Annons:
Etikettmoral-och-etik
Läst 2400 ggr
[viccaan]
12/6/15, 7:24 PM

Vilket fågelkött är mest etiskt?

Vilket fågelkött är mest etiskt? Någon slags vildfågel? Måste gå att få tag på i vanliga matbutiker.

Annons:
Cragan
12/7/15, 6:13 AM
#1

svensk gås eller anka skulle jag gissa på om det skall finnas i vanliga affärer.
eller om man kan höra med sin lokala affär om dom kan ta hem vildfågel åt en gissar dock på att det är ovanligt.

[viccaan]
12/7/15, 6:55 PM
#2

Jag tycker inte ankor föds upp på ett etiskt sätt tyvärr…svårt att få tag på fågel som föds upp på ett värdigt sätt.

Cragan
12/7/15, 7:04 PM
#3

#2 lättaste sättet är nog att försöka hitta folk med småskalig uppfödning   eller börja själv är ganska kul faktiskt men det är dyrare än att köpa kött o ägg då man inte får den storskaliga ekonomin i en liten besättning för egen konsumption.

[viccaan]
12/7/15, 7:06 PM
#4

#3 Jo det vore ju det bästa, men tyvärr bor jag i lägenhet så det skulle aldrig fungera…jag får fortsätta köpa ekologisk kyckling tills vidare..

AnnaFagerell
12/8/15, 11:51 AM
#5

Kalkon tycker jag föds upp bra. Iaf de jag känner

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Dentaku
12/12/15, 3:07 PM
#6

Det finns något som kallas REKO kyckling nu, den föds upp under så bra förhållanden att jag skulle kunna tänka mig att köpa den.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Annons:
[viccaan]
12/12/15, 4:22 PM
#7

#6 Oj vad bra, den ska jag åka och köpa! Känns som bästa alternativet just nu eftersom det är svårt att bara ge 100% vilt, tack :)

AnnaFagerell
12/12/15, 7:29 PM
#8

#6 ligger nära där jag bor men jag är mkt förvånad över detta pga salmonellarisken . Fåglar ska inte vistas utomhus pga smittorna. Vi har haft salmonella på flera gårdar runt i kring nu så därför undrar jag hur länge det kommer att fungera

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Dentaku
12/13/15, 1:45 AM
#9

#8

De testar ju kontinuerligt enligt hemsidan. Det är ingen större skillnad mot ekologisk äggproduktion, där hönsen också har möjlighet till utevistelse.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

AnnaFagerell
12/14/15, 9:08 AM
#10

#9 är ju roligt om det fungerar. Vore intressant veta hur många fåglar som avlivas efter provtagning

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Em_
12/14/15, 6:48 PM
Lona
12/15/15, 11:20 AM
#12

Försök att få kontakt med jägare? (Kolla med till exempel retrieverfolk, främst de med jaktlabradorer.) Fåglarna som skjuts på andjakter med mera är visserligen uppfödda för det syftet vilket man väl kan tycka är fel men de har i de allra flesta fall haft det bra, det handlar inte om "industriuppfödning". De säljs oftast för en väldigt liten summa då det inte finns användning för alla, en del exporteras till Danmark. Den stora inkomsten på sådana jakter är att jägarna betalar stora summor för att få skjuta, inte att viltet blir sålt efteråt. And kan bli lite torrt men fasan är svårare, de har inte så mycket bröstmuskler eftersom de springer snarare än flyger för det mesta. Det är väl inte helt etiskt med jakt heller men såvida man inte är vego så tycker jag att det är ett bättre alternativ än att köpa kött från djur som är uppfödda i "fabrik".


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
12/15/15, 3:02 PM
#13

Jag tycker inte det är etiskt med jakt. Fågeljakten är extremt stressande för fåglarna och många skadskjuts.

En del tar t.o.m. fel och skjuter  en skyddad art.😕

Dessutom gör klimatförändringarna att fågelbestånden ändras. Det är dags att bli mer rädd om vilda fåglar än att låta jägare skjuta prick på dem.

(Därmed inte sagt att det är etiskt med stora uppfödningar. Heller.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
AnnaFagerell
12/16/15, 9:23 AM
#14

#11 det gör man inte! Man avlivar de djur som är i samma avdelning. Dvs har man djur inomhus kan man begränsa smittan och avlivningen

Medarbetare på djurskydd.ifokus

landsbygdsbo
2/19/16, 10:00 PM
#15

Gåsjakt med kula innebär liten risk för skadeskjutningar + att rätt pippi hamnar i grytan

Då skjuter man fågel som betar, inte i luften

Upp till toppen
Annons: