Annons:
Etikettjag-har-en-fråga
Läst 1469 ggr
Sippo
2016-08-15 18:16

Lag angående djur i lägenhet.

Hej! Jag har en fråga. Jag har en hel del djur och bor i lägenhet. Jag har läst igenom lagen massa gånger om gräns för hur många djur man får ha men har inte hittat nåt. Just nu har jag 2 hundar, 2 katter, 11 råttor och 3 kaniner. Kaninerna är frigående men har en stor bur på balkongen som är laglig. Råttorna har större burar än "minimum mått". Så alla har mycket plats och så. Men finns det nån lag som säger att man inte får ha så många djur? Lägenheten är 55 kvm :)

Annons:
Maleficum
2016-08-15 18:23
#1

Vad jag vet finns det ingen specifik lag om hur många djur man får ha i en lägenhet (eller där man bor) så länge man kan uppfylla kraven angående utrymme och skötsel för varje enskilt djur. Däremot (tror det kanske bara gäller hyresrätt?) så kan väl husägaren säga nej till djur vad jag vet.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

smellcaramell
2016-08-15 18:30
#2

Man får bara ha ett visst antal djurenheter utan speciella tillstånd. En djurenhet kan va ett varierande antal individer(antal djur) beroende på djurslag. Finns mer att läsa på jordbruksverkets hemsida. I övrigt finns inga lagar angående antal djur man får ha däremot får man inte avla, sälja eller ta hand om andras djur i allt för stor utsträckning, även det finns att läsa om på jbv.

Sippo
2016-08-15 18:30
#3

Detta är en bostadsrätt så det är ju inget problem iallafall :) Tack för svar!

Upp till toppen
Annons: