Annons:
Etikettdjurparker-cirkus
Läst 5600 ggr
Tallullah
5/1/11, 10:03 PM

Hundgårdar

Jag tycker det är konstigt att det är tillåtit att ha ensamma hundar i hundgårdar el løpgårdar. Hunden är ju ett flockdjur,och behøver väl stimulans och närhet till sina flockmedlemmar? Hästar får man ju inte ha som ensamhäst?

Jag har en granne som har en hund som är i sin hundgård hela dygnet och jag blir så ledsen och tycker så synd om den.

Annons:
sus-sharon
5/2/11, 8:30 AM
#1

när det gäller hundar finns det, såvitt jag vet, inga krav kring närhet till andra hundar. hunden har varit del av människans liv så länge att man anser att människor är lika bra flockmedlemmar för hundar som andra hundar. hundar skall dock ha tillsyn minst två gånger dagligen och utfodras minst två gånger dagligen. när hundar hålls i utegård skall de också rastas på annan plats minst en gång dagligen (om jag minns rätt, kan också vara två). hundar som hålls permanent i hundgård skall också ha lämplig miljöberikning i hundgården.

när det gäller hästarna, som du refererar till, så är det tyvärr inte så hårt på det sociala som det kan verka först. det kan mycket väl räcka att hästen kan se andra hästar, eller andra djur, under den tid den står i hage. i vissa fall kan även hästägaren anses utgöra tillräcklig social kontakt (precis som för hundar).

medarbetare på djurskydd.ifokus

Tallullah
5/2/11, 11:03 AM
#2

Ok…men när en hund står hela dagarna OCH nätterna ensam i en hundgård,så har den ju inte kontakt med sina människor heller….dom tar honom ut iblant,men han är till ex aldrig innandørs…och i vinter satt familjen framfør brasan,madan han var i sin hundgård och då var det 20minus ute…jag tycker det är så grymt och kan inte fatta människor som har hundar på så sätt…jakthundar som endast kommer ut av sine hundgårdar när det är jaktsesong finns ju många av…det är vel inget bra liv før en hund?

Ketang
5/3/11, 8:50 PM
#3

Så här står det på jordbruksverkets hemsida:

Så sköter du din hund

Hundar är flockdjur. De mår inte bra om de är ensamma utan behöver träffa både människor och andra djur. Det är särskilt viktigt att de får träffa människor flera timmar om dagen och att de aktiveras. Det är inte bra för hunden att vara ensam under en hel dag och inte bli rastad eller på annat sätt aktiverad förrän fram mot kvällen. Hade jag varit du så hade jag nog ringt och frågat om det verkligen är ok att grannen har sin hund så…

Tallullah
5/3/11, 10:40 PM
#4

#3 Jag ringde djurskyddsinspektøren i vinter…jag tyckte så synd om den där den stod ensam ute när det var så kallt. Jag fikk då veta att det inte är forbjudit å ha hundar i hundgårdar,men att dom ska rastas utanfør sin hundgård värje fjärde timme…Dom lovade komma och se till at hunden hadde det ok..Men när en hund står ensam ute i en hundgård mestadelen av dygnets 24timmar,så är det både grymt och sorgligt.

En hund behøver ju, som du säger, träffa båda människor och andra djur..Dom tar ut honom iblant och då får han stå bundet framfør huset,men så är det inn i hundgården igjen. Detta rør sig om en ung hund som ska användas till jakt.. men det handlar inte bara om den här hunden…såna hundar finns ju på gårdar øver hela Sverige…och i Norge med før den sakens skuld,där jag kommer från…derfør tycker jag det är så konstigt att djurskyddslagen inte tar upp detta…en hund behøver vel mer enn mat och vatten el vad? Jag har fyra hundar själva och dom är min familj. Jag älskar dom innerligt och värje kväll får dom ligga i sengen med mig…

Jag menar  givitvis inte att alla människor ska ha sina hundar i sengen,men dom fortjänar bättre enn å stå ensama ute i en hundgård,sommar som vinter…

Aviendha
5/6/11, 9:29 PM
#5

1 kap. 17 § saknr. L102 (den författning som rör hundhållning) säger att hundar ska få sitt behov av social kontakt tillgodosett. Det allmänna rådet knutet till den paragrafen lyder: "Social kontakt bör ske genom sällskap av artfrände eller människa. Kontakt med människor bör ske några timmar varje dag genom aktivering, rastning eller annan sysselsättning."

Man anser ju att hunden är ett socialt djur som behöver umgås, gärna med andra hundar, men det är ju så att hållningen och kraven på den anpassas efter tradition och sådant med. Många hundar har det ju bra och får umgås med både människor och andra hundar. Samtidigt så kan jag förstå att det är svårt att skriva lagtexter som ska täcka in alla eventualiteter då vi (samhället) även är väldigt kritiska till att ha detaljerade regler… Det blir en svår avvägning i en del fall, som här. Ska man förbjuda alla ensamma hundar? Ska man kräva ett visst antal timmar som hunden ska umgås? Ska man ställa krav på vilken typ av umgänge den då ska ha, för en timme i samma rum som en människa eller en timmer lek med en människa är väl inte likvärdigt? Jag säger inte att det är rätt att en hund ska spendera i princip all sin tid ensam i en rastgård, för det är det inte, men det är svårt att komma åt det via lagstiftning. Det man kan göra är ju att ringa djurksyddet och så får de göra en bedömning av situationen. Och så kan man ju alltid försöka få ägaren att förstå hur mycket det betyder för hunden att få umgås och hitta på annat än att sitta i en hundgård dag ut och dag in utan annan sysselsättning.

Tallullah
5/6/11, 9:50 PM
#6

#5 Ja…jag kan førstå att det inte är lett detta med rägler for hur det bør vara.Och man kan inte bestämma att alla ska ha två hundar. Men värfør inte forbjuda till ex å ha hunden ute på nätterna! Det är ju en bra børjan…

Men hundar som endast tas ut till jakten,är det synd om. Och jag førstår inte människor som har samvete nog att inte ta inn hunden när det är tjuge minus ute. Jag vet polarhundar är ute på vinteren,men hunden det rør sig om i detta tillfället är en korthårig hund.

Annons:
Aviendha
5/6/11, 10:26 PM
#7

#6 Varför ska hundar utomhus nattetid förbjudas? Nattetid så umgås de ju inte särskillt mycket med andra hundar eller människor oavsett (även om det givetvis kan ha en stor betydelse för et flockdjur att sova med "flocken") och en hund behöver inte fara illa av att sova utomhus förutsatt att den har vad den behöver för att klara av det rent fysiskt.

Jag håller med dig om att det är trist med jakthundar som står "parkerade" under den större delen av året när de inte används. Men så finns det många "sällskapshundar" som inte har höjdarlivbara för att de lever inom hemmets 4 väggar heller.

Märk väl att jag inte säger att det är fritt fram att slänga ut hundkraken ensam i rastgården dygnet runt, bara att det inte är så enkelt och svartvitt alla gånger. För att man ska förbjuda en sak (vi är ju generellt rätt liberala dessutom och ogillar förbud) så ska det ju finnas starka skäl till förbudet. Det ska dels vara fara å färde ur djurskyddssynpunkt för djuret i fråga. Kan man verkligen säga att det är fara å färde bara baserat på om hunden är ute nattetid eller inte? Jag skulle vilja säga att det är det under en del omständigheter, men inte under alla och att det därför inte skulle vara helt rätt med ett sådant förbud.

Jag hoppas dock att utbildningen av djur'ägare blir ännu bättre på sikt så att fler förstår vad djuren behöver för att må bra och engagerar sig för att tillgodose dessa behov. Vi har ju kommit en bit på vägen historiskt sett och djurintresset och intresset för djurens välfärd är ju ett väldigt engagerande ämne. Förhoppningsvis så fortsätter den positiva trenden även framöver.

Tallullah
5/7/11, 9:55 AM
#8

#7

Jag håller helt med i vad du skriver. Det med å hålla hunden inne på nätterna var et dumt forslag och inte genomtänkt alls…Men ibland kommer orden innan tanken;)

Aviendha
5/7/11, 12:56 PM
#9

#8 Haha, skönt att höra att det inte bara är jag som får det så!! Skrattande

[Doglovers]
5/7/11, 10:20 PM
#10

Att det är lag på att hundar ska vara rastade var 4 timme vet jag. Men gäller det verkligen även hundar i hundgård? Det har jag aldrig hört talas om faktiskt. Att dom ska ut på promenad vet jag också, men var 4 timme…?

Någon som vet var det står, för jag skulle vilja läsa lite mer noga.

Aviendha
5/8/11, 12:57 PM
#11

Nja, lag på var fjärde timme finns det inget om i egentlig mening. Om hunden behöver rastas så ofta så ska den rastas så ofta, men man kommer inte bli straffad om man rastar var femte timme förutsatt att hunden klarar av de intervallen.

Saknr. L102 är den författning som rör hållande av hund (det finns bla. en annan författning som rör tillsyn och sådant för hund med men när det gäller ex. rastningsintervall så är det L102 som gäller)

Gällande rastning så står det bla. i 2 kap 12 § att hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till rastgård ska rastas med jämna melanrum som är anpassade till individens behov. Det allmänna rådet till den paragrafen säger att rastning bör ske var sjätte timme. Hundar som hålls permanent i rastgård ska dagligen rastas på annan plats.

Det finns en föreskriftsdokumentation till L102 med, dvs vad som är tanken bakom aktuell lagstiftning. När det gäller just rastningspunkten så säger den inte så mycket mer än att det är viktigt för hunden att rastas av flera olika skäl, men inga närmare angivelser ges.

[Doglovers]
5/8/11, 10:31 PM
#12

#11 Tack för informationen. Jag ska läsa lite bättre i morgon. Jag blev ganska ställd när någon skrev att hundgårds hundar skulle rastas var 4 timmeObestämd

Mina går i hundgårdar och rastas varje dag på annan plats. Och dom är ju även inne också.

Tallullah
5/8/11, 10:58 PM
#13

Det var djurskyddsinspektøren som sa att hundar som står i hundgårdar ska ut och rastas värje fjärde timme…jag är ganska säker på att det var det dom sa till mig.

Men det går ju att kolla om ni är osäkra. Det blir ju svårt før människor som jobbar att rasta hunden värje fjerde timme forstås.

Annons:
Aviendha
5/9/11, 4:57 PM
#14

#12 Varsågod :)

#13 Jag tvivlar inte på ditt ord :) Men djurskyddsinspektören har inget att backa upp det kravet med då det inte existerar i lagtexten. Om man däremot har en hund som måste ut var fjärde timme så ska den ju ut då, men man kan inte dra alla över en kam på det sättet. Alltså att kräva att alla hundar ska ut var fjärde timme, då är man ute på mycket tunn is vill jag påstå. Kanske råkade denne bara säga fel, vi är ju alla mänskliga och kan minnas galet.

vallhund
2/15/13, 3:49 AM
#15

#  11 + # 14

Normen är var 6:e timme + hänsyn till valpar/unghundar o seniorer.

# 13 Den som gav det svaret var ute o cyklade, 1 gång/dygn för hundar i hundgård, förutsatt att hundgården uppfyller alla krav.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: