Annons:
Etikettsmådjur
Läst 13846 ggr
Shabby-Chic
11/4/10, 6:49 PM

Regler för uppfödning och försäljning på Kanin

Jag är igång och ska börja föda upp kaniner i större skala. Ska även ha en liten tillbehörsshop med kaningrejer är det tänkt.

Jag vet att länsstyrelsen måste komma och inspektera burarna, jag är bara lite osäker på timingen., måste de ha inspekterat och godkänt innan jag får börja avla?

Funderar ävenpå om man måste ha gått jordbruksverkets kurs INNAN man startar?

Här är frågorna då,hoppas nån ska kunna hjälpa mig.

Tanken är att jag ska sätta igång efter nyår, men om jag ansöker om tillstånd då och de inte har tid att komma förrän månader senare, måste jag vänta med att ta kullar då?

Jag har planer på att gå jordbuksverkets kurs, men tyvärr arrangeras det ingen kurs förrän senare i vår. Är det okej att ta kullar på mina honor iaf, utan att jag gått kursen?

Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning

Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland

www.ninaskaninshop.weebly.com

Nu finns det ungar till salu!

Annons:
[kent2]
11/4/10, 7:06 PM
#1

Vad menar du med större skala, är det som sällskapsdjur till försäljning eller uthyrning, päls eller som mat.

Hur stor kommer verksamheten bli?

Jordbruksverket anordnar inga kurser vad jag vet.

Shabby-Chic
11/4/10, 7:48 PM
#2

Sällskapsdjur, försäljning, uthyrning och omplacering, mellan 10-25 avelsdjur som mest är det tänkt, än så länge har jag 6-9 avelsdjur

Nej, det brukar var kaninföreningar som anordnar

"Kurs godkänd av Statens Jordbruksverk om villkor för hållande, uppfödning och försäljning av djur avsedda för sällskap och hobby" syftar jag på.

Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning

Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland

www.ninaskaninshop.weebly.com

Nu finns det ungar till salu!

[kent2]
11/4/10, 8:16 PM
#3

Eftersom du då även funderar på uthyrning och omplacering så verkar det som du är tvungen att ha tillstånd. Hade du endast sålt djur sällskapsdjur men inte gjort detta yrkesmässigt hade du sluppit.

Här kommer min tolkning, folk får gärna rätta om det är fel.

Enkelt sagt är det så att du bör ha ett tillstånd innan du sätter igång, framför allt av praktiska skäl. Skulle det däremot vara så att du innan har bedrivit en mindre verksamhet och det är denna som utökas till tillståndspliktig är det en annan sak.

Ansökan gör du på denna blankett

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/blanketter/djur/djurskydd/D102.PDF

Det finns inget formellt utbildningskrav om du endast ska bedriva djursuppfödning eller omplaceringsverksamhet. Ska du däremot sälja djuren som sällskapsdjur yrkesmässigt eller i större omfattning är det en annan sak. Observera alltså här att det är skillnader mellan kraven i olika regelverk. Denna utbildning måste man ha innan man startar verksamheten, dvs försäljningen. Dock ska det här också tilläggas att du trots att det inte finns formella krav på utbildning när det endast gäller uppfödning så krävs det att man kan styrka sin lämplighet och det gör man enklast genom utbildningsbevis.

Alternativ på utbildningar finns och observera att endast 2 kaninföreningar är godkända. Dessa är

Norrköpingsortens Kaninavelsförening
Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund, Olofström

Shabby-Chic
11/4/10, 8:32 PM
#4

Jag kommer starta eget företag, så det räknas nog som yrkesmässigt.

Och då måste jag gå kursen innan jag börjar?

Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning

Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland

www.ninaskaninshop.weebly.com

Nu finns det ungar till salu!

[kent2]
11/4/10, 11:03 PM
#5

Om det nu är så att du behöver ett tillstånd, den frågan får du svar på av Länsstyrelsen i ditt län. Det är en fråga som är svår att svara på eftersom jag inte vet om det kommer att vara fråga om försäljning i större omfattning eller hur de tolkar detta just där (det skiljer sig åt). Rör däremot sig om endast uppfödning i större omfattning och inte yrkesmässigt så är det en annan sak. Omplaceringen och uthyrningen är också definerade i regelverket. Så då gäller att att om du behöver tillstånd för försäljning så du måste ha gått kursen innan eftersom du har kravet på tillstånd och för att få detta måste du kunna styrka utbildningen.

Skulle det däremot vara så att de inte anser att du behöver tillståndet för försäljning men väl för t.ex omplaceringen så får du ta diskussionen angående utbildning med dem, i grund finns alltså enligt det styrdokument som finns inget formellt utbildningskrav i detta fall.

Aviendha
11/5/10, 5:19 PM
#6

Skulle föreslå att du lyfter frågan med tex länsstyrelsen och/eller berörd instans när det gäller tillstånd, kurser och dyl. Då får du ett korrekt svar på frågan på en gång :) Men jag skulle gissa att det är bäst att fixa tillstånd och liknande innan man drar igång, annars finns det ju en period som man bedrivit en tillståndspliktig verksamhet utan tillstånd. Kanske är det något de har överseende med, jag har ingen aning, men det känns spontant dumt att chansa ifall det skulle komma och bita en i baken i efterhand menar jag. Om inte annat kanske det sparar lite frågetecken och strul och kanske rykte, vilket lätt kan komma i gungning om man har otur?

Annons:
[kent2]
11/5/10, 6:57 PM
#7

Grundkravet är att det måste finnas ett tillstånd innan man startar en tillståndspliktig verksamhet. Det är också straffbelagt att uppsåtligen eller av oaktsamhet bedriva en sådan verksamhet utan tillstånd om det inte är fråga om ett ringa fall. Så surt kan komma efter både som åtal eller som avslag. Det kan ju då också påpekas att utgångspunkten är att om man anser att verksamheten bedrivits utan tillstånd ska en åtalsanmälan göras.

Så gör som vi sagt, prata med Länsstyrelsen och fråga om de anser att det behövs tillstånd i första hand. Om så är fallet sök tillstånd, med största sannolikhet (eftersom det rör försäljning) kommer du behöva komplettera ansökan med utbildningsbevis innan det utfärdas.

[Emma--]
11/5/10, 9:50 PM
#8

Tror det finns en chans att själva kaninuppfödning går att börja med. 

Men det är alltid bäst att kolla upp allt ordentligt.

[kent2]
11/5/10, 10:53 PM
#9

Kravet på tillstånd gällande uppfödning och försäljning är att det ska vara yrkesmässig verksamhet (större omfattning för bl.a. kaniner är undantaget i regelverket). Då uppkommer istället frågan hur stort blir det, yrkesmässigt, frågan uppkommer också om man startar verksamheten med utgångspunt att den ska bli yrkesmässig.I det senare fallet borde det vara så att det är krav från att man startar verksamheten.

Skulle det däremot endast vara så att man tänkt bedriva den i lite skala även i framtiden är det en annan sak.

När det sedan gäller utbildningskravet så är inte detta undantaget större omfattning (se L80).

Prata med Länsstyrelsen och se vad de säger, be att få ev. utlåtande skriftligt.

Shabby-Chic
11/6/10, 3:23 PM
#10

Naturligtvis ska jag rådfråga länsstyrelsen, men ville ha lite andra åsikter och tolkningar på det som står i reglerna först.

Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning

Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland

www.ninaskaninshop.weebly.com

Nu finns det ungar till salu!

UlrikaD
11/8/10, 8:37 PM
#11

Har du fött upp tidigare? Funderar lite på varför du vill börja föda upp i större skala så att säga. Det finns sida efter sida dagligen med kaniner som skänks på blocket. Kull efter kull som inte blir sålda. Och djur som kullas bort pga onskad färg eller kön.

Finns det en marknad för att föda upp ännu mer kaniner?

Shabby-Chic
11/8/10, 9:27 PM
#12

Har hållit på innan , men det var några år sedan.

Det gäller att ha rätt ras just nu, korsningar och vanliga tråkiga korthår säljer inte.

Jag föder upp Dvärgvädurslöwen och DvvRex, särskilt rexen går jättebra att sälja nu.

Och det bli inte jättestor skala, 9 avelsdjur (7 honor) nu första året och sedan får vi se om jag utttökar, men jag vill starta tillbehörshop också.

Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning

Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland

www.ninaskaninshop.weebly.com

Nu finns det ungar till salu!

[kent2]
11/8/10, 10:23 PM
#13

Det finns en hyfsat stor marknad för uppfödning av kaniner, dock kanske inte som just sällskapsdjur.

Annons:
Lina R
5/21/11, 2:09 PM
#14

Ska du föda upp för att sälja behöver du tillstånd. Säljer du överskottet från din hobby behöver du inte tillstånd.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Alexej
3/26/13, 9:14 AM
#15

Intressanta synpunkter!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

fossingen
3/26/13, 11:21 AM
#16

#12 Du behöver inte tillstånd om du säljer överskottet. Dvs djur du själv inte är nöjd med. Så att yrka på det i år går givetvis om du inte uppnått en unge du är nöjd med för att behålla. Annars hade de flesta fått ha tillstånd då det kan ta länge att uppnå sina mål när det gäller avel :)

Om du tar hand om en kanin för en helg exempel och får betalt tror jag det är max 5 djur per år du får ha inne. Annars är det tillstånd som gäller.

Om du ska ha tillbehörs shop är en annan sak. Du får ju givetvis utan tillstånd sälja för en summa varje månad utan tillstånd. Vet inte om det var 10.000-30.000 kronor det var tvungen att överstiga. Det måste du ta reda på någonstans.


Shabby-Chic
5/25/13, 2:17 PM
#17

Gammal tråd;)

Har numera företag med f-skattebevis och L80-tillstånd

Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning

Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland

www.ninaskaninshop.weebly.com

Nu finns det ungar till salu!

Mantissa
5/25/13, 4:02 PM
#18

Till andra som funderar på kaninhållning i större skala så behöver man skicka in en förprövning innan man börjar bygga burar osv. Den behövs vid ett vist antal djurenheter (tre) men en djurenhet mosvarar många kaniner, kommer ej ihåg antalet nu.

Alexej
5/26/13, 10:12 AM
#19

#17 Hur funkar försäljningen?

I vissa fall behöver du tillstånd

Om du driver en yrkesmässig verksamhet med kaniner eller om du upplåter, förvarar eller utfodrar kaniner i större omfattning behöver du tillstånd från länsstyrelsen. En verksamhet är av större omfattning då du upplåter, förvarar eller utfodrar sex eller fler kaniner per år.

Om L80-tillstånd kan man läsa här: http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf

 7§ Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur  utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig, undantas från kravet på tillstånd. Detta undantag omfattar dock inte verksamheter som innebär uppfödning av djur som avses att säljas som foderdjur.
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000885/DFS_2004-05.pdf

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: