Annons:
Etikettkatter
Läst 2689 ggr
[angel62]
5/19/15, 8:08 AM

Skaffa sommarkatt? Tänk om!

Nu är det snart semestertider. Och då är det många som skaffar sig en sommarkatt för att ha med sig på semestern. Som sällskap och att gosa med. Bara under några veckors tid. Sen när semestern är slut, så lämnas katten kvar och får klara sig själv. Och blir troligen förvildad och kanske t,om dör av svält, för att det är jobbigt att ta med sig den hem. Och många får kattungar ute i det fria, som också i sin tur blir förvildade och ev dör av svält. Det blir många katter det, som springer lösa och inte har något hem. Dessa ansvarslösa människor som bara ska ha något trevligt att pyssla med några veckor bara. Detta är hemskt! Detta borde inte få förekomma. Så sprid gärna info om detta. Det är synd om dessa katter som blir hemlösa och kan råka illa ut.

Annons:
Ellys
5/24/15, 9:25 AM
#1

Sjukt och hemskt :(

axa
5/27/15, 8:30 PM
#2

Har aldrig hört talas om 'sommarkatter', men det är synd för utsatta individer!

Rafflan
6/28/15, 3:14 PM
#3

Har ni bevis för att detta verkligen sker idag? för jag har aldrig hört om något sånt, men hört om folk som lämnar sina katter i stall när dem tröttnat, som "själv avlivar" sina kattungar på hemska sätt osv, så tycker man borde hört om sommar katter också men har aldrig hört något om det. Bara att folk som sprider denna "information" utan bevis. Dock ökar antalet hemlösa katter ja, för katt får ungar, katter går vilse, folk åker utomlands och lämnar då katten vid ett stall eller liknande för att bli av med den osv…

[angel62]
6/28/15, 3:43 PM
#4

Jo det finns. Och om folk lämnar katter vid stall för att lämna dom , så är ju det samma sak egentligen

AnnaFagerell
6/28/15, 4:20 PM
#5

Själv tror jag det är ett större problem när folk matar och tar in andras katter! Sommarkatt är inte så vanligt längre. Idag är det kaniner som är vanligare och dessa släpps ut på hösten i skogen och hittas alt för ofta

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Rafflan
6/28/15, 6:29 PM
#6

#4 det jag märker är att på våren behöver folk sälja sina katter pga olika saker (semester?) och folk köper kattungar då dem har semester för då kan man vara hemma med dem i början. Men då dem flesta åker utomlands på semester eller är hemma så blir det svårt att "lämna katten när man åker hem efter semestern" det är få som bor i en stuga under 4 veckor av semestern och när katten är 16 veckor är den fortfarande liten så då tar folk med sig den hem om det nu när någon som bor i en stuga i 4 veckor. Så nej jag tror inte på sommar katter jag tror att folk överger katter dem skaffade för 1-3 år sen och det gör folk inte bara på sommaren utan det gör dem året runt.

Dem katter som lämnas vid stall är inte sommar katter, såna katter lämnas året runt, i ladugårdar, stall, och liknande….

Annons:
AnnaFagerell
6/28/15, 9:39 PM
#7

Folk tröttnar fort och inser jobbet med djuren å det är då dom åker ut

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Rafflan
6/28/15, 11:46 PM
#8

#7 händer väl inte bara på sommaren?

AnnaFagerell
6/29/15, 6:14 AM
#9

#8 det skrev jag inte heller 😃

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[angel62]
6/29/15, 9:14 AM
#10

Nej det är sant det är nog året runt för folk orkar inte med katten, men det är mest på somrarna det händer.

Rafflan
6/29/15, 11:54 AM
#11

#10 tror man uppfattar en ökning som sommaren pga kattungarna som föda på våren ute i det vilda och dem katter som går vilse. Så egentligen är det inte fler utkastade.

[angel62]
6/29/15, 12:05 PM
#12

Det är säkert året om. Men det man kan göra eftersom det finns bevis på att det är många sommarkatter, är att upplysa om att inte skaffa katt och ta med om man uppfattar att det är jobbigt sen. För det finns folk som inte har så mycket information av att äga katt.

Rafflan
6/29/15, 1:02 PM
#13

#12 vart finns bevisen för dessa sommar katter? för som jag fattat det
sommar katt = man skaffar en katt under sin semester och lämnar den när man åker hem = då måste man bo en stuga eller liknande under sin semester i 4 veckor vilket typ ingen i sverige gör längre. Många hyr stuga för 1-2 veckor och då är att kattungen fortfarande söt…

Annons:
TerreJ
7/17/15, 7:17 PM
#14

Ja det är riktigt hemskt att folk bara överger sina små kattungar efter sommaren. Det vanligaste är ju att de dör sen när vintern kommer. En katt kan bli upp till 20 år och det är noga att folk vet det. Är du villig att ha din lilla kattunge när den vuxit upp i kanske 20 år? Husdjur är inte något tillfälligt..

 Medarbetare på  djurparker                                                                                                                       För mer bilder http://nouw.com/theresefoto

Upp till toppen
Annons: