Annons:
Etikettmyndigheter-polisen
Läst 2310 ggr
elina.k
7/6/15, 9:36 PM

Plågsam bondgård med eget slakteri - Hur kan jag stänga det?

Hej! Mina småbröder (går i 2:an och 5:an) har nu lärt känna en kille vars föräldrar har en bondgård. Han pratar öppet om hur dom plågar djuren där och hur plågsamt dom dödas. Han verkar stolt över det!?! Han har bla berättat för dom om hur dom kan stoppassa in ca 10 höns på i en liten bur och låta dom sitta där då dom knappt kan röra sig. Sedan har han även sagt att dom kväver grisarna i ett "parishjul". Jag vet inte riktigt hur det funkar. Men han har sagt att dom tjuter och ja… gör allt vad man gör när man blir kvävd. Kan jag stoppa detta på något sätt? Han vet inte att jag är djur rätts aktivist eller står för djurs rättigheter eller något sådant. Här är ända alternativ jag har klurat fram: *spela in det på band och ta det till polisen. För sådant kan väll knappast bli lagligt? Har ni fler förslag? Isf är jag jätte tacksam för svar! Man kanske bara kan ringa polisen och anmäla dom för djurplågeri? Jag kan lagen mm men jag känner mig osäker på vad man ska göra i detta fall…

1800 talet  gav rättigheter åt slavar.

1900 talet gav rättigheter till kvinnor.

Jag hoppas jag kan skriva att 2000 talet gav rättigheter till djur. 

Annons:
VildaVittra
7/6/15, 9:39 PM
#1

Det är länsstyrelsen i ditt län som du ska vända dig till, inte polisen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tjeja
7/6/15, 9:40 PM
#2

tror det är typ socialstyrelsen eller något sådant man ska anmäla till.

Hur som haver kan du ringa polisen anonymt om du vill, och fråga vart du ska vända dig och hur du ska göra! :)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

elina.k
7/6/15, 9:43 PM
#3

#1 #2 Tack! Ska ringa runt lite tror jag 😊 men har inga bevis… behövs det?

1800 talet  gav rättigheter åt slavar.

1900 talet gav rättigheter till kvinnor.

Jag hoppas jag kan skriva att 2000 talet gav rättigheter till djur. 

elina.k
7/6/15, 9:43 PM
#4

#1 #2 Tack! Ska ringa runt lite tror jag 😊 men har inga bevis… behövs det?

1800 talet  gav rättigheter åt slavar.

1900 talet gav rättigheter till kvinnor.

Jag hoppas jag kan skriva att 2000 talet gav rättigheter till djur. 

Cragan
7/6/15, 9:43 PM
#5

låter mer som att det är en yngre grabb som vill verka "cool" 
men som #1 skrev så är det länstyrelsen i ditt län du skall vända dig till primärt 

o grisar som tjuter är ingen indikering på att det gör ont testa o lyfta en kulting så får du se

cissi_1993
7/6/15, 9:47 PM
#6

kan ju vara så att han bara vill vara Cool och det kanske är bäst att prata med föräldrarna du kan ju fara dit och se hur du tycker det ser ut han överdriver kanske bara allt.

Annons:
Calcifer
7/6/15, 9:51 PM
#7

Jag tycker absolut man ska ta det på allvar, men det är viktigt att minnas källan också. Barn har för vana att överdriva även oavsiktligt. När mamma var liten hade hon en klasskompis som bodde bredvid ett slakteri. Hon hade beskrivit det så vidrigt för mamma att det tog lång tid innan hon vågade hälsa på kompisen efter skolan. Visst, det var ingen trevlig upplevelse men de mardrömmar kompisen hade beskrivit stämde inte med verkligheten.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[angel62]
7/7/15, 6:19 AM
#8

Ta det på allvar. Sen vet man ju inte med barn. Men länsstyrelsen kan man kontakta. Man kan ju vara anonym också. Polis går ju också. Att plåga djur är inte acceptabelt, om det skulle vara så. Ta reda på mer . Och stämmer det gör en anmälan.

elina.k
7/7/15, 8:04 AM
#9

Tack för alla svar! Då ska jag ringa länstyrelsen! Bra! Tack för alla svar!

1800 talet  gav rättigheter åt slavar.

1900 talet gav rättigheter till kvinnor.

Jag hoppas jag kan skriva att 2000 talet gav rättigheter till djur. 

AnnaFagerell
7/7/15, 11:07 AM
#10

Du kan säkert få en hel del svar per telefon av länsstyrelsen. Låter inte som detta händer på riktigt för alla gårdar har en besättningsveterinär som säkert skulle reagerat

Medarbetare på djurskydd.ifokus

vallhund
7/7/15, 1:00 PM
#11

#10 

+1 speciellt om dom har gårdsslakteri  som är ganska svårt att få tillstånd för.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Calcifer
7/7/15, 4:18 PM
#12

Tycker det är viktigt när du ringer länsstyrelsen att säga vart informationen kommer ifrån. Så att om de bestämmer sig för att utreda kan de förklara för föräldrarna vad deras barn sagt om det visar sig att det inte stämmer överens med verkligheten. Det måste ju vara något föräldrarna i så fall tar upp med barnet i fråga så att det inte händer igen för dels kan det inte vara bra för gården och dels inte för länsstyrelsen heller de kan ju få in fler anmälningar som bara äter upp deras tid när de kanske har viktigare saker att utreda.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[[Boris Sager]]
7/8/15, 10:18 AM
#13

Ta reda på FAKTA! Så många anmälningar skickas till lst utan att det finns någon anledning. Besök slakteriet! Alltför många anmälare verkar tycka att det är enklare att skicka en- anonym- anmälan och att lyssna på förtal- eller barnsligt hävdelsebehov än att ta reda på fakta. Lst har skyldighet att gå på varenda anmälan och om de inte hittar ngt att anmärka på, så kan de " finna" ngt i efterhand.

Annons:
vallhund
7/8/15, 12:26 PM
#14

#13 Fakta är bra, till skillnad mot förtal av en hel yrkesgrupp o konspirationsteorier.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[[Boris Sager]]
7/8/15, 12:50 PM
#15

Jag anser att det är betydligt bättre att påpeka sånt som har förekommit än att anmäla sånt som kanske har förekommit. Det, som har förekommit uppfattar jag varken som förtal eller konspirationsteorier. Att flera tjänstemän "hittar fel i efterhand" vet jag förekommer, men av hänsyn till drabbade personer vill jag inte beskriva dem. Hänvisar till TV4 :s Djurskyddsinspektörerna och Djurskyddarna, som jag anser var vedervärdiga program.

Stallmima
7/9/15, 11:47 AM
#16

Bara att anmäla till länsstyrelsen

Em_
7/14/15, 5:32 PM
#17

Det där med "parishjulet" eller butina stämmer antagligen, men det är inte så illa som det låter. Många svenska slaktgrisar bedövas i butina, så på det sättet är det inget konstigt.

[BESKRIVNING AV SLAKT]
Grisar brukar bedövas i en maskin som är byggd som ett hisschakt. På ena sidan låter man grisarna gå in i en box. Boxen åker sedan ner i hålet. På botten finns koldioxid. När grisarna andas in den blir det medvetslösa efter en kort stund. Medans grisarna fortfarande är medvetslösa åker boxen upp på andra sidan schaktet. Där välts de ut och en person skär halsen av de, när blodet har runnit ut är de garanterat döda och går vidare i slaktprocessen. 

Schematisk bild    javascript:nicTemp();


Honestyisdead
7/17/15, 8:44 PM
#18

Jag hade besökt gården. Kan tänka mig att det inte är speciellt roligt att bli anmäld, speciellt inte om man inte gör något fel.

Taxelina1
7/21/15, 9:10 AM
#19

När mina barn var yngre tyckte dom det var kul att driva med en grabb. Det var inte så bra eftersom vi sedan blev anklagade för djurplågeri vilket inte alls var sant. Men grabben hade gått på alltihop och spred det vidare…

TS Ska du göra en anmälan ska du först gå dit och se med egna ögon och få dej en egen åsikt. INTE smyga omkring och filma, för det blir bara väldigt fel. Du skriver att du är en djurrätts aktivist. Då har du säkert redan på förhand, skapat dej en bild som kan bli helt fel.

Gå dit, berätta vad dina småbröder fått höra och som dom sedan berättat för dej, så ska du se att du får en förklaring till det hela.

Har dom ett gårdsslakteri har dom väldigt många regler att gå efter, så dom sköter sej nog ska du se😎

Hälsning från en stor djurvänCool

Upp till toppen
Annons: