Annons:
Etikettallmänt
Läst 2976 ggr
LeeKnow
8/4/15, 11:12 PM

Jobba som djurskyddsinspektör?

Skulle jättegärna bli Djurskyddsinspektör när jag blir stor, så finns det någon här inne som kanske jobbar som det och kan berätta lite om hur det är? Vad kan man få åka ut på, är ägarna ofta jobbiga eller hotfulla, är det kul o.s.v.

Hur gör man för att bli inspektör?  Speciell gymnasielinje, högskola eller så?

(Visste inte riktigt vilken grupp, ändra om det inte platsar in där.. :))

Annons:
[tk1971]
8/4/15, 11:16 PM
#1

Du kan bl.a. läsa på miljö- och hälsoskyddslinjen vid Umeå universitet. Det gjorde jag. Dock har jag inte jobbat som djurskyddsinspektör en enda dag.

Michaela-N
8/4/15, 11:19 PM
#2

Läs NV och sök Husdjursagronomprogrammet i Uppsala på Sveriges Lantbruksuniversitet.

Em_
8/5/15, 11:43 AM
#3

SLU har ett program som heter Etologi och Djurskydd i Uppsala.


AnnaFagerell
8/6/15, 1:27 PM
#4

Du får nog läsa någon NV program på gymnasienivå för att sedan söka dig vidare. Jag hade nog valt agronom i uppsala

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Silvestris
8/25/15, 2:57 PM
#5

Senast jag kollade rekommenderade SJV att djurskyddsinspektörer har utbildning som veterinär, agronom eller biolog.

jossan84
9/25/15, 3:18 PM
#6

Jag är husdjursagronom (SLU) och har läst till kurser inom djurskydd och förvaltningsrätt (Linnéuniversitetet). Har praktiserat som djurskyddshandläggare 4 veckor (i Stockholm). Det kom in ett mordhot mot hela avdelningen när jag var där (det var dock inget ovanligt tydligen) och vi åkte med polis ett par dagar i veckan. Det är väldigt mycket ett jobb med människor då många av de man möter har problem med pengar, psyke, alkohol, droger etc.  Och det är också väldigt mycket juridik.

Idag jabbar jag som miljöinspektör på en kommun. Samma typ av jobb fast mindre hotfullt :P Jag ville verkligen jobba som djurskyddsinspektör, men idag är jag ganska glad att jag inte fick någon av de jobben jag sökte.

Men absolut, de behövs!

Annons:
Upp till toppen
Annons: