Annons:
Etikettövriga-djur
Läst 6744 ggr
Rafflan
2/22/15, 10:03 PM

Djurplågeri, inte på fiskar?

Vilken sorgligt värld vi egentligen livet i, människor är helt ärligt korkade/dumma i huvudet, som en struts har dem huvudet i sanden och ser inte verkligheten.

Jag känner mig arg och ledsen på alla människor som är så dumma i huvudet, var en klipp på 3 fiskar (vilda fiskar, abborre tror jag men är inte bra på sånt där), dessa 3 fiskar är i ett handfat när man filmar säger dem deras namn "Tora, Stina och Hjärtrud, Hjärtrud mår bra, Stina mår inte så bra och Tora mår inte alls bra" nehe, pucko, Tora är död och Stina håller på att kvävas, troligen pga syrebrist pga att dem är i ett j*vla handfat!

Men 2 idioter kan jag ta, men att sedan 426 personer GILLAR detta och över 200 har kommenterat "haha, kolla på detta xD", så det finns alltså minst 428 idioter som tycker fiskar som kvävs/lider är kul för att man gör en fjollig röst och ger dem namn???? då blir jag riktigt rädd och undrar vart samhället är på väg… och klippet har bara vart uppe i 5 timmar…

_Minns för några år sen en video på en tjej som kastar kattungar i floden, om hon hade haft fjollig röst och gett kattungarna namn och sedan sagt "kolla så Berta flyger" tror jag ändå folk hade sett det hemska och djurplågeriet i det hela.
_

Varför är inte lidande/att kvävas hos fiskar djurplågeri????

//Ledsen Rafflan som börjar förlora hoppas om mänsklighet….

Annons:
[JenniN]
2/22/15, 10:09 PM
#1

Jag är inte ett dugg förvånad. Har hört massor av konstiga påståenden om fiskar. En person menade på att fiskar inte är riktiga djur för att de inte kan blinka. 

Men det där i handfatet är sorgligt, men det är faktiskt så all fångad fisk dör. All fisk som vi äter har någon gång blivit fångade och slängda i ett kylutrymme där de får kvävas till döds. Men de fångar tusentals fiskar per gång, och det är faktiskt ganska orimligt för dem att stå och nacka tusentals fiskar.

Rafflan
2/22/15, 10:10 PM
#2

En kniv och hugga huvudet av dem (mat fiskar alltså) borde ju inte ta så lång tid, nej fy för att kvävas till döds :(

Andorr
2/22/15, 10:10 PM
#3

Det har hänt att jag skrattat åt kanske liknande saker.

När jag sedan tänker till, kan jag få en klump i halsen.

Denna klump i halsen, kan man kanske tycka är jobbig att få. Men jag är faktiskt stolt över klumpen.

Den bevisar att jag bryr mig. 🙂

[EvelinaL]
2/22/15, 10:18 PM
#4
"Fiskar

Forskning har funnit att fiskar har nociceptorer. Det är varningsnerver som berättar om att ett stimuli (retning) är skadligt och de finns även på människor. En sak som skiljer i fiskarnas nervsystem från människans är att de har en hjärna som saknar hjärnbark. Hjärnbarken behövs för att uppleva vad som händer med kroppen. Nociceptorer aktiveras vid nociceptiv smärta och är ett svar på hotande eller verklig vävnadsskada.[9] En nociception behöver bearbetas i hjärnan för att djuret ska kunna uppleva smärta, så frågan är om fisken har så pass utvecklad hjärna att den kan bearbeta nociceptioner. När nociceptorerna blivit stimulerade hos fisken svarar den med kraftiga reflexer och högre hjärtfrekvens. Den brukar också reagera med minskad aptit ett tag efter att nociceptorena stimulerats.

För att känna smärta av stimulerade nociceptorer har man tidigare ansett att det krävs en speciell region i hjärnbarken som kallas neocortex. Endast däggdjur har så stor omfattning av neocortex att det torde kunna resultera i smärta enligt den gängse uppfattningen. Skeptikerna som menar att fiskar inte kan känna smärta anser att de kraftiga reaktionerna vid nociceptiv stimulering är ett flyktbeteende för att tillverka energi att fly undan rovdjur och har alltså inget med smärta att göra.

Forskning visar emellertid också att hjärnstrukturer hos däggdjur och fiskar liknar varandra, och därför menar de forskare som stödjer teorin om att fiskar har ett smärtmedvetande att upplevelse av smärta även finns hos fiskar.[10] Man menar att det kan finnas andra strukturer i en fiskhjärna som kan ha motsvarande funktion för smärtsinnet som neokortex har hos däggdjurshjärnan. Man har i studier också visat att fiskar kan lära sig att undvika ett smärtsamt stimuli (exempelvis i form av en elektrisk stöt), vilket indikerar en högre form av smärtupplevelse än bara en fight-or-flight-reaktion på ett stimuli." 

Så dels är det vell en fråga om verkligen fiskar kan känna smärta eller inte och sedan är det hur människor knyter sig an till vissa djur. Många äter ju fisk och kanske därför just bara ser dom som mat och inte levande varelser som ska respekteras. I Sverige så ser vi ju katter och hundar som husdjur medans man i södra delar av europa, mellanöstern osv. ser dessa som skadedjur som går i flock på gatorna och är farliga för människor så kanske man kan stå ut med sig själv mer att döda de då än om man ser de som sälskapsdjur. Men det är bara en tanke. Sedan så finns det ju en del psykopater där ute.

tlover
2/23/15, 1:48 PM
#5

#1 All fisk som vi äter dör inte alls så tex så avlivas fisk från fiskeodlingar och fisk som man fångar privat avlivas ju också oftast även om det finns idioter som låter dom kvävas.

l'm back

Rumblebee
2/24/15, 10:50 AM
#6

Det är väl mest att många tror att fiskar inte kan känna smärta. Personligen är jag en sådan som anser att man ska behandla alla som man själv vill bli behandlad. Och på tal om smärta så finns det en tillstånd hos vissa människor som gör att de inte kan känna smärta. Är det då okej att plåga fiskar och insekter för att de kanske inte känner något så borde det då även vara okej att tortera människor som inte är kapabla till att känna fysisk smärta. Är verkligen hemskt hur folk kan se ned på djur och tycka att det är okej att antingen plåga eller mobba dom.

Annons:
[EvelinaL]
2/24/15, 3:46 PM
#7

#6 Eftersom plåga betyder ihållande smärta så kan man inte plåga insekter eftersom de inte känner någon smärta och eftersom det verkar vara lixnande med fiskar så kan man ju påstå att det faktiskt inte går att plåga insekter och fiskar eftersom de inte kan känna smärta.

tlover
2/24/15, 4:52 PM
#8

#7 I alla fall bin (insekt) kan känna i alla fall en form av smärta. Jag har för mig att man också bevisat att kräftor kan känna smärta.

Smärtan är nog inte likadan som för människor men det innebär ju inte att den inte finns.

l'm back

Em_
2/25/15, 2:40 PM
#9

#7  Jag tolkar inte texten i #4 som att fiskar inte kan känna smärta, utan att deras hjärna inte har exakt samma utseende. Om fiskar kan lära sig att associera en viss sak eller plats med obehag är det ett rätt starkt bevis för att de kan känna smärta. Människor och fiskar står en bit ifrån varandra evolutionärt sett, så det skulle snarare vara mer förvånande om våra hjärnor var lika än att det inte är det.


Upp till toppen
Annons: