Annons:
Etikettjag-har-en-fråga
Läst 5134 ggr
[AnimeV4]
2016-07-12 14:33

Vild duva som verkar sjuk

Vi har en duva som suttit på balkongen i över en timme. Man kunde stå en halvmeter ifrån den utan att den brydde sig nämnvärt. I helhet ser den pigg och kry ut, men den har vattnig avföring. Vi funderade på fågelinfluensan, men det kanske är lite att ta i? Vad borde vi göra för vår skull och för duvans skull? Det känns lite att ta i att ringa och säga att vi har en duva med fågelinfluensa på balkongen eftersom vi inte vet någonting, men vad annars kan vi göra? Är den sjuk vill vi ju inte gärna att den sprider smittan till oss och vi vill inte heller att den mår dåligt.

Annons:
Odd
2016-07-12 14:35
#1

Det är inte en brevduva? Vi hade en som tog en dagspaus på våran balkong och eftersom de är vana av att bli hanterade av människor kan man komma hur nära som helst

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[AnimeV4]
2016-07-12 14:36
#2

Hur ser man om det är det? Denna är gråspräcklig, som en vanlig duva man ser på stan och den saknar ringmärkning.

Odd
2016-07-12 14:37
#3

#2 Ah, ja är den inte ringmärkt vet jag faktiskt inte 🤐 Kanske bäst att bara avvakta och se? Verkar den må dåligt på något annat sätt, bortsett från att den inte vill flyga sin väg?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Wellcraft
2016-07-12 14:42
#4

Duvor kan vara lite lattjo ibland. Avvakta och se, jag tror inte ni behöver oroa er.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[AnimeV4]
2016-07-12 14:42
#5

#3 Nej, den verkar frisk i övrigt förutom diarrén och att den inte flyger iväg. Det verkar som om den inte är så gammal då den har små spår av dun kvar. Den har full fjäderdräkt men små "hårstrån" av dun lite här och var🙂

Sommarek
2016-07-12 14:58
#6

Om den inte blir bättre kan ni kolla om det finns en Katastrohjälpen för Fåglar och Vilt i närheten, eller något liknande.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
[AnimeV4]
2016-07-12 16:34
#7

#4 Då kör vi på det! Han sitter fortfarande kvar.

#6 Jag ska leta upp något sådant för om han inte sticker eller blir sämre!

Hur farligt/illa är det egentligen med fåglar som har vattnig diarré? Det var i princip bara vatten😕

Tack för svar!

Sommarek
2016-07-13 07:41
#8

#7 Diarré överlag är inte bra då man förlorar vätska och blir svag rätt så snabbt. Kan du ge den vatten och något att äta under tiden blir den säkert tacksam.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[AnimeV4]
2016-07-13 14:17
#9

#8 Satt nyss och funderade på att ge den lite vatten. Mata vill jag inte göra då det är dels förbjudet och för att jag inte vill att den ska lära sig att den alltid får mat här så att den inte klarar sig själv sen. Ska göra ett försök att ringa en viltrehabiliterare nu då den fortfarande är kvar :/

Sommarek
2016-07-13 14:32
#10

#8 Tror inte något djur "lär sig" att sluta leta mat för att det får mat en gång eller två. Är duvan sjuk tycker jag nog att man kan göra ett undantag. Nu har den ju bevisligen inte ätit sedan i alla fall igår.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[AnimeV4]
2016-07-13 16:38
#11

#10 Vi ringde en i närmsta stad och hon tyckte att vi skulle avvakta. Vi har gett duvan ett litet fat (ett sådant till blomkrukor) med vatten, lite druvsocker och lite fyrkornskross i. Tyvärr verkar den inte villig att äta eller dricka och sitter mest. Vi ska ringa henne imorgon om den är kvar, så blir det nog så att vi lämnar den hos henne om den klarar sig.

Sedan så handlar inte matandet bara om det. Det är som sagt förbjudet (inte den bästa starten då vi bott här 1 vecka idag) och vi vill inte ha en massa fiskmåsar på balkongen. Nu verkar det dock lugnt då inga andra fåglar verkar våga sig hit!🙂

Sommarek
2016-07-14 07:48
#12

Som sagt, jag hade gjort ett undantag för en sjuk fågel.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[AnimeV4]
2016-07-14 13:53
#13

#12 Ja, det gjorde vi också :)

Stackarn sitter kvar, så vi ska fortsätta ge lite mat och avvakta ett tag till enligt hon vi ringde igår.

Annons:
Sommarek
2016-07-14 14:39
#14

Håller alla tummar att det går bra. Konstigt dock att hon fortfarande vill avvakta om den inte flyttat sig på två dagar.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Wellcraft
2016-07-14 14:42
#15

#14 Antagligen är ingen särskilt pepp på att ta hand om en skadad duva.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Sommarek
2016-07-14 17:08
#16

#15 Är det en viltjour är de deras jobb.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Wellcraft
2016-07-14 17:55
#17

#16 Det vet jag. Men en duva brukar inte vara högsta prio, av förklarliga själ.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Sommarek
2016-07-14 18:07
#18

#17 Och ändå har vi sjukhus fast det finns nio miljarder människor och en tredjedel inte har mat nog till att leva…

Jag har aldrig haft något problem med att få hjälp till duvor. Om det är skälet till att de tvekar gör de inte ditt jobb, basta.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[AnimeV4]
2016-07-14 18:47
#19

Hon lät intresserad av att ta emot den, men saken är den att det är en bussresa på 45 minuter eftersom vi inte har bil, så det blir lite svårt. Kanske hon går med på att köra hit om den inte flyger iväg snart.

Den kan iallafall flyga, men tycker att vår balkong är ett bra ställe att vara på. Annars ser den pigg och kry ut idag. Kanske behöver schasa bort den bara, då den inte verkar varken sjuk eller skadad.

Wellcraft
2016-07-14 19:22
#20

#18 Jaja, jag har i alla fall nekats hjälp till både duvor och havstrutar trots att jag ringt runt till alla olika jag fått tag på och fått ordagrant sagt till mig att sådana fåglar inte är någon prioritering, oftast.
Men jag kanske bara fantiserat då ;)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
[AnimeV4]
2016-07-14 20:25
#21

#20 Vad konstigt! Du fick ingen förklaring på varför?

Duvan är inte kvar på balkongen längre, så vi får se om han kommer tillbaka eller om han pysslar med sitt. Förhoppningsvis klarar han sig fint nu :)

Sommarek
2016-07-15 07:34
#22

#18 Försök argumentera som en vuxen. Eller menar du att jag inbillat mig de gånger jag fått hjälp med duvor och måsar? Bara för att jag har en annorlunda upplevelse än du betyder inte att jag antyder att du drömt det hela. Ett bra tips är att inte lägga in saker i folks inlägg som inte står där, för att sedan argumentera mot dom, så blir det en mycket bättre diskussion.

#21 Låter lovande!  😃

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[AnimeV4]
2016-07-16 01:20
#23

#22 Verkligen! Den har inte synts till idag👍

marathos
2016-07-22 23:47
#24

Fåglar har en kloak, alltså kiss o bajs kommer ut på samma ställe, så det är nog många gånger ganska löst. Kan det vara så? Förhoppningsvis mår den bättre nu när den gett sig iväg någon annanstans 🙂

[AnimeV4]
2016-07-23 11:15
#25

#24 Så som det såg ut var det diarré och inte som det ska vara.

Ja, vi har inte sett honom förutom ett kort besök efter det. Skönt!😃

Upp till toppen
Annons: