Annons:
Etikettjag-har-en-fråga
Läst 2193 ggr
mallsan
2015-06-02 23:11

Adoptera labbkanin?

Jag har ett brinnande intresse för djur och är engagerad i bla. Djurens Rätt.

Finns det möjlighet att adoptera labbkaniner alt. annat labbdjur i Sverige eller är det jättesvårt? Med tanke på att AstraZeneca vägrade släppa sina hundar ("Astrahundarna") till adoption så känns det ju som om andra/samma företag skulle göra likadant och bara avliva djuret istället för att se till att de får nya hem.

Någon som vet? 😐

Annons:
Em_
2015-06-03 01:11
#1

SLU planerade att omplacera sina gamla hundar för ett par år sedan. De blev dock stulna innan någon av hundarna hann flytta :/ 

I försöken man gör på mindre djur ingår ofta obduktion som en del av utvärderingen av resultatet, och då går det såklart inte att omplacera djuren sen.


mallsan
2015-06-03 07:21
#2

#1 Tack för infon! Ja, obducerade djur blir ju svåra att adoptera ;-)

veggie4every1
2015-06-03 13:09
#3

# 2 Det brukar finnas omplaceringskaniner som är i behov att ett hem, det är ett bättre alternativ🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

mallsan
2015-06-03 18:10
#4

#3 Ja, omplaceringskaniner (hittekaniner mm.) finns det ju massor av i olika djurhem också ;)

veggie4every1
2015-06-03 18:33
#5

#4 Ja, visst gör det. Lycka till, det sitter säkert en liten kanin någonstans och väntar på dig🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

91Marran
2015-07-25 23:51
#6

Inte möss i alla fall. De är så modifierade att skulle de hamna i dina händer och råka smita ut (möss är snabba) så är det vilda mussläktet förstört. Visst de ser ut som vanliga möss men är något helt annat. Vissa labbmöss krampar typ så fort något är annorlunda så de kan inte has som husdjur, eftersom rutinerna för "vanliga" möss inte klassas som rutiner för dessa. Du har det säkert "normal rent" hemma. De skulle lätt dö i en sådan miljö. Renlighet är AochO när det gäller labbmöss. De har tätförslutandeburar med lufttillförsel av en anledning och kliniskt rent omkring sig. Men jag tycker att det är en mycket fin tanke av dig! Du verkar vara en mycket godhjärtad djurvän. :-) Önskar att det finns flera som dig!

Mvh
Mig

Annons:
Upp till toppen
Annons: