Annons:
Etikettmoral-och-etik
Läst 1687 ggr
PeachyAlice
2016-05-24 18:15

Varför tar folk inte ansvar?

Har varit ute och letat efter diverse djurtillbehör på diverse sajter på senaste, och har då stött på en obehaglig mängd djur som säljs pga "bristande intresse". Är det bara jag som blir fly förbannad??

Jag menar okej, jag kan tycka att det är puckat, men ändå på något sätt ursäktbart om man har t.ex. hund, och sen 5 år senare gifter sig och skaffar barn och barnet råkar vara allergiskt. Jag kan köpa att det kan vara ett rimligt skäl till att göra sig av med ett djur, förutsatt att man ser till att det kommer till ett bra hem. Även om jag själv aldrig skulle göra det så kan man inte se in i framtiden och det greppar jag. 

Men när folk lägger ut 6 månader gamla katter, ödlor, kaniner eller andra smådjur som de kan ha haft MAX ett par månader (och gissningsvis för att deras barn velat haft djur), då blir jag faktiskt arg på riktigt. Till saken hör ju att folk generellt är mindre benägna att ta hem ett "begagnat" djur så att säga, dvs ett som inte längre är bebis, så dessa djur riskerar ju att aldrig hitta bra hem. 

När man påpekar detta blir folk naturligtvis supertjuriga. Är det bara jag som lackar på sånt här beteende? Ett liv innebär ju ansvar. Vill ditt barn ha djur måste du ju vara beredd att ta hand om det, inte slänga ut det så fort barnet lessnat på att göra rent buren. 
Ibland avskyr jag mänskligheten :(

Annons:
Zolah
2016-05-24 18:20
#1

Håller med dig, jag anser att man ska ta ansvar från livets start till slutet. Om du ska skaffa djur, planera - sök upp information, är det hållbart att ta hand om djuret i längden etc.

Och genom att folk gör såhär så lär dom bara sina barn att det är ok, och så fortsätter den onda cirkeln.

Därför jag ALLA gånger nån pratar om att skaffa ett djur, skyndar mig att säga ' träffa en först innan du skaffar '. för det lilla kan ju göra skillnad.

Maleficum
2016-05-24 18:25
#2

Tyvärr är det ju många djur som säljs när de är i "slyngel" åldern (gäller väl främst hundar och papegojor men även andra djur) och tyvärr är det väl för enkelt att impulsköpa djur utan att veta vad det innebär. Men kan också bli lite ledsen över alla dessa annonser på djur och ibland skulle man bara vilja kunna ta hem alla och plats nog att ta hand om dem.

Tycker också det är lite jobbigt med alla djur (främst fåglar) där de säljs med "stor bur" och buren på bilden inte ens har lagliga mått för arten.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

cissi_1993
2016-05-24 18:35
#3

jag håller med om att det är illa men ser hellre att dom försöker hitta ett nytt hem åt dom en att dom får sitta instängda i sin bur för jämnan. men som du säger så är det många föräldrar som  aldrig skulle köpt ett djur till sina barn man kan inte lägga de ansvaret på dom.

Ias.
2016-05-24 18:37
#4

Tycker det är (nästan) som att adoptera ett barn- man ger ju sig inte in på det om man inte faktiskt planerar att ta hand om och anpassa sitt liv efter barnets behov.

Blir sk*tförbannad jag med.

frejaspluto
2016-05-24 18:38
#5

Visst är det heeeelt sjukt!?! Jag och min dotter för längesen vi går mot matbutiken och ser att det står folksamling runt en bur. Och ser en superrädd kanin det var ju vinter och såg att den var undernärd. Jag ringde ett jourhem för djur och frågade hur vi skulle göra om det skulle göras en anmälan. Dom sa nej det gör vi. Jag köpte hö och gav vatten kaninen fick en filt utav oss till buren . Buren va skitig, ingen mat inget vatten! 😢, jag Gjorde en efterlysning och gav uppgifterna var kaninen var. Under den tumulten så förstår inte jag varför det stod folk runt omkring buren och titta på den dom det vore en cirkus!??! Hade en tanke om vi skulle behålla den om inte ägaren skulle dyka upp eller ngn annan som hade information om kaninen. Men Min dotter var rädd för just den kaninen den va stor!! ej dvärgvädur , det var större. Idag har vi en kanin, en dvärgvädur . Min dotter som är sex år fick välja en kanin och dom klickade han slickade henne på pannan och då blev hon fast! Det ör viktigt att djuret får välja ägare. Hon mockar buren varje kväll eller morgon., ger mat och vatten. Kelar som tusan gör dom två speciellt , han springer fram till henne när hon kommer upp på morgonen eller från dagis! Det är hennes kelkompis!

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

cissi_1993
2016-05-24 18:44
#6

det är alltid kul med djur för barn så länge föräldrarna förstår att en dag kan det bli deras ansvar att göra rent buren varje dag, ge mat, vatten, att gosa med djuret och motionera det.

Annons:
PeachyAlice
2016-05-24 19:19
#7

#1 Jamen precis, planera måste man göra, kolla upp hur länge djuret lever osv. Och har man väl tagit på sig ansvaret bör man ju fortsätta ta det tycker jag. Det är kanske inte så att man är på humör varenda dag i djurets liv för att göra rent efter det osv men man har jag tagit på sig ansvaret ändå. Man kan ju inte lämpa ifrån sig barn när de blir jobbiga, varför göra det med djur? Konstig mentalitet känner jag… 

#2 Det tror jag är vanligt, att folk underskattar mängden jobb det innebär, kanske framförallt med fåglar, eftersom man kan, om man har tur, få dom rätt billigt, plus att folk tror att de är som akvariefiskar och liksom stannar i sitt habitat och inte vill ha mer uppmärksamhet än så vilket ju är felaktigt för i princip varenda fågelart som går att ha i bur. 

Har också tänkt på det där med burstorlek, det är ju inte jättesvårt att kika på jordbruksverkets hemsida vad som är minimimått. Kan iofs också tycka att det är lite skamligt att djurbutiker envisas med att sälja burar som per definition är olagliga. Den absolut minsta längden på en fågelbur ska vara 0.7 m på längsta sidan, det är för fåglar upp till 15cm (dvs finkar, undulater etc), trots det är det JÄTTEsvårt att hitta burar som är såpass stora. Helt vansinnigt.

PeachyAlice
2016-05-24 19:23
#8

#3 det har du ju rätt i, såklart det är bättre att den får ett nytt hem, men skulle hellre se att folk utbildade sig lite innan de köpte djur till att börja med. Måste vara många djur som går ett tragiskt öde till mötes :(

#5 Det där låter ju helt vansinnigt, hur slänger man bara ut ett oskyldigt djur på det där sättet? Fattar det verkligen inte..

Jag har absolut inga problem med att barn har djur, men som förälder måste man vara medveten om att man kommer att få hjälpa till att ta hand om det om/när barnet tröttnar. Hade själv både hamstrar, kanin och akvarium som liten och visst hjälpte mamma till, men samtidigt var det bara att städa buren en gång i veckan när jag städade rummet, det var inget snack om saken. Beundrar inte min mamma för mycket men hon var sträng nog iallafall x)

Tveksamt om djuraffärer ens bör få sälja djur, vill man verkligen ha djur så kan man engagera sig nog att ta reda på närmsta uppfödare. Hundar kan man ju inte köpa i djuraffär, varför skulle det vara annorlunda med något annat djur.

Lona
2016-05-24 22:49
#9

#7, Jag tror att de flesta inte ens är medvetna om (=har inte brytt sig om att ta reda på) att det överhuvudtaget finns lagar och förordningar om burstorlekar och hållning av sällskapsdjur.
Hur många inte-jätteengagerade-djurägare vet till exempel huruvida deras djur måste ha en kompis av samma art?
Här har verkligen zooaffärerna ett stort ansvar som de dessvärre nog inte lever upp till, även om det givetvis finns undantag.

Mina äldsta systerdöttrar har varsin kanin, dessvärre är min syster av åsikten att "det är bara en kanin", det är inte så noga om någon  av dem skulle bli sjuk och så vidare (även om jag nog tror att hon skulle ta den till veterinär för avlivning, dock "är det ju mycket billigare att köpa en ny än att behandla den sjuka" 😡).
Jag påpekade till exempel att det var rätt stor risk att de skulle kunna rymma ur sin utebur/hage, men det gjorde tydligen inget.
Lättare att köpa en ny kanin i så fall än att bygga om hagen?
Vill inte riktigt tänka på vilka värderingar hon förmedlar till barnen 😕…

Köp en batteridriven mjukisleksak istället!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maleficum
2016-05-24 23:02
#10

#8 Håller med om att djur egentligen borde sluta säljas i djuraffär.

Jag är uppvuxen med akvarium men var alltid fascinerad med fåglar så när jag var typ 12 så fick jag införskaffa ett par efter att jag läst vartenda bok jag kunde få tag på under sommaren (det var mina föräldrars krav att jag skulle läsa på massor först och om jag fortfarande ville ha fåglar efter sommaren så skulle vi ta upp det igen, jag tror de kanske hade hoppats på att jag skulle tröttna innan jag ens fick dem ;) men har haft fåglar sedan dess).

Många av mina djur jag haft genom åren är omplaceringar, mer eller mindre permanenta passningar eller egna uppfödningar. De enda djur jag eventuellt köper från djuraffär numera är akvarieinvånare och det blir inte ofta då jag ofta får överta fisk/räkor/snäckor eller byter med andra.

Sen kan man ju diskutera annat som sättet man får hålla djur på där tex hålla hund och katt i bur är olagligt men andra smådjur är det helt lagligt för. Sen jag börja med frigående kaniner har jag jättesvårt att tillfälligtvis låta dem sitta i bur när de så uppenbart i många avseenden är smartare (och mer kelsjuk) än hunden som bor hos mig. Men det är väl som sagt en helt annan diskussion…

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

cissi_1993
2016-05-27 17:51
#11

det låter som att det inte bara är jag som upplever  att min kanin är mer kelsjuk en hundar.🙂

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: