Annons:
Etikettmoral-och-etik
Läst 1409 ggr
Lon@
3/15/17, 8:51 PM

Etiskt tänkande med antal försöksdjur?

Om man nu hoppar över diskussionen om huruvida djurförsök skall finnas eller inte utan utgår från nuvarande situation, hur tänker ni när det gäller antal använda försöksdjur vs lidandet per djur?
Är det "mer ok" att använda fler djur som utsätts för ett relativt lindrigt lidande än att använda färre djur som utsätts för större ingrepp?

Ett konkret exempel; Transgena (genetiskt modifierade) möss som av någon anledning behöver göras nya analyser på vilket innebär en ny biopsi, oftast yttersta mm av svanstippen men ibland krävs det mer.
På en vuxen mus är det ett betydligt större ingrepp/lidande, dels för att den redan har blivit biopserad, men främst för att svansen helt enkelt är grövre och med mer utvecklade nerver och blodkärl, även om de givetvis finns på musungar med så är det inte lika utvecklat som på en vuxen mus.

Så - om man använder fler djur med mindre lidande så innebär det att man sätter de vuxna mössen i avel och sedan testar avkommorna, man får då reda på de äldres genotyp och kan även använda ungarna om det skulle behövas.
Detta innebär dock att en viss andel av ungarna med största sannolikhet har fel genotyp och avlivas.
Eller använda färre djur och biopsera om de vuxna djuren vilket innebär större lidande för varje enskild individ?

Hur hade ni resonerat? (Det här var bara ett exempel, finns givetvis hur många som helst.)

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Annons:
Em_
3/15/17, 10:49 PM
#1

Jag tänker på de tre R:en; Replace, Reduce, Refine. Här blir det en prioriteringsfråga. För mig känns det bäst att så få djur som möjligt används, i alla fall om det är relativt små skillnader i lidande, men jag kan inte riktigt förklara varför det känns bäst.


vallhund
3/19/17, 5:14 PM
#2

Först kanske man behöver reda ut som är djurförsök.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Lona
3/22/17, 1:23 PM
#3

#2, Hur menar du nu? Det finns definitioner på vad som är djurförsök (även om jag inte har dem i huvudet längre). Nu syftar jag alltså på djurförsök och försöksdjur i Sverige, vilket iofs inte framgick i TS.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

vallhund
3/23/17, 9:51 AM
#4

#3 När man provar ut nya foder, eller receptförbättringar så tetas produkterna på djur, dvs det är djurförsök.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: