Annons:
Etikettvilda-djur
Läst 2524 ggr
Tarotstollan
7/22/15, 4:36 AM

Ihjälstressad älg av orienterare.

Nu har det hänt som jag befarade när jag hörde att de skulle ha orientering här i skogarna.😢 
http://www.msn.com/sv-se/nyheter/sport/%c3%a4lg-ska-ha-d%c3%b6tt-av-o-ringenstress/ar-AAdgFh2?ocid=HPCDHP

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Marr
7/22/15, 7:18 AM
#1

Fruktansvärt och den stackars kalven/kalvarna hon tydligen hade. Inte hittat den/dom…då får man leta mera. Fy vad tragiskt!😢

Tycker inte det är jusste med sådana här evenemang under tider när vilda djur har sin barnkammare!😡

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Wellcraft
7/22/15, 6:30 PM
#2

Fruktansvärt. De stressas ihjäl och dör av värmeslag, inte den roligaste döden.
Nu gjorde dock tävlingsledarna vad de kunde får att göra området älgfritt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Tarotstollan
7/22/15, 7:07 PM
#3

Jag antar att detta händer överallt när de lägger sina tävlingar under bebissäsongen. De kunde springa under jaktsäsongen istället, då skulle det nog inte skjutas så mycket!😉😎

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

OlleA
7/23/15, 12:15 AM
#4

Egentligen är det vansinnigt att ha sådana tävlingar nu under sommarhalvåret. Säkert gör tävlingsledarna allt för att driva undan viltet, men vad händer när vilda djur drivs undan från sina välkända revir/hemområden till helt okända marker? Antagligen försöker de återvända hem så fort de kan, även om det bara är högst tillfälligt lugnt. En älgtjur eller råbock som kommer in på en starkare tjurs/bocks revir har det inte lätt, och inte heller älgkor/rågetter accepterar utan vidare nykomlingar för nära sina ungar. Det kan bli ett drev även från artfränder alltså, och risken är stor att små kalvar/kid kommer ifrån sina mammor i stressen. Tarotstollans förslag att de kunde springa under jaktsäsongen är faktiskt inte så dum. I oktober-november är ungarna så stora att de lättare hänger med sina mammor, och skulle de komma ifrån varandra har ungarna större chans att klara sig än nu på sommaren när de är små. Dessutom är instinkten att hävda revir inte lika stark när brunsten är över. Men det är väl viktigare att orienterarna får springa när det är bra väder och att jägarna får ha sina jaktområden ifred på hösten. 😕

Olle

Taxelina1
7/24/15, 7:56 PM
#5

Varför inte arrangera orienteringstävlingar i vanliga parker i städerna i stället🤪

I det ena jaktområdet vi har är det ibland orienteringstävlingar. Alla hjälps åt att gå igenom skogen, även jägarna. Det har även varit tävlingar under jaktperioden. Inte under första älgjakts veckan, men senare. Inga problem. Gäller att ha samarbete. En helg när vi jagade kom det orienterare trippandes i skogen utan förvarning. Det var faktiskt olustigt. Den gången hade dom låtit bli att meddela🤔

Men helt vansinnigt att ha en tävling nu under föryngrings perioden då alla djuren är som skörast. Visst motar man iväg dom, men dom går tillbaka lika fort.

Hälsning från en stor djurvänCool

Magi-cat
8/6/15, 7:46 AM
#6

Fy vad tragiskt. 😢

Det är det inte värt, det där tävlandet….Att driva bort djuren är ingen bra lösning.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: