Annons:
Etiketthundar
Läst 2990 ggr
missan´s
12/3/14, 6:06 PM

Hund i bil - Vad göra?

Hej!

Jag var i affären idag och handlade med min mamma. När vi handlat klart och vi skulle gå till bilen för att åka hem, hörde jag instängsda små ylanden och hundskall. Det kom från en bil mitt emot, det var inte öppet på något ställe så det kom inte in någon luft. Bilfönsterna hade immat igen. Dessutom flåsade och pustade hunden precis som om den höll på att tappa luften.

Jag fick nästan panik, försökte få mamma att bry sig så att vi kunde rädda den stackars hunden eller prata med de i affären. Min mamma är inte direkt någon djurvän på det sättet och sa bara lugnt att: "Ägaren kommer nog snart och det finns ju andra personer här, det kanske bara är en valp som inte gillar att vara själv. Vi behöver åka hem nu." Jag försökte att övertala henne, men hon brydde sig inte.

Jag har så himla dåligt samvete för det som hände nu! Jag tänker hela tiden på att den led och att jag faktiskt kunde ha räddat den, samtidigt var jag inte helt 100% säker att den inte kunde andas, det kunde ju trotsallt vara så att den avskydde att vara ensam, men ändå..

Tills nästa gång; vad ska man göra om man ser något liknande? Vet att det finns något om att det är lagligt att slå in fönsterrutan, men det går ju samtidigt inte att göra för varje djur eller barn man ser i bil, utan man måste ju försäkra sig på något sätt?

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Annons:
[Emmisen92]
12/3/14, 6:17 PM
#1

Ifall man ser att ett djur far illa, t.ex är instängd i en bil en varm dag och är svår att få kontakt med så får men enligt lag slå in rutan för att hjälpa hunden då det kan handla om värmeslag vilket kan vara livshotande. I ditt fall känns det mer som att det handlade om en hund som inte ville vara själv eller kanske blev lite uppjagad av allt folk och alla bilar som finns på en parkering. Men det är ju ändå bra att man är uppmärksam och tycker man att något är knasigt så kan man antingen ringa polisen, vänta till ägaren kommer eller gå in i butiken och efterlysa ägaren.

Cindy S
12/3/14, 6:19 PM
#2

Om det är nära en affär kan man gå till personalen i affären och be dem säga åt ägaren att öppna ett fönster. Nu vet jag inte hur länge luften räcker, men det lät ju farligt för djuret att vara i panik. Men om en främmande hund av stor storlek har panik så kan det vara bättre att hålla sig borta, ifall den försöker ta sig ut när man slagit upp fönsterrutan. Men sedan finns också risken att den får mer panik. Men det rätta och modigaste är ju att försöka slå in rutan, om man tror en hund håller på att dö.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

woopwoop
12/3/14, 6:23 PM
#3

Måste bara fråga hur du kunde veta att hunden flåsade och pustade så illa att den knappt fick luft, om fönstrena hade immat igen? Hörde du det? :o

Gronstedt
12/3/14, 6:28 PM
#4

Det är värme som kan skada i en stängd bil. Om det var i Sverige i december är risken att det var något fel på luften i bilen mycket liten. Är det kallt ute immar fönstren igen på ett par minuter. Bilar är inte lufttäta. En människa kan sova en natt i en stängd bil utan värre följder än att det blir drypande blött och lite kvavt.

Däremot kan hunden förstås ha varit stressad eller rädd eller purken för att den var ensam, men det är knappast tillräckligt skäl för att slå sönder fönster.

woopwoop
12/3/14, 6:39 PM
#5

Håller med #4. Om jag utgår från mig själv så kan jag säga att om jag och min hund varit och lekt/tränat en stund, och om jag sedan stannar till och ska handla på vägen hem, så immar det på fönsterna på ett par sekunder, och det kan till och med bli väldigt immigt även om en ruta är nere. Och då sitter ju hunden där bak och flåsar eftersom han fortfarande är varm ifrån lek/träningspasset. Då hade jag inte blivit glad om någon slog i sönder min ruta kan jag säga. :P Och som även #4 sa så kan man sova en hel natt i en helt stängd bil utan problem, det gjorde jag, min sambo och vår hund i somras. :) 
Om hunden dock är väldigt stressad av att vara själv, som det då kan hända att den här var, så är det nog bättre att vänta kvar tills ägaren kommer ut och berätta detta för personen. Ägaren har kanske inte ens en aning om hur hunden beter sig när den blir lämnad ensam.

missan´s
12/3/14, 7:22 PM
#6

Okej, verkar inte vara någon fara då, alltså i det här fallet? Jag blev bara så himla orolig för man hörde hur den flåsade väldigt. Jag har nämligen hört om liknande olyckor förr.

#5 Hade knappast bara gått och slått sönder rutan direkt, utan gått in till de i affären och pratat med dom, och höra med ägaren. Fattar att det inte bara är att slå sönder fönstret, bara sådär.

Men tack för svar i alla fall! Då behöver jag inte oroa mig längre. :)

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Annons:
Cindy S
12/4/14, 3:21 AM
#7

Jättebra att veta i framtiden, så man slipper åtal, hehe. Jag borde ha tänkt på att vissa bor i sina bilar, så även en hund med panik överlever nog.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Allt oviktigt
12/5/14, 12:10 PM
#8

Sen kan det även vara bra att ha i bakhuvudet att det kan vara så att hunden vaktar bilen. Att då ställa sig nära bilen för att kunna titta in gör inte direkt hunden lugnare

missan´s
12/5/14, 2:58 PM
#9

#8 Nej det har du rätt i. Dock gjorde jag inte det, utan stod med långt ifrån, såg själv inte hunden, bara hörde den, och att det kom från just den bilen.

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Upp till toppen
Annons: