Annons:
Etikettdjur-och-lagen
Läst 2490 ggr
Moa1994
12/21/16, 5:43 PM

Tillsyn av alvariefiskar?

Hej, finns det någon lag om daglig tillsyn på akvariefiskar? Läste på en fb sida där dom har det på en förskola och lämnar fiskarna där över helgen. Jag blev idiotförklarad där pga att jag tyckte dom skulle ha tillsyn dagligen :/ Kan man lämna dom så över helgerna??

Annons:
Hoseok
12/21/16, 5:53 PM
#1

Alla fiskar behöver inte ses efter varje dag. Har svårt att tro att dessa fiskar lider av att stå ensamma över en helg. Tvärt om snarare.

[aqva65]
12/21/16, 5:59 PM
#2

Djurskyddslagen kräver daglig tillsyn av fiskarna så att be ”blomvakten,grannen” titta till dem, blir väldigt enkelt om de inte behöver städa eller mata. men en eller två dar utan mat är inga problem ,Det finns semesterfoder som håller sig fräscht flera dagar i akvariet eller foderautomater som ger fiskarna lagom med foder varje dag. Städa som vanligt innan ni åker och när ni är hemma igen. Har ni varit borta en längre tid gör hellre flera mindre vattenbyten ett par dagar efter varandra när ni är hemma igen, än ett stort för att återfå rätt vattenmiljö, större akvarium på 100 liter klara sig bättre än små  ex 54 liter !

VildaVittra
12/21/16, 6:07 PM
#3

Moa, du har faktiskt rätt. Enligt föreskriften om hållande av sällskapsdjur skall ALLA djur normalt ha tillsyn minst en gång dagligen. I fiskarnas fall så handlar det inte om att de behöver kontakt, utan att något faktiskt kan hända akvariet, som att det springer läck osv. Att missa tillsynen någon gång ibland är väl en sak, men nu gör de detta regelbundet, vad som mer avses med att de lägger in ett "normalt" i texten är för att alla djur inte alltid vill visa sig. 

4 kap. 21 § Tillsynen ska ske på ett för djuren betryggande sätt och normalt minst en gång dagligen

Du kan hälsa de som skrattade åt dig att det är inte kul att se att det fortfarande finns folk som skaffar djur utan att kolla upp vad som krävs av de som ägare.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Hoseok
12/22/16, 11:14 AM
#4

^ Vad bra att det finns lagar som säger hur det är, även med de minsta djuren!

Lona
12/22/16, 11:56 AM
#5

Intressant, det finns ju ofta akvarium på kontor, vårdcentraler och liknande - tror knappast att någon pallrar sig dit under helgen för att kolla fiskarna…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Moa1994
12/23/16, 6:58 AM
#6

Ja. Men kul o komma på morgonen med tomt akvarie, döda fiskar o 100 liter vatten på golvet xD Jag tycker ju att man ska kolla det minst 1 gång om dagen

Annons:
Upp till toppen
Annons: