Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 3331 ggr
aktagrottman
2016-10-08 10:12

Vad innebär daglig tillsyn?

Hejsan har lite funderingar vad gäller Daglig tillsyn.
Jag är fullt medveten om att man skall kolla till djuren varje dag och att de skall ha det rent och ha mat och vatten och må bra.

Så av den anledningen är jag alltid hos mina djur varje dag.
Men det är ju en rätt lätt syssla jag kollar så att vattnet funkar och att fodret inte tagit slut. Sedan observerar jag djuren en stund och sen är det klart. Det är typ den dagliga tillsynen. Sen har jag ju andra dagar när jag städar rent osv.

Om jag skall någonstans kollar jag till till djuren på morgonen och dagen där på på kvällen. Men ibland skulle det vara behövligt att kunna vara borta en natt till.

Det jag spånar på är att om man fixar ett kamera system så man kan kolla alla djuren, djurens vatten och foder, och deras sov plats. Och man ser till att dom har mat och vatten. Skulle inte detta räcka som daglig tillsyn vid enstaka tillfällen?

Således alltså ser man något som inte stämmer vid tillsynen kommer man på stört.

Annons:
Honestyisdead
2016-10-08 10:17
#1

Vad hjälper tillsynen i en kamera? Du kan ju inte fylla på om något är slut. Dessutom är det synd om djuren om de inte får någon mänsklig kontakt. För det anser jag ingår i tillsynen.

aktagrottman
2016-10-08 10:33
#2

Foder och vatten fyller jag vanligen bara på 1 gång i veckan eller en gång varannan vecka så det är jag inte orolig för. Och skulle något mot förmodan vara slut är jag på plats inom 3 - 4 timmar och fixar problemet.

Den dagliga tillsynen skulle inte bli sämre, enda skillnaden är att dom inte får mänsklig kontakt. Sällskap och trygghet har dom ju oavsett av sina artfränder.

Det enda jag eftersträvar och söker svar på är var daglig tillsyn innebär och man man kan digitalisera delar av den…

Honestyisdead
2016-10-08 10:41
#3

Det blir ju inte tillsyn om du inte är där så det tror jag inte. Men ring länsstyrelsen och fråga.

Jag hoppas verkligen inte det är tillåtet. Då förlorar det ju sitt syfte och folk kan filma djuren istället för att vara där.

aktagrottman
2016-10-08 10:54
#4

Förstår inte riktigt hur du tänker. Men alla är ju olika.
Tillsyn betyder inte att man skall fika med sina djur.

Det betyder att man skall titta till dom och se så att dom mår bra uppträder normalt, inte är sjuka inte är skadade osv.

Att kolla igenom päls/fjädrar, klor, löss osv gör man inte dagligen.
Djur kan till och med bli mera stressade av mänsklig kontakt än utan.
Det handlar inte om att inte ta bord den dagliga tillsynen, utan om att vissa dagar sköta den på annat vis.

Honestyisdead
2016-10-08 11:02
#5

För mig innebär tillsyn att man kollar även djuren just så dom inte är skadade eller sjuka. Att man rensar bort bajs och kiss. Kollar så eventuell värme,  luftfuktighet, pumpar och övrigt fungerar och är som det ska och att det finns vatten och mat.

Vad menar du att det betyder? Att man tittar in och går igen?

aneri
2016-10-09 12:24
#6

Daglig tillsyn har jag alltid tolkat som att man kollar djuren tre gånger/dygn. En kamera kan inte se om något av djuren inte uppför sig normalt. Den förmedlar  inte om djuret inte äter eller jämrar sig eller haltar eller ligger mer än normalt. Djur döljer oftast att de är sjuka så länge de kan men ett tränat öga och en djurskötare som känner sina djur kan uppfatta minsta avvikelse.

Om man ska vara borta från djuren en längre tid så är det bästa att söka hjälp hos någon man litar på eller anlita en professionell djurskötare.

Om jag vore du så skulle jag kolla upp vad det finns för hjälp redan nu så att du  inte försöker lösa det i sista stunden. Om man t ex skaffar djur så är det klokt att först kolla så att man kan få hjälp om man har behov av att lämna dem något dygn eller flera.

Annons:
AnnaFagerell
2016-10-16 15:23
#7

Men snälla, vad är det för djur du ger nytt vatten en gång varannan vecka? Hygien nåt du tänkt på? Varannan dag bör man byta alla djurs vatten. Ska man åka bort får man snällt ordna med djurvakt

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Honestyisdead
2016-10-16 16:30
#8

Ts har varit inloggad. Men tydligen vill den inte förtydliga vad den menar med daglig tillsyn.

aktagrottman
2016-10-17 00:09
#9

Frågan som är ställd är om daglig tillsyn kan digitaliseras.
Inte vad jag menar är daglig tillsyn.

#7 Du verkar dock veta mycket lite om vatten och vatten system.
Ett fungerande system kan mycket väl vara slutet. Och fyllas på en gång varannan vecka.

Ett normalt vatten system i ett hus fungerar just på det viset.
Enda skillnaden är att tanken fylls på från brunnen, När tanken börjar tömmas.

Hur och vida brunnen fylls med rent dricksvatten via tankbil eller med nytt grundvatten har inget med saken att göra. Vattnet är lika fint oavsett.
Ett vattensystem där men har kopplat in det hela så att vattnet som kommer in alltid är nytt är det absolut smidigaste.
Och det enda man då behöver ha koll på är att brunnen inte är tom och att det kommer vatten hos djuren. Det absolut bästa är om man kopplar in en säkerhets tank på ca någon dags vatten behov för att inte djurens vatten skall sina om strömmen skulle gå.

Men i ett slutet mörkt system. Där vattnet endast kan flöda ut, och temperaturen inte är onormalt hög. Har rent vatten svårt att bli dåligt.

aktagrottman
2016-10-17 00:34
#10

#8 Vad är det du tjabbar om?
Du har i kommentar #5 skrivit allt jag skrivit i kommentar #4
Men lagt till att man skall kolla pumpar, temp, och fukt.

Vi är inte så olika du och jag som du vill tro.
Men jag kan inte se varför man inte kan kolla tempen på datorn, pumpen på datorn, fukten på datorn, fodret via datorn. Då har du det tillgängligt 24/7.

Givetvis skall man inte gå in och gå ut igen.
Du skall kolla till dom, det lär du inte hinna på 5 min.

Men vad är skillnaden att observera djuren i 10 kameror i alla möjliga vinklar, i alla vrår i en timma mot att sitta på en bänk och titta på dom samma tid, ett tränat öga ser om djuren mår bra, ett tränat djuröga ser avvikelser. Jag tror faktiskt det är lättare att upptäcka avvikelser och onormalt beteende om djuren störs så lite som möjligt. Du skulle till och med kunna ha super zoom så du kan kolla på extremt nära håll. Så nära det skulle vara svårt att komma om man är där i egen hög person.

Givetvis skall daglig tillsyn inte bli lidande eller sämre för att ett digitalt system användas.

Men ett digitalt system kan även varna så fort något är fel.
Så att du snabbare kan åtgärda fel. Det kan även säkerställa att den där dagen som grannen kollade till djuren, gjordes det inte sämre än när du själv gjorde det.

AnnaFagerell
2016-10-21 12:19
#11

#9 ser gärna en bild på det systemet, verkar ju smidigt till djuren! För övrigt om man ska ha djur får man ju se till dem dagligen å kan man inte det får man välja bort djuren

Medarbetare på djurskydd.ifokus

sossos
2016-11-19 22:14
#12

Hmm… Ser inget problem med att övervaka dem med kamera om det bara är väldigt enstaka gånger. Däremot funderar jag över vad du anser som daglig tillsyn i vanligt fall. Rastar du aldrig dem i hage, går med dem i koppel eller kelar med dem? För som jag tolkar det går du till buren, kollar vatten och mat, sitter bredvid den en stund och sen går du? Kaniner behöver aktiveras och det är ABSOLUT inte schyst mot dem att låta dem sitta i en liten bur hela tiden…

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

sossos
2016-11-19 22:18
#13

Av någon anledning fick jag för mig att det var kaniner du pratade om XD Men ser ju att det inte är det så du kan bortse från förgående inlägg :) Vad är det för djur?

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Annons:
landsbygdsbo
2016-12-11 17:45
#14

Problemet är väl varken foder, vatten eller dynga. Problemet är väl att det hela slutar med att djuren blir rädda om man handskas med dem för sällan.

En bonde i Småland satte ut sina ungtjurar på en ö, ett par hundra meter från sitt boningshus. De hade jättebra bete, vindskydd och vatten. Daglig tillsyn medelst kikare från köksbordet.

Funkade jättebra, tills man skulle ta hem de 15 ungtjurarna.

8 fick man med sig , resten fick skjutas på plats..de hade blivit folkskygga. hade ju inte sett en människa på hela sommaren.

vallhund
2016-12-12 05:00
#15

Hen borde åkt dit o tränat sina bäcäs då o då.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Honestyisdead
2016-12-12 05:07
#16

#15.Bäcäs?

Lona
2016-12-12 10:51
#17

#16, Bäcä = bc = bordercollie :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

landsbygdsbo
2016-12-12 13:34
#18

tror inte det hjälper men en eller flera BC när man ska försöka få ombord en ungtjur, galen av rädsla på en liten båt…..

Upp till toppen
Annons: