Annons:
Etikettlantbruksdjur
Läst 4468 ggr
Eveline
2011-11-10 18:48

Hönan eller ägget

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi köper alltid ägg av en gammal bonde som har hönsen lösa ute, de får gräs och andra matrester att äta.

Fanns bara ett sånt ägg kvar här hemma, sen hade det köpts ägg från affären (som är ekologiska).

Man ser ju rätt klart vilket ägg som ser bäst ut.

Ville bara visa detta, känns så fel att köpa ägg i affären för de kommer inte ifrån lyckliga höns :-(

Annons:
Aviendha
2011-11-14 16:46
#1

Ja, det syns verkligen skillnad på de där två äggen!

Vad skönt/kul (jag får inte till något vettigt ord för det men jag tror att min mening går fram ändå) att kunna köpa sina ägg sådär, jag hade absolut köpt närproducerade om jag hade den möjligheten (eller om jag lyckades övertala sambon om att skaffa myskankor :P)

[Forest]
2011-11-14 21:58
#2

Jag köper oxå ägg från en fd granne som har sina pullor ute även vintern går de gärna ut o strosar, lägger inte direkt mycket ägg på vintern det tåls väl nämna men det är helt nartuligt att det är så :) jag tycker dessa nartuliga ägg smakar bäst :) Själv haft 8 höns o en tupp som fick gå fritt, hade även 2 påfåglar och deras ägg var goda med framförallt o baka sockerkaka på :)

ccv_sr
2011-11-26 21:05
#3

Man ser skillnaden lätt och min pappa har höns så vi köper inte från affären bara med mamma (mina föräldrar är skjillda)

saga97
2011-12-01 14:44
#4

mm jag hatar vitan på ägget ( när det är kokt ) när jag är i norge får vi ägg från en vi känner och eggen har dubbel gula mums! det köper inga butiker tyvär Rynkar på näsan jag tycker det ska finnas som en sort lyxiga ägg det skulle sälja riktigt bra ju !!

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

Lina R
2011-12-02 12:41
#5

Jag har haft egna höns maj-november (slaktade pga flytt) och det är underbart! Rekommenderar alla med en bit mark att skaffa! Bor man i villaområde kan man skippa tuppen. Finns många vackra raser (eller köp loss hybrider från äggfabriker) och de är roliga djur att umgås med! Och äggen ör mycket, mycket godare än köpes.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[trollskogen]
2012-02-20 08:06
#7

Jag kan bara hålla med , har egna höns jag med.

Så mkt godare ägg o ingen bismak som affärs äggen har.

Det finns väldigt många som har hobby höns i sverige .

Så vart ni än bor somvill ha tag på ägg från glada höns , kolla runt på tex blockets hönsannonser o ring o fråga.

Dom flesta har lite ägg att sälja.

[Zipzee]
2012-02-20 20:09
#8

Man kanske skulle ha några höns på uteplatsen? Nej skämt åsido, det är verkligen enorm skillnad på ägg och ägg. Den dagen jag hittat mitt drömhus på landet, och dessutom har råd med det, kommer det finnas några små kackelhönor på min gård. Det är då en sak som är säker :)

redan
2012-02-20 20:37
[Forest]
2012-02-21 11:01
#10

9 intressant hade det varit om man gör även test av ägg där man har mer höns för eget hushåll allså dessa som går fritt o får div matrester samt hönsfoder osv :) Men helt klart föredrar jag ekologisk ägg om man ska köpa i butik, men köper aldrig såna ägg ändå :)

mandyosv
2012-03-22 23:21
#11

När min familj hade hönor när jag var liten fick de maten som blev över från dagiset som låg granne, nästan varje dag, gulan var nästan orange! Underbart med hemodlade ägg!! Deras hage var likastor som en hästhage, först en gång upp till en dunge bakom huset, gången var va 1m x 20m sedan öppnade sig dungen fylld med gräs ca 30 x 40 m

Underbart!!! Grattis till din tillgång

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Lavèn
2012-04-29 11:31
#12

Vi har höns och min mormor brukar få köpa och när hon en gång hade bakat sockerkaka och skulle bjuda så frånga de om det var kaermumma i xD

Jag äter sjävl aldrig ägg jag bara bakar på det. Så jag tycker att vår mening med hönsen är att jag ska få tämja dem och så ha bågot att baka på ;)

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Upp till toppen
Annons: