Annons:
Etikettdjur-och-lagen
Läst 2871 ggr
Emelie1989
5/15/15, 9:05 PM

Vanvårdade katter?

Vet inte om det är rätt sida, men jag kör. Jag måste berätta och fråga lite saker. Vår granne skaffade 2 kattungar för ca 2 månader sedan. Då fick de va inne. När de hade vuxit lite så bestämde han sig för att de ska vara utekatter ( vi bor mitt i stan). Nu får inte katterna inte komma in överhuvudtaget! Verkligen fjäskiga och jättetama katter. De vill ju vara inne, men de får verkligen inte och blir ivägschasade och han kallar dem för kattjävlar!! Ingen mat och vatten ställer han ut heller, de dricker ur vattenpölar! Katterna är väldigt smala, så jag känner nästan alla ben som finns. Jag och min kille ger dem mat och vatten nu istället, så de har lagt på sig och inte alls lika beniga längre. Det står mat och vatten både ute och i trappuppgången. Vi har börjat ha den ena katten här inne, så den får kärlek och omsorg. Vi har köpt kattmat och låda och kattsäng. Vår hund är väldigt nyfiken, med de kommer bra överens. Den andra katten vill mest va själv och kommer inte överens med hunden. Så den trivs i trappuppgången, vi går ut och pratar med den och ger den kärlek. Funderar på att anmäla vår granne för vanvård. Hur tycker ni att man ska göra? Tacksam för svar. Mvh, Emelie

Mvh, Emelie Glad

Annons:
ElisabethB
5/15/15, 9:13 PM
#1

Kan ni ta några bilder? Gärna uppifrån..

Att anmäla någon för djurplågeri/brott mot djurskyddslagen ger sällan något straff och om personen blir dömd (vilket är mycket svårt och tyvärr brukar inte katter prioriteras av svenska myndigheter) blir det antagligen några dagsböter eller några timmar samhällstjänst. Katterna kommer knappast att omplaceras utan avlivas då det inte är intressant att betala för "uppstallning" av katter.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Imasy
5/15/15, 9:14 PM
#2

Ring till Länsstyrelsen och berätta. Du kan vara anonym om du vill. För såhär får man faktiskt inte göra.

Imasy
5/15/15, 9:23 PM
#3

#1

Fast då begår ju faktiskt TS en stöld, och två fel gör ju inte ett rätt? Då är det väl bättre att TS även påtalar att hen kan vara ny ägare/jourhem ifall LST beslutar sig för att omhänderta katterna?

Emelie1989
5/15/15, 9:44 PM
#4

Det jobbiga är ju att grannen inte varit hemma på 2 veckor nu! Hans tjejkompis bor i hans lägenhet och behandlar dem likadant, tyvärr. Jag och min kille tar hand om de små så länge. Får prata ihop mig med killen. Tack för era svar.

Mvh, Emelie Glad

[angel62]
5/16/15, 5:50 AM
#5

Prata med killen och säg som det är. Vill du istället ta hand om katterna, fråga om du får göra det. Går han med på det, så är väl det bra. Men vägrar han, så tala om för honom vad du sett. Och skärper han sig inte då, så anmäl honom. Men det bästa vore väl om ni tog hand om dom.

Emelie1989
5/16/15, 6:40 AM
#6

Hej angel62. Ja precis! Ja, det ska jag. Vet inte när han kommer hem eller var han har tagit vägen bara! Jag och min kille gör allt för att de ska ha det bra. Inatt sov bägge katterna inne hos oss, det gick bra.

Mvh, Emelie Glad

Annons:
[angel62]
5/16/15, 1:11 PM
#7

Det låter som att de trivs hos er. Lycka till!

Upp till toppen
Annons: