och det är klart jag känner sympati för de jägare som blir klandrade för den minioritet jägare som beter sig som idioter, men jag har hittills inte hört från någon jägare som inte är ifrån varg. Så jag kan nästan dra slutsatsen att även om de flesta jägare uppför sig och följer lagen, så står de inte på min sida i vargdebatten. Och jag håller hårt för att vargen ska få leva fritt utan påverkan från människan.

[Doglovers]
2013-01-19 21:03
#218

Tror inte det är någon här som är imot varg, vad jag förstått.

Och du har faktiskt ett fel här. Dom som lägger ut gift och annat mot vargen är INTE jägare. Dom har försatt sin chans att kalla sej jägare. Det är psykfall. Och du har fattat agg mot jägare och det är din sak. Det kan jag inte ändra på och kommer inte ens försöka. Men jag undrar om du inte har agg mot ORDET jägare. Ungefär som dom som pratar om jakthundar. Och utgår ifrån att jakthunden är en ras. Men den inkluderar massor av olika raser.

Det finns inga normala människor som lägger ut gift till djuren i skogen. För friska människor vet att det inte bara drabbar vargen utan att det drabbar många led. Fåglar, insekter och andra predatorer.

Vargen kommer alltid att ha en påverkan från människan. Deras revir sträcker sej flera mil och då inkluderar det även byar, samhällen och större städer. Städerna kommer hela tiden att växa och skogarna krympa, tyvärr. Vargen knallar med jämna mellanrum in i städerna.  Som i Göteborg nu senast. Här hade vi en för någon månad sedan. Mitt i stan. Vi har även haft en som knallat omkring helt orädd i utkanten av stan vid vår stora ridskola med massor av folk hela tiden. Därefter gick han hem till oss och ylade i skogen, gick sedan hem till grannen helt orädd. Så det kommer alltid finnas en påverkan oss emellan. Dom drabbas även av forskarna med jämna mellanrum. Det ska sövas, vägas och tas prover för att därefter sändar förses. Också det är en påverkan.

Nilam
2013-01-20 13:41
#219

Wow, du tolkar verkligen som du själv vill. Jag har aldrig uttryck agg mot jägare, jag har nämnt att flertal vänner och bekanta är jägare och i mitt senaste inlägg skrev jag att majoriteten av jägarna är "hederliga människor som följer lagar och respekterar naturen." Det var MIN åsikt, ingen fakta.

Att säga att dessa jägare inte är jägare utan psykopater är att frånsäga sig ansvar. Det är samma som när nationalisterna inte vill erkänna Anders Behring Breivik som nationalist, även om han själv säger att han är det.

Jag hoppas du läser mer noggrannt från och med nu, annars är det inte värt att diskutera med dig.

Upp till toppen
Annons: