Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 2884 ggr
Rafflan
2016-07-22 02:08

Djurplågeri av vilda djur?

Fick idag veta att en gäng ungar/barn i området där jag bor roar sig med att plåga igelkottarna vi har här (vet ej om dem även ger sig på fler djur) bl.a ska dem ha kastat saker på igelkotten och sparkat på den, igelkotten verkade dock ha tagit sig från platsen när jag gick och letade efter den efter att jag hört vad som hänt (den som såg händelsen sa till barnen och då slutade dem tillslut efter flera tillsägningar) så jag hoppas kotten inte blev skadad.

Men från och med nu ska jag hålla ögonen öppna efter dessa barn, och om jag tar dem på bar gärning vad gäller då? 
gäller lagen om att det är "olagligt att plåga djur" vilda djur så jag kan hota med polisen eller t.o.m anmäla om det är riktigt illa?
tänkte om jag kunde hota med polisanmälan för djurplågeri, följa med barnet/barnen hem och prata med deras föräldrar vad deras barn egentligen hålla på med och även säga till föräldrarna att ser jag dem göra om det kommer jag polisanmäla direkt.

Eller gäller inte lagen om att det är "olagligt att plåga djur" vilda djur? för då kan jag ju bara försöka prata med föräldrarna och inte göra mer tyvärr…

blev riktigt arg och ledsen när jag fick höra detta och hoppas verkligen jag kommer på ungarna, för tydligen inte första gången dem gjort något sånt här…

Annons:
Codswallop
2016-07-22 02:43
#1

Polisanmäl, det gäller för alla djur, vilda som tama.

vallhund
2016-07-22 04:44
#2

Polisanmäl o berätta för föräldrarna att nästa gång gör du en orosanmälan till soc.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Rafflan
2016-07-22 15:45
#3

Så det är lika olagligt att plåga en igelkott som att plåga en hund? dem går under samma lag?

vallhund
2016-07-22 17:43
#4

#3 Ja!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

marathos
2016-07-22 23:38
#5

Polisanmäl och anmäl till soc  vad barnen gjort.

Många mördare osv börjar i liten skala, dvs med djur. Struntar man i djuren så ska man vara medveten om att det finns ett bevisat samband att börjar man plåga djur så är det lättare att övergå till människor.

  Om djuret är skadat ring närmaste viltrehabiliterare, googla på KFV, Katastrofhjälp För Vilda djur.

landsbygdsbo
2016-08-31 22:09
#6

Barn plågar ofta i oförstånd djur. Men när de kommer upp i tonåren ska detta beteende följas upp och bestraffas.

Labila individer som inte fungerar ihop med människor finner ibland att de kan dominera djur. Vilket kan vara bra. Men ibland går det över styr.

Och då ska samhället per omgående och med svidande påföljder visa att man inte accepterar detta.

Annons:
Fredrik1
2016-09-08 13:36
#7

#6. Utveckla gärna vad du menar kan vara bra med att labila individer dominerar djur?

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

landsbygdsbo
2016-09-08 14:51
#8

#7 det är väl rätt känt att personer som inte fungerar bra med människor ofta fungerar bra med djur.

Vilket är något som bör främjas. Men det måste finnas ngn som ser till att det inte går över styr.

Titta bara vilken glädje en stabil , socialt kontaktsökande hund kan sprida hos dementa personer.

Baksidan är de "katt-kärringar" man ibland hör talas om sam samlar ihop tjogtals med katter i vanliga hyreslägenheter.

Varför är exempelvis hästar och ridning så populärt bland unga tjejer?

Jo för, förutom att det är trevligt med djuren så lär man sig att hantera större och starkare individer med ren vilja. Man lär sig att dominera..Vilket naturligtvis stärker självförtroendet..

Silvestris
2016-09-10 22:49
#9

#8 Fast dominera? Att lära sig dominera djur är inte positivt för djuret. Att lära sig förstå och samarbeta med djur är dock positivt för båda parter.

landsbygdsbo
2016-09-11 07:36
#10

#9

Att få ett djur att bete sig på ett onaturligt sätt är väl om ngt att dominera djuret

Att  använda sig av djurets naturliga beteenden är inte långt ifrån det samma.

Att med vilja och inlärda kommandon få djuret att göra det man vill, är väl i högsta grad dominans. För att det ska fungera smidigt krävs dels att man förstår djuret och att djuret litar på den dominerande människan.

Silvestris
2016-09-12 07:42
#11

#10 Att träna djur har inget med dominans att göra.

Lona
2016-09-13 17:22
#12

#10, Jag tycker visserligen inte att man skall jämföra olika arter eller djur vs människor hur som helst men om du ber dina barn att göra något, dominerar du dem då? Eller om en chef ber sina anställda att utföra vissa arbetsuppgifter, är det dominans och att hen "behärskar" sina anställda? Vi kanske har helt olika uppfattning om orden "dominans" och "dominera", själv samarbetar jag med mina djur. Vad man lär sig på en ridskola - åtminstone numera, det var annorlunda på min farfars tid - är SAMARBETE med både djur och människor. Att fungera i grupp och att kunna ta ansvar. Det är inte en slump att ridskolorna fostrar bra chefer och ledare i samhället och det är inte genom att dominera!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

landsbygdsbo
2016-09-20 15:33
#13

#11

Och vad har det med att göra då?

Om du använder piska eller morot, så är det ju egalt, för du gör det ju för att uppnå ett resultat.

Har aldrig slagit min hund, har inte heller skrikit åt min hund.

Men jag har en skärande genomträngande busvissling som betyder ovillkorligt KOM! Det får mina hundar lära sig från början. Till det så kommer en annan som betyder stanna , just på den plats där du är nu. Detta tillsamman med ett svagt klickande ljud som betyder att hunden går antingen till vänster eller till höger om mig. Det svaga klickande kontaktlätet gör att jag kan pürscha (smyga) mig på vilt med hunden lös bredvid mig, och hon stannar även efter skottet.

Enda nackdelen är när jag är i stan, hunden knallar fot , men de människor som går bredvid mig hör underliga klickande ljud med jämna mellanrum  😉

Hunden vet att om den lyder blir jag nöjd och ger den positiv energi

Om inte kommer ingen eller negativ energi.

På det viset dominerar jag hunden, dvs får den att vilja göra det jag vill.

Annons:
Silvestris
2016-09-22 20:39
#14

#13 Träning har med samarbete att göra.

landsbygdsbo
2016-09-22 21:05
#15

#14 javisst, men vad går träningen ut på? Att du ska lära dig att göra vad hunden vill eller att hunden ska lära sig att göra det du vill.

Alltså att du dominerar hunden …

Silvestris
2016-09-22 22:34
#16

#15 Båda delarna. Båda parter ska få ut något positivt av träningen. Hunden vill leka med en boll, du vill att hunden ska sitta. Hunden sätter sig, du belönar hunden genom att erbjuda lek med bollen. Hunden fick vad den ville och du fick vad du ville. Vem dominerar vem? Båda fick vad de önskade.

landsbygdsbo
2016-09-23 05:59
#17

#16 Det är väl ganska uppenbart. Människan har lärt sig hur man manipulerar djur att göra saker som människan vill. En häst dominerar hon så att den drar en vagn eller bär en ryttare, en hund så att den utför de moment som ingår i ex brukshundsutbildning

Rafflan
2016-10-04 16:56
#18

Jag tror ni menar samma sak men ser väldigt olika på ordet dominans/dominera ^_^

landsbygdsbo
2016-10-04 17:57
#19

#18 Den dominerande bestämmer, när den underdånige ska äta, para sig, och när, det blir aktuellt, de underdånige ska dö.

Kan det beskrivas enklare?

Fredrik1
2016-10-04 20:14
#20

#19. Viktigt att respektera djuret och dess behov som en levande, kännande och tänkande varelse. Precis som dig själv. Utveckla gärna hur du gör det genom din metod?

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Annons:
landsbygdsbo
2016-10-04 21:11
#21

#19

Eftersom jag tillbringar mycket tid i skog och mark med den hund jag för tillfället har så har jag ett sätt att kommunicera som får de flesta att skaka på huvudet, men döm själv

När jag får hem valpen så lär den sig rätt snart att ett mjukt kluckande ljud är höjden av trevnad, och det använder jag senare som kontaktläte nar jag vill att hunden ska följa mig nära ( för det är så trevligt)

Ett tyst väsande tillsammans med en ilsken blick = missnöje, sluta omedelbart med vad du gör.

Ett tyst Ptt.. får hunden att lägga sig ner.

Allt detta på en ljudnivå så att en människa på ngr meter inte hör.

Det har utlöst många skratt när jag framför brasan ligger med hunden tätt intill mig..kluckande ;)

Sedan har jag två distinkta nödbromsar.

Två olika skärande busvisslingar. Den ena stoppar hunden per omgående och den ligger plats, den andra så kommer hon som en oljad blixt.

Har aldrig höjt rösten åt henne , svär jag till för att en mutter inte lossnar eller ngt annat jävlas kommer hon genast svassande och undrar vad som står på.

Jag har henne bredvid mig på pass

i bilen , på resa no problems.

Apell, gå fot osv har vi aldrig kört.

Visst jag dominerar henne. Eftersom det är jag som bestämmer.

Men jag har använt hennes sätt att tolka signaler och kommunicerar där efter.

hon är med överallt, hemma i kontoret och på restaurangen nere i Mellaneuropa

Silvestris
2016-10-04 22:51
#22

#21

Du berättar bara om de signaler du använder. Inte om hur de lärs in.

Dominans, som det förstås inom etologin, anses öht inte förekomma över artgränser eftersom man inte konkurrerar som samma resurser (partner, föda, revir mm.). Dessutom är dominans inte någonting djur TAR, det är något de FÅR.

Rafflan
2016-10-04 23:09
#23

#19 jo men tror när du säger dominans att många tänker  på folk som ser djur som en vara och inte som ett levande ting med känslor. Jag tror många tolkar det som att du kan använda våld och tvång för att då djuren att lyda och att du aldrig lyssnar på dina djur eller tolkar in deras känslor :)

Dominans är idag ett väldigt laddat ord, jag tycker lydnad är viktigt, speciellt eftersom jag även håller på med hästar på flera hundra kilo, där MÅSTE djuret lyssna på dig annars kan det faktiskt döda dig, dock skulle jag personligen aldrig använda ordet dominans för att beskriva hur jag är emot mina djur. Lydnad är viktigt för att få en säker vardag, men samtidigt är det viktigt att lyssna på djuren och att respektera djuren.

landsbygdsbo
2016-10-05 07:43
#24

#22 den typen av signaler kan inte tvingas på ett djur, de lärs in genom possitiva och negativa upplevelser i samband med dessa.

En morrning från modertiken och hennes ilskna blick vet valpen vad det är när den levereras.

Likaså de possitiva signaler tiken ger. Sedan är det bara att bygga på det.

Man behöver inte bli fysisk mot hunden.

landsbygdsbo
2016-10-05 07:45
#25

#23

Vad var de de sa i reklamen, -men det är ju det jag gör?

En ryttare måste som du fastställer dominera sin häst.

En hundägare gör det samma med sin hund.

Har man flera hundar hemma så ser man att en hund dominerar den andre och så vidare.

Det är ju vad ordet dominera betyder…

Det har ingenting med att inte behandla djur med respekt att göra. Om ett barn leker med elkontakten får den en utskällning och får lära sig att den leken kan leda till döden. Då små barn inte fattar detta måste föräldrarnas dominans ge barnet den signalen att, du ger fan i kontakterna…

Rafflan
2016-10-05 16:00
#26

#25 jag skulle inte säga att jag dominerar min häst, så därför blir det sånt tjafs, du menar samma som alla andra men vi ser olika på ordet dominera och hur man gör när man dominerar någon :)

landsbygdsbo
2016-10-05 16:15
#27

#26

Windows är en av de dominerande aktörerna på datamarknaden.

Tyskland är den dominerande ekonomiska makten inom EU

Jag dominerar min hund, dvs jag påverkar till mycket stor del vad hon gör och hur hon gör det. Det är dominans.

Och vem bestämmer (är den dominante) när  du är ute och rider, du eller hästen?

Men det är väl bara att googla: "

Synonymer till dominera

behärska

härska

förhärska

råda

ha övertaget

styra

leda

vara den mest framträdande

framträda starkast

överskugga

överglänsa

genomsyra

Annons:
Upp till toppen
Annons: