Annons:
Etikettnamninsamlingar-petitioner
Läst 2158 ggr
hannaj98
12/21/14, 7:01 PM

Förbjud fyrverkerier, Snälla skriv på

Hej, jag vill bara be alla djurvänner att snälla skriva på den här namninsamlingen för att stoppa fyrverkerierna.

 http://www.skrivunder.com/fyrverkeribegransningar

Första kommunen, Södra Öland, har äntligen satt total förbud på raketer. Detta tycker jag att fler borde göra för våra djurs skull. Denna namninsamlingen är till för att skaffa uppmärksamhet till problemet med raketer och förhoppningsvis göra skillnad. Snälla bara skriv erat namn, det tar bara en minut men kan betyda så mycket!

 http://www.skrivunder.com/fyrverkeribegransningar

Annons:
[Lollo 97]
12/21/14, 7:13 PM
#1

Håller med. Bor ute på landet, är skog typ överallt med djur. Jätte många som skjuter raketer av grannarna. Brukar gå ut och titta, men börjar nästan gråta när jag står och tittar för jag tänker på hur rädda djuren är. Tänker sluta för fan (ursäkta språket).  Många inne i stan som också skjuter raketer så det hörs ända hem till mig. En gång så var det någon som hade skjutit sin raket fel så den höll på att träffa vårt hus.  (förlåt för OT)

OlleA
12/25/14, 5:19 PM
#2

#0 Hur länge pågår denna namninsamling, och är det tänkt att den ska lämnas in någonstans? I så fall när och var? Jag stöder definitivt saken, men när jag skulle skriva under fick jag svaret att jag redan hade gjort det 1 januari i år. Kanske har jag missförstått detta med namninsamlingar, men har lite svårt att förstå syftet med en som bara rullar på i år efter år utan att lämnas in till t ex riksdagen, jordbruksverket eller vem som nu kan göra fyrverkeriförsäljning olaglig.

#1 Jag kunde inte ha skrivit det bättre själv! Bortsett från att mitt hus aldrig har träffats av någon raket (vad jag vet) så är det precis likadant här. Jag bor "mitt i urskogen" (som folk brukar kalla det) i ett mycket lugnt område på landet. Efter förra årets nyårsfirande (utan fyrverkerier) med släkten cyklade jag hem på en liten skogsväg. Omkring 11.30 brakade helvetet lös med blixt och dunder överallt. Även om det är en skogsbygd ligger ju små gårdar och hus lite här och var, och överallt ska det förstås skjutas raketer. Arma djur! Jag tänker bland annat på mina kära rådjur som jag lägger ut mat till på vintrarna. Vart ska de ta vägen när det smäller lika mycket från alla håll???  Även om man inte bryr sig om vettskrämda djur, borde man åtminstone tänka på vilken trafikfara sådana innebär när allt folk ska hem från sitt nyårsfirande. När en som jag känner körde hemåt framåt 01.00 förra nyårsnatten rusade två vettskrämda älgar över vägen strax framför hennes bil. Varför inte sända upp ett par khom loy (thailändska ljuslyktor) i stället för fyrverkerier? Kan man få tag på varianten som är gjord helt i bambu är det ett fint, stämningsfullt och framförallt tyst alternativ. Däremot ska man inte använda lyktor med metalltråd, som djur kan skada sig på där de landar.

Olle

hannaj98
12/26/14, 12:04 AM
#3

#2 Jag vet faktiskt inte. Är inte ansvarig för namninsamlingen, jag sprider den bara. Men du har alldeles rätt i det du skriver och man kan ju hoppas på att den som är ansvarig för namninsamlingen har en plan. 

Jag var i Thailand förra året och såg många "khom loy" Måste säga att jag tyckte dessa var väldigt fina och bra mycket mer fridfulla än smällandet!

OlleA
12/30/14, 9:54 AM
#4

Jag hörde nyss i TV att 15% av svenskarna vill att fyrverkerier förbjuds helt. Fyra av tio vill att tillgängligheten begränsas.

Olle

vallhund
1/3/15, 1:25 PM
#5

SKK driver sedan många år Smällarupproret.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: