Annons:
Etikettetologi-djurens-beteende
Läst 4329 ggr
eliden
5/11/11, 8:58 AM

Någon som vet?

Hej! Jag har två frågor jag undrar över och kanske någon av er kan svara på det?

Iaf mina frågor är.

Varför kan man inte säga att ett djur är intelligent?

Vad är ett territorium?

Tackar i förväg!

MVH

Annons:
C Sernert
5/11/11, 11:06 AM
#1

Mina väldigt korta och koncisa svar på dina frågor…

1. Det kan man visst. Däremot kan olika djurs kognitiva förmågor diskuteras. Problemet är att vi tänker som människor och så länge vi göra det kommer inte vi förstå… eller nåt ;)

2. Typ samma som revir i den mening jag tror du menar, i generell mening se http://sv.wikipedia.org/wiki/Territorium

[kent2]
5/12/11, 7:45 AM
#2

1: Först måste du definiera vad du menar med intelligens, vid vid definition kan denna även omfatta vissa djur, men det är framför allt ett uttryck som är applicerbart på människor

2: Territorium har inget med djur att göra utan är ett ord som används för stater, dvs det område över vilket en stat har full suveränitet.

Aviendha
5/17/11, 3:10 PM
#3

Det finns faktiskt ganska så mycket forskning rörande olika djurs kognitiva förmågor. I Lund tex. bedrivs sådan forskning på primater men även kråkfåglar och resultaten är mycket faschinerande! Djur lyckas lösa problem som vuxna människor kan ha svårigheter att klura ut. Problemet kring det där med intelligens kommer väl snarare när man ska börja lägga värderingar i det och jämföra det med andra djurs/människor. Sen beror det självklart på vad du ser som intelligens som kent2 säger. Om det är talförmåga så är papegojan intelligent, om det är verktygsanvändning så är primaternaoch kråkorna bland de intelligenta. Om det är förmågan att överleva/vara optimalt anpassad till sin miljö så är björndjuret överlägset.

Upp till toppen
Annons: