Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 3938 ggr
Aviendha
2011-02-17 10:43

Utterstammen ökar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"I ett pressmeddelande berättar Narturhistoriska Riksmuseet att utterrn nu mår bättre i Sverige och att det idag finns fyra gånger fler uttrar än vad det gjorde för trettio år sedan. Orsaken tros vara att vi nu ser resultatet av att miljögiftet PCB förbjöds på 1970-talet. Halterna av PCB har sjunkit till en tredjedel. Samtidigt har djurets reproduktionsförmåga ökat."

Därför mår den svenska uttern bättre igen

Nu har jag ju av givna skäl en viss förkärlek för mårddjur så jag blir ju lite extra glad av detta. Men överlag är det kul att höra att naturen och djuren i den kan gynnas till det bättre trots svåra prövningar. Det finns lite hopp.

Annons:
enbartmalin
2011-02-18 19:38
#1

Sådant gör ju en bara glad :)
Lite goda nyheter ibland skadar inte.

Hälsningar Malin

[Doglovers]
2011-02-18 23:04
#2

Vi har fått utter hos oss. Så jag ska försöka få lite bilder på den om jag hittar var den håller till någonstans. Såg den första gången i våras vid ån.

Aviendha
2011-02-19 01:09
#3

#2 Vad roligt! Glad

Alexej
2013-03-14 14:07
#4

Puttar upp för en intressant tråd.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
2013-03-14 18:08
#5

Det var goda nyheter! Ett bra exempel på att det lönar sig med miljömedvetna beslut.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Aviendha
2013-03-14 18:12
#6

Åh, den bilden har jag letat! Tog den i Skånes Djurpark vid ett studiebesök, och hittar inte igen mappen längre.

Annons:
Magi-cat
2013-03-14 18:23
#7

Jag har nyligen sett vild utter för första gången i mitt liv! Jättekul!🙂

Det är tydligen ett uttersällskap som bosatt sig vid en närbelägen å!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Alexej
2013-03-14 19:06
#8

Häftiga djur:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Aviendha
2013-03-14 19:10
#9

#7 Åh, vilken lyx! Jag hade bosatt mig i slänten med en kamera (och vaaaarma vantar) direkt!

Upp till toppen
Annons: